Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ludicrous: Skal du oppgradere? + teknisk info

Startet av chress41, fredag 21. august 2015, klokken 14:38

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:03
Sitat fra: SSK på tirsdag 21. juli 2015, klokken 16:31
Ja, hvis man går ut fra at disse 19" til halve prisen som varer dobbelt så lenge har den samme kjørefølelsen med det samme grepet har du jo helt rett.
Nå nevnte vel Muffinman ingenting om kjørefølelse eller grep, men bare kostnader.  Når det er sagt, så heller vel talløse diskusjoner på forumet her i retning av at både grep og komfort er bedre med 19" (for de som har prøvd begge).  Men mange synes 21" ser bedre ut.

Jeg tror grepet på 19" GY er bedre bare så lenge en kjører rett frem. Begynner en å kjøre aktivt og drar på i svingene så tror jeg sportsdekkene kommer mer til sin rett.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Line

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:13
Om det i det hele tatt var plass til det i budsjettet ville jeg heller valgt 70D. Den har bedre rekkevidde, bedre ytelser, bedre fremkommelighet, og vil garantert være mer attraktiv ved videresalg. Men om 560k var en ganske fast grense, så ville konfigurert opp dette og bestilt:

Model S S70: 526.800 kroner
Obsidian Black Metallic: 7.300 kroner
Matt Abechi: 5.500 kroner
19" Nokian R2: 21.000 kroner

Totalt: 560.600 kroner.

Legger man på AWD går prisen opp til 597.000 kroner.

Eller evt tatt vanlig sort eller hvit og lagt til vinterpakke, men så hadde jeg Leaf og det eneste jeg savner er oppvarmet ratt.

Espen Hugaas Andersen

På finn ville jeg faktisk valgt denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61655099&searchclickthrough=true

Feilene som listes opp er stort sett kjente feil som man vil kunne finne på alle Model S, og de fleste av de fikses lett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SSK

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:08
Sitat fra: SSK på tirsdag 21. juli 2015, klokken 16:31
Ja, hvis man går ut fra at disse 19" til halve prisen som varer dobbelt så lenge har den samme kjørefølelsen med det samme grepet har du jo helt rett.
Dekkbudsjettet dobler seg, uavhengig av kjørefølelse og grep. Med 19" har du et større spekter dekk å velge i, helt ned i billigsegmentet. Og der finner man f.eks. Landsail til rundt 800,- pr stk som er helt greie dekk om man ikke har sportslige ambisjoner. Med 21" er utvalget av såkalte billigdekk svært begrenset, og de er som regel mer enn dobbelt så dyre som billigdekk i 19". Med andre ord, firegangen består.

BTW, jeg snakker av erfaring. Har kjøpt 6 21" dekk i tillegg til de fire bilen ble levert med, før jeg solgte 21" hjulene nå i sommer.

Dobling av budsjett er jeg med på.
Avsporing avsluttet  :)
P85D

cairnz

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:27
På finn ville jeg faktisk valgt denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61655099&searchclickthrough=true

Feilene som listes opp er stort sett kjente feil som man vil kunne finne på alle Model S, og de fleste av de fikses lett.
Akkurat denne er nok langt fra det dummeste man kunne valgt. Prisen er fin den. Uansett hvilke issues bilen har så fikses de av Tesla. Største ulempen er nok at den er "pre-autopilot"-hardware.

På den andre siden, så ville jeg også sjekket med Tesla hvilke demo-biler de har inne til hvilke priser. Noen av de er sterkt rabatterte og fullgode biler.
Elbilist

HelectriC

Virker som bruktprisene holder seg veldig godt da. Jeg kjøpte en helt ny kansellert fra Tesla i mars i år. Autopilotbil, metallic, pano, luftfjæring, techpakke, lydpakke, 85kWH, skinn for 590k. Om bruktbilprsene uten mange av disse pakkene og uten autopilot går for rundt 560k idag så er det helt utrolig. Hadde jeg solgt idag hadde jeg vært meget fornøyd med 560k og da er det en autopilotbil!
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: SSK på tirsdag 21. juli 2015, klokken 18:07
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:08
Sitat fra: SSK på tirsdag 21. juli 2015, klokken 16:31
Ja, hvis man går ut fra at disse 19" til halve prisen som varer dobbelt så lenge har den samme kjørefølelsen med det samme grepet har du jo helt rett.
Dekkbudsjettet dobler seg, uavhengig av kjørefølelse og grep. Med 19" har du et større spekter dekk å velge i, helt ned i billigsegmentet. Og der finner man f.eks. Landsail til rundt 800,- pr stk som er helt greie dekk om man ikke har sportslige ambisjoner. Med 21" er utvalget av såkalte billigdekk svært begrenset, og de er som regel mer enn dobbelt så dyre som billigdekk i 19". Med andre ord, firegangen består.

BTW, jeg snakker av erfaring. Har kjøpt 6 21" dekk i tillegg til de fire bilen ble levert med, før jeg solgte 21" hjulene nå i sommer.

Dobling av budsjett er jeg med på.
Avsporing avsluttet  :)
Firedobling er nok nærmere sannheten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 21. juli 2015, klokken 18:24
Virker som bruktprisene holder seg veldig godt da. Jeg kjøpte en helt ny kansellert fra Tesla i mars i år. Autopilotbil, metallic, pano, luftfjæring, techpakke, lydpakke, 85kWH, skinn for 590k. Om bruktbilprsene uten mange av disse pakkene og uten autopilot går for rundt 560k idag så er det helt utrolig. Hadde jeg solgt idag hadde jeg vært meget fornøyd med 560k og da er det en autopilotbil!
De holder seg nok ikke fullt så godt som du får inntrykk av. Tesla har hatt noen veldig gode priser på demobiler og kansellerte biler.

Man bør absolutt høre med Tesla om de fortsatt har noen biler gjemt unna, som man kan få billig, men det er ikke sikkert de fortsatt har det. Tesla ble sittende med et betydelig antall kansellerte biler når D ble lansert, men de bilene er nok borte, nå har de vel stort sett bare demobiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

herr x

1) Velg et større batteri enn 60kWh hvis mulig - 70 eller 85 er å foretrekke. Vi har en P85D som familiens primærbil og den fungerer helt fint å kjøre langt med - vi har vært i Danmark, Tyskland og mye i Sverige og det har fungert helt fint, men jeg hadde ikke ønsket et 60kWh-batteri. Jeg kommer som regel frem til superladerne med kun noen prosent igjen i batteriet - for å klare langkjøringer med en en 60kWh-bil hadde jeg vært nødt til å stå å vente mye lenger vid superladerne for å fylle batteriet (lading går mye langsommere jo nærmere 100% du kommer - de siste prosentene tar ekstremt lang tid).

2) Med ditt budsjett skal du absolutt ikke velge noe annet enn 19"-felger som flere har skrevet tidligere - 21"-felger er dårligere på alt og mye dyrere både i innkjøp og drift, men ser mye penere ut. Kjøp isteden bilen med 19"-felger og invester 30-40k på 21"-felger i fremtiden hvis du får lyst - felger er noe som er veldig lett å bytte etterpå. Ikke ha tøffe felger som ett kriteria når du først kjøper bilen.

3) Velg helst en bil med autopilotsensorene hvis det er innenfor budsjettet - det er innen dette området som Tesla nå legger sitt hovedsakelige utviklingsfokus, og du vil få mange hyggelige oppdateringer i fremtiden som gjør bilen mer og mer trivelig og morsom.

4) Ikke prioriter performance-modellerne (P85, P85+ eller P85D) – selv om du finner en performancemodell som er innenfor budsjettet så får du veldig lite for pengene – også vanlige S85 er helt råe på akselerasjon og du bør isteden legge pengene på autopilot, tech-pakke eller panoramaglastak i den rekkefølgen. Med det sagt så angrer jeg selv absolutt ikke på at jeg har en performance-modell og hadde lett valgt P85D igjen, men jeg har ikke samme budsjettrestriksjoner som du.

5) Vinterpakken er ikke viktig – husk at du varmer bilen fra appen så den er varm når du kommer til den.

6) Dobbeltlader kan være bra i noen situasjoner, men du klarer deg helt fint med enkellader – dobbeltlader var mer viktig før superladernettverket ble bygget ut.

I din situasjon hadde jeg valgt en brukt S85 med 19"-hjul, techpakke, panoramaglasstak og autopilot om det fantes noen innenfor budsjettet, i annet fall hadde jeg sett på en ny S70 med autopilot.
Model X, 90D

Elbil fundamentalist

#24
Jeg hadde valgt S70 (svart lakk inkl.)

Model S 70: 521.600 kr (eksl. levering og vrakpant)
Panoramatak: 10.900 kr
Sort skinnseter: 5.500 kr
Bakovervendte seter: 21.800 kr

Sum samlet: 558.800 kr

Vinterdekk: Orginale teslafelger hadde jeg kjøpt på finn.no og satt på noen gode (nok) budsjett vinterdekk.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 21. juli 2015, klokken 18:42
Jeg hadde valgt S70 (svart lakk inkl.)

Model S 70: 521.600 kr (eksl. levering og vrakpant)
Panoramatak: 10.900 kr
Sort skinnseter: 5.500 kr
Bakovervendte seter: 21.800 kr

Sum samlet: 558.800 kr

Vinterdekk: Orginale teslafelger hadde jeg kjøpt på finn.no og satt på noen gode (nok) budsjett vinterdekk.
Hvorfor bør en familie på tre med stramt budsjett velge 7-seters utgave til 21.800,- ekstra? Da er det etter mitt syn mye bedre å ta med 4wd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

herr x

#26
Dette hadde jeg valgt med ditt budsjett:








Ny Model S 70521 600,-
Panoramatak i helglass10 900,-
Autopilot18 200,-
Dokumentavgift2 800,-
Vrakpant2 400,-
Sum555 900,-
Jeg skulle også kjøpt brukte 19" felger på Finn og billige vinterdekk.
Model X, 90D

samotholt

Om rekkevidden på S70 er god nok hadde jeg valgt den. Da kan du også i ettertid aktivere autopilot (selv om du ikke kjøper det med nå).
- Metallic lakk er et must (da alt vises på ensfarget lakk).
- Tøyseter har sine fordeler så her er det bare å følge smaken.
- Luftfjæring kan være greit i forhold til bakkeklaring og komfort.
- Vinterpakke med varme i ratt, bakseter og på viskere trenger ikke å være dumt.

Av innleggene er det åpenbart at folk vekter ting ulikt. Bare du vet hva som er viktigst for deg :)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

chress41

Så fantastisk bra med så mange gode tilbakemeldinger!

Følgende er (nesten) konkludert med

- Det blir S85 - Ny 70 har for lang ventetid for oss. Vi her allerede solgt vår bil til familiemedlem.

- Jeg siklet litt på P85 - men nå tror jeg at både den og de 21 tommers felgene får vike for pano. tak og takboks.

Når det gjelder farge lurer jeg på om vi skal gi rakkern i fargevalg, kjøpe den vi kommer over med rett utstyr og bruke 20.000 på foliering av hele bilen.

Takk for hjelpen - Det blir nok en heldig selger på finn som blir kvitt bilen sin i løpet av neste uke. Har en forespørsel inne hos Tesla Alnabru også ang demobiler eller lign.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:13
Om det i det hele tatt var plass til det i budsjettet ville jeg heller valgt 70D. Den har bedre rekkevidde, bedre ytelser, bedre fremkommelighet, og vil garantert være mer attraktiv ved videresalg.

Nja. Bedre rekkevidde stiller jeg meg litt tvilende til, vi får se. Bedre ytelser og fremkommelighet ja, men også dårligere plass. For enkelte (som oss) er det mye viktigere enn 4WD. Og hvis 95% av bilene på Finn om 10 år har 4WD mens de resterende 5% har RWD og bedre plass i frunk er jeg ikke så sikker på at RWD er mer tungsolgt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA