Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium-pakke eller ikke?

Startet av MbenzNo, fredag 21. august 2015, klokken 09:40

« forrige - neste »

Barskog

Jeg koblet den 6 meter lange kabelen som fulgte med bilen til PodPointen (og fikk låst den fast til veggen på en snedig måte). Kjøpte meg en 4 meter type 2 kabel som jeg har med meg i bilen for å lade på 22 kW stasjonene rundt omkring.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Girstang

Den podpointen som følger med easycharge 3.6kw. Støtter den 7.4kw og 11kw lading?

Burde vel ikke koste mye å få den satt opp til 7.4kw? Det trengs vel en større kabel og sikring? Er dette veldig opp til elektrikker firmaet?

Har 400v tn nett.




elrey71

#32
Den støtter kun 3,6kw. Når du har TN nett bør du ikke velge podpoint, velg heller zaptec. Bestill 11kw lader fra annen leverandør. Da har du kjapp hjemmelading og zaptec til lading andre steder. Jeg fikk forandret dette i siste liten og er veldig glad for det!

Barskog

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

refreol

Istemmes! Ikke PodPoint, heller Zaptech mobil lader når du har TN hjemme!
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

Girstang

Ja men da må jeg ut med 6000kr for zaptech. Bøtta til nofuel koster 8000kr.

Med podpoint får jeg ny kurs hele veien fra hus til carport. Den jobben vil vel koste en del med egen elektrikker? Tenkte å få elektrikker til å legge 3fas kabel slik at jeg senere kan oppgradere til 11kw? Spørsmålet er jo om det koster mer en det smaker når man må ha ny elektrikker senere?

Leste noen andre innlegg om podpoint hadde noen jumpere som var feilstilt på en annen installasjon og at den kune levere 7.4kw?

elrey71

Vet ikke hvilket lademønster du kommer til å ha, men for de fleste er kjapp hjemmelading mye viktigere. En 11kw ladestasjon koster vel fra 5000, pluss elektriker. Ingen tvil om hva jeg hadde valgt...

ladov

Hvor ofte trenger du 11kW tror du? Jeg må innrømme at da jeg valgte 11kW hjemme så var det dels fordi det var 'kult', dels fordi det er fremtidsrettet og litt fordi det var en god deal å få med en IT/TN-trafo for kun 10000. Det er selvfølgelig fint at bilen lader kjapt men jeg er ennå ikke over 10 ganger på 2 år at jeg virkelig har hatt bruk for den ekstra farten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Girstang

Jeg har 400v tn nett og vil trenge kurs fra hus til carport uansett. Kan gå med 10a lading en stund.

Skjønner ikke hvorfor det skal lønne seg å velge zaptech som jeg må ut med 6000kr for fremfor nofuel bøtta til 8000kr og da i tillegg får jeg ny kurs med podpoint.

Hva misser jeg?

elrey71

Det er individuelt, ikke sikkert du trenger hurtigere enn 3,6kw. Og ja, det blir jo dyrere.
Hvis du får lagt opp kurs som du senere kan bruke til 11kw er jo det en god løsning.
Har i praksis ikke ofte bruk for 11kw, men veldig kjekt akkurat de gangene.
En annen litt kjedelig løsning med podpoint er at type2 kabelen må ut og inn av bilen hele tiden hvis du trenger den andre ladesteder.... Kjøp evt en til så ligger den alltid klar i podpointen når du kommer hjem.
Uansett blir du helt sikkert fornøyd!

ZOE

Jeg har vel kjørt ca 50 000km med zoe til nå og to ganger har jeg brukt dieselbilen fordi elbilen var tom.

Med den nye 400km bilen så hadde det aldri vært noe problem. Men jeg ville heller hatt zaptec enn bøtte :)

Hadde om mulig gått for zaptec og i tillegg montert en 16A lader i garasjen om jeg hadde TN nett.

Nå holder jeg på å lage en 32A 400v lader, tror den vil komme på ca 5000kr

bositron

Sitat fra: Girstang på fredag 30. desember 2016, klokken 12:26
Jeg har 400v tn nett og vil trenge kurs fra hus til carport uansett. Kan gå med 10a lading en stund.

Skjønner ikke hvorfor det skal lønne seg å velge zaptech som jeg må ut med 6000kr for fremfor nofuel bøtta til 8000kr og da i tillegg får jeg ny kurs med podpoint.

Hva misser jeg?

Det er viktig å huske på at zaptec er utviklet for Norske forhold av Norske ingeniører.

Nofuel bøtta er sammenrasket av personer som ikke kjenner norske forhold med ditto kvalitet.

Zaptec skal virke under varm norsk sommer og kald norsk vinter. Se på hvilket tempratur intervall den har.

Nofuel bøtta virker ikke en vanlig varm sommer natt eller en normal norsk vinter dag.
Helt konkret så virker den ikke når lufttempraturen nærmer seg 30 grader (dvs lader ikke bilen som forventet)
Helt konkret så virker den ikke ved minus grader.
I dag f.eks så var bøtta varm nok til at den startet ladning, men når ute tempraturer gikk under -5 grader så sluttet den å virke (lyse rødt og lader ikke).

Om vinteren kan du ikke forvente at den vil virke om du må lade uten dørs.

Det er helt klart klasse forskjeller i kvalitet mellom zaptec og bøtta til nofuel.

Vedkommende som designet Nofuel bøtta er på dette forum og bør egentlig fortelle hva han tenkte på da han valgte komponenter i sitt design og hvorfor han ikke tenkte på at det er vinter i Norge med minus-grader.

Komponenten som stopper ladning i kaldt vær er der for å hindre at trafoen smelter og blir for varm om sommeren. Men at det går an å velge en komponent som egenskaper som gjør at bøtta ikke virker om vinteren er ikke til å tro.

Zaptec er laget av folk som vet hva som trengs for å virke i Norsk klima.

Men for all del Nofuel bøtta kan være en god hjelp for mange og det er helt sikkert trivielt å fjerne "sikringen" som skjal hindre at trafoen smelter om sommren slik at den virker om vinteren.

Jeg har hatt en Nofuel bøtte i under et år og har kun byttet den fire ganger når den har sluttet å virke(ikke fordi det var for kaldt).

Jeg vil sterkt anbefale deg å ta zaptec.
Ryktet sier at det i Januar/Februar kommer en ny versjon av Zaptec som kan bytte intaksledniing
-- Type1 -- 16A
-- Blå CEE -- 16A
-- Vanlig kontakt -- 10A

Dersom du har muligheten bør du gå for 16A utgaven av Zaptec.

Zaptec har tidligere gått over enklete tidsfrister, noe "designeren" av Nofuel sin lacdebøtte har kommet med meget skarpt kritikk av på dette forum.

Jeg håper at "Designeren" av Nofuel sin ladebøtte snart klarer å finne frem komponenter slik at bøtta også fungerer om vinteren.

Nofuel har lovet å ta kontakt når en oppgradert versjon av ladebøtta blir tilgjennelig.
Kan anbefale Nofuel som selskap de følger opp sine kunder og gir god service.



Rav4_EV

#42
Det er helt klart forskjeller mellom en en boks til 8000 og en boks som koster nesten 30.000.

En programfeil gjør at temperatursensoren regner feil i kuldegrader. Dette løses med en kostnadsfri oppdatering.
Utover dette løser lademugga de flestes ladebehov til en god pris.

Feilraten er svært lav og over 1000 enheter er levert i markedet.

I tillegg er den helt støyfri, noe som ikke vitner om høy ingeniørkunst hos den dyre konkurrenten.
Den høres ut som en støvsuger. Merkelig, når den i utgangspunktet skulle være en lavtaps-sak.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tormokn@gmail.com

Sitat fra: bositron på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:02
Sitat fra: Girstang på fredag 30. desember 2016, klokken 12:26
Jeg har 400v tn nett og vil trenge kurs fra hus til carport uansett. Kan gå med 10a lading en stund.

Skjønner ikke hvorfor det skal lønne seg å velge zaptech som jeg må ut med 6000kr for fremfor nofuel bøtta til 8000kr og da i tillegg får jeg ny kurs med podpoint.

Hva misser jeg?

Det er viktig å huske på at zaptec er utviklet for Norske forhold av Norske ingeniører.

Nofuel bøtta er sammenrasket av personer som ikke kjenner norske forhold med ditto kvalitet.

Zaptec skal virke under varm norsk sommer og kald norsk vinter. Se på hvilket tempratur intervall den har.

Nofuel bøtta virker ikke en vanlig varm sommer natt eller en normal norsk vinter dag.
Helt konkret så virker den ikke når lufttempraturen nærmer seg 30 grader (dvs lader ikke bilen som forventet)
Helt konkret så virker den ikke ved minus grader.
I dag f.eks så var bøtta varm nok til at den startet ladning, men når ute tempraturer gikk under -5 grader så sluttet den å virke (lyse rødt og lader ikke).

Om vinteren kan du ikke forvente at den vil virke om du må lade uten dørs.

Det er helt klart klasse forskjeller i kvalitet mellom zaptec og bøtta til nofuel.

Vedkommende som designet Nofuel bøtta er på dette forum og bør egentlig fortelle hva han tenkte på da han valgte komponenter i sitt design og hvorfor han ikke tenkte på at det er vinter i Norge med minus-grader.

Komponenten som stopper ladning i kaldt vær er der for å hindre at trafoen smelter og blir for varm om sommeren. Men at det går an å velge en komponent som egenskaper som gjør at bøtta ikke virker om vinteren er ikke til å tro.

Zaptec er laget av folk som vet hva som trengs for å virke i Norsk klima.

Men for all del Nofuel bøtta kan være en god hjelp for mange og det er helt sikkert trivielt å fjerne "sikringen" som skjal hindre at trafoen smelter om sommren slik at den virker om vinteren.

Jeg har hatt en Nofuel bøtte i under et år og har kun byttet den fire ganger når den har sluttet å virke(ikke fordi det var for kaldt).

Jeg vil sterkt anbefale deg å ta zaptec.
Ryktet sier at det i Januar/Februar kommer en ny versjon av Zaptec som kan bytte intaksledniing
-- Type1 -- 16A
-- Blå CEE -- 16A
-- Vanlig kontakt -- 10A

Dersom du har muligheten bør du gå for 16A utgaven av Zaptec.

Zaptec har tidligere gått over enklete tidsfrister, noe "designeren" av Nofuel sin lacdebøtte har kommet med meget skarpt kritikk av på dette forum.

Jeg håper at "Designeren" av Nofuel sin ladebøtte snart klarer å finne frem komponenter slik at bøtta også fungerer om vinteren.

Nofuel har lovet å ta kontakt når en oppgradert versjon av ladebøtta blir tilgjennelig.
Kan anbefale Nofuel som selskap de følger opp sine kunder og gir god service.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA