Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Gliderman, søndag 16. august 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

#60
Alt er egoisme bare du vender og vrir litt på det.
- Kjør i kollektivfeltet og kom raskere hjem fra jobb, men bussen blir hindret.
- Gi gratis strøm til elbileiere med snittinntekt på 900', mens den jevne skattebetaler finaniserer gildet.
- Kjøp bil uten å betale avgift. Staten taper penger, men hva gjør vel det.

De drittsekkene som skriver i denne tråden er de mest subsidierte og minst trengende i Norges historie. Likevel er det noen som får raserianfall hvis de ser en elbil som ikke lader på p-plass reservert elbil. Hvor det for øvrig ikke er ladeplikt.

Noen legger frekke lapper på ruta. Noen riper opp biler som er finere enn deres egen. Samme ulla, og de dukker opp i denne tråden som møkkamenn fra sin egen kloakkboble.

TorC

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 15:47
Alt er egoisme bare du vender og vrir litt på det.
- Kjør i kollektivfeltet og kom raskere hjem til jobb, men bussen blir hindret.
- Gi gratis strøm til elbileiere med snittinntekt på 900', mens den jevne skattebetaler finaniserer gildet.
- Kjøp bil uten å betale avgift. Staten taper penger, men hva gjør vel det.

De drittsekkene som skriver i denne tråden er de mest subsidierte og minst trengende i Norges historie. Likevel er det noen som får raserianfall hvis de ser en elbil som ikke lader på p-plass reservert elbil. Hvor det for øvrig ikke er ladeplikt.

Noen legger frekke lapper på ruta. Noen riper opp biler som er finere enn deres egen. Samme ulla, og de dukker opp i denne tråden som møkkamenn fra sin egen kloakkboble.

Og der var debatten med deg over for min del. Lykke til som det beste eksempel på hvorfor vi bør ha ladeplikt...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rødkleiv

Sitat fra: TorC på mandag 20. juli 2015, klokken 15:42
Skikkelig smart av deg å bruke ukvemsord. Da klarer du å erte på deg enda flere.

Ukvemsord? Jeg kaller bare en spade for en spade. Helt akseptert så langt i denne tråden, så hvorfor skal det være annerledes nå?

My bad: glemte at alle er like, men noen er likere enn andre.

Sandpusher

Sitat fra: TorC på mandag 20. juli 2015, klokken 16:07
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 15:47
Alt er egoisme bare du vender og vrir litt på det.
- Kjør i kollektivfeltet og kom raskere hjem til jobb, men bussen blir hindret.
- Gi gratis strøm til elbileiere med snittinntekt på 900', mens den jevne skattebetaler finaniserer gildet.
- Kjøp bil uten å betale avgift. Staten taper penger, men hva gjør vel det.

De drittsekkene som skriver i denne tråden er de mest subsidierte og minst trengende i Norges historie. Likevel er det noen som får raserianfall hvis de ser en elbil som ikke lader på p-plass reservert elbil. Hvor det for øvrig ikke er ladeplikt.

Noen legger frekke lapper på ruta. Noen riper opp biler som er finere enn deres egen. Samme ulla, og de dukker opp i denne tråden som møkkamenn fra sin egen kloakkboble.

Og der var debatten med deg over for min del. Lykke til som det beste eksempel på hvorfor vi bør ha ladeplikt...
Enig, enten troller hun, eller så hjelper det ikke å forklare henne problemstillingen da det bare preller av. Lykke til videre, Rødkleiv
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Øyvind.h

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 14:48
Hvis du innbiller deg at alle i hele verden er for ladeplikt, hvorfor er det da ikke innført allerede.

Drittsekk!*

* I betydningen "Er ikke enig osv"
Fordi de som lager ladeplassene tar utganspunkt i at folk vil bruke dem når de trenger strøm. Når det viser seg at de misbrukes må man skilte om, slik vi ser at gjøres. Trist at det faktisk må skiltet før folk forstår at det er ladeplass, men det skyldes at folk ikke bryr seg om intensjonen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rødkleiv

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. juli 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 14:48
Hvis du innbiller deg at alle i hele verden er for ladeplikt, hvorfor er det da ikke innført allerede.

Drittsekk!*

* I betydningen "Er ikke enig osv"
Fordi de som lager ladeplassene tar utganspunkt i at folk vil bruke dem når de trenger strøm. Når det viser seg at de misbrukes må man skilte om, slik vi ser at gjøres. Trist at det faktisk må skiltet før folk forstår at det er ladeplass, men det skyldes at folk ikke bryr seg om intensjonen.

Man kan ikke legge til grunn at alle parkeringsplaser som er reservert elbil, er ladeplasser. Du kan ikke på vegne av alle eiere og brukere av slike parkeringsplasser, definerer at disse er ladeplasser.

Hvis skiltet viser "Ladeplass" eller lignende er det tydelig nok. Men hovedregelen der jeg ferdes er at det er angitt "Parkering reservert elbil" eller lignende. I mitt nærområde er det ingen som bruker disse plassene til lading. Det er ikke ladeplasser selv om det finnes noen raklete stikk der. De som trenger å lade bruker hurtiglader eller semihurtiglader som finnes rett ved.
I Osloområdet kryr det av hurtiglading i alle retninger, så hvis noen trenger strøm fra saktelading er det gjerne fordi den er "gratis" (betalt av andre). Ganske egoistisk egentlig.



Gliderman

En ting skal jeg være enig med Rødkleiv i og det er at sakteladeplasser alltid vil være konflikfylt. Jeg har i andre tråder uttrykt at hurtigladere er bedre enn en drøss sakteladeplasser. Det burde satses mer på hurtigladere på kjøpesentra, flyplasser og andre større parkeringsanlegg. Dette vil koste, men er rett vei å gå. Når hurtig eller semihurtig lading er på plass, så fjernes alle dedikerte elbilplasser. Vips så fjernes mye syting og misunnelse. Før dette er på plass er jeg veldig uenig i Rødkleivs holdning til de ladeplasser som finnes.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

jkirkebo

Sitat fra: Gliderman på mandag 20. juli 2015, klokken 22:24
En ting skal jeg være enig med Rødkleiv i og det er at sakteladeplasser alltid vil være konflikfylt. Jeg har i andre tråder uttrykt at hurtigladere er bedre enn en drøss sakteladeplasser. Det burde satses mer på hurtigladere på kjøpesentra, flyplasser og andre større parkeringsanlegg. Dette vil koste, men er rett vei å gå. Når hurtig eller semihurtig lading er på plass, så fjernes alle dedikerte elbilplasser. Vips så fjernes mye syting og misunnelse. Før dette er på plass er jeg veldig uenig i Rødkleivs holdning til de ladeplasser som finnes.

Du vil fjerne saktelading på flyplasser og sette opp hurtigladere i steden? Hvorfor i all verden vil du gjøre det? Det siste jeg er interessert i etter å endelig ha satt meg i bilen etter en lang flytur er å stoppe på en hurtiglader for å rekke hjem.

Uten offentlige hurtigladere hadde vi fortsatt eid en elbil. Uten offentlige sakteladere hadde nok antallet vært null er jeg redd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: Gliderman på mandag 20. juli 2015, klokken 22:24
En ting skal jeg være enig med Rødkleiv i og det er at sakteladeplasser alltid vil være konflikfylt. Jeg har i andre tråder uttrykt at hurtigladere er bedre enn en drøss sakteladeplasser. Det burde satses mer på hurtigladere på kjøpesentra, flyplasser og andre større parkeringsanlegg. Dette vil koste, men er rett vei å gå. Når hurtig eller semihurtig lading er på plass, så fjernes alle dedikerte elbilplasser. Vips så fjernes mye syting og misunnelse. Før dette er på plass er jeg veldig uenig i Rødkleivs holdning til de ladeplasser som finnes.

Mvh
Svein Erik

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men er du klar over hva som krever for "hurtilading"? Altså QC? Vi snakket her om effekt på over 22 kw DC. Dette krever en god del infrastuktur.

Jeg tror at hvis det skal være aktuelt for en bedift å sette opp et ladepunkt, så må utgiftene være lavere enn den mulige inntjeningen. Hvis en LEAF fullader på 30 minutter, så har eieren kun 30 minutter å legge igjen penger. Hvis samme bil bruker 60 minutter dobles tiden man man bruke penger osv.

Jeg tror at de fleste kjøpesentre stopper på rundt 20kw. Over dette tror jeg at de tror de taper penger. Sannheten er selvsagt at folk flest legger igjen lagt mer enn 20 kroner som avanse i løpet av en time i de fleste butikker, men "blårussen" er kanskje ikke enig når man regner med alle de som ikke lader osv.  Forhåpentligvis ser butikker og kjøpesentre det som formålstjenelig å montere opp 16/20 amp ladepunkter nok til å betjene alle sine kunder.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

NegativeElectrode

Har ikke merket noe til krig rundt laderne, men det er vel bare Dinside som vil ha flest mulig klikk
http://www.dinside.no/934183/ladekrigen-fortsetter-samtidig-som-antallet-biler-oker
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

eivhelle

#70
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 21:41
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. juli 2015, klokken 19:48
Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 14:48
Hvis du innbiller deg at alle i hele verden er for ladeplikt, hvorfor er det da ikke innført allerede.

Drittsekk!*

* I betydningen "Er ikke enig osv"
Fordi de som lager ladeplassene tar utganspunkt i at folk vil bruke dem når de trenger strøm. Når det viser seg at de misbrukes må man skilte om, slik vi ser at gjøres. Trist at det faktisk må skiltet før folk forstår at det er ladeplass, men det skyldes at folk ikke bryr seg om intensjonen.

Man kan ikke legge til grunn at alle parkeringsplaser som er reservert elbil, er ladeplasser. Du kan ikke på vegne av alle eiere og brukere av slike parkeringsplasser, definerer at disse er ladeplasser.

Hvis skiltet viser "Ladeplass" eller lignende er det tydelig nok. Men hovedregelen der jeg ferdes er at det er angitt "Parkering reservert elbil" eller lignende. I mitt nærområde er det ingen som bruker disse plassene til lading. Det er ikke ladeplasser selv om det finnes noen raklete stikk der. De som trenger å lade bruker hurtiglader eller semihurtiglader som finnes rett ved.
I Osloområdet kryr det av hurtiglading i alle retninger, så hvis noen trenger strøm fra saktelading er det gjerne fordi den er "gratis" (betalt av andre). Ganske egoistisk egentlig.

Jeg var nylig en ferietur til området rundt Kristiansand, og benyttet da anledningen til å saktelade i blant annet Sørlandssenteret. Når man er på tur og ikke har tilgang til strøm på det stedet man overnatter, må man enten benytte hurtigladere eller det som finnes av tilgjengelige stikkonktakter for saktelading.

Hvis alle plassene hadde vært okkupert av lokale elbiler som bare var interessert i å parkere bilen der, ville det vært svært kjedelig for meg som var tilreisende og ikke hadde samme tilgangen til stikkontakt i eget hjem.

På langtur er det helt greit å betale for hurtiglader, men man lader aldri 100% der fordi det tar så lang tid å fylle siste delen. Da er det greit å ha mulighet for å toppe opp batteriet via en ledig stikk før man fortsetter videre.

For butikksenteret som tilbyr denne tjenesten vil det være veldig god butikk å gi bort strøm for 5-6 kroner mot at en tilbringer 2-3 timer på shopping. Hvis noen da blokkerer denne muligheten ved å misbruke ordningen er det butikksenteret som får det største tapet, siden de som først og fremst er ute etter lading er bonuskunder som ellers ikke ville ha dratt dit.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rødkleiv

Sitat fra: eivhelle på søndag 19. juli 2015, klokken 12:25
Sitat fra: Rødkleiv på søndag 19. juli 2015, klokken 10:06
Hvis man skal tro undersøkelsen som TS viser til, så mener halvparten av de spurte at de bør være ladeplikt. Det betyr at den andre halvparten ikke deler dette synet. Så det er mange drittsekker, lowlifes og møkkafolk som går løs.

Jeg lurer på hvordan de mest rabiate i denne tråden fungerer i samfunnet for øvrig. Her er det en liten klikk som definerer sine egne normer for noe man åpenbart har myndighet over, helt i usynk med de reglene som faktisk gjelder. Enkelte forsøker sågar håndheve disse egendefinerte normene med bruk av ukvemmsord og nedlatende karakteristikker.

Hvis det er slik at det er på galehuset det er sterkest støtte for ladeplikt, så tror jeg vi som ikke støtter det kan slappe helt av.

Idealister som drømmer seg bort til en rettferdig verden kan jeg ha respekt for, selv om det til tider er komisk.

Hatfulle galninger er noe annet. Og hvis noen fortsatt tror man er anonym på internett og forumer, så bør de våkne opp. Et godt tips er å kunne stå for det man skriver.

Gratis saktelading er et gode som alle som har elbil kan nyte godt av. Når en gruppe mennesker misbruker denne ordningen, slik at den ikke kommer de som trenger det til gode, vil resultatet etter hvert bli at ordningen forsvinner, og blir erstattet med en løsning som er dårligere for alle parter.

Jeg vil karakterisere dette som en form for vandalisme. Og folk som utelukkende fokuserer på sine egne behov og glatt overser andre har jeg ingen problemer med å karakterisere som drittsekker. Men Rødkleiv har desverre rett i at det finnes svært mange mennesker som passer godt inn i denne karakteristikken.

Med dette resonnementet er det vandalisme og misbruk å kjøre i kollektivfeltet, å benytte seg av enhver form for gratis lading, kjøre gjennom bomstasjoner uten å betale, ta ferje uten å betale for bilen.

Hvor dum og idealistisk går det egentlig an å bli?


eivhelle

#72
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 21. juli 2015, klokken 12:36

Med dette resonnementet er det vandalisme og misbruk å kjøre i kollektivfeltet, å benytte seg av enhver form for gratis lading, kjøre gjennom bomstasjoner uten å betale, ta ferje uten å betale for bilen.

Hvor dum og idealistisk går det egentlig an å bli?

Det er en fundamental forskjell på selv å nyte godt av et gode, sammenlignet med å hindre andre å ta del i et gode som du selv strengt talt ikke er interessert i å benytte deg av.

Du er ute etter en parkeringsplass. Mens det man ønsker å tilby er en mulighet for å lade bilen.

Du hindrer andre i å bruke et tilbud fordi du ikke gidder å lete etter en annen plass som strengt talt dekker ditt reelle behov. Dette på grunn av ren latskap og manglende evne til å ta hensyn til andres behov.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rødkleiv

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 21. juli 2015, klokken 13:39
Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 21. juli 2015, klokken 12:36

Med dette resonnementet er det vandalisme og misbruk å kjøre i kollektivfeltet, å benytte seg av enhver form for gratis lading, kjøre gjennom bomstasjoner uten å betale, ta ferje uten å betale for bilen.

Hvor dum og idealistisk går det egentlig an å bli?

Det er en fundamental forskjell på selv å nyte godt av et gode, sammenlignet med å hindre andre å ta del i et gode som du selv strengt talt ikke er interessert i å benytte deg av.

Du er ute etter en parkeringsplass. Mens det man ønsker å tilby er en mulighet for å lade bilen.

Du hindrer andre i å bruke et tilbud fordi du ikke gidder å lete etter en annen plass som strengt talt dekker ditt reelle behov. Dette på grunn av ren latskap og manglende evne til å ta hensyn til andres behov.

Du tar feil.

Godet i denne saken er ikke bare en ladeplass, det er parkering reservert elbiler.  Parkeringshus blir fulle, det man ønsker er å tilby elbiler en parkeringsplass. Gjerne med mulighet for å lade, men ikke nødvendigvis. Hvis man kun hadde vært ute etter å tilby en plass å lade, så hadde det vært ladeplikt overalt. Det at de fleste plasser ikke har ladeplikt er bevis godt nok for at det ikke kun er lading man ønsker å tilby.

Rygge flyplass er et eksempel hvor man er veldig tydelig på at man tilbyr reservert parkering for elbiler, med mulighet for å lade. Ikke plikt. På en reise er man ofte borte mye lenger enn det tidsrommet man trenger å lade. Parkeringsplassen er hovedgodet man tilbyr. Det er en fordel for den enkelte med elbil å kjøre den til flyplassen, fordi man får lettere tilgang på parkering. Det er en fordel for flyplassen fordi de får fornøyde kunder. Og det er en fordel for miljøet at det gis goder som gjør det interessant å kjøpe elbil.

Mitt lokale kjøpesenter er et annet eksempel. Jeg kjenner selv senterleder som er opptatt av å legge til rette for parkering. Så lenge vedkommende er senterleder er jeg 100% sikker på at det ikke blir ladeplikt der. Det man ønsker å tilby er en plass  parkere. Når man har semi- og hurtigladere i nærheten (hhv gratis og mot betaling hos f.eks Kiwi), så er det rett og slett ikke behov for å bruke kjøpesenterplassene til å lade. Det måtte i såfall være gjerrigknarker uten mulighet for hurtiglading som parkerer der hele dagen for å lade. Snyltere med andre ord.

Du må forstå at du ikke har mandat til å definere hva alle tilbydere av parkeringsplasser mener, tenker og ønsker å tilby. Enten de er kommuner, handelstand, arbeidsgivere eller andre. Alle er ikke tankeløse idealister.

Sele

Hvorfor opprettes det parkeringsplasser med ladepunkter hvis ikke formålet er at elbiler som parkerer der skal lade?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA