Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva er du misfornøyd med?

Startet av KrW, torsdag 20. august 2015, klokken 17:39

« forrige - neste »

KrW

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/50274-Info-on-Autopilot-v7-from-a-Tesla-employee

Trådstarter i den linkede tråden på TMC forumet møtte en Tesla ansatt på en supercharger som holdt på å teste 7.0 og autopilot. Anbefaler å lese, han fikk vite ganske mye  :)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

mogu

Dette virker jo veldig lovende! Slik jeg forstår det avkrefter han et av ryktene som har gått, nemlig at det ikke er nok sensorer for autopilot. Slik jeg forstår det er det nok sensorer for autopilot, mens det trengs flere sensorer for full autonom kjøring. Gleder meg til dette kommer :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

cirys1

I beste fall et meget spenstig utsagn, MB har hatt full AP siden 2013. Musk har selv sagt at denne AP som kommer blir en styreassistent for finere veier. Skulle det bli bedre enn MB så er ingenting bedre enn det men tror X er utstyrt med flere/bedre sensorer..

Teslanewbie

Sitat fra: mogu på mandag 20. juli 2015, klokken 18:49
Dette virker jo veldig lovende! Slik jeg forstår det avkrefter han et av ryktene som har gått, nemlig at det ikke er nok sensorer for autopilot. Slik jeg forstår det er det nok sensorer for autopilot, mens det trengs flere sensorer for full autonom kjøring. Gleder meg til dette kommer :)

Han skriver :

- I brought up Elon mentioning sensor suite 2. This person confirmed that more sensors are needed for autonomous driving. No surprise. Did not ask about the Model S seen with additional cameras.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 20. juli 2015, klokken 19:32
Sitat fra: mogu på mandag 20. juli 2015, klokken 18:49
Dette virker jo veldig lovende! Slik jeg forstår det avkrefter han et av ryktene som har gått, nemlig at det ikke er nok sensorer for autopilot. Slik jeg forstår det er det nok sensorer for autopilot, mens det trengs flere sensorer for full autonom kjøring. Gleder meg til dette kommer :)

Han skriver :

- I brought up Elon mentioning sensor suite 2. This person confirmed that more sensors are needed for autonomous driving. No surprise. Did not ask about the Model S seen with additional cameras.

Ja er stor forskjell på autopilot og autonomous. Tesla har ikke sakt at du skal kunne skrive inn en adresse og så kjører bilen dit selv mens man driver på med andre ting. Kun et fåtall biler med spesiell godkjenning av staten med utstyr til mange millioner som kan det idag og mange år framover.

Tuxedo

I beste fall tror jeg at bilen etterhvert vil kunne holde filen sin på motorvei med god merking.  At den selv tar initiativ til forbikjøring i venstre felt, f.eks, har jeg ingen tro på med dagens sensorer (det ville være galskap).  Da blir det jo ikke så mye mer enn dagens ACC.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Man må bekrefte at man vil bytte felt med å blinke så bytter den felt. Slik som på videoen Tesla viser og også har skrevet selv.
Har aldri vært nevnt at den selv selv skal avgjøre hvilke felt den skal ligge i etter hva jeg har lest.

mogu

Jeg sitter med samme inntrykk som cookie monster. Slik jeg har forstått det vil bilen holde en fil og ACC og kun bytte fil når det indikeres av fører. Slik er det fortsatt førers ansvar å følge med i blindsoner osv, selv om bilen forhåpentligvis vil kunne forhindre deg å bytte fil selv om du indikerer det, i de tilfeller der det allikevel er en bil ved siden av deg.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Tuxedo

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. juli 2015, klokken 19:48
Man må bekrefte at man vil bytte felt med å blinke så bytter den felt. Slik som på videoen Tesla viser og også har skrevet selv.
Har aldri vært nevnt at den selv selv skal avgjøre hvilke felt den skal ligge i etter hva jeg har lest.
Med andre ord mye som dagens ACC.  I tillegg vil systemet sannsynligvis kun være aktivert hvis bilen merker man har hendene på rattet, med tanke på å få dette godkjent hos diverse offentlige myndigheter.  Da blir det kun som litt avansert servostyring.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Er da en ganske vesentlig forskjell at bilen også styrer selv i tillegg til ACC.
Nei trenger ikke å ha hånda på. Bla. Mercedes, Infinti osv trenger man ikke det. Bare VW som hadde det en periode med et mye enklere system.

Feks video av Infiniti her:


Har testet dette selv på Mercedes og det fungerer utmerket til å kjøre i kø eller motorvei.

Tuxedo

I henhold til denne artikkelen fra mai i år

http://www.side3.no/motor/--br-den-selvkjrende-bilen-drepe-et-lite-barn-eller-en-gravid-kvinne/3422784097.html

er det fremdeles en EU-regel at man skal ha kontakt med rattet.  Og uansett hadde jeg neppe sittet med hendene i fanget mens bilen kjørte i 110 km/t.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Teslanewbie

Sitat fra: Tuxedo på mandag 20. juli 2015, klokken 21:45
I henhold til denne artikkelen fra mai i år

http://www.side3.no/motor/--br-den-selvkjrende-bilen-drepe-et-lite-barn-eller-en-gravid-kvinne/3422784097.html

er det fremdeles en EU-regel at man skal ha kontakt med rattet.  Og uansett hadde jeg neppe sittet med hendene i fanget mens bilen kjørte i 110 km/t.

Folk kringår  det å ha hendene på rattet på biler som registrerer feedback gjennom å ha en beanbag  hengende i nedre del av rattet..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

KrW

Hadde en Volvo V40 med acc som leiebil i Sverige og Finland nå nylig. Følte det eneste som manglet var å kunne slippe hendene  :D
Kan godt se for meg å bruke autopilot i 110km/t. Slappe av frem til bilen forteller meg at jeg må ta over rattet.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Undertegnede


Hyperstress

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. juli 2015, klokken 21:26
Er da en ganske vesentlig forskjell at bilen også styrer selv i tillegg til ACC.
Nei trenger ikke å ha hånda på. Bla. Mercedes, Infinti osv trenger man ikke det. Bare VW som hadde det en periode med et mye enklere system.

Feks video av Infiniti her:


Har testet dette selv på Mercedes og det fungerer utmerket til å kjøre i kø eller motorvei.

Om en leser blant annet TMC tråden det refereres til her så kommer det frem at en må holde i rattet på Mercedes S klasse 2015, hvis ikke får en warning etter x antall sekunder. Kan jukses til ved å henge ting på rattet. (Slik en i Romania gjorde da han satte seg i baksetet på motorveien (video på Youtube))
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA