Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte høyttalerelement?

Startet av Gnilre, tirsdag 18. august 2015, klokken 15:19

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg skal kjøre fra Ål i neste uke hvor jeg planlegger å benytte hurtigladeren og lade opp til 83%. Deretter går turen over fjellovergangen Hol-Aurland. Jeg skal bare ned til Vassbygdi i Aurland, så hvis jeg kommer meg til toppen av Låvisberget er jeg reddet. Bilen vil bli rimelig tungt lastet og utstyrt med en stor takboks, så vekten på bilen inklusive passasjerer blir anslagsvis 2000 kg. Bare det å flytte bilen fra hurtigladeren på Ål 440 moh til Geiteryggtunnelen 1160 moh krever 4kWh eller 15% av batteriet. Hele strekningen er omlag 100 km, men det er bare 70 km til det høyeste punktet. Men det jo en del lange tunneller fra Østerbø mot Låvisberget som jeg absolutt ikke vil stå fast i.

Spørsmålene blir om noen har erfaring med Hol - Aurland med Soul ? Alternativene mine er å stå en ekstra time på Ål og bruke 32A ladingen for å lade til 100%. Eller å kjøre til Geilo i stedet og lade til 83% der, noe som vil gi meg mer på batteriet nede i Hol enn tilfellet hvis jeg kjører fra Ål.

Er forøvrig hurtigladerne på Ål og Geilo så mye i bruk at jeg må forvente å stå i ladekø der ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gnilre

Nå har jeg kjørt strekningen Ål - Hol - Aurland og Soul'en klarer strekningen med glans. Jeg ladet til 100% på Ål. På ca 1100 moh før de første nedoverbakkene startet hadde jeg 46% på batteriet. Ved ca 700 moh på toppen av Låvisberget hadde jeg 43% på batteriet som var det laveste på turen. Nede i Vassbygdi i Aurland var batteriet på 48% pga all regenereringen. Jeg holdt stort sett fartsgrensen, men pga noe svingete veier ble det en del saktere kjøring også. Lite AC og varme i bilen.

Å lade til 83% på Ål hadde holdt rikelig. Forbruket mitt fra Gol til Ål var 14% så det hadde holdt å lade der også til 83% med 12% som det laveste på toppen av Låvisberget.

Så Soul kan man ihvertfall sommerstid bruke til å passere fjelloverganger og kjøre direkte fra hurtigladeren i Gol, men anbefaler Ål, til hurtigladeren i Aurland om den nå har kommet opp. Fin rute hvis man skal krysse Norge enten til Bergen eller Sogn og Fjordane. Mangler bare en hurtiglader i Sogndal.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA