Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?

Startet av El rayo, søndag 17. januar 2010, klokken 19:39

« forrige - neste »

El rayo

En bussjåfør fortalte meg i kveld at han hadde presset en dame i en rød Peugeot 106 El av veien i dag mellom Asker og Oslo. "Unnskyldningen" var at han ikke så den. Han kommer til å gjøre det samme igjen med elbiler som kjører under 80 km/t i bussfila og ikke kommer seg unna. Det var umulig å få fornuft inn i skallen på denne yrkessjåføren.

Stakkars mann som ikke har fått seg noen utdannelse, men er nødt for å sitte bak et ratt hele livet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

På min "side" av oslo(dvs kollektivfeltet fra Gjelleråsen, til Sinsenkrysset) har jeg aldri opplevd å være til hinder bak busser, snarere ligget bak bussene og "dytta". Så tror ikke det er en felles oppfatning, heldigvis.

Forøvrig kan han gjerne komme og dytte meg av veien. Skal jeg gledelig sørge for at han aldri får sitte bak et bussratt igjen  ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Det er meget beklagelig å se at El rayo har kostet på seg selv så lite utdannelse at han ikke vet at en bussjåfør selv må koste sin utdannelse og prisen i dag er på mange titusener. I tilegg har de så lav lønn at Norge mangler flere tusen bussjåfører i dag.
Vi må være forsiktige med å se ned på yrkesgrupper som gjør en meget viktig samfunnsoppgave, og de aller aller fleste gjør dette på en meget utmerket måte. Desverre er det som i alle yrkesgrupper enkeltindivider som skiller seg ut på en uheldig måte. Heldigvis kan politiet brukes for å luke ut disse fra trafikken. Verre er det når en lege gjør grove tabber.........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Tjoa. Er 18, og tok C for 25.000,- ila sommerferien. Så SÅ vanskelig er det ikke(jeg er kun en oppkjøring ifra D, men da må jeg bli 21 først)

Selv går jeg på Arkitekthøyskolen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Lynet på fredag 11. desember 2009, klokken 10:28
Vi må være forsiktige med å se ned på yrkesgrupper som gjør en meget viktig samfunnsoppgave, og de aller aller fleste gjør dette på en meget utmerket måte. Desverre er det som i alle yrkesgrupper enkeltindivider som skiller seg ut på en uheldig måte.
Det var ikke meningen å henge ut en hel yrkesgruppe og jeg beklager hvis det ble oppfattet slik. Jfr første ordet i første innlegg.

Selv fikk jeg C og D samt E (tilhenger) på alle grupper mens jeg var på rekruttskolen. Praksis var 9 timer á 45 minutter i en liten Scania 80. Må fornyes hver 10. år med lege-erklæring (kontrollerer synet og sjekker at jeg kan klemme rundt håndleddet til legen innen ett sekund etter at han sier "nå"). Det eneste jeg måtte betale selv var noen hundre kroner i oppkjøringsgebyr. At det koster titusener i dag er irrelevant. Det eneste jeg trenger i tillegg for å frakte mennesker er et løyve.

Jeg hadde en yrkesutdannelse før jeg ble innkalt til obligatorisk førstegangstjeneste.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Kjører ofte mosseveien inn til Oslo i rushet, og kjenner ikke igjen problemstillingen. Har jeg en buss bak meg, svinger jeg inn i køen litt tidlig, og slipper bussen frem.
Denne sjåføren tror jeg er et enkelttilfelle, og burde av flere grunner slutte med offentlig transport. Redusert syn, feil mentalitet og oppfatning av trafikkbildet.
Der hvor det er bussfil er det ofte redusert hastighet, og hvordan han kan forlange at elbiler skal kjøre fortere enn fartsgrensen virker snodig.

Konklusjon, si fra til selskapet han kjører for, så løses problemet fort.
Hvis ikke vil han snart slutte å kjøre uansett. Vanskelig å kjøre buss i trefrakk.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

corvette

Dessverre kan bussjåførens frustrasjon forstås, men reaksjonen kan selvsagt ikke forsvares.

Kjører selv Asker-Oslo hver dag, og nå i vinter med sterk kulde er det nok av elbiler som holder maks 50 km/t i bakkene i 80 og 90-sonen fra Asker.

Det er selvsagt uhyggelig frustrerende for yrkessjåførene som har ruter som skal overholdes og som blir kjeftet på av passasjerer som står og venter og fryser på holdeplassene....

Konklusjon: Selv om vi med elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet plikter vi å sørge for at trafikken flyter best mulig. Hvis du har en bil som sinker andre, så la være å kjøre der eller i det minste flytt deg!

Nå kommer det sikkert kommentarer av typen "folk må ikke ha det så travelt, hva spiller ett minutt ekstra for noen rolle?"

Vel, ett minutt for deg, men det hoper seg fort opp (køteori...)

Selv hadde jeg ikke turt å kjøre Buddy eller Reva i 50 km/t på motorvei med fartsgrense 90, men hver sin lyst! Gjør det gjerne for min del, men fortsetter vi å hindre kollektivtrafikken i elbilene våre så blir gleden av kollektivfeltet kortvarig for elbilens del dessverre.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

svedman

Jeg er totalt uenig i at man skal flytte seg når det kommer en buss eller taxi bak i kollektivfeltet!

For det første er det upraktisk, fordi man må jo tilnærmet stoppe og vente på en åpning i venstrefeltet før man får sluppet bussen eller drosja forbi uansett. For det andre er det lov for elbiler å kjøre i kollektivfeltet, og det er forbudt å ligge for nærme bilen foran. Det er IKKE elbilen som bryter loven ved å kjøre i 50 km/t i 90-sona, det er kjøretøyet bak som ligger for nærme.

Selv blir jeg så forbannet av rumpekjørere at jeg fint kan finne på å kjøre enda saktere i affekt.

Det virker som det er en overvekt av elbilførere på dette forumet som synes det er riktig å slippe rumpekjørerne forbi. Jeg fatter det ikke!

Til sist vil jeg si at elbilen selvfølgelig kommer til å miste fordelene sine, også kollektivfelttilgangen, når det blir for mange av dem. Ikke fordi vi kjører lovlig sakte i kollektivfeltet. No pun intended.

Om noen burde "tas", så er det bussene og drosjene som kjører trafikkfarlig nærme bilen foran!
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

cra

Trafikkreglene sier vel klart og tydelig at man ikke skal være til hinder for øvrig trafikk, holde til siden og om nødvendig stanse for å slippe forbi. Hva vet vel vi om hvilken grunn andre har til å ha det litt travelt? Har selv hatt det travelt med fødende samboer i bilen - heldigvis uten at noen lekte trafikkpoliti og gjorde sitt for å forsinke meg.

Rumpekjørere er irriterende, men hvis man ligger (langt) under fartsgrensen så er det forståelig. Jeg bor selv i et fergefylke, så jeg vet godt hvordan et minutt fort kan bli både en halvtime og tre dersom man havner bak noen som ikke skal rekke ferga.

Å ikke ha motor til å holde fartsgrensa (eller lyst til å kjøre fartsgrensa for den del) er en ærlig sak, men ingen unnskyldning for å påtvinge andre ditt tidsskjema! Ved å "hevde sin rett" på denne måten gjør man bare elbilistene en bjørnetjeneste.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

svedman

Jeg blir oppgitt over det jeg opplever som et forsøk på å legitimere trafikkfarlig rumpekjøring. Det er IKKE greit å kjøre for tett inntil bilen foran SAMME HVOR SAKTE DEN KJØRER, punktum.

Cra, ikke bland inn det å være til hinder og rumpekjøring. Jeg kan umulig tenke meg at du mener at man skal anta at alle som vil kjøre fortere enn deg har en fødende samboer i bilen. Jeg sa for øvrig selv at jeg kan reagere i affekt, og "affekt" betyr at man selv handler galt fordi man er sint. Det er like galt av meg å kjøre saktere fordi jeg har en rumpekjører bak meg, som det er av rumpekjøreren å kjøre for nærme.

Som tidligere trikkefører i Oslo vet jeg svært godt hvordan det er å ligge bak trafikk som kjører saktere enn det jeg har lyst til å kjøre, og som dermed forsinker meg og passasjerene mine, og hvordan det er å bli kraftig forsinket på grunn av "trafikk som er til hinder" (les: feilparkerte biler). Det falt meg aldri inn å rettferdiggjøre å ligge trafikkfarlig nærme bilen foran selv om den kjørte ulovlig i kollektivfeltet i Prinsens gate, for eksempel. Det er sinnsykt irriterende, ja, det har jeg selv kjent på kroppen. Men jeg gjentar, jeg finner meg ikke i å ha en buss eller drosje i rumpa fordi de vil kjøre fortere enn meg.

Du mener at jeg gjør elbilen en bjørnetjeneste ved ikke å slippe dem forbi; Jeg mener du/dere gjør samfunnet en bjørnetjeneste ved å akseptere farlig trafikkadferd.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

tom

#10
Helt enig, (1) det er mange busser eller taxier som tror det er fri fart i kollektivfeltet. (2) Når det er lite trafikk og farten i de andre kjørefeltene går over maksimalt tillatt fartsgrense benytter jeg ofte kollektivfeltet som en "safe haven". Da er det selvfølgelig mange busser eller taxier som føler behov for å svinge inn i kollektivfeltet rett bak meg for å demonstrere. (3) Når det er stille stående kø mener jeg at det er helt uforsvarlig med hensyn til andres og egen sikkerhet å ligge i mer enn 60 km/t i kollektivfeltet.

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

cra

Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:50
Det er IKKE greit å kjøre for tett inntil bilen foran SAMME HVOR SAKTE DEN KJØRER, punktum.

Selvsagt ikke. Så vidt jeg vet vil avstand <3 sek medføre advarsel, avstand < 2 sek medfører bot (eller allerede på under 3 sek?), og avstand <1 sek medfører inndragning av førerkort. Paradoksalt nok er det visstnok "tryggere" å ha en bil helt på fangeren enn nesten, siden forskjellen i hastighet mellom de to ikke rekker å bli så stor ved kort avstand, og man får mer en "press" a'la tilhenger enn en smell fra en med mye høyere hastighet.

På generelt grunnlag så var det ikke meningen å gi inntrykk av at runpekjøring er OK; thvert imot, jeg finner det like irriterende som alle andre å ha noen på slepekroken, og selvsagt er det farlig. Ei jeg kjenner ble påkjørt bakfra seinest i helga da hun måtte bråbremse for noen som løp over veien.

Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:50
Du mener at jeg gjør elbilen en bjørnetjeneste ved ikke å slippe dem forbi; Jeg mener du/dere gjør samfunnet en bjørnetjeneste ved å akseptere farlig trafikkadferd.

Det er ikke snakk om å akseptere farlig adferd, men hva kan man gjøre for å løse opp slike situasjoner? Slik jeg ser det vil i alle fall ikke å sette ned farten medføre annet enn at sinnet til den bak eskalerer, og evt. situasjonen like så.

Jeg skjønner dilemmaet med å skulle flytte seg fra et felt der det går i 50 (men de som kommer bak vil kjøre 80) inn i et felt som kanskje går i 20-30, men kan ikke på noen måte se at å senke farten ytterligere fører noe godt med seg.

Når det gjelder fart i stillestående kø er jeg enig med tom; for stor hastighetsforskjell mellom kø og kollektivfelt kan være farlig. Det har vel vært nevnt et par eksempler i forumet her at brukere har opplevd at noe hiver seg ut i kollektivfeltet uten å se om det kommer noen der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#12
Grensen for å få tilsnakk eller bot er ved mindre enn et sekund
Et sekund ved 50 km time er 14 meter, da er det plass til 3 småbiler i mellom!

Tviler på om noen får bot før det er vesentlig mindre enn et sekund!
Kjør et sekund bak forankjørende med elbil, og du kommer stadig lengre bak i køen pga forbkjøringer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Sitat fra: cra på mandag 15. februar 2010, klokken 14:04
Når det gjelder fart i stillestående kø er jeg enig med tom; for stor hastighetsforskjell mellom kø og kollektivfelt kan være farlig. Det har vel vært nevnt et par eksempler i forumet her at brukere har opplevd at noe hiver seg ut i kollektivfeltet uten å se om det kommer noen der.

Oh, yeah. Been there, done that. Har også opplevd å bli presset av busser i kollektivfeltet selv om jeg ligger i over 80...

Det hadde vært kjekt å komme i dialog med kollektivselskapene for å få luftet hva begge sider mener er akseptabel oppførsel i kollektivfeltet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:50
Jeg blir oppgitt over det jeg opplever som et forsøk på å legitimere trafikkfarlig rumpekjøring. Det er IKKE greit å kjøre for tett inntil bilen foran SAMME HVOR SAKTE DEN KJØRER, punktum.

Cra, ikke bland inn det å være til hinder og rumpekjøring. Jeg kan umulig tenke meg at du mener at man skal anta at alle som vil kjøre fortere enn deg har en fødende samboer i bilen. Jeg sa for øvrig selv at jeg kan reagere i affekt, og "affekt" betyr at man selv handler galt fordi man er sint. Det er like galt av meg å kjøre saktere fordi jeg har en rumpekjører bak meg, som det er av rumpekjøreren å kjøre for nærme.

Dette er en ugyldig motsetning. Hverken å ligge for nær kjøretøyet foran eller å sinke trafikken er ok. Å argumentere for å tillate sinkekjøring ved å angripe rumpekjøring henger ikke på greip.

Dersom man sinker trafikken, spesielt dersom man kjører vesentlig under fartsgrensen, bør man slippe andre kjøretøy forbi. Uavhengig av om man kjører i kollektivfeltet eller annen vei. Det er imidlertid ingen unnskyldning for å ligge farlig nær kjøretøyet som sinker trafikken.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA