Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Teslanewbie, mandag 17. august 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Haknys på mandag 27. juli 2015, klokken 20:23
En ny BMW 7-serie bruker over dobbelt så lang tid mellom 100-200 som en P85D.

Men den blir knust av M5 eller RS6...

cairnz

Sitat fra: Siggen på søndag 26. juli 2015, klokken 19:26
Sitat fra: cairnz på søndag 26. juli 2015, klokken 18:37
I hvilken hastighet ønsker du 700hk?

Snakk om å trolle... ::)


Vi har kjøpt en bil til en gitt spec. Pr nå så underleverer bilen på de fleste parameter vi ble lovd den skulle prestere på.

Du kan kalle det hva du vil, men slik tråden utvikler seg så er det kanskje på tide at noen får litt "realitetssjekk".

En "vanlig" bil som har 700hk har det på flere hastigheter, men alltid i samme turtall på alle girene. De hestekreftene er alltid på samme "rpm" i girene. Dette gitt da en motor utvikler en viss kraft på et gitt turtall, og hk er moment * turtall / 5252. (se her for utregninger: http://www.wikihow.com/Calculate-Horsepower ) 700hk har man da akkurat i skjæringspunktet for høyest kombinasjon av moment og turtall. Men dette gjentar seg i alle girene, og dermed har man 700hk i flere hastigheter.

For Teslaen og alle andre elbiler er det bare ett gir som gjelder, derfor har man da bare 700 hk i -en- hastighet, den hastigheten hvor momentet og turtallet utgjør høyeste tallet. Se f.eks. her for hvordan kurver for elmotor ser ut: http://d2ojs0xoob7fg0.cloudfront.net/evtv-word-press/wp-content/uploads/2013/05/ac50-108-650-amp-imperial-peak-1024x791.jpg

Derfor er spørsmålet, siden ønsket er "gi meg 700hk" - i hvilken hastighet ønsker du 700hk? Fordi: i den hastigheten vil momentet avta, og bilen ikke dra like godt lengre. Jeg kan ikke se hvordan dette er trolling.
Elbilist

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på mandag 27. juli 2015, klokken 22:18
Sitat fra: Haknys på mandag 27. juli 2015, klokken 20:23
En ny BMW 7-serie bruker over dobbelt så lang tid mellom 100-200 som en P85D.

Men den blir knust av M5 eller RS6...

Verken M5 eller RS6 har til informasjon dieselmotor.   :)

Jeg fant ikke 0-200 på P85D, men fant at den gjør kvartmila på 11,6s. Da var farten oppe i 186Km/t. En M5 bruker 13 sekunder til 200km/t.

Noen biler som gjør kvartmila på dårligere tid enn P85D (11,8s):

911 GT3 RS
BMW M6
Dodge Viper SRT-10
Mercedes CL 65 AMG

Men de har følgelig raskere 100-200 for å ta igjen forspranget, og treffer målstreken i høyere hastighet. P85D er definitivt ikke raskest 100-200, men slettes ikke elendig. Spesielt ikke sammenlignet med biler man vanligvis treffer på veiene i Norge.

Argumentet her var "nesten hvilken som helst diesel BMW eller MB", og da har man ingen kunnskap om hva man snakker om. Da er det jo litt mer forståelig at man ofte sutrer og klager.

Selv en BMW i samme størrelse med 260hk bruker 30 sekunder opp til 200. En mindre BMW 535i (største bensinmotor) med over 300hk bruker 21.9 sekunder opp til 200. Trekker vi fra 6 sekunder (0-100) er det 15,9 sekunder fra 100-200. Det er fortsatt mer enn tiden P85D bruker på hele veien fra 0 til 200 (gitt det ikke er helt bråstopp ved 186km/t, noe vi vet det ikke er).

Dette før den nye oppgraderingen som skal gi P85D 20% raskere tid opp til 200km/t. Selv før ludicrous vil det være en flau affære for en M5 innenfor norske fartsgrenser å prøve seg mot en P85D.

Men for all del, bare kjøp en vanlig dieselbil om dere tror det er så fantastisk.  ;)

OnlyOne

Bra redegjørelse! Det er noen som klager slik at det er vanskelig å forstå om de mener alvor eller ikke.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Dennis

Enig i at det blir useriøst å sammenligne med diesel biler. Hadde bilen gått som en diesel hadde den vært solgt etter første tur :p

Uansett frister å få fram i lyset hvordan Tesla jukser på effekt og 0-100 tider. Så de forhåpentligvis endrer hvordan de oppgir 0-100 og effekt etter samme standard som de andre oppgir tall på.

Men blir jo kjedelig for Tesla å måtte legge på 0.3 sek på tidene for da har plutselig den oppdateringen de skulle tjene masse penger på samme 0-100 tid som bilen hadde før

Teslanewbie

#260
Jeg skriver utfra erfaring . Og min erfaring fra kjøring på autobahn er det jeg beskrev . Jeg syntes mange standard premium bilar klarte fint å følge med i høye hastigheter. Og at bilen begrenser effekten etter ganske kort tid med kjøring i høye hastigheter der man Ikke kjør konstant hastighet men isteden varierer hastighet fra 110 till 170... men det kan  jo være at min P85 er særlig daff .??
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cirys1

#261
Sitat fra: Haknys på tirsdag 28. juli 2015, klokken 09:46
Sitat fra: cirys1 på mandag 27. juli 2015, klokken 22:18
Sitat fra: Haknys på mandag 27. juli 2015, klokken 20:23
En ny BMW 7-serie bruker over dobbelt så lang tid mellom 100-200 som en P85D.

Men den blir knust av M5 eller RS6...

Jeg fant ikke 0-200 på P85D, men fant at den gjør kvartmila på 11,6s. Da var farten oppe i 186Km/t. En M5 bruker 13 sekunder til 200km/t.

M5 gjør 0-200 på 11.7 sekunder og 1/4 mila på 11,9 sek.
Litt artig at du sier at den blir frakjørt, en P85D er kjapp  rett fram mens biler som M5 og RS6 klarer svinger i tillegg det ser man av tider rundt sløyfa der P85D har tider rundt en Ford focus mens de andre har rundetider på ca et minutt bedre.
Selv en X6 knuste P85D på bane, en stor SUV som både veier mer har høyere tyngdepunkt og mindre hk.

Det hjelper virkelig ikke med noen oppgradering på Tesla når den mister kreftene sine etter 1 minutt, for 99% av befolkningen har det lite og si men å påstå at en Tesla kjører ifra en BMW M5 er tøv, den har bitte litt bedre akselerasjon, men langt ifra svingegenskapene og kontinuerlig kraft som BMW leverer.


OnlyOne

Litt hummer og kanari fra min side.

Jeg har P85D,  men er ikke skuffet. Mye vil ha mer, og kanskje velger jeg en helt latterlig løsning, men jeg synes ikke bilen totalt sett leverer dårligere enn forventet. Selvfølgelig kunne en ønske seg at 700 hk fra begge motorene var tilgjengelig samtidig, og ikke på ulike tidspunkt.

I 2015 er det ikke uvanlig at bilde blir noe glanset når et produkt blir markedsført. Det er heller normen, har jeg inntrykk av. Det blir løftet opp og frem og vist med gunstige filtre fra optimale ståsteder. Men fortsatt er det et krav at det skal være korrekt. Få kan vel betvile at summen av hk i de to motorene er i tråd med det de hevder eller? Men det de to motorene yter er kanskje ikke iht hva som er praksis når det gjelder å oppgi effekt på en bil som har flere motorer. En praksis som likevel ikke er veldig dyptgående da dette med to motorer vel ikke har vært veldig vanlig før i den senere tid. Tesla har vel prøvd seg, men jeg synes jeg har sett langt verre eksempler. Og så har de da vitterlig korrigert tallene de oppgir på nettsiden sin.

Jeg klarer ikke helt å irritere meg så kraftig over denne mangelen på effekt. Jeg kunne nok la meg irritere hvis avvikene var veldig store på hva bilen leverer på 0-100 ift hva som var oppgitt, men jeg synes ikke avvikene er så store. Riktignok blir små tall blir mer betydelige når akselerasjonen er så rask som den er i utgangspunktet. Et sekund blir en evighet i en slik sammenheng.

Det som imidlertidig kan irritere er enkeltpersoner trang til å forsvare eget kjøp av type TMS ved å kritisere andres valg. Det burde jo være mulig å se for seg at noen blir mest tilfredse med 85D, noen med 70D og andre med P85D. Ulike ønsker og behov har vi alle sammen, men en ting har de fleste av oss til felles: Vi har valgt TMS og vi er svært fornøyde!



P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Teslanewbie

#263
M5 100-200 kmh på 7,2 s

Tms p85d 100-200 kmh på 11 s





P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lurium

Feil på regnestykket ditt. P85D viser fra 0 til 200 på 11s mens M5en stoppeklokka begynner ikke før den har oppnådd 100.

Så 11 minus 3.5s = 7.5s ... så hadde ikke p85d siste firmware heller utifra bildet.

See for meg ut som m5 og p85d er noenlunde lik 0-200.

Teslanewbie

#265
Sitat fra: Thomas M på tirsdag 28. juli 2015, klokken 17:06
Feil på regnestykket ditt. P85D viser fra 0 til 200 på 11s mens M5en stoppeklokka begynner ikke før den har oppnådd 100.

Så 11 minus 3.5s = 7.5s ... så hadde ikke p85d siste firmware heller utifra bildet.

See for meg ut som m5 og p85d er noenlunde lik 0-200.

Er ikke et regnestykke men basert på bjørns film der han testet en p85d .. er jo bare for deg å se på bjørns film oven så ser du at det  er korrekt med 11 s ..  det var derfor jeg har vedlagt filmen...  ::)

Ellers her er noen 100-200 tider på diverse biler  og MC


 
2.0 – Renault R25 F1 car (800+ HP / 1,300 lb curb weight)

3.5 – Hayabusa Turbo (316 HP)

4.2 – Yamaha R14.3 – Suzuki GSXR-1000

4.5 – Kawasaki ZX-144.6 - Hayabusa (stock)

4.6 – Honda CBR 1000 RR

4.8 – Veyron

5.0 – Ducati 1098 S

5.3 – Koenigsegg CCX

5.6 – Suzuki GSXR 750

5.6 – Sportec SPR-1

5.7 – Koenigsegg CCR

5.8 – Mosler MT900 GTR

6.1 - Mclaren F1

6.2 - Pagani Zonda F

6.2 – Honda CBR 600 RR

6.4 - RUF RT-12

6.4 - Carrera GT

6.5 – Pagani Zonda R

6.5 – Kawasaki ZX6-R

6.7 - Enzo

6.8 - GTB 599

6.8 – CBR 1100XX

7.2 - SLR

7.8 - Murci LP640

7.9 - C6 Z06

8.0 - Ford GT

8.4 - 997TT

8.4 - F430

8.4 - 996 GT2

8.6 - M6

8.7 - SL65 AMG

8.8 - Gallardo Superleggera

8.8 - M5

8.9 - S65 AMG

9.0 - 996TT X50/Turbo 'S'

9.1 - Gallardo SE

9.7 - 996TT

10.0 - E55 AMG

10.2 - 996 GT3

10.2- Viper SRT-10

10.5 - E63 AMG

10.8 - 993TT

11.0 - TMS P85D

11.2 - AM Vanquish S

11.2 - Audi RS-4 (2007)

11.3 - Audi RS-6

11.6 - SLK-55 "Black" series

11.8 - Bentley Continental GT

12.0 - AM Vantage (2007)

12.4 - E46 M3

12.5 - TMS P85

13.8 - Jeep SRT-8

14.7 - Cayenne TT (450 HP)

14.9 - EVO IV

16.4 - Supra TT (1995)

16.6 - WRX STi

17.1 - 350Z Coupe ('06)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lurium

Stemmer!! I stand corrected :)

Men er ikke dette blitt bedre i siste firmware?

Teslanewbie

Spørsmål er jo hvor mange ganger man kan gjennomføre en 100-200 akselerasjon på 11s uten at effekten begrenses ?

Med ludicrous modus blir bilen angivelig 20% raskere , dette skulle tilsi en 100-200kmh  tid på ca 9s..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Den er neppe 20% raskere fra 100-200 fordi den er 20% raskere fra 0-250.

Den er 0,3-0,4 raskere fra 0-100 og siden den er 0,7 raskere på kvartmila så er det vel mer sannsynlig at den er rundt et halvt sekund raskere fra 100-200? Når de nevnte 10,9 sek på kvartmila så oppga de kanskje ikke noe slutthastighet?

Et annet interessant spørsmål er om ikke denne oppgraderingen gjør at overopphetingen slår inn raskere enn tidligere fordi man trekker mer kraft på kortere tid.

weld77

Lurer på hvorfor folk som skal akse fra 100-200 hyppig etter hverandre kjøper elbil i form sv TMS.

Tesla model s er ikke, var ikke tenkt som og vil aldri bli en sportsbil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA