Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Teslanewbie, mandag 17. august 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

HåkonE

#315
BensinV8: Ja, jeg forstår at du syntes det finnes bedre biler der ute til ditt bruk/dine preferanser.

Og jeg er enig at det finnes biler som er bedre innenfor bestemte kriterier (fylletid, rekkevidde og hengerfeste), men for svært mange er 40 mil tilstrekkelig og de trenger ikke hengerfeste.

Alternativet mitt var ny BMW 528i X-drive eller 428i med ekstra tuning. Alternativt brukt Panamera. Jeg kom til konklusjonen at jeg, i likhet med flere magasiner som har testet biler i klassen, ville hatt Model S over M5/Panamera Turbo/RS7. Jeg kommer ikke på noen bedre biler å sammenligne med, og da ble valget enkelt.

Men at andre har andre prioritereringer forstår jeg. Det virker det ikke som du gjør.

Tør jeg spørre hva du får ut av å bruke den verdifulle fritiden din på et forum for et produkt du verken vurderer eller syntes noe om? Du nekter jo til og med å oppgi hvilket produkt du selv har, og det er jo ikke akkurat typisk bilentusiaster. Min erfaring er at de liker å snakke bil, og gjerne om sin egen.

BTW, VG i dag (side 8 ): Elbiler utgjør 22,6% av elbilsalget i år.

weld77


Tuxedo

#317
Du, BensinV8, er selveste definisjonen av et nettroll.  Finn deg et annet forum å trolle. Jeg kjørte Tyskland og Sveits på kryss og tvers i sommer, gav på der det var forsvarlig, og hadde ingen problemer med å dra fra fossilbiler når de kom litt tett opp i rumpa, selv om utgangspunktet var 150 (da for å finne en ledig luke i høyrefeltet, slik at jeg kunne slippe den rødmende frakjørte stakkaren forbi  ;D).

Når det gjelder lading, ladet jeg fra 20 minutter til en halvtime for hver to timers kjøring, pluss et lengre ladestopp for spising.  Meget behagelig etter min mening, ettersom Autobahn-kjøring er slitsomt og svært kjedelig, nær sagt uansett hastighet.

Og i tillegg, jeg kjøpte ikke denne bilen for å kjøre på Autobahn dagen lang, 365 dager i året.  De andre 340 dagene lader man hjemme.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

hookmaker

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 19:00

Det skulle bare mangle. Alle moderne biler skal være stabile i over 200, hvis ikke er de feilkonstruerte.

Ja da har du trolig ikke kjørt mange "moderne" biler i 200+, for det er de IKKE!

weld77

#319
Som sagt: bensinv8 eier ikke og har aldri kjørt en bil med V8 bensinmotor. Jeg tipper en alder tidlig på 20-tallet og eier av en stykk døv bil, om noen bil idet hele.

Rødkleiv

Sitat fra: Haknys på onsdag 29. juli 2015, klokken 21:05
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:53
Godt skrevet, men det representerer den samme holdningen vi var vitne til da Apple lanserte sin første telefon. Iphone 1 er best i alt, uansett, halleluja! Eller onkel Fridtjof som skryter av "Sport" knappen på din RAV-4.

Det er fint å å være Tesla fan. Jeg er det selv og heier på Elon Musk, selv om jeg også ler av ham til tider.

Jeg er enig med de som skriver at Tesla ikke er en sportsbil. En viktig ting den mangler er presisjon. Det er også hovedgrunnen til at den faller gjennom på bane eller ved ekstremkjøring, i tillegg til effektbegrensingene når den presses. Jeg har hardkjørt Tesla og en entry level Porsche 997 back to back på lukket bane (eide begge i en periode). Når man går fra Porsche til Tesla, kjennes sistnevnte ut som en Avensis. Man sitter høyt, bilen er myk, den gir nesten ingen feedback, og man lurer på om det overhodet er mekanisk forbindelse mellom rattet og fremhjulene. De enkleste Porschene er ikke steinharde i fjæringen, men de har en helt overnaturlig styrefølelse og presisjon som smigrer enhver sjåfør. Tesla gjør at du føler deg som en beruset blåhval med hikke til sammenligning.

Jeg skryter gjerne av Tesla som en familiebil med enorm plass og epokegjørende drivlinje.  Men vær så snill å ikke påstå at det er en sportsbil.

Du quoter mitt innlegg, babler om at du har prøvd Porsche og ber om å vær så snill å ikke påstå at det er en sportsbil.

Jeg ser du kan skrive, men har du lært å lese?

Jeg har til dags dato til gode å se at noen med Tesla påstår at Model S erstatter en 911. Dette er noe gammeldagse bensinhoder påstår de hører hele tiden for å skape argumenter og debatt ut av ingenting.

God sammenligning med iPhone. iPhone revolusjonerte mobilbransjen, men var ikke umiddelbart best på alt.



Poenget mitt var ikke å ta deg spesifikt. Poenget er at min egen begeistring for produktet, enten det er TMS eller Iphone 1, blir ganske dempet når det blir skrytt opp i skyene uten dekning.  Når noen f.eks sier:
Sitat fra: Haknys på onsdag 29. juli 2015, klokken 21:05Det de er opptatt av er kjøreopplevelse og ytelser utenfor bane. Der er Model S overlegen.
Dette er typisk hard core fan utsagn.

Også blir det litt kleint for alle som vet at det ikke er sant. Tesla er en bra Iphone 1. Elon Musk er jo ikke akkurat verdensmester i forventningsstyring, og det samme gjelder kjernen av hard core fans.
Litt edruelighet går fint når produktet er så genialt.

Men nå overlater jeg tråden til BensinV8 og de som gidder å la seg provosere av ham.



Enigami

#321
Sitat fra: Haknys på onsdag 29. juli 2015, klokken 22:07
BensinV8: Ja, jeg forstår at du syntes det finnes bedre biler der ute til ditt bruk/dine preferanser.

Og jeg er enig at det finnes biler som er bedre innenfor bestemte kriterier (fylletid, rekkevidde og hengerfeste), men for svært mange er 40 mil tilstrekkelig og de trenger ikke hengerfeste.

Alternativet mitt var ny BMW 528i X-drive eller 428i med ekstra tuning. Alternativt brukt Panamera. Jeg kom til konklusjonen at jeg, i likhet med flere magasiner som har testet biler i klassen, ville hatt Model S over M5/Panamera Turbo/RS7. Jeg kommer ikke på noen bedre biler å sammenligne med, og da ble valget enkelt.

Men at andre har andre prioritereringer forstår jeg. Det virker det ikke som du gjør.

Tør jeg spørre hva du får ut av å bruke den verdifulle fritiden din på et forum for et produkt du verken vurderer eller syntes noe om? Du nekter jo til og med å oppgi hvilket produkt du selv har, og det er jo ikke akkurat typisk bilentusiaster. Min erfaring er at de liker å snakke bil, og gjerne om sin egen.

BTW, VG i dag (side 8 ): Elbiler utgjør 22,6% av elbilsalget i år.

22,6% er under 1/4 av det totale nybilsalget i Norge, selv med avgiftsfritak og momsfritak (de andre har ekstreme avgifter) og fortsatt velger 77,4 % å kjøpe andre biler enn elbil. Altså skal det virkelig godt gjøres å snu Norge til elbil. Hadde jeg fått en gratis hadde jeg tatt den i mot, men ikke brukt den så mye.
Jeg synes elbil er positivt, spesielt for byluften. Bare jeg slipper å kjøre det selv så ofte. Er glad for st mange andre har andre preferanser.

Grunnen til at jeg ikke avslører mine biler er det flere grunner til, men den grunnen som kan nevnes er at ingen her inne har interesse for bensinbiler likevel, så hvorfor ville man vite det og spore av tråden?

Grunnen til at jeg bruker tid her er at det regner voldsomt i dag og da må man ha noe å finne på. Jeg noterer meg at en del meninger og holdninger blant elbilfolket er riv ruskende gale, dermed får jeg lyst til å argumentere i mot.

I tillegg er det viktig at elbilfolket våkner opp fra dvale og ser at det finnes en fremtid med drivstoff også. Hybridene er nok fremtiden, og så lenge elbiler selger ca 1% i Europa tar det latterlig lang tid for lille Norge å gjøre om verden til elbilverden.

Det som er synd med BMW 528i og 428i er at de nå bare har fire sylindre. Tidligere hadde de en klingende sekser. Nå må man opp på 535i eller 435i for å få gleden fra gamledager. Brukt Panamera bensin og 4wd er tingen. Grom lyd, nok drag og tøff og velkjørende bil. Den hadde jeg valgt i ditt tilfelle. Helst en kort kjørt Panamera 4S med V8 selvpust.
Panamera Turbo går mye bedre, men for bra i forhold til hva man trenger, og motorlyden er kulere i 4S, som også er mer enn kjapp nok.

Enigami

#322
Sitat fra: hookmaker på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:03
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 19:00

Det skulle bare mangle. Alle moderne biler skal være stabile i over 200, hvis ikke er de feilkonstruerte.

Ja da har du trolig ikke kjørt mange "moderne" biler i 200+, for det er de IKKE!

Alle biler på størrelse med Model S er stabile i 200+. Selv en Passat er stabil i 200.
Jeg kjører bare gode biler for livet er rett og slett for kort til å drikke dårlig vin. Model S er en grei vin, men den gir ikke meg noe spesielt, unntatt det hysteriske draget i P85D, men det opplever man noen ganger så går man lei.

Kjørefølelsen i P85D er sporty og stivt satt opp og dessverre er fjæringen stump og ikke glidende komfortabel. En Panamera har mye bedre flyt.
Støydempingen er bare gjennomsnittlig (bra, men ikke utrolig bra).
Setene er nå normalt gode, men ikke ekstremt gode. De mangler massasje og kjøling i setene for at jeg er høvelig greit fornøyd med slike.

Lysene på Model S er tragisk dårlige. De skulle vært adaptive LED på både nærlys og fjernlys og de skulle ha hatt lyktespylere.
Interiørkvalitet er gjennomsnittlig god, men ikke superbra.

Stilige gimicks som Iphone styrt bil hvor man kan kontrollere hvor den er og soltak, bilens batteri osv er hipt og kult, men egentlig finnes dette langt på vei i andre biler også.

Kunne fortsatt slik. Model S er en god vin, men ikke ekstraordinær.

samotholt

Hvor mye bra vin har gått ned egentlig?  :P

Temaet som diskuteres nå hører hjemme i enten en ny tråd eller en gammel tråd som er relevant til temaet (dette har vært påpekt allerede).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Øyvind.h

Hahaha. Jeg ler meg ihjel  ;D
Det er så utrolig godt synlig at man må leve med elbil en stund for å forstå hvor gammeldagse fossilbilene er. Men det er ikke mitt problem.

Angående topic: jeg synes fortsatt prisingen av 5kWh oppgradering er i dyreste laget. Men ser at den matcher med overgangen fra 70 til 85. Opprinnelig var prisen for å gå fra 60 til 85 ca 60.000,- NOK.
Denne 5kWh oppgraderingen tjener nok Tesla godt på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

Grunnen til at flere ikke vet hvem bensinv8 er. Er fordi innlegg ble slettet av moderatoren.
Han er av typen som kan si han har kjørt en Enzo fordi en kammerat av han har prøvesittet i en.. det ble "truet" med å printe ut disse innleggene han skriver her, for å så sendes til hans kammerater og venner.. spesielt i Moss området :)

Enigami

#326
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Hahaha. Jeg ler meg ihjel  ;D
Det er så utrolig godt synlig at man må leve med elbil en stund for å forstå hvor gammeldagse fossilbilene er. Men det er ikke mitt problem.


Elbilkonseptet kan bli bra det, men jeg har tydeligvis litt høyere krav til standard enn Model S eiere, siden jeg ikke har kjøpt en. Både til bilen i seg selv, til utstyret og til at ladingen må være langt mer utbygget først. Det kommer til å ta utrolig lang tid når man ser på elbilsalget i andre land og hvor dyre dagens elbiler er å kjøpe sammenlignet med skikkelige biler.

Og den ladekabelen må kunne erstattes av trådløse systemer og kortes ned på tid. I tillegg må driftsikkerheten opp og rekkeviddeangsten bort.

Jeg kjøper elbil i tillegg til bensinbilene dersom 75% av Europa eier det. Det er minst 50 år til om det noen gang kommer til å skje. Bare se hva de europeiske bilprodusentene satser på og ikke satser på. De lager hver sin elbil litt "for moroskyld" for å vise at de kan hvis de vil. Deretter satser de på bensinhybrider i alle bilsegmentene. For det er fremtiden.

Hvorfor fjerne den beste motoren som har blitt laget, nemlig bensinmotoren, for å erstatte den? Mye bedre å kombinere ny teknologi med bensinmotoren. Da blir det underverker. Biler som Porsche 918, Ferrari LaFerrari og nye Paganien viser jo at det er fantastisk å være bensinmotorentusiast også i fremtiden. Det er bare Norge som skal være så annerledes og storinnføre elbiler. Hybridbilene bør få samme fordelene.

Kristian O

Sitat fra: BensinV8 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:29
Hahaha. Jeg ler meg ihjel  ;D
Det er så utrolig godt synlig at man må leve med elbil en stund for å forstå hvor gammeldagse fossilbilene er. Men det er ikke mitt problem.


Elbilkonseptet kan bli bra det, men jeg har litt høyere krav enn Model S eiere. Både til bilen i seg selv, til utstyret og til at ladingen må være langt mer utbygget først. Det kommer til å ta utrolig lang tid når man ser på elbilsalget i andre land og hvor dyre dagens elbiler er å kjøpe sammenlignet med skikkelige biler.

Og den ladekabelen må kunne erstattes av trådløse systemer og kortes ned på tid. I tillegg må driftsikkerheten opp og rekkeviddeangsten bort.

Jeg kjøper elbil i tillegg til bensinbilene dersom 75% av Europa eier det. Det er minst 50 år til om det noen gang kommer til å skje. Bare se hva de europeiske bilprodusentene satser på og ikke satser på. De lager hver sin elbil litt "for moroskyld" for å vise at de kan hvis de vil. Deretter satser de på bensinhybrider i alle bilsegmentene. For det er fremtiden.

Eg synes bensinbilkonseptet er greit nok, men det må forbedrast betydelig før eg vurderer det.
For det første må noko gjerast med drivstoffet. Det må overførast uten den latterlige slangen (altså "wireless"), og det skulle vere unødvendig både å stå å holde i den samt å kjøre innom en bensinstasjon. Dette burde kunne fyllast heime, stille og rolig mens man sover!
Videre må det være mulig å kunne kjøre uten at motoren høres om man ønsker det, samt at bilen må kunne gå på tomgang i lukka rom for å holde temperaturen oppe uten at man risikerer livet.

Nå dette er på plass kan eg vurdere bensinbil som hovedbil  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Noen burde lese seg opp på teknologisk disrupsjon. Og hvordan store etablerte selskaper driver business.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OnlyOne

Sitat fra: hookmaker på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:03
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 19:00

Det skulle bare mangle. Alle moderne biler skal være stabile i over 200, hvis ikke er de feilkonstruerte.

Ja da har du trolig ikke kjørt mange "moderne" biler i 200+, for det er de IKKE!

Helt korrekt! Hilsen en som har kjørt mye i de hastighetene. Lovlig.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA