Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Teslanewbie, mandag 17. august 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

Dennis

#240
Føler det går veldig i repeat her. Ønsker at den skal gå som en bil med 0.31hk pr kg. Slik de reklamerte for når jeg bestilte bilen. Slik det er nå så går den ikke så raskt til 100 som de først sa siden det er målt med rollout. Og den går ca likt som en 570hk bil på kvartmila med rundt samme vekt.

Hadde vært greit nok hadde den bare ytet i nærheten av 700hk et sted, men er langt unna. Leser man ut data ved bruk av REST API så er den aldri over 550hk og det er før tap igjennom inverter. En vanlig bil er i det minste målt på effekt på svinghjul.

Tesla kunne jo heller bare oppgitt bilen til rundt 500hk så hadde det vært greit og heller vist til ytelsene på 0-100 osv.

Har uansett gitt opp hele greia siden man snakker for døve ører selv om Tesla har inrømmet at effeken ikke stemmer, siden de tok bort samlet effekt og P85D og P90D er de eneste modellene Tesla ikke oppgir reel effekt på men bare motoreffekten.

mr.rs4

Noen som har fått noe pris og tid her i Norge?
Evt her i Europa?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Øyvind.h

Sitat fra: Siggen på søndag 26. juli 2015, klokken 19:26
Sitat fra: cairnz på søndag 26. juli 2015, klokken 18:37
I hvilken hastighet ønsker du 700hk?

Snakk om å trolle... ::)
Det er jo ikke helt unaturlig spørsmål, selv om det er en avsporing om en reklame har lovet 700hk uten å presisere at dette er samlet effekt.

Hadde bilen hatt gammeldags girkasse hadde spørsmålet vært uvesentlig. Men med fast utveksling er det jo ikke slik lenger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. juli 2015, klokken 21:27
Hadde bilen hatt gammeldags girkasse hadde spørsmålet vært uvesentlig. Men med fast utveksling er det jo ikke slik lenger.

Det nærmeste jeg kommer en sammenligning er en RS6 som veier 2100 kg og gjør 0-100 på 3,5 sekunder, denne er bare annonsert med 560 hk og 700Nm.

Siden Tesla oppgir 0-100 med rollout så tviler jeg på at den er noe særlig kjappere enn en RS6 til 100, og den ligger nok i samme "leien" på effekt, selv om det ble annonsert 691hk og nærmere 1000Nm..

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på søndag 26. juli 2015, klokken 21:42
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. juli 2015, klokken 21:27
Hadde bilen hatt gammeldags girkasse hadde spørsmålet vært uvesentlig. Men med fast utveksling er det jo ikke slik lenger.

Det nærmeste jeg kommer en sammenligning er en RS6 som veier 2100 kg og gjør 0-100 på 3,5 sekunder, denne er bare annonsert med 560 hk og 700Nm.
Lurer på hvor lang tid RS6 hadde brukt fra 0-100 om den måtte starte på 900rpm i 1. gir.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thor2014

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. juli 2015, klokken 21:27
Sitat fra: Siggen på søndag 26. juli 2015, klokken 19:26
Sitat fra: cairnz på søndag 26. juli 2015, klokken 18:37
I hvilken hastighet ønsker du 700hk?

Snakk om å trolle... ::)
Det er jo ikke helt unaturlig spørsmål, selv om det er en avsporing om en reklame har lovet 700hk uten å presisere at dette er samlet effekt.

Hadde bilen hatt gammeldags girkasse hadde spørsmålet vært uvesentlig. Men med fast utveksling er det jo ikke slik lenger.
Enig.
En RS6 har 8 gir og vil teoretisk kunne yte 560hk i 8 forskjellige hastigheter.

Å oppgi 700 hk dersom bilen ikke yter dette vil være villedende eller ulovlig markedsføring. I tillegg sitter forsikringsselskapene med store øyne og titter på tallet 700....

weld77

Sitat fra: Thor2014 på søndag 26. juli 2015, klokken 21:54
I tillegg sitter forsikringsselskapene med store øyne og titter på tallet 700....

Ikke SÅ store, jeg fikk forsikret min P85D for ca 5000 mer i året enn for min Skoda Superb stasjonsvogn. Ikke at jeg har sjekket, men tipper det er en god del dyrere å forsikre en ren sportsbil med rundt 500 gamp under panseret.

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. juli 2015, klokken 21:48
Lurer på hvor lang tid RS6 hadde brukt fra 0-100 om den måtte starte på 900rpm i 1. gir.

Hvilken håpløs sammenligning var det?

En elmotor har "instant torque" så de 1000 Nm har den ifra start RS6 sine må spinnes opp den har 700Nm ved et bestemt turtall. Vektmessig og størrlsesmessig er dette den bilen jeg finner nærmest en P85D og den gir de samme tallene som P85D til 100 og langt bedre tall over 100 og denne bilen har 130 hk mindre og sjeldent har den 700Nm..

Eip

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 26. juli 2015, klokken 19:32
Føler det går veldig i repeat her. Ønsker at den skal gå som en bil med 0.31hk pr kg. Slik de reklamerte for når jeg bestilte bilen. Slik det er nå så går den ikke så raskt til 100 som de først sa siden det er målt med rollout. Og den går ca likt som en 570hk bil på kvartmila med rundt samme vekt.

Hadde vært greit nok hadde den bare ytet i nærheten av 700hk et sted, men er langt unna. Leser man ut data ved bruk av REST API så er den aldri over 550hk og det er før tap igjennom inverter. En vanlig bil er i det minste målt på effekt på svinghjul.

Tesla kunne jo heller bare oppgitt bilen til rundt 500hk så hadde det vært greit og heller vist til ytelsene på 0-100 osv.

Har uansett gitt opp hele greia siden man snakker for døve ører selv om Tesla har inrømmet at effeken ikke stemmer, siden de tok bort samlet effekt og P85D og P90D er de eneste modellene Tesla ikke oppgir reel effekt på men bare motoreffekten.

Har du lest på de amerikanske forumet om det vurderes sak på dette. Jeg støtter gjerne opp her.
VIN: 509XX PD

Teslanewbie

Kraften bør være tilgjengelig i et større spekter enn 0-60 ... fra 100-200 tar nesten hvilken som helst diesel mb eller bmw igjen bilen .  Og de klarer  å holde denne hastighet uten at motorkraften begrenses etter noen minutters hardkjøring ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OnlyOne

Sitat fra: cirys1 på søndag 26. juli 2015, klokken 21:42
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. juli 2015, klokken 21:27
Hadde bilen hatt gammeldags girkasse hadde spørsmålet vært uvesentlig. Men med fast utveksling er det jo ikke slik lenger.

Det nærmeste jeg kommer en sammenligning er en RS6 som veier 2100 kg og gjør 0-100 på 3,5 sekunder, denne er bare annonsert med 560 hk og 700Nm.

Er det ikke 0-100 på 3,9 s som er det korrekte tallet for Audien?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

erot

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 27. juli 2015, klokken 17:02
Kraften bør være tilgjengelig i et større spekter enn 0-60 ... fra 100-200 tar nesten hvilken som helst diesel mb eller bmw igjen bilen .  Og de klarer  å holde denne hastighet uten at motorkraften begrenses etter noen minutters hardkjøring ...

Regner med det var flåsete ment, men det blir likevel for dumt. Har du prøvd dette i praksis, eller gjetter du? Jeg kan i alle fall fortelle deg at det er tull.

Teslanewbie

Sitat fra: erot på mandag 27. juli 2015, klokken 17:28
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 27. juli 2015, klokken 17:02
Kraften bør være tilgjengelig i et større spekter enn 0-60 ... fra 100-200 tar nesten hvilken som helst diesel mb eller bmw igjen bilen .  Og de klarer  å holde denne hastighet uten at motorkraften begrenses etter noen minutters hardkjøring ...

Regner med det var flåsete ment, men det blir likevel for dumt. Har du prøvd dette i praksis, eller gjetter du? Jeg kan i alle fall fortelle deg at det er tull.

Jeg har kjørt på autobahn og hvis du kjør 130 -170 og akselererer ofte i dette hastighetsområde  da begrenser seg effekten ganske rask , ja...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 27. juli 2015, klokken 17:02
Kraften bør være tilgjengelig i et større spekter enn 0-60 ... fra 100-200 tar nesten hvilken som helst diesel mb eller bmw igjen bilen .  Og de klarer  å holde denne hastighet uten at motorkraften begrenses etter noen minutters hardkjøring ...

En ny BMW 7-serie bruker over dobbelt så lang tid mellom 100-200 som en P85D.

Jeg har ikke klart å provosere frem begrensninger i motorkraften etter hardkjøring utenfor bane med P85D, men det er sikkert mulig. Jeg vil påstå at man lyver om man beskriver det som et problem utenfor bane.

Teslanewbie

#254
Sitat fra: Haknys på mandag 27. juli 2015, klokken 20:23
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 27. juli 2015, klokken 17:02
Kraften bør være tilgjengelig i et større spekter enn 0-60 ... fra 100-200 tar nesten hvilken som helst diesel mb eller bmw igjen bilen .  Og de klarer  å holde denne hastighet uten at motorkraften begrenses etter noen minutters hardkjøring ...

En ny BMW 7-serie bruker over dobbelt så lang tid mellom 100-200 som en P85D.

Jeg har ikke klart å provosere frem begrensninger i motorkraften etter hardkjøring utenfor bane med P85D, men det er sikkert mulig. Jeg vil påstå at man lyver om man beskriver det som et problem utenfor bane.


Javel ...  som nevnt . Kjørte på autobahn , der det gikk gasset jeg på , ofte med en Audi,  bmw eller mb på slep .. holdt 160-170 for å måtte bremse ned til 120-130 for å følge trafikken og siden akselerere til 160-170 igjen .. etter noen ganger slik begrenset seg effekten og jeg måtte stille meg i hø felt.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA