Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VG:Kjedene tjener fett på din bensin

Startet av BensinV8, tirsdag 18. august 2015, klokken 22:14

« forrige - neste »

emil

http://www.dinside.no/934173/elbiler-uten-baklys-en-trussel-i-trafikken

For egen del synes jeg det er en uting at det ikke lengre er påbudt med baklys samtidig som kjørelys foran, men det har absolutt ingenting med elbiler å gjøre. Synes selv jeg oftere ser fossilbiler uten noe lys bak i tuneller enn tilsvarende på elbiler.

KjellG

En kan undres over hvorfor Norge må følge EU i et og alt!

Om du lurer på hvorfor du får 1000m mine i hekken, sjekk baklysene dine. I tillegg til svart bak, er det flere som er svarte foran også. Skummelt når dette bare gjelder noen få, en kan tro det det er en luke i motgående trafikk.

Rødkleiv

Enig i at dette ikke har noe med elbiler å gjøre.
Men enkelte biler har sensor som omtrent forlanger at det er bekmørkt før lyset kommer på. I-miev er en av disse. Da jeg hadde en slik valgte jeg etterhvert å sette lyset på konstant fremfor å overlate styringen til autoinnstillingen.



emil

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 22:00
Enig i at dette ikke har noe med elbiler å gjøre.
Men enkelte biler har sensor som omtrent forlanger at det er bekmørkt før lyset kommer på. I-miev er en av disse. Da jeg hadde en slik valgte jeg etterhvert å sette lyset på konstant fremfor å overlate styringen til autoinnstillingen.

Min oppstartsprosedyre på Leafen uansett når på året og døgnet:

- Bremsepedal helt inn, ikke bare lett trykk
- Trykk startknapp
- Mens bilen gjør sine oppstartrutiner skrur jeg på nærlys

Da har jeg vanlig lys forover, rødt lys på bakover og det er blitt en vane så jeg tenker ikke på det lengre. Alt av lys i dash og navi/radio er satt sånn at det lyser identisk uavhengig av hva lyssensor måtte finne på å si om lysnivået ute.

OlavEmil

Heilt på trynet å lage ein elbilsak av dette, og attpåtil bruke eit illustrasjonsfoto der to fossilbilar køyrer utan baklys.

På den andre sida, flott at det blir satt fokus på dette. Det er absolutt ein uting at baklys ikkje lengre er automatisk. Folk forstår ikkje kvifor dei får fjernlys i hekken. Har sjølv byrja å blinke når eg møter bilar med kun LED køyrelys (ingen parklys), då køyrer dei òg utan baklys. Dette brukar å vere meir effektivt.

Eit anna poeng er at folk brukar autofunksjonen, og trur at bilen gjer jobben for dei. Det er ikkje tilfellet. Ved våt veg skal baklyset vere tent, då drivvatn bak bilen gjer sikta dårleg. Autosensoren tek heller ikkje omsyn til tåke og anna dårleg sikt.

På Kia og Leaf (og truleg veldig mange andre nye bilar) kan ein la lysbrytaren stå på heile tida. Lysa slukkar då når ein stoppar motoren og opnar døra. Oppfordrar alle til å gjere dette.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

bno

#5
Kan hende det genererer noen ekstra klikk på sidene deres
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

cra

Sitat fra: bno på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:19
Kan hende det genererer noen ekstra klikk på sidene deres

Alltids noen fossilhuer som klikker seg innom for å få litt bensin til bålet, ja. (See what I did there?  ;D)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

peik

Overraskende mange som ikke er klar over eller blåser i at de kjører uten baklys i tunnel. Selv etter gjentatte blink med lyshorn er det sjelden noen reaksjon...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

KjellG

Løsningen må være "flere tunneler i EU", da kommer det snart alvorlig direktiv om automatisk lys bak.

bno

#9
Har hatt en dialog med artikkel forfatter og har sendt ham og mottatt følgende korrespondanse starter i bunn:

Konklusjon:
Heading bør endres til ElBiler uten baklys, en trussel i trafikken?


---------------------------------------------

Magnus,

Mailen din fant jeg andre steder en inboxen....

Du er på tynn is. 

Dette med lysautomatikk og EU bortfall av krav til lys i hekk er gammelt nytt. Det blir søkt å koble dette til elbil.
Du kan ikke mene at ved prosentvis fordeling av salg av ICE bile vs elbil så er elbil overrepresentert.
Har du belegg for det du skriver? Registreringsstatistikken synes å vise noe annet.

Jeg skal holde meg for god til å si at du tuller, men i all tilnærming er det greit at man får alle data på bordet før man
trekker konklusjoner som følger:

Ved utgangen av 2014 var det registrert 2,5 millioner personbiler i Norge. Dette tilsvarte 491 personbiler per
1 000 innbyggere. Antall el-personbiler godt og vel doblet seg på nytt i løpet av ett år og utgjorde drøyt 38 000
per 31.12.2014. Kilde SSB

På rask vei mot 50 000 el-biler
Ved utgangen av 2014 var det registrert 38 652 el-personbiler i Norge, mot 17 770 ett år tidligere. I løpet av februar 2015 passerte
el-personbilparken 42 000. Det er imidlertid fortsatt et stykke igjen til varetransporten blir utført med el-varebiler.
Antall el-varebiler økte fra 511 i 2013 til 1 068 i 2014.
Til tross for sterk el-bilvekst de to siste årene, utgjorde de fortsatt bare 1,5 prosent av personbilparken ved inngangen til 2015.
Kilde SSB

Antall nye registrerte personbiler i 2014 økte med 1,4 prosent sammenlignet med året før, til totalt 144.202 biler.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Av disse var 20882 elbiler. Dvs 123 320 ICE biler. Disse må antas uten belysning bak (ref. din artikkel) Da har det formodningen mot seg når
du predikerer at Elbil er overrepresentert / problemet og derved mener jeg du tuller.

Mvh
Bjørn


Fra: Magnus ********** [mailto:Magnus********n@dagbladet.no]
Sendt: 20. juli 2015 12:02
Til: Bjørn *******
Emne: SV: 934173 - Elbiler uten baklys, en trussel i trafikken?

Heisann!

Kjekt å se du engasjerer deg i saker vi skriver, når det gjelder denne aktuelle artikkelen, viser statistikk at det gjelder mange Elbiler. Grunnen til at Elbilen er overrepresentert her, er nok fordi disse bilene, i flertall, har automatikk som gjør dette for fører, i forhold til resten av Norges Bilpark.

Håper dette ga forståelse for artikkelen. Vi er på ingen måte på jakt etter å ta noen, men heller minne bilførere på at dette er viktig!

Mvh
Magnus ********
mobil: *******66
www.Dinside.no / www.autofil.no / www.Dagbladet.no

________________________________________
Fra: Bjørn ******* [bno@lyse.net]
Sendt: 18. juli 2015 23:17
Til: Magnus **********
Emne: 934173 - Elbiler uten baklys, en trussel i trafikken?
Hei,

Reagerer på at du kobler elbil med dette tema? Regner med at årsaken er å sikre mer klikk på sidene deres, Ser ikke annen grunn. Fossilbiler uten lys bak er fremdeles i flertall ift. saken.


Mvh
Bjørn *******



Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

KjellG

Kan det tenkes å være forskjell i automatikken i elbil kontra fossilbil?
Mao at elbilprodusenten vil spare strøm for enhver pris og derfor kutter ut baklys så lenge som mulig? (Led-lys trekker jo så mye!)

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Brosmen

Jeg kan ikke uttale meg om andre biler enn min egen, ettersom jeg aldri før har hatt en bil med sensor-automatiserte lys. Men sensoren på B-klassen er ihvertfall veldig sensitiv. Selv om det er blå himmel og sol, kjører jeg i en gate med mange store trær på hver side, eller som der jeg bor hvor det er fjellskrent med overhengende skog på ene siden og hus på andre, så kommer lysene på. Er det tykt skydekke, kommer lysene på.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

Sele

Sitat fra: KjellG på tirsdag 21. juli 2015, klokken 09:46
Kan det tenkes å være forskjell i automatikken i elbil kontra fossilbil?
Mao at elbilprodusenten vil spare strøm for enhver pris og derfor kutter ut baklys så lenge som mulig? (Led-lys trekker jo så mye!)
Man kan jo ikke gjøre det her er det snakk om sikkerhet og da kommer baklyset på så sant at fører har bryter på auto. Hvis ikke må han manuelt skru på lysene bak.

Sele

#14
Sitat fra: Brosmen på tirsdag 21. juli 2015, klokken 18:28
Jeg kan ikke uttale meg om andre biler enn min egen, ettersom jeg aldri før har hatt en bil med sensor-automatiserte lys. Men sensoren på B-klassen er ihvertfall veldig sensitiv. Selv om det er blå himmel og sol, kjører jeg i en gate med mange store trær på hver side, eller som der jeg bor hvor det er fjellskrent med overhengende skog på ene siden og hus på andre, så kommer lysene på. Er det tykt skydekke, kommer lysene på.
Sånn fungerer det på Leafen og Zoen også og for den saks skyld også på en fossilbil så sant lysbryter står i auto.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA