Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglader til e-Golf i nærheten av Stjørdal

Startet av peik, onsdag 19. august 2015, klokken 12:07

« forrige - neste »

peik

Naboen lurte på om jeg fortsatt hadde Tesla. Han hadde ikke sett den på en stund. Så jeg svarte som sant var at jeg ikke hadde funnet ut hva jeg kunne bruke den til. Den er for lav på grusvei. Ikke er det plass til en komfyr inne i den. Ikke spesielt egnet til transport av kano. Ikke går det et kjøleskap på 2 m inn i den. Seksjonen som skulle på gjenbrukssjonen var både for volumiøs og høy. Nå skal jeg på hytta med kano, sykler og diverse skrot og det er rett og slett ikke plass.

Jeg har virkelig begynt å klø meg i hodet for å finne noe det går an å bruke den til. Møter i osloområdet dekkes greiest av mc eller sykkel både pga smidighet i trafikken og parkeringsforholdene på jobb. Kort sagt har den ikke dekket noen av transportbehovene jeg har hatt de siste ukene. I tillegg er den stort sett for bred til alle parkeringsplasser og man smeller hue i dørkarmen hver gang man stiger inn.

Tror jeg må sende et brev til Elon og be ham produsere en litt mer praktisk bil. Inngå et samarbeid med Ford og legge batteripakka inn i en Raptor.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Øyvind.h

Komfyr går da inn? Kano på takstativet? Luftunderstell på High der det trengs?

Eller var hele innlegget en spøk :)?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2015, klokken 10:15
Eller var hele innlegget en spøk :)?

Tror nok innlegget var en spøk, men det er et snev av sannhet inni der. Tesla er ikke den mest praktiske bilen. Med kjøre-, parkerings- og ladeforholdene jeg har er den direkte uegnet. Det jeg vil ha er en bil på størrelse med Golf stasjonsvogn, bygget av japanere og med rekkevidde og ladehastighet tilsvarende Tesla. Frem til den bilen kommer får Leafen gjøre nytten, og den fungerer greit i de aller fleste tilfellene.

De gangene den ikke har fungert har vært:

Turer til Oslo med litt tidspress før det kom hurtigladere på veien. Ikke lengre noe problem.

Sofakjøring fra IKEA. Løst med IKEA-leiebil til 300kr alt inkludert hvis jeg ikke husker feil. Hadde jeg kjørt fossil måtte jeg enten ha leid henger på den lokale bensinstasjonen eller tatt en gratishenger fra IKEA. Med bom, leiekostnader og drivstoff hadde jeg som minimum endt opp med 500kr uavhengig av løsning.

Kjøring av byggmaterialer nå nylig. Fikk låne fossilbil av en av fruens kolleager i to timer, betaling i søte bakevarer. Ellers er jeg ikke redd for å byttelåne bort Leafen, eller rett og slett bare låne den bort til folk som vil prøve elbil.

Øyvind.h

Absolutt mye Teslaen ikke egner seg til, samtidig som den også totalt overleverer for mange ift plass.
Foreldrene mine eksempelvis ender antakelig med Tesla selv om den er for stor og upraktisk. De burde hatt Leaf med 500km rekkevidde.

Samtidig er jeg jo glad for at Teslaen passer meg og mitt behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gliderman

Et godt sleivspark til all jamring om rekkevidde og praktisk bruk av elbil. Hva skiller en elbil fra en fossilbil? Ingenting annet enn måten du tanker på. Det er ingen mystikk rundt elbil. Golf er Golf uansett hva som er energikilden. Leaf og EGolf er mellomklasse biler med god plass. De går litt kortere mellom vær gang du må tanke, ellers ingen forskjell i bruksområder. Tesla vet jeg ikke så mye om, annet enn at den også bare er en bil, litt større og med plass til større tank.

Mystikken må bort. Bil er bil og ingen bil i verden kan løse alle transportutfordringer.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Espen Hugaas Andersen

Model X kommer på nyåret til norge for de som vil ha mer plass og hengerfeste. Model 3 crossover kommer trolig om 2-3 år.

Hvis en bilmodell passet alles bruksområder ville vi kun hatt en bilmodell. Ettersom antallet elbilmodeller øker vil flere og flere finne en bil som passer til sine behov. Fremtiden er lys. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Metron fra Slovenia har bygget en C-max type elbil med 800 km rekkevidde. Denne burde fylle alle behov til Trådstarter
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2015, klokken 10:15
Komfyr går da inn? Kano på takstativet? Luftunderstell på High der det trengs?

Eller var hele innlegget en spøk :)?

Var nok en spøk. Min kjøres fort 50-100km på dårlig grusvei i måneden, jeg har fraktet både komfyr, Weber Classic E-210 grill i eske (2 ganger) og vaskemaskin med bakluka igjen. Til og med 42m2 parkett (14 pakker á 220cm lengde) fikk jeg med meg med luka igjen. Og de siste gangene jeg har kjørt på hytta har jeg hatt med 10-14 forskalingsblokker (50x20x20cm og oppunder 30kg) pluss noen sekker sement og alt annet pikkpakk samtidig. Utrolig med plass i den bilen...

Ennå har jeg ikke hatt problemer med å parkere, selv i P-hus. Skal jeg frakte en kano plasseres den selvsagt på taket, mens sykkel slenges inn baki (tar av et hjul). Kan heller ikke huske å ha dunket hodet i dørkarmen, er dette et reelt problem?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

peik

Både spøk og hjertesukk over at det ikke finnes flere modeller på markedet med akseptabel rekkevidde og som kan dekke alle behov. Ellers så er det populært å spamme tesladelen av forumet med off-topic-innlegg om hvor håpløs bil Tesla er og hvor dårlige eierene er til å parkere. Nå ser jeg at det er en som poster et bilde av en bil jeg ikke har hørt om. Mulig jeg ikke her helt oppdatert på hva som skjer i markedet... Fortsatt fin ferie som skjer i Vauxhall Astra leiebil, sannsynligvis uten el-motor.  :)
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

timingbeltkiller

V vil forby salg av fossilbiler fra 2025.
Da må partiet sørge for senest i 2025 fins det elbiler:
- i alle karosserityper og størrelser slik som nåværende fossilbilutvalg
- med reell rekkevidde fra 300 km og oppover
- enhetlig hurtigladesystem hvor alt du trenger på alle ladesteder er et kreditkort og hvor
- å lade X km ikke koster mer enn å tanke diesel for X km.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Et forbud vil nok i første omgang kun gjelde rene fossilbiler, altså ikke hybrider og plug-in hybrider. Da har man litt mer å velge i.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Det er allerede så godt som garantert det neste internasjonale klimamøtet blir like mislykket som de foregående.
Det betyr stø kurs mot 4-5 graders global temperaturstigning en gang mellom 2050 og 2100.
Som igjen  betyr opptil 50% av jordas befolkning må finne seg et nytt sted å bo.
Det er bare en liten hake her: Det fins ikke lengre nye steder å emigrere til.

SE Will Paris be another 'Hopenhagen'? Time is running out for climate negotiators

Jo flere tiår det går før verden endelig innser det må gjøres noe for å holde det globale klimaet innenfor bærekraftige grenser,
jo mer drastiske blir nødvendigvis mottiltakene som må til.
Somlingen i dag kan derfor bety at  endringene  når de kommer altfor seint, nødvendigvis må bli verre enn verst.

Ikke utenkelig totalforbud mot privatbil uansett drivlinje blir et av mange slike tiltak.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trekkoppbil

Tja. Jeg har aldri lest noe sted før, at Venstre vil ha forbud mot fossilbiler. De ønsker at salget skal bli svært lite, etter det jeg har forstått.

Med det prisnivået vi har i Norge, så er det vel en viss sannsynlighet for at markedet for nye fossilbiler her, vil være dødt om 10 år, etter min mening.  Det er vel ikke så mye dramatikk i en sånn visjon?

Det som er dramatisk, er at samfunnet mangler visjoner om hvordan trafikken ser ut i framtida, og hvilke infrastruktur vi trenger til el-bilene våre om 10 år.

Når det gjelder spørsmål om praktisk elbil og akseptabel rekkevidde, så vil jeg si at alle biler er praktiske og har akseptabel rekkevidde til sitt bruk, men ikke noe annet.
Når folk som bor etter en grusvei kjøper lågprofildekk, så bør man klage hverken på bilen eller veien.
Om 2 år er det håp om at det kommer elbiler med dobbel rekkevidde, og blir det en sukksee, så kan vi håpe på ulike modeller, til forskjellige behov, som kan komme noen år etterpå.


peik

Legg inn en batteripakke på 150 kW på denne så skal jeg slutte å sutre.  8)
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA