Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Premium-pakke eller ikke?

Startet av Jarle Larsen, fredag 21. august 2015, klokken 09:32

« forrige - neste »

Jarle Larsen

Arbeidsplassen min flytter til jul, og før det må jeg skaffe min første el-bil. Avstanden er 30 km (Arendal-Kilsund, smale, svingete veier, bruker ca 30 minutter), og det er forhåpentligvis mulig å lade på jobb. Jeg ønsker ikke å bruke for mye penger på bil, og vil gå for brukt. Vil en av "trillingene" fra 2012 kunne gjøre jobben godt nok? Er det spesielle ting jeg burde tenke på? Ønsker selvsagt ikke å gå på en smell med kostbare reparasjoner. Et av ønskene til bilen er at det er cruise-kontroll, men det er ikke noe krav. Taknemmelig for alle svar :)

emil

Arendal - Kilsund er da langt ifra smale, svingete veier, men det kommer jo kanskje litt an på hvilken rute du kjører. 30km skulle jo også tilsi at man kanskje snakker traktene rundt Hisøya - Nedenes.

Uansett bør det gå de aller fleste dagene i året selv uten lademulighet på jobb. Det værste dagene blir det kanskje kamp om eventuelle ladekontakter, men det bør være mulig å komme til en enighet med andre elbileiere om fordeling av disse (kjapt bytte i lunsjen eller lignende). 2x30km tar også mer strøm vinterstid enn 1x60km siden bilen må varmes opp på nytt midtveis.

Ellers er det jo verd å tenke på at mange som kjøper elbil som bil nummer 2/pendlebil ofte ender opp med å bruke den til all kjøring og kanskje angrer på at de ikke la litt mer i potten for litt større bil. Ville uansett glemt alt av knøttebiler og biler fra før trilling, men kanskje vurdert om en brukt Leaf er innenfor budsjett. Det er fortsatt noen år til området blir tapetsert med bomstasjoner og innsparingene på jobbkjøring idag sammenlignet med fossilbil vil jo kun være på drivstoff og da er det fint om bilen også f.eks klarer tur/retur Sørlandssenteret/Kristiansand uten store problemer.

Både trillinger og Leaf vist seg å være veldig gode konstruksjoner med lite feil. Såvidt jeg husker er det heller ikke alle trillingene som har cruise-control.

goggo

Sitat fra: emil på tirsdag 21. juli 2015, klokken 11:41
Såvidt jeg husker er det heller ikke alle trillingene som har cruise-control.

Ingen trillinger har cruise control.

Men bortsett fra det så burde ingen 2012 modell trilling ha problemer med 60 km tur/retur på slike veier og i kystklima, også på vinteren.

Høres ut som en 2012 modell norsksolgt trilling (da har du bedre garantier enn for importbiler), kan være et trygt og fornuftig kjøp for deg :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA