Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Teslanewbie, mandag 17. august 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

Dennis

Står i bloggen skrevet av Elon Musk at man kan oppgradere P85D for $5000

http://www.teslamotors.com/blog/three-dog-day

SitatThis option will cost $10k for new buyers. In appreciation of our existing P85D owners, the pack electronics upgrade needed for Ludicrous Mode will be offered for the next six months at only $5k plus installation labor.

Dennis

#226
Sitat fra: KristofferH på lørdag 25. juli 2015, klokken 14:51
Klage klage klage. Jeg betaler, får en mye raskere bil. Så kan de som suttrer sitte der med de trege P85D 'ene sine.
Kjøper dere en bil ifra Audi. Så betaler du for å få en "sportslig bil med gode kjøreegenskaper".. du får ikke gode kjøreegenskaper... Det samme gjelder en del andre produsenter. Slutt å syt fordi dere har for mye fritid. Dere som klager på pris kan komme å klippe plenen min, male huset og vaske bilen min. Så kan jeg slenge litt penger i ludicrous potten deres ;)

Du ser ut til å ha et såpass nytt VIN nummer at du kan ha risikert å ikke få kjøreegenskaper heller, men samme understell som 70D og 85D hvis den er produsert etter 30 april. Hadde det vært helt greit? :P

Nei er ikke pengene det står på, er det at vi ikke har fått det vi har betalt for. Og så skal de ha enda mer penger og selv da har vi enda ikke fått effekten vi først fikk forespeilet at den skulle ha.
Greit nok at bilen har sine begrensinger men det bør Tesla opplyse om å ikke komme med en samlet effekt bilen aldri kan oppnå. Tesla har jo tydeligvis innsett dette selv og oppgir derfor ikke samlet effekt lengre.

sigurdi

#227
Hadde du vært like skuffet om du kjøpte en Porsche 918 Spyder og trodd at du fikk 887hk sammtidig?

608 + 154 + 127

"The engine and motors reach max power at different rpm, so the combined power output at any given point is not necessarily cumulative."

Elbiler med to motorer blir litt annen måte å tenke på, hadde nok vært det samme med ICE bil med to motorer. :-)
http://www.caranddriver.com/news/2015-porsche-918-spyder-production-spec-photos-and-info-news

Oppdatert:
Eller Koenigsegg som har oppgitt 1800hk, her er det elmotorene som tar seg av starten, mens bensin motoren varmer opp:

Elmotorene er med på å gi moment fra start, men dabber nok av oppover i registeret når bensin motoren tar over mer og mer. (1100hk motor gir jo bra drag det også)

"Each rear wheel then gets its own electric motor, and we're told that triplet of electric motors amounts to around 700bhp alone. Christian tells us that from take-off, with the coupling open, you power off purely on electric drive, with no need for a gearbox. As soon as it gains a few more revs, the hydraulic coupling begins to close, and the smaller crank-mounted electric motor joins in to help the bottom part of the torque curve."

http://www.topgear.com/car-news/geneva-motor-show/koenigsegg-regera-1800bhp-mad

Blir nok en annen måte å tenke på etter som elmotorer kommer mer og mer i alle typer biler, spesielt de som skal ha raske 0-100 tider.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Dennis

Siden Porche oppgir alle tallene og er helt åpne om hvor mye effekt det er så nei.
918 går også som den har så mye effekt. Det gjør ikke Tesla.

Kvartmil tiden på P85D er hakket treigere og slutt hastighet er mye treigere enn Panamera Turbo S som bare har 570hk på et gitt turtall og 15-20% drivverkstap. Tesla veier litt mer men har uansett ikke en kvartmil ytelse eller slutthastighet som tilsier noe i nærheten av så mye effekt Tesla reklamerte med først.

Er gøy å bli frakjørt av både Nissan 200sx og Subaru sti med bare rett over 400-450hk på motorveien med en bil som liksom har ca samme hk til vekforhold (0.31 hk pr kg) som Subaruen har. Men likevell så blir Teslaen så frakjørt av den gamle Subaru sti'en jeg hadde over 100 km/t at det er flaut. Jeg regnet med at bilene skulle gå mye mer likt i det miste til 200 km/t siden hk/vekt forhold bruker å stemme greit når man skal sammenligne.

Men det stemmer jo såklart ikke når Tesla brukte tulle hk som batterier ikke klarer å levere nok effekt til. Jeg bryr meg ikke om hva motoreffekten teoretisk er når batteriet bilen er utstyrt med ikke kan levere den effekten uansett og bilen ikke yter som den har i nærheten av det heller.
Når jeg bestilte bilen var det 700hk som sto og da har man lov til å føle seg snytt når den ikke er i nærheten en gang.

Men for mange i Tesla menigheten er det sikkert vanskelig å innse at man er lurt. Nå betalte jeg heldigvis ikke så mye for bilen sammenliget med hva man får av effekt på en nybil i Norge. Men i andre land med normale avgifter hvor P85D ligger i samme prisklasse som Audi Rs7 og Panamera hadde jeg solgt bilen på flekken og heller kjøpt en bil hvor man fikk det man betalte for.


petersv

#229
Er det bare jeg som ikke ser problemet med å bli frakjørt i 100-200km/h? Skjønner at dette er surt for noen og ikke handler om praksis, men prinsipp.

Minner om at det er mulig å selge P85D-en og kjøpe en 85D på finn og få diffen igjen krone for krone uten så og si å tape noe som helst pdd.

mandresen

Er glad jeg ikke har penger til å kjøpe en P85D, slipper å tenke på et tullete luksusproblem om å bli frakjørt av andre sportsbiler. Dette er tross alt en familiebil.

Dette elbil konseptet er relativt nytt med flere elmotorer og tror nok ikke Tesla eller andre produsenter tenkte at folk ville sitte å regne ut hk pr kg og kjøpe bilen for å kappkjøre mot andre sportsbiler. De har jo lært og tatt det bort.
Vær fornøyd med å være med på en bilrevolusjon istedenfor, for det er det vi er.
For de som absolutt vil ha en rå sportsbil så må man vente til Tesla kommer med en ny roadster.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

cirys1

Sitat fra: mandresen på søndag 26. juli 2015, klokken 10:03
Er glad jeg ikke har penger til å kjøpe en P85D, slipper å tenke på et tullete luksusproblem om å bli frakjørt av andre sportsbiler. Dette er tross alt en familiebil.

Familiebiler er også RS6. RS4, cayenne og M5 , det er kanskje tullete for enkelte men jeg syns man må få det man betaler for. S85 har mer enn nok krefter til vanlig, men da har man ikke betalt for 700hk, man får effekten som  gjenspeiles.

lurium

Hvis noen her skriver brev til tesla så kan jo vi alle som er signere på det...

mandresen

Sitat fra: cirys1 på søndag 26. juli 2015, klokken 11:00

Familiebiler er også RS6. RS4, cayenne og M5 , det er kanskje tullete for enkelte men jeg syns man må få det man betaler for. S85 har mer enn nok krefter til vanlig, men da har man ikke betalt for 700hk, man får effekten som  gjenspeiles.
Joda, jeg ser den, og jeg mener at Tesla burde ha gått ut og sagt at 700HK er total og ikke samtidig, men da kommer det vel kanskje en del som skal oppheve kjøpe, saksøke osv.
Jeg synes det er så synd at fokusen blir rettet mot HK og 0-100 tider, når vi har verdens beste bil ;-)
Nettopp kjørt 750 mil gjennom Europa og vi er kjempefornøyd, billig og miljøvennlig.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Dennis

#234
Sitat fra: Thomas M på søndag 26. juli 2015, klokken 11:07
Hvis noen her skriver brev til tesla så kan jo vi alle som er signere på det...

Stilte spørsmål om effekten rett etter jeg fikk bilen for snart 4 måneder siden. De unngår helt å svare på det, men svarer gladelig på alt annet. Har også spurt om hvorfor de oppgir 0-100 tiden med rollout uten å ha fått noe svar. Så man kommer nok ikke langt hos Tesla.
Samme erfaring har flere på tmc forumet at de ikke svarer på spørsmål om det.

ifølge tester fra edmunds og caranddriver gjør bilen derfor 0-60 mph 0.2 til 0.3 treigere enn hva Tesla selv har oppgitt når man faktisk måler 0-60mph og ikke 3-60mph som det ca blir med rollout.

Er nesten ingen andre bilfabrikanter som oppgir tallene med rollout. Og er derfor vanskelig å ta seriøst når de måler slik man bare gjør på dragstripa i usa. Og det uten å nevne med en stjerne bak tallet en gang.
Ellers oppgir alle Europeiske og japanske bilfabrikanter ytelse fra stillestående som det skal gjøres. Så med Ludicrous pakka kan man forvente en reel 0-100 tid uten rollout på ca 3.3 sek.

Harlex

Har to ting å si om den nye "modellen"
-RÅTT
- UTROLIG leit for dem som måtte ha P85D fordi ikke P85 var det råeste lenger.

Det går visst an å oppgradere men da blir det sant som mange hevder.... De som kjører den siste toppmodellen i model s serien DRITER penger :o ;)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Dennis

#236
Får i det minste oppgradert P85D mye billigere enn hva det koster å bytte bil og så har den enda 4wd og alle de andre forbedringene som adaptiv cruise og skikkelige seter. Problemet er at den bare var ca 15% raskere over 100 enn P85 og det er alt for treigt. Bare synd man må betale såpass mye for å få bilen slik den opprinnelig skulle ha vært fra dag 1.

De som kjøpte P85D tidlig fikk i det minste skikkelige dekk på 21" ordentlig understell og next gen seter bak og ikke benksetene man nå får bak selv om man velger next gen.
Så med samme understell som 70D og 85D kan ikke akkurat P90D kalles noe oppgradering når det kommer til sportslig kjøring. Hvis ikke Tesla tar til fornuft og utstyrer den med noe skikkelige dempere igjen så man ikke blir sjøsyk når man svinger.

dotten

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 26. juli 2015, klokken 15:01
Får i det minste oppgradert P85D mye billigere enn hva det koster å bytte bil og så har den enda 4wd og alle de andre forbedringene som adaptiv cruise og skikkelige seter. Problemet er at den bare var ca 15% raskere over 100 enn P85 og det er alt for treigt. Bare synd man må betale såpass mye for å få bilen slik den opprinnelig skulle ha vært fra dag 1.

De som kjøpte P85D tidlig fikk i det minste skikkelige dekk på 21" ordentlig understell og next gen seter bak og ikke benksetene man nå får bak selv om man velger next gen.
Så med samme understell som 70D og 85D kan ikke akkurat P90D kalles noe oppgradering når det kommer til sportslig kjøring. Hvis ikke Tesla tar til fornuft og utstyrer den med noe skikkelige dempere igjen så man ikke blir sjøsyk når man svinger.

Jeg kan trøste deg med at jeg er enig med deg.. ikke bare ang fart, men den skulle hatt autopilot også.. Og mye annet.. Men du må ikke skrive slikt her, Musk og gutta kan se deg.. Og ikke minst menigheten.. Da kommer det fakler og høygafler etter deg en vakker dag ;)

Jeg HÅPER jeg kan får oppgradering av fart uten bat. til en FORNUFTIG penge, slik at jeg får råd, og bilen blir noelunde det de har lovet... Eller noe i den gata....
S85

P85D fra mars 2015

cairnz

Elbilist

Siggen

Sitat fra: cairnz på søndag 26. juli 2015, klokken 18:37
I hvilken hastighet ønsker du 700hk?

Snakk om å trolle... ::)


Vi har kjøpt en bil til en gitt spec. Pr nå så underleverer bilen på de fleste parameter vi ble lovd den skulle prestere på.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA