Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Gliderman, søndag 16. august 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

Gliderman

Godt innspill. Det er ladeplasser og ikke parkeringsplasser. Bilen skal lades og når den er ferdig ladet er det bare å finne seg en ny plass.

www.tv2.no/2015/07/16/broom/elbil/lading/7161161
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Bjørn Tore Vibeto

Hensikten er god den, men jeg ser et problem med det. Mange kjører elbil til jobben og har litt for mange mil, til å klare å kjøre hjem igjen, uten å måtte lade. Når de kommer om morgenen, parkerer de og går kanskje 10 min. til arbeidsplass. Jeg tror de fleste får protester av arbeidsgiver, hvis de hver dag skal gå for å flytte bilen fra ladeplass og deretter finne seg en annen ledig plass. Noe jeg innbiller meg ikke er lett i f.eks. i Oslo. Gå frem til ladeplass, finne ny parkeringsplass og deretter gå tilbake til arbeidsplass. Da har det fort gått 30 min. hver dag. Da er alternativet deres, å gå tilbake til fossilbil. Som sagt, dette er kun et eksempel. Har ikke dette problemet selv. Tror heller ikke at alle som benytter ladetilbudet daglig, har behovet for å lade på dagen for å komme hjem igjen. Noen ønsker nok bare å spare penger, mens andre ser det som en lettvint måte å finne parkering på. Men er enig i, at parkerer du på ladeplass, så kobler du til bilen og lader.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

K S

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på torsdag 16. juli 2015, klokken 19:22
Hensikten er god den, men jeg ser et problem med det. Mange kjører elbil til jobben og har litt for mange mil, til å klare å kjøre hjem igjen, uten å måtte lade. Når de kommer om morgenen, parkerer de og går kanskje 10 min. til arbeidsplass. Jeg tror de fleste får protester av arbeidsgiver, hvis de hver dag skal gå for å flytte bilen fra ladeplass og deretter finne seg en annen ledig plass. Noe jeg innbiller meg ikke er lett i f.eks. i Oslo. Gå frem til ladeplass, finne ny parkeringsplass og deretter gå tilbake til arbeidsplass. Da har det fort gått 30 min. hver dag. Da er alternativet deres, å gå tilbake til fossilbil. Som sagt, dette er kun et eksempel. Har ikke dette problemet selv. Tror heller ikke at alle som benytter ladetilbudet daglig, har behovet for å lade på dagen for å komme hjem igjen. Noen ønsker nok bare å spare penger, mens andre ser det som en lettvint måte å finne parkering på. Men er enig i, at parkerer du på ladeplass, så kobler du til bilen og lader.

I løpet av 10000 km har jeg sakteladet borte to ganger pga feighet mtp rekkeviddeangst. Da 2-3 timer hver gang. Har aldri parkert på ladeplass uten å lade. Totalt meningsløst!

Bjørn Tore Vibeto

Jeg er helt enig med deg jeg, om du fikk inntrykk av noe annet. Poenget mitt, var at hvis en lager for mange vanskligheter for de som har ladebehov i løpet av dagen og er på jobb, så vil de kanskje gi opp hele elbilen. Så er jo det litt uheldig. Enn kan ikke forvente, at alle har annledning til å komme for å flytte bilen sin, i løpet av dagen.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

emil

Å kreve tilkobling til ladekabel når man kommer er jeg for.
Å kreve flytting når bilen er fulladet støtter jeg ikke, selv om jeg gjør det selv så mye som mulig.

Man må også godta at folk kobler opp med ladekabel, men f.eks bruker timer for å utsette ladestart for mer optimal lading og eventuell oppvarming vinterstid.

Rødkleiv

Hva er definisjonen av ladeplass?
Er alle offentlige tilgjengelige parkeringsplasser med en eller annen form for stikkontakt, en ladeplass?

Jeg vil si nei, og et eksempel er kjøpesentre. De har ofte reserverte plasser for elbiler nær inngangen med lademulighet. Jeg oppfatter at hovedpoenget med slike plasser er man sparer noen minutter på å parkere for kunder med elbil, ikke at man får med seg 2-3kw på batteriet mens man shopper.




K S

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 09:28
Hva er definisjonen av ladeplass?
Er alle offentlige tilgjengelige parkeringsplasser med en eller annen form for stikkontakt, en ladeplass?

Jeg vil si nei, og et eksempel er kjøpesentre. De har ofte reserverte plasser for elbiler nær inngangen med lademulighet. Jeg oppfatter at hovedpoenget med slike plasser er man sparer noen minutter på å parkere for kunder med elbil, ikke at man får med seg 2-3kw på batteriet mens man shopper.

Hva er da poenget med å montere stikkontakt på disse parkeringsplassene for late folk? Da bør en montere stikkontakter et annet sted slik at en får lade i nøden.

Øyvind.h

Sitat fra: K S på fredag 17. juli 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 09:28
Hva er definisjonen av ladeplass?
Er alle offentlige tilgjengelige parkeringsplasser med en eller annen form for stikkontakt, en ladeplass?

Jeg vil si nei, og et eksempel er kjøpesentre. De har ofte reserverte plasser for elbiler nær inngangen med lademulighet. Jeg oppfatter at hovedpoenget med slike plasser er man sparer noen minutter på å parkere for kunder med elbil, ikke at man får med seg 2-3kw på batteriet mens man shopper.

Hva er da poenget med å montere stikkontakt på disse parkeringsplassene for late folk? Da bør en montere stikkontakter et annet sted slik at en får lade i nøden.
Plassen kalles naturligvis elbilplass fordi den har strømtilførsel. Og årsaken til at plassene er nære inngangen er normalt fordi det der er lettest og billigst å legge opp strømtilførsel.

Ikke verre enn det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 09:28
Hva er definisjonen av ladeplass?
Parkeringplass med lademulighet som er merket reservert for elbil eller ladbar motorvogn.

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 09:28
Er alle offentlige tilgjengelige parkeringsplasser med en eller annen form for stikkontakt, en ladeplass?
Nei, bare hvis den er merket reservert for elbil eller ladbar motorvogn.

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 09:28
Jeg vil si nei, og et eksempel er kjøpesentre. De har ofte reserverte plasser for elbiler nær inngangen med lademulighet. Jeg oppfatter at hovedpoenget med slike plasser er man sparer noen minutter på å parkere for kunder med elbil, ikke at man får med seg 2-3kw på batteriet mens man shopper.
Håper ikke du er seriøs nå ?!!!
Hvorfor i all verden skulle kjøpesentra ta kostnaden av å legge opp strøm til disse plassene hvis hensikten kun er at du og andre late elbilister skal få kortere å gå ???

Eneste årsaken til at ladeplassene i kjøpesentra som oftest er nær inngangen er som Øyvind.h sier at det er der det er lettest og billigst å legge opp strømtilførsel.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

K S

Ikke rart det blir krig i verden!

Har første gang til gode å parkere på ladeplass uten å lade. Har parkert en gang på ladeplass pga jeg er pinglete å ville sikre meg til returen.
Er jo fristende å begynne å parkere på ladeplasser bare for å oppta plassene for de som er for sløve til å gå 10-50 m ekstra!

Sandpusher

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 09:28
Hva er definisjonen av ladeplass?
Er alle offentlige tilgjengelige parkeringsplasser med en eller annen form for stikkontakt, en ladeplass?

Jeg vil si nei, og et eksempel er kjøpesentre. De har ofte reserverte plasser for elbiler nær inngangen med lademulighet. Jeg oppfatter at hovedpoenget med slike plasser er man sparer noen minutter på å parkere for kunder med elbil, ikke at man får med seg 2-3kw på batteriet mens man shopper.
Antar dette er en spøk? Du har vært her inne på forum såpass lenge at dette bør du ha fått med deg, dette er virkelig antisosial oppførsel. En time på saktelader kan være akkurat det man trenger for å komme seg hjem/til en hurtiglader. Har selv blitt reddet av en slik på Madla Amfi/Stavanger, og bare pga denne ene gangen legger jeg nå ofte turen innom der hvis jeg likevel skal handle, som en takk til senteret. Hadde det kommet en type 2 kontakt noe sted i Stavanger, ville det blitt min faste handleplass, uavhengig om jeg trengte lading eller ei, men da selvsagt uten å oppta ladeplass med mindre jeg trengte det.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

werner

Du parkerer ikke bilen din foran en bensinpumpe hvis du skal inn å kjøpe deg pølse. Tilsvarende for ladestasjon. Står du på ladeplass tar du en plass en annen elbilist kunne ha brukt til å lade. En time på saktelading kan være verdifult for noen det.
Løsningen er enkel. Sette opp skilt om påbudt lading. På kjøpesentre og mange andre steder kan Europark eller tilsvarende følge dette opp. Manglende lading = bot.

Rødkleiv

Jeg parkerer flere ganger i uka på elbilparkeringen på kjøpesenteret uten å lade. Det er rundt 10 plasser rett ved inngangen, og det er helt lovlig og vanlig å parkere uten å lade. Det siste året har jeg aldri sett at det er mindre enn 2-3 ledige plasser med tilgang til lading. I området er dessuten plenty med både muligheter for hurtig- og saktelading.
Sitat fra: Sandpusher på fredag 17. juli 2015, klokken 12:23
Antar dette er en spøk? Du har vært her inne på forum såpass lenge at dette bør du ha fått med deg, dette er virkelig antisosial oppførsel.
Det er slett ingen spøk, og du har vel også vært såpass lenge på forumet at du vet hvor grensen for trolling går. Du nærmer deg ved å bruke karakteristikker bare fordi vi ikke er 100% enige.

Poenget med dedikerte elbilplasser i f.eks kjøpesentre, er ikke at tilfeldig forbipasserende skal nødlade på en 10A kurs. Hvis jeg har valget mellom et kjøpesenter hvor jeg må gå 2-300 meter med små barn og varer på slep, eller et sted hvor jeg kan parkere 20 meter fra døra, velger jeg det siste. Poenget med å drive et kjøpesenter er å lokke til seg folk som handler. For de som er ute på en normal handletur er enkel parkering en større fordel enn å drypplade batteriet litt for å spare 4 kroner i strøm.

Det er mulig noen er helt avhengig av denne sakteladingen, men det gjelder garantert ikke alle. Så hvem er de største snylterne; de som benytter seg av praktisk parkering for å gjøre ukens innkjøp, eller gjerrigknarkene som ikke tar seg råd til å lade opp hjemme?

Hvis det kommer ladeplikt, så er det helt greit. Personlig synes jeg det er søkt så lenge man snakker om saktelading.






Elmo

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Jeg parkerer flere ganger i uka på elbilparkeringen på kjøpesenteret uten å lade. Det er rundt 10 plasser rett ved inngangen, og det er helt lovlig og vanlig å parkere uten å lade. Det siste året har jeg aldri sett at det er mindre enn 2-3 ledige plasser med tilgang til lading.
De kjøpesentra jeg besøker - primært vest for Oslo - har sjelden ledig ladeplass (Sandvika SS, IKEA, Holmensenteret, ...).

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Poenget med dedikerte elbilplasser i f.eks kjøpesentre, er ikke at tilfeldig forbipasserende skal nødlade på en 10A kurs.
Jo, det er faktisk akkurat det de er (rent bortsett fra at de oftest er 16A).

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Det er mulig noen er helt avhengig av denne sakteladingen, men det gjelder garantert ikke alle. Så hvem er de største snylterne; de som benytter seg av praktisk parkering for å gjøre ukens innkjøp, eller gjerrigknarkene som ikke tar seg råd til å lade opp hjemme?
Helt klart at det nå som det er maaaange nyere elbiler så er færre avhengig av saktelading på tur.
Men det er mange eldre elbiler i drift fremdeles, som har total-rekkevidde betydelig mindre enn det antall rest-kilometer som gir Tesla-eierer alvorlig rekkebiddeangst.

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Hvis det kommer ladeplikt, så er det helt greit. Personlig synes jeg det er søkt så lenge man snakker om saktelading.
Noen bilder har faktisk bare saktelading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sandpusher

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Jeg parkerer flere ganger i uka på elbilparkeringen på kjøpesenteret uten å lade. Det er rundt 10 plasser rett ved inngangen, og det er helt lovlig og vanlig å parkere uten å lade. Det siste året har jeg aldri sett at det er mindre enn 2-3 ledige plasser med tilgang til lading. I området er dessuten plenty med både muligheter for hurtig- og saktelading.
Sitat fra: Sandpusher på fredag 17. juli 2015, klokken 12:23
Antar dette er en spøk? Du har vært her inne på forum såpass lenge at dette bør du ha fått med deg, dette er virkelig antisosial oppførsel.
Det er slett ingen spøk, og du har vel også vært såpass lenge på forumet at du vet hvor grensen for trolling går. Du nærmer deg ved å bruke karakteristikker bare fordi vi ikke er 100% enige.

Poenget med dedikerte elbilplasser i f.eks kjøpesentre, er ikke at tilfeldig forbipasserende skal nødlade på en 10A kurs. Hvis jeg har valget mellom et kjøpesenter hvor jeg må gå 2-300 meter med små barn og varer på slep, eller et sted hvor jeg kan parkere 20 meter fra døra, velger jeg det siste. Poenget med å drive et kjøpesenter er å lokke til seg folk som handler. For de som er ute på en normal handletur er enkel parkering en større fordel enn å drypplade batteriet litt for å spare 4 kroner i strøm.

Det er mulig noen er helt avhengig av denne sakteladingen, men det gjelder garantert ikke alle. Så hvem er de største snylterne; de som benytter seg av praktisk parkering for å gjøre ukens innkjøp, eller gjerrigknarkene som ikke tar seg råd til å lade opp hjemme?

Hvis det kommer ladeplikt, så er det helt greit. Personlig synes jeg det er søkt så lenge man snakker om saktelading.
Kan ikke se hvor jeg har kommet med personkarakteristikker, du derimot snakker om snyltere og gjerrigknarker. Jeg liker ikke tonen din, og blir i dårlig humør av folk som opptar ladeplasser, så da får vi bare være uenige, og håper du får masse lapper på ruta di.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA