Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?

Startet av El rayo, søndag 17. januar 2010, klokken 19:39

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: ilmyggo på mandag 15. februar 2010, klokken 15:23
Dersom man sinker trafikken, spesielt dersom man kjører vesentlig under fartsgrensen, bør man slippe andre kjøretøy forbi. Uavhengig av om man kjører i kollektivfeltet eller annen vei. Det er imidlertid ingen unnskyldning for å ligge farlig nær kjøretøyet som sinker trafikken.

Det var vel opprinnelig akkurat dette jeg mente, selv om jeg nok formulerte det no klønete, ja. 

Det blir litt som å navigere mellomsunnmørsalpene her på sommertid, bak dansker med campingvogn. Greit nok at de vil nyte en natur de ikke er vant med (og at bilen kanskje ikke er vant med oppoverbakker), men sving da heller til side og nyt utsikten OG få litt frisk luft, og la oss som ser disse fjellene hver dag slippe forbi. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:06

Til sist vil jeg si at elbilen selvfølgelig kommer til å miste fordelene sine, også kollektivfelttilgangen, når det blir for mange av dem. Ikke fordi vi kjører lovlig sakte i kollektivfeltet. No pun intended.

Om noen burde "tas", så er det bussene og drosjene som kjører trafikkfarlig nærme bilen foran!

Fordelene forsvinner nok raskere om mange busselskaper klager på at de ikke holder ruta på grunn av elbiler i 50km/h i 90 sone. Jeg tror heller ikke de som sitter på bussen setter særlig pris på ekstra forsinkelser, og kanske mister overgangsbussen.

Men rompekjøring er selvfølgelig fulstendig uakseptabelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: Griffel på mandag 15. februar 2010, klokken 21:22
Fordelene forsvinner nok raskere om mange busselskaper klager på at de ikke holder ruta på grunn av elbiler i 50km/h i 90 sone. Jeg tror heller ikke de som sitter på bussen setter særlig pris på ekstra forsinkelser, og kanske mister overgangsbussen.

Nja, det er for tiden miljøfartsgrense på 60 km/t mellom Oslo og Lysaker, men allikevel blir jeg presset bakfra av bussene når jeg ligger i 70 i kollektivfeltet og køen går i 30-40. Hvordan er det med fartsgrensene, gjelder de ikke for kollektivtrafikken?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

svedman

Jeg er glad for at det nå kommer frem at vi i det minste er enige om at rumpekjøring er uakseptabelt. Det var godt å se.

Jeg er fortsatt uenig i at man skal drive og legge seg ut og inn av kollektivfeltet til stadighet for å slippe forbi busser og drosjer, men jeg har lyst til å understreke at jeg er helt enig i at det er galt å eskalere situasjonen ved å provosere tilbake. Jeg bare er ærlig og sier at det hender jeg blir så sint på trafikkfarlig kjøring at jeg reagerer i affekt. Men det er selvsagt galt, og kan være like trafikkfarlig.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Carl Anton Stenling

#19
Det beste er å vise hensyn også overfor de som kjører aggressivt. Husk at vi er på lag med busser og taxier!
Tenk også på at det kanskje sitter en Stortingspolitiker i bussen eller taxien bak deg ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hkaspenberg

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 16. februar 2010, klokken 17:26
Tenk også på at det kanskje sitter en Stortingspolitiker i bussen eller taxien bak deg ...

... og holder seg fast så godt han kan!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

EL-Piano

#21
Jeg kjører daglig Asker-Oslo-Asker på E18 med EL bil eller MC. Jeg har de fleste førerkortklassene, og kjører tidvis alle klasser, og mener jeg har en viss forståelse for de forskjellige kjøretøygruppenes synspunkter. Jeg har hatt obligatorisk glattkjøring for lastebil og buss. Det var en skremmende opplevelse med tanke på bremselengde og reaksjonstid. Hvis du kun ser ".OLV.." eller "..ANI." i bakspeilet så har du en "nær døden" opplevelse! Bremser du brått da, har bussen kjørt igjennom bilen din før mannen med ljåen bak deg har fått noen effekt i bremsesystemet. Ingen vits i å risikere livet for en av disse gutta - da er det bedre å stå litt i kø... Hvis du skal legge deg inn i køen eller i en SOS lomme, sett på blinklys i god tid før du bremser forsiktig ned, - og følg med i bakspeilet! Det beste er kanskje å akselerere, kjøre fortere, bruke mer strøm og heller etterlade litt på jobben!
Det farligste er å kjøre MC i kollektivfeltet. En MC er det ingen som "ser" eller tar hensyn til. Og fordi ingen "ser" oss, oppfattes det som vi alltid kommer "ulovlig fort" bakfra. - Kjører alltid med fullt lys på dagtid for å bli sett. Bedre med en irritert "blendet" bilist enn en "blind".  Har hatt mange stygge nesten ulykker i kollektivfeltet på MC med folk som bråbestemmer seg for å bli kollektivreisende.
- Ja det finns en del idioter på MC, det finns det i biler, EL biler, Taxi og busser også. Når flere idoter treffer på hverandre samtidig går det ofte dårlig. Jo større du er, jo mindre er du selv utsatt, jo mindre du er desto mer utsatt er du.
Anbefaler på det sterkeste at vi i EL bil følger godt med i bakspeilet, og tar hensyn til og planlegger manøvrene ut fra det som skjer bak oss også. Hjelper ikke å ha retten på sin side hvis neste biltur blir med blålys eller kors på taket. - Ikke tro at andre har forståelse for vårt kjøremønster for å spare strøm og batterier eller våre bilers manglende motorkraft og aksellerasjon. Jeg er enig i at 80-90 km/t kan være alt for fort i kollektivfeltet når det er kø i feltene til venstre, men kjører du ikke fortere enn 50-60 burde du heller ligge i køen sammen med alle andre.
- Har bestilt følgende tekst til bakruta: "EL-bil: Motor 30HK - kjører så fort jeg kan, sorry..."
Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

hkaspenberg

Sitat fra: EL-Piano på tirsdag 02. mars 2010, klokken 00:00... Jeg er enig i at 80-90 km/t kan være alt for fort i kollektivfeltet når det er kø i feltene til venstre, men kjører du ikke fortere enn 50-60 burde du heller ligge i køen sammen med alle andre.
- Har bestilt følgende tekst til bakruta: "EL-bil: Motor 30HK - kjører så fort jeg kan, sorry..."

Ikke enig. Når det er stillestående kø i feltet til venstre for meg så kjører jeg skjelden fortere enn 50-60. Alt fortere er uforsvarlig. Jeg har hatt nok av nesten-ulykker der folk har blitt leie av å stå i kø og kastet seg inn i kollektivfeltet like foran meg. Sist her igår ettermiddag på vei ned Oslo-tunnellen østgående hvor jeg kom i 55 i nedover bakken og fikk omlag 15 m å stoppe helt på. Det klarte jeg selvfølgelig ikke, men akkurat der er det et ekstra avsperret felt til venstre jeg fikk slengt bilen over i. Hvis ikke hadde både Tupper og jeg vært toast.

I min "buss og togperiode" i januar når Tupper var på spa hos Robort (eletrolux) i Stavanger, så hadde jeg i et tilfelle gleden av å kjøre buss 31E på samme strekning med en komplett idiot bak rattet. Jeg stod rett bak sjåføren og holdt meg fast så godt jeg kunne sammen med 100+ passasjerer som gjorde det samme. Idiot-sjåføren hadde to modi, full gass eller full brems, og akselererte alt bussen klarte i kollektivfeltet helt til han tok igjen en lastebil i venstre felt, bremset det han kunne for å kunne smyge forbi, deretter full gass. Det ble første og siste gang jeg tok buss på den strekningen på en stund. Folk gikk over ende og hylte og skrek uten at sjåføren lot seg affektere av dette. Dette var heller ikke en sjåfør med førerkort fra Karachi...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Det blir helt feil om en skal føle seg utrygg på bakenforkjørende busser eller lastebiler.

De har plikt å kjøre på en forsvarlig måte, og kunne bremse på 1/3 av strekningen de ser, akkurat som alle andre. Om det betyr at de må redusere farten sin så må de bare det.

I Tyskland finnes regler for hvor fort en kan passere en stillestående kø. Tror det er snakk om ca 20 km / t.

At en teoretisk i samme land kan passere indre felt i opp til 200 km / t høyere hastighet enn ytre blir nok berammet av reglene for farlig kjøring, og en ville nok blitt tilsnakket om en forsøkte toppfarten på en Bugatti mens der var annen trafikk på samme strekning.

Hans sin reduksjon av hastighet til 60 km/t forbi stillestående kø i fossilfeltet er et eksempel alle burde følge. Og da i enda større grad kjøretøy med ekstra lang bremsestrekning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Som kjørlæreren min sa da jeg kjørte opp på vogntog: Helt bortkastet å bremse ned til 40 km/t når du kjører forbi buss på holdeplass. Da er det bedre å holde 70 km/t, og drepe de som dukker opp foran bussen, fremfor å lemleste dem med 40 km/t.
(Selv i 40 km/t greier du ikke å stoppe!)

Den samme kjørelæreren har "lært opp" mange bussjåfører i Oslo, og ser den samme taktikken her.
Holder du 90 km/t med buss i kollektivfeltet når en "tulling" legger seg ut, er sjansen større for å drepe.

Og, hvorfor er det ingen som hiver seg ut i kollektivfeltet som bruker blinklys ?  
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hkaspenberg

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 02. mars 2010, klokken 14:13
Og, hvorfor er det ingen som hiver seg ut i kollektivfeltet som bruker blinklys ?  

Er det noen som bruker blinklys mer da? Trodde det hadde gått av moten.  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Boogie

For meg kan det se ut som om moderne (gjerne dyre og store) biler ikke har fungerende blinklys...
Synd å betale så mye for en bil med feil...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

EL-Piano

#27
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. mars 2010, klokken 11:15
De har plikt å kjøre på en forsvarlig måte, og kunne bremse på 1/3 av strekningen de ser, akkurat som alle andre. Om det betyr at de må redusere farten sin så må de bare det.

Det hjelper så lite å ha rett hvis du havner under torva eller i beste fall må bytte EL bil med EL rullestol (...mister man medlemskapet i Norstart da...?). Kardemommeby er et eventyr, lover og regler er til for å brytes. Innleggene her forteller jo at flere av disse folka har fått feil jobb. Det er de samme folka som sikkert skriker høyest om at El-bilene hindrer dem i jobben.
Hvis en av oss i EL bil blir drept av en buss, så er det ikke bare tragisk, det er vi som kommer til å miste rettighetene til å bruke kollektivfeltet, ikke bussene. Kan høres ut som om buss-sjåfører i startinnlegget var villig til å "ordne opp" i dette...
Vi får lov til å bruke kollektivfeltet på nåde, så lenge det ikke blir for mange av oss. Vi skal IKKE provosere, eller la oss provosere av busser og taxi. Ta vare på ditt eget liv og helse, ikke sats på at buss-sjåfører bak deg bryr seg noe om deg!
Alle farlige hendelser bør bli klaget inn for buss- og taxiselskap på en saklig måte. Helst med dokumentasjon, vitner etc.
Kanskje noen her på forumet er skrivedyktige nok til å lage et forslag til en mal som alle kan bruke i slike tilfeller. Kanskje vi skulle loggføre alle klager her på forumet???
Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

hens

Hvis det skal opprettes en slik "klagemur" er det et par ting som er viktig for dokumentasjonen:
Tid og sted, rutenummeret som står på bussen, og retningen hvis bussruten går begge veier på traseen.

Da er det mulig for sentralen å finne føreren, og tro meg, de er ikke interessert å ha sjåfører som eier veien.

Forøvrig er vi tjent med å ikke renne bussentralene ned med bagateller, og heller prøve å være mest mulig smidige og gjerne være de som hjelper bussen frem.
Da får vi leve lenge i landet (kollektivfilen).
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

lnesland

Helt enig EL-biler må begynne å sende inn klage til taxi -og busselskapene. Har sett mest idiot-kjøring av taxi'er.
El-biler, mopeder, MC, taxi og buss har like mye rett å kjøre i kollektivfeltet. Alle må ta hensyn til hverandre, så derfor er det nok bussjåføren som ikke kan reglen her.

Den aktuelle bussjåføren, tror jeg at jeg har sittet i samme buss med, da jeg bodde på Haslum. Han er stein steike gal. Kjefter og smeller mens han kjører, og har radio'en på full guffe. Da jeg tok bussen, merket jeg at passasjerene så ganske brydd ut. Takk og lov at jeg ikke tar bussen han kjører igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA