Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriövervakning

Startet av Olee, onsdag 19. august 2015, klokken 17:00

« forrige - neste »

Olee

Skal muliggens på langtur Bergen-Sørlandet og prøver å planlegge hvilke ladestasjoner jeg skal innom. Jeg ser at på Fortum sin lader på Kiwi Ålgård står det 400V 125A, mens på de andre står det 110A. Det skulle i teorien tilsvare 50kW og 44kW.
Så lurer jeg på om man får utnyttet laderen på Ålgård noe bedre enn andre, slik at jeg burde basere meg på å lade der? På de fleste laderne jeg bruker ligger jeg på godt under 100A, husker ikke nå i farten men rundt 80A kan vel stemme sånn ca.

emil

Hvis du er av typen som kjører inn til hurtiglader litt før du når de røde strekene på batterimåleren merker du neppe mye forskjell. Hvis du derimot er av typen som kjører inn på hurtiglader rett før skilpaddemodus sparer du litt ladetid.

Vet ellers ikke om tallene på strømstyrker rundtomkring er riktige. GuleSider sier konsekvent 500V/100A på DC-hurtigladere. Fortum sitt kart er litt varierende. Det jeg vet er derimot at med LeafSpy måler jeg ca 41kW som maks på DBT ladere (de fleste Kiwi-ladere utenom Ålgård). Kiwi Ålgård har derimot en ABB lader og disse måler jeg opp mot 47kW på og høyeste jeg har målt var på Garo/Efacec laderen i Sandvika med 49.1kW. Da fikk jeg Low Battery Warning sånn rundt Liertoppen påvei inn mot Oslo og kom inn på den laderen litt etter Very Low Battery Warning

Ellers er det vel alle GrønnKontakt sine ladere på strekningen Stavanger - Kristiansand fra ABB.


Må du kjøre omvei for å finne en lader med teoretisk høyere effekt, eller ta ladestopp på høyere %SOC går det meste av spart tid bort. Velg de ladeplassene som passer best og ikke tenk på hvilken lader som står på stedet.

Olee

På ukjente ruter kjører jeg nok ikke helt ned mot skilpaddemodus nei  :P Da blir det nærmeste lader for å korte ned ruten når jeg skal sørover. Takk for god info Emil!  ;D

MortenRA

Dette har jeg også lurt på, da jeg så at den på McDonalds på Vestby hadde 125A kontra 110A som er mer utbedret hos Fortum. Fristende å måle neste gang jeg lader der via Leaf Spy :)

Mao man får mer strøm for pengene på disse ladestasjonene?
Tesla Model S 75D - Soon to come

emil

Sitat fra: MortenRA på mandag 20. juli 2015, klokken 14:15
Mao man får mer strøm for pengene på disse ladestasjonene?

Hvis du avslutter ladingen tidlig, dvs når ABB-laderen kommer ned på 41kW, vil du få mer for pengene ja. Hvis du derimot lader lenge nok til at effekten har gått ned mot 25-30kW tror jeg det totalt sett ikke har vært mye å spare.

Det vil nok være umulig å få noen god statisikk og tall på om det lønner seg eller ikke siden ladenivå, batteritemperatur og batteriets helse er faktorer som påvirker maks ladeeffekt mye. Men det føles bedre å se LeafSpy rapportere 47-49kW enn 40-41kW når du lader.

svingen

på grønnkontakt "minside" kan du se hvor mye effekt du får.
med trilling og til 80% er det ikke lenge man får høy effekt. (fra 20-60 går det rimlig fort)
med batteri på 14kw tilgjenlig kunne dem like greit bytta chademo med type 2 22kw ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goggo

Sitat fra: svingen på mandag 20. juli 2015, klokken 20:49
med batteri på 14kw tilgjenlig kunne dem like greit bytta chademo med type 2 22kw ;)

Helt enig med deg. Jeg har tenkt tanken mange ganger selv. Ikke minst så ville vi da fått 32A saktelading og kunne fylle batteriet fra 0 til 100% hjemme på 2 timer :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

MortenRA

Kom over denne artikkelen (http://bmwi3owner.com/2014/12/rapid-charger-effect/) med fine grafer over akkurat dette. Er her benyttet ABB-ladere i Stockholm.
Tesla Model S 75D - Soon to come

Olee

Ser at laderen peaker etter ca 5 minutter. Trodde effekten var høyest fra første minutt/når batteriet er nærmest 0%? Trenger laderen litt oppvarmingstid? :P

emil

Man ser også på grafene fra LeafSpy at den går rett opp til f.ekst 45kW og så stiger den sakte opp til 46-47kW før den så daler ganske fort nedover.

Vedlagte graf er med tre ladestopp (ignorer sekundtallene, de er helt feil). Første var Lasses på Rugvedt og her mistenker jeg at det var en feil ved laderen som gjorde at jeg bare fikk 35-37kw i ladeeffekt. Registrerte samme lave tall noen dager tidligere og naboladeren fungerte mye bedre senere på dagen. Neste stopp var Kiwi i Sandefjord og man ser at den bare går litt over 40kW. Siste stopp var Ladetorget i Moss med Garo/Efacec lader. Denne starter på ca 45kW før den stiger til 47kW og så går fort nedover.

Dette er for min litt slitne Leaf med 200+ hurtigladinger og ca 15% tap i batterikapasitet.

MortenRA

Kan se ut til at dine målinger samsvarer rimelig bra med de i artikkelen :)

Bet meg merke i dette avsnittet:
SitatIt is also interesting that most new rapid charges are equipped to handle CCS EU (e.g. BMW) and CHAdeMO (e.g. Nissan). However, the stations do not appear to be able to charge multiple vehicles simultaneously – it cannot charge a BMW i3 and a Nissan Leaf side by side. The charger from ABB seem to be programmed to interrupt the charging over CCS when the level reaches 70% and then start charging the car connected to CHAdeMO.

Mao er det bare å plugge i Leafen om f.eks. eGolf står å lader, og ergo er man sikra lading? hehe.. Merkelig at de heller ikke har satt grensa til 80%
Tesla Model S 75D - Soon to come

emil

Sitat fra: MortenRA på tirsdag 21. juli 2015, klokken 12:34
Mao er det bare å plugge i Leafen om f.eks. eGolf står å lader, og ergo er man sikra lading? hehe.. Merkelig at de heller ikke har satt grensa til 80%

Nå er de fleste ladere her i landet "sperret" med RFID, så man ikke kan starte annen lading eller sette i "kø" før første er fullført. ABB-ladere klarer å lade AC samtidig som DC, men det kan være lokale begrensninger i strømtilførsel som gjør at det er sperret for det. Ingen ladere av det jeg har sett klarer 2xDC idag annet enn Tesla.

MortenRA

Du sier noe der ja. Slo meg bare at den muligens stopper på 70% anyway, men både håper og tror dette ikke er tilfelle :)
Tesla Model S 75D - Soon to come

emil

Sitat fra: MortenRA på tirsdag 21. juli 2015, klokken 13:37
Du sier noe der ja. Slo meg bare at den muligens stopper på 70% anyway, men både håper og tror dette ikke er tilfelle :)

Mange ladere jeg har vært borti stopper på 90%, men når laderen sier 90% sier LeafSpy hos meg bare rundt 75%

MEM76

Batteriene klarer opptil 3C (1C = batteriets kapasitet i Ah) under ca 40%, etter det så går det sakte nedover.

Her er en eksempel på lading med C-zero (14.5 kWh batteri) på GK lader på Helleland

Legger også ved SOC/km graf for Bergen-Mandal (Olee sa jo at han skulle til Sørlandet).

La merke til at Statoil sin lader var TREIG...

PS: Laderen i Mandal er veldig barnevennlig, med en ny lekeplass vegg i vegg,
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA