Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Gliderman, søndag 16. august 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Hensikten er å nytte parkering med eller uten lading som positiv forskjellsbehandling av elbiler.
Elbiler til fortrengsel for fossilbiler. Ikke noen elbiler til fortrengsel for andre elbiler.

Forøvrig er dette et midlertidig insentiv.
Straks elbilantallet begynner å telle, forsvinner insentivene gradvis
og går mot null når andelen av totalen bikker over 50%.

Du kan prioritere og forskjellsbehandle noen få.
Ikke mange. Og slett ikke tilnærmet alle.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#76
Sitat fra: Sele på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:54
Hvorfor opprettes det parkeringsplasser med ladepunkter hvis ikke formålet er at elbiler som parkerer der skal lade?
Det er rimelig åpenbart hvorfor man lager egne plasser med tilgang til strøm. Dessverre gjør mangelfull skilting at plassene kan misbrukes. Enten fordi man ikke vet bedre, eller fordi man har funnet på noen grunner til at det er ok. Dette igjen fører til at eier av plassen tvinges til å skilte om.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Sele på tirsdag 21. juli 2015, klokken 17:54
Hvorfor opprettes det parkeringsplasser med ladepunkter hvis ikke formålet er at elbiler som parkerer der skal lade?

Nettopp. Hvis formålet var parkering, hvorfor ikke bare merke om en god del plasser og spare alle pengene som ladestasjonene koster?

Selv benytter jeg meg stadig av ladetilbud på kjøpesentre og tilsvarende. Nå sist på Mosseporten senter der jeg ladet en halvtimes tid på 10kW mens vi handlet. Det gjorde at jeg kunne kutte ladetiden i Dokka med 14 minutter. 14 minutter spart ladepause er for meg mye mer verdt enn å spare 2x1 minutter gange fra en parkeringsplass lengre vekk.

Hadde en 11kW ladeplass på IKEA vært ledig når vi kom dit istedenfor å være opptatt av biler som ikke lader hadde jeg spart ennå et kvarters ladetid på Dokka.

Selv en time på "stakkarslige" 3.7kW gir i en eGolf noe sånt som 2 mils ekstra rekkevidde, noe som kan være avgjørende for å rekke frem uten å måtte hurtiglade, og også risikere å vente i kø for å gjøre det. 10 minutter spart der også, forutsatt null kø (noe tid går med til å kjøre til hurtiglader og koble til). Fortsatt en mye større besparelse i tid enn å måtte gå 2x1 minutter ekstra. Så jeg sier definitivt ja takk til sakteladere på kjøpesenter, inkl. ladeplikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

11 kw ladestasjon er en ladeplass

Sotete, støvete og bortgjemt 10 eller 16a stikk som aldri brukes på en p-plass reservert elbil er ikke helt det samme.

De som ikke gidder å bruke 5 kroner på hurtigladerfor for å skaffe seg de to nødvendige milene før turen, bør ta seg en god runde i tenkeboksen.




eivhelle

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 21. juli 2015, klokken 21:02
11 kw ladestasjon er en ladeplass

Sotete, støvete og bortgjemt 10 eller 16a stikk som aldri brukes på en p-plass reservert elbil er ikke helt det samme.

De som ikke gidder å bruke 5 kroner på hurtigladerfor for å skaffe seg de to nødvendige milene før turen, bør ta seg en god runde i tenkeboksen.

En vesentlig forskjell mellom Tesla og andre elbiler er at man ikke trenger å fylle batteriet helt opp for å komme dit man vil. Hvis du har behov for å lade til 100% betaler du fort 75 kroner for de siste 10 prosentene ved en hurtiglader. Jeg har ingen problemer med å betale 5-10 kroner for å lade en time med 10A, men jeg skjønner ikke hvorfor en skal kalles for gjerrig fordi en ikke vil betale 40 ganger prisen for strøm på en hurtiglader.

Jeg har forøvrig aldri noensinne opplevd å ikke finne ledig parkering ved et handlesenter, så hvordan du klarer å rettferdiggjøre et behov for å parkere på ladeplass fordi det ikke er ledig parkering, skjønner ikke jeg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Sandpusher

#80
Innlegg slettet.

Støtende innlegg tolereres ikke.

Neste gang er det takk og farvel til forfatter av innlegget.

Advarsel er dermed gitt.

Lars
Forum admin.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

K S

#81
Innlegg slettet.

Støtende innlegg tolereres ikke.

Neste gang er det takk og farvel til forfatter av innlegget.

Advarsel er dermed gitt.

Lars
Forum admin.

Gliderman

Nå er all folkeskikk forlatt tråden, så da stenger jeg den. Fortsatt god kveld.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA