Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkeringsur - hvilket anbefales? Erfaringer?

Startet av tronnien, fredag 21. august 2015, klokken 21:46

« forrige - neste »

hottentott33

Sitat fra: Kjellsea på mandag 27. juli 2015, klokken 09:11
Vi valgte bort airbager bak på grunn av minstemann på 3år.
Angående Alarm si virket det som selger ikke ønsket å selge oss bil med Alarm av ukjent årsak.

Jaha? Jeg valgte derimot bevisst airbag bak fordi jeg har bl.a. en 3,5 åring i baksetet... :) Så i likhet med Donya så skjønte jeg ikke helt den logikken der :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

gamer73

tror det å ha uten airbag i baksete har å gjøre med usikkerheten med sikkerheten barneseter og airbag...dvs dem barnesetene som dekker nesten hele kroppen...for dem aller minste. For min del er usikkerheten så stor der at jeg dropper airbag bak. Et barn inni barneste sitt sitter tryggere enn noen andre i bilen..inkl voksne foran som har airbags etc...

Men klart..om man har andre passagerer enn barn der bak så joda..gå for airbags da..men det gjelder ikke min familie. Og andrehåndsverdi vil være ubetydelig liten når vår skal selges anyways. Det blir vel også uansett snakk om innbytte og da blir man rævkjørt uansett.

stein84

Er det ikke mulig å deaktivere airbags bak da? Og aktivere igjen når de blir eldre? Jeg valgte med, i tilfelle vi skulle finne på å bli flere...

jensjacob

Selvom jeg notorisk er imod alt for mange hjælpesystemer, så overvejer jeg at tilvælge parkeringsassistenten (sjov gimmick) og måske også laneassist (udelukkende for at få roadsign recognition).

Derfor vil jeg gerne sikre mig med jeres kyndige hjælp og erfaringer at jeg til enhver tid permanent kan frakoble både parkeringsassistent og laneassist UDEN at de selv helt umotiveret kobler til.
OG at roadsign recognition kan aktiveres mens laneassist forbliver passiv.

Jeg antager at alle former for fartpilot (fixed og adaptiv) bliver passiveret og evt. helt frakoblet ved første tryk på bremsen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jonste

Sitat fra: jensjacob på mandag 27. juli 2015, klokken 22:32
Selvom jeg notorisk er imod alt for mange hjælpesystemer, så overvejer jeg at tilvælge parkeringsassistenten (sjov gimmick) og måske også laneassist (udelukkende for at få roadsign recognition).

Derfor vil jeg gerne sikre mig med jeres kyndige hjælp og erfaringer at jeg til enhver tid permanent kan frakoble både parkeringsassistent og laneassist UDEN at de selv helt umotiveret kobler til.
OG at roadsign recognition kan aktiveres mens laneassist forbliver passiv.

Jeg antager at alle former for fartpilot (fixed og adaptiv) bliver passiveret og evt. helt frakoblet ved første tryk på bremsen.

Lane assist kan slåes helt av, og forblir av til den aktiveres igjen. roadsign recognition fungerer uten at lane assist er aktiv.
Park assist må aktiveres hver gang den skal brukes. Men en passiv bonus er ekstra park.sensorer på siden av bilen.
Brems slår av Cruisecontroll, som i de fleste andre biler, og må så reaktiveres(resume) på nytt etterpå.

Råde

Jeg har hatt det som deg. Til og med automatisk klimaanlegg har jeg vært motstander av. Nå elsker jeg det. Trafikkskilgjenkjenning er fantastisk og ACC likeså. Lane assist har også begynt å bli akseptert, selv om jeg aldri trodde det skulle være mulig. Bare vent, du blir glad for det du også. Velkommen til menigheten...
e-Golf | X75D

jensjacob

Ok, alletiders. Mange tak Jonste og Råde.

Hvad så med jer der har roadsign recognition - kan man stole på den fartgrænse der står opgivet i displayet eller viser den sommetider forkert ? Og, i givet fald, i hvilke situationer har den evt. vist forkert ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Man kan ikke alltid stole på den. Mitt inntrykk er at LED skilt er vanskelige å lese. I tillegg har økende fart og flere kjørefelt (motorvei) negativ effekt på påliteligheten. Imidlertid synes jeg at den er veldig pålitelig på landevei og i by, og det er jo tross alt disse stedene man har behov for en påminnelse. I hvert fall i Norge hvor fartsgrensen kan skifte 4 ganger på kort avstand. Den vil også hente info fra navigasjonen hvis den er usikker.
e-Golf | X75D

jonste

Sitat fra: jensjacob på mandag 27. juli 2015, klokken 23:17
Ok, alletiders. Mange tak Jonste og Råde.

Hvad så med jer der har roadsign recognition - kan man stole på den fartgrænse der står opgivet i displayet eller viser den sommetider forkert ? Og, i givet fald, i hvilke situationer har den evt. vist forkert ?

Jeg har enda ikke opplevd at den viser feil der det er skiltet fartsgrenser. Har opplevd en gang at den ikke fikk med seg at det var slutt på forbikjøring forbudt. Vet ikke grunnen til det.

WolfM

LED skilt er problematiske som Råde skriver. Videre trenger den noen meter på å lese, så hvis du svinger av i kryss og skiltene står rett etter krysset kan det glippe.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

iGolf

Sitat fra: gamer73 på mandag 27. juli 2015, klokken 11:48
tror det å ha uten airbag i baksete har å gjøre med usikkerheten med sikkerheten barneseter og airbag...dvs dem barnesetene som dekker nesten hele kroppen...for dem aller minste. For min del er usikkerheten så stor der at jeg dropper airbag bak. Et barn inni barneste sitt sitter tryggere enn noen andre i bilen..inkl voksne foran som har airbags etc...

Men klart..om man har andre passagerer enn barn der bak så joda..gå for airbags da..men det gjelder ikke min familie. Og andrehåndsverdi vil være ubetydelig liten når vår skal selges anyways. Det blir vel også uansett snakk om innbytte og da blir man rævkjørt uansett.

Men "rævkjører" seg selv om en velger innbytte fremfor å selge bilen selv ;)

iGolf

Sitat fra: stein84 på mandag 27. juli 2015, klokken 17:56
Er det ikke mulig å deaktivere airbags bak da? Og aktivere igjen når de blir eldre? Jeg valgte med, i tilfelle vi skulle finne på å bli flere...

Godt valg ;) Det er sikkert ikke verre enn å ta ut sikringa for nettopp airbags i baksetene ;)

gamer73

Sitat fra: Donya på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:02

Det er også sant, men jeg liker ikke å styre med å selge bil..har gjort det 1 gang..var et fæla styr..og det var bare til en bil til 10 000 kr.

iGolf

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Donya på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:02

Det er også sant, men jeg liker ikke å styre med å selge bil..har gjort det 1 gang..var et fæla styr..og det var bare til en bil til 10 000 kr.

Hahaha det er sant :P

kaiat

Sitat fra: stein84 på mandag 27. juli 2015, klokken 17:56

Det er sikkert ingen umulighet, spesielt siden bilen selges både med og uten disse airbagene. Jeg vet at airbags bak har blitt koplet ut på flerbruksbiler og SUV'er som bygges om til varebil. Av og til må det settes inn en plugg med en viss resistans for å lure systemet til å tro at airbagen fremdeles er der. Ellers blir det feilmelding og du risikerer vel da at alt av airbags deaktiverer seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA