Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Redusert kapasitet etter batteriservice

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 18. januar 2010, klokken 09:07

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Mitsubishi Motors UK får den første hurtigladeren i Europa. Laderen laget av Tokyo Electric Power Company (TEPCO) gjør at elbilen kun bruker 30 minutter å lade opp et flatt batteri til 80 prosent fullt.

Dermed er det mulig å ta bilen ut på handletur, og lade opp batteri mens føreren gjør unna innkjøpet.

Mitsubishi Motors UK kaller den en hurtiglader-revolusjon.

– Dette vil forandre tankegangen til folk når det gjelder bruk av elbil, sier Lance Bradley.

i-MIEV har en rekkevidde på 140 kilometer under ideelle forhold, og bruker 13 sekunder på å nå 100 – og nå snakker vi om kilometer i timen. (ANB)


Nå finnes det jo flere hurtigladere for eksisterende PSA biler, og endel entusiaster har laget egne hurtigladere for PSA biler. Dessuten finnes det hurtigladere til amerikanske elbiler.

Det som er postitivt er at i-MIEV nå er klar for hurtiglading, og at dette fungerer. I UK har i-MIEV allerede ankommet i store mengder, da bilene er like som i Japan (høyre ratt). De første i-MIEV med venstre-ratt kommer med båt til "Europa" i nov. 2010.

Med 14 mils rekkevidde, så 30 minutters stopp for hver 10. mil kan jeg godta :-)


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hens

#1
Det finnes mange måter å hurtiglade på som ikke er vanlig brukt.
I Amerika blir "dump charge" benyttet når en har behov for hurtiglading uten store sikringer, som ved elbilløp. Det gjøres ved å ha en ekstern batteripakke med noe høyere spenning enn bilens, og paralellkoble.

I "gamle dager" var det et knep å benytte et 12 volt batteri for å starte en bil med 6 volt anlegg hvis det var vanskelig å få liv i en treg bil.
Det var da viktig å ha starteren i gang før 12 voltbatteriet ble koblet til, og utallige pærer gikk ofte fløyten fordi 6voltbatteriet var så utladet at det ikke tok til seg overspenningen.
Når et 6 voltbatteri paralellkobles sammen med et 12 voltbatteri blir strømmen: 12 volt minus 6 volt dividert med den samlede indre motstand i batteriene. Dette kalles superposisjonsprinsippet, og det samme vil skje under "dumpcharge".

I utgangspunktet vil det gi en meget stor strøm, som synker etterhvert som batteriene lades/utlades. Det er derfor nødvendig med en strømbegrenser i kretsen, og skikkelig dimensjonerte ladekabler.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på lørdag 12. desember 2009, klokken 09:28
I utgangspunktet vil det gi en meget stor strøm, som synker etterhvert som batteriene lades/utlades. Det er derfor nødvendig med en strømbegrenser i kretsen, og skikkelig dimensjonerte ladekabler.

Eller rett og slett en motorstyring.

Hadde det f.eks i prinsippet vært mulig å lade en 19 blokkers Think eller en Saxo/P106 fra en Partner, bare ved å koble kablene som normalt går til motoren på Partneren til hurtigladekontaktene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#3
Forskjellen i antall celler bør være slik at laderpakkens utladet spenning er lik fulladet på mottagerpakken, når kapasiteten er lik. Er laderpakkens kapasitet større, kan forskjellen være tilsvarende mindre for å unngå kraftig overlading.
Berlingopakkens 27 blokker har ca 190 volt fulladet, og 160 utladet.
Think 19 og Saxo 20 vil kunne lades direkte fra Partner med en 0.5 ohms motstand i starten. Samlet indremotstand i disse 2 pakkene vil være ca 0,2 ohm.
Spenningsforskjellen på 70 volt over en samlet motstand på 0,7 ohm gir omkring 100 A, og reduseres etter hvert.  
Underveis kan motstanden reduseres, og så sløyfes.
Sammen med laderen i bilen bør det gi en ladetid på under 2 timer.

I mellomtiden kan du grille pølser på motstanden!
De fleste har batteridrill, vi har batterigrill!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA