Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av kjetilpp, onsdag 19. august 2015, klokken 10:28

« forrige - neste »

kjetilpp

Hei!
Jeg vurderer kjøp av en Leaf, eller tilsvarende prisklasse (les: ikke tesla)

Har da minst en utfordring.....
Den første er, strøm! Jeg bor i blokk, har ikke ladeplass. Samt dette vil ikke være aktuelt å sette opp sier styret. Til nød kan jeg fire ned en skjøteledning, men det måtte ikke bli en vane fikk jeg til beskjed..
Er det slik at bilen bør være tilkoblet strøm så mye som mulig, eller kan man klare seg med hurtiglader ved bensinstasjon, evt etterlate bilen på en kommunal parkering litt unna, når man faktisk trenger å lade?

Neste case er, jobber enkelte dager per mnd i Oslo. Vil eksempelvis en Leaf klare turen Halden-Oslo? Også på vinteren? Nærmeste ladeplass til jobben er vel Statoil Økern, så får jo ladet, men kanskje dyrt å lade på slike steder?

;D
Ønsker meg Leaf, eller lignende.
Nåværende biler:
Audi A4 2011 -  Til salgs!
Golf 4 stv - 2003 - 211007km - Beholdes!

sølv-pilen

om du ikke klarer å få bilen ladet på annen måte en hurtiglading, styr unna. Det vil bli langt billigere å bruke fosilbil en hva det er å være avhengig av hurtiglading for bruk av EL bil. Og bruker du fosilbilen slipper du også bekrymringen om hvorvidt du kommer frem eller ikke vinterstid. Har du hurtiglading for Halden - Oslo kommer du nokk frem vinterstid uten problem med leaf.. mulig du klarer det uten lading vinterstid også, men da må du ha fullt påfyll ved destinasjonen for å komme deg tilbake. Ikke kjøp EL bil dersom du må basere bruken på Hurtiglading.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kjetilpp

Er hurtig lading virkelig så dyrt?http://www.ishavsveien.no

Års abo vil koste 312 per mnd ca..
Ønsker meg Leaf, eller lignende.
Nåværende biler:
Audi A4 2011 -  Til salgs!
Golf 4 stv - 2003 - 211007km - Beholdes!

K S

Sitat fra: kjetilpp på søndag 19. juli 2015, klokken 08:19
Er hurtig lading virkelig så dyrt?http://www.ishavsveien.no

Års abo vil koste 312 per mnd ca..

Prisen er en ting, men det å måtte være avhengig av hurtiglading alltid gjør det hele mye mer tungvint. I tillegg belastes batteriet unødvendig mye.

Jeg er i motsatt ende, lader hjemme og nesten ikke borte. Der hvorvjeg kunne brukt elbilen finnes ikke hurtiglader enda....

Jeg anbefaler, hvis du ikke allerede har gjort "alt", å virkelig sette inn støtet og jobbe for lading hjemme. Hvis du tar kostnadene med å installere og betaler utgiftene ved bruk så må det da vel være mulig? Hvis ikke, skal du bo der lenge? Kan kommunen være behjelpelig? Er det gateparkering med lademuligheter i nærheten? (Jeg hadde ikke gjort det, jeg vil helst ha bilen i garasjen)

Jeg håper det ordner seg, vi har kjørt elbil siden oktober, 10000 fornøyelige og problemfrie kilometer. Helfrelst!

Husk også at elbilen vanligvis blir bil nummer en, ikke nummer to!
Hvis du tenker på ny bil, så bør du ta en titt på Kia Soul, selv om leveringstid er håpløs, men det er biler på finn.no for levering på dagen. Tror faktisk den har best rekkevidde i praksis (utenom Tesla ), selv om MB og Renault hevder at de skal klare 230 -240 km. Har ikke hørt noen som klarer det, men det er de som klarer 210 med Kia.

Det er bla rekkevidden som gjør at vi er så strålende fornøyd, hadde den vært 20-30 km kortere hadde det vært kjipt.

Håper det ordner seg for deg!

emil

Sitat fra: kjetilpp på søndag 19. juli 2015, klokken 03:13
Hei!
Jeg vurderer kjøp av en Leaf, eller tilsvarende prisklasse (les: ikke tesla)

Har da minst en utfordring.....
Den første er, strøm! Jeg bor i blokk, har ikke ladeplass. Samt dette vil ikke være aktuelt å sette opp sier styret. Til nød kan jeg fire ned en skjøteledning, men det måtte ikke bli en vane fikk jeg til beskjed..
Er det slik at bilen bør være tilkoblet strøm så mye som mulig, eller kan man klare seg med hurtiglader ved bensinstasjon, evt etterlate bilen på en kommunal parkering litt unna, når man faktisk trenger å lade?

Neste case er, jobber enkelte dager per mnd i Oslo. Vil eksempelvis en Leaf klare turen Halden-Oslo? Også på vinteren? Nærmeste ladeplass til jobben er vel Statoil Økern, så får jo ladet, men kanskje dyrt å lade på slike steder?

;D

Jeg bor riktignok i enebolig, men har ingen mulighet til parkering eller innkjøring på egen tomt og på det smaleste er veien forbi huset såvidt en drøy bilbredde. Jeg har derimot kjørt elbil ganske problemfritt i snart to år og nærmer meg 50.000km.

Hovedgrunnen til at jeg kunne kjøpe elbil var at jeg fikk bekreftet leie av fast ladeplass i tilknytning til jobb jobb (7 mil hver vei på det tidspunktet) samt at det var 4 ladeplasser 150m unna huset hjemme og 4-6 andre ladeplasser innenfor 500m (noen riktignok i parkeringshus med betaling). I tillegg var det hurtiglader noen km unna hjemme og tilsvarende på jobb i tilfelle jeg måtte kjøre tidligere enn planlagt fra jobb eller andre ladeproblemer.

Tok med i forventede kostnader at jeg måtte ta en hurtiglading innimellom grunnet problemer med saktelading, samt at jeg måtte ta noen netter i p-hus for å få ladet bilen og i det store og det hele har dette fungert veldig bra. Innsparingene på bom og drivstoff gjorde at jeg satt igjen med 3000kr i lomma etter at avdragene på bilen var betalt. Parkeringskostnadene på jobb var bare en 100-lapp mer enn for fossilbilen.

Jeg har ved et par anledninger, som når jeg feriepakker bil, parkert i bakken foran huset (og sperret denne) mens jeg fyller bilen og lader opp de siste 10-20% av batteriet. Da med 20m skjøteledning og 16A ladekabel.

Halden - Oslo kan nok for de fleste ikke-Tesla bli problematisk vinterstid, men er det bare snakk om noen få dager pr mnd og du kan ta deg tid til hurtiglading bør det gå greit. Fortsatt en fordel om du får fulladet med saktelading mens du er i Oslo.

Så kort oppsummert: Hvis du ikke har tilgang på offentlige sakteladeplasser nær der du bor, eller ikke har noen som helst mulighet til å få satt opp ladekontakt hjemme, ville jeg nok ha utsatt elbilkjøp i denne omgangen. Selv om du bor sånn til at du faktisk kan utnytte deg av Ishavsveien/ArcticRoads få ladere med abonnement.

TorC

Sitat fra: kjetilpp på søndag 19. juli 2015, klokken 03:13

Er det slik at bilen bør være tilkoblet strøm så mye som mulig, eller kan man klare seg med hurtiglader ved bensinstasjon, evt etterlate bilen på en kommunal parkering litt unna, når man faktisk trenger å lade?


Nei. Det er faktisk helt motsatt! Bilen bør være tilkoplet strøm så lite som mulig. Eller rettere sagt batteriet får lengst levetid hvis den ikke står toppladet hele tiden. Det mest skadelige for batteriet hvis det står tomt, eller fullt over lengre tid. Denne type batteri liker seg best mellom 20% og 80%. Det er vel neppe meningen at man skal gå rundt å tenke på dette hele tiden, men man bør iallefall ikke gå rundt å tro at det er best for batteriet at det står fulladet hele tiden.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sølv-pilen

Sitat fra: kjetilpp på søndag 19. juli 2015, klokken 08:19
Er hurtig lading virkelig så dyrt?http://www.ishavsveien.no

Års abo vil koste 312 per mnd ca..

Er du så heldig at du kan benytte deg av Arctic roads sine ladere vil du nokk komme godt ut av det dersom du baserer lading på hurtiglading. Men det er KUN Arctic Roads og Grønn kontakt så tilbyr muligheten med en fornuftig pris for å bruke hurtiglading på en slik frekvens som du da legger opp til.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Trekkoppbil

#7
Dersom styret i et sameie eller borettslag ikke vil gi strøm, så er kunsten å fremme en sak til generalforsamlingen, der man må ha en gjennomtenkt formulering.  Hør gjerne med noen naboer, om det er noen du får med deg. Iflg standarden Nek400, skal det vel være et strømuttak til hver biloppstillingsplass til boliger?

Dersom du vurderer ny bil, kan 2016 Leaf være verdt å vente på, siden det er sterke signaler om at den vil ha større kapasitet.

Å etterlate bilen litt unna, kan fungere i visse sammenhenger. En gåtur kan ta tid, men det er som regel mye bedre ann alle andre tidstjuver man har i trafikken. Har du en nødløsning med skjøteledning når ingen andre løsninger fungerer, så kan det være til god hjelp.

Kjører man mye, kan det være behov for å lade et par ganger om dagen. Da gjelder det å lade rundt omkring på steder hvor du parkerer, som på butikker, hos tannlegen etc, og velge servicetilbud ut i fra lademuligheter.

I Oslo kan du finne mange steder med saktelading, om du sjekker ladestasjoner.no, og du orienterer deg litt og finner ut av hvor du kan stå, og hvor det er ledig etc.

Pendlinga du skisserer, trur jeg passer best, hvis du satser på saktelading i hver ende, og du lader opp bilen til 100% før avreise, og du har kanskje 1-2 hurtigladestopp på 5-10 minutter hver, avhengig av kjørestil. Ligger du bak en trailer i 80km/t, klarer du kanskje å kjøre hele strekningen uten stopp, litt avhengig av kapasiteten på batteriet, som kan varierer fra bil til bil, hvis bilene er noen år gamle.

Langkjøring med en sånn bil, handler mye om å kjenne bilen godt, og kalkulere.

Litt plunder er det å kjøre elbil på denne måten. Mange elbilister synes det er verdt det, når man ser hvilke andre alternativer man har, mens andre vil ikke tåle kjøremåten.  Skal du jobbe i Oslo, bør du beregne god tid, og har du fossilbil i reserve.

Ishavsveien har en prisstruktur som passer dårlig for mange bilister, og det er nok ikke så mange som bruker den operatøren. Kjører man E6 i Østfold 1-2 ganger i året, så bruker man heller Fortum som koster kr 2,50 pr minutt. Det er mulig Ishavsveien sitt abonnement vil passe for deg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA