Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Gliderman, søndag 16. august 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 12:46
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59
Hvorfor?
Jeg trenger ikke å lade, så det vil være rent hykleri å plugge inn en kabel bare fordi noen får klump i magen av å se en elbil uten kabel.

Det jeg trenger er f.eks å slippe og slå opp en barnevogn i regnet, stappe en unge oppi mens den andre maser og så drasse med med varer, vogn, handlevogn og barnevogn 200 meter på en utendørs parkeringsplass mens jeg forsøker å unngå at det barnet som jeg nå ikke har noen ledige hender til å leie, ikke blir påkjørt.

Og nettopp derfor tror jeg den eneste farbare veien på sikt er å både innføre ladeplikt samt ta betalt for ladingen. Gjerne f.eks 1,-. pr. minutt for 22kW, 50 øre pr. minutt for 11kW, 25 øre pr. minutt for 7.4kW og 10 øre pr. minutt for 3.7kW. Fortrinnsvis med en minstepris på 10-15 kroner.

Det er nok for billig, tipper både Rødkleiv og andre har råd til det. Det er utrolig hva mange gjør for å slippe å gå. Siden vi i mange år har vært på vei mot 'amerikanske tilstander' her i landet husker jeg hvordan det var å være i bryllup i USA for noen år siden. Det var 15 min kø for å komme inn i heisen på hotellet fordi ingen orket å gå 5 etasjer med trapper. Untatt de gale skandinavene da, som til og med hadde gått til kirka 2 kvartaler unna uten å bruke den organiserte transporten.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

cra

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59Siden jeg aldri har opplevd å ta den siste eller engangs nest siste elbilplassen, så fortsetter jeg slik med god samvittighet

Vel, om du tar den første av hundre ladeplasser uten å lade og det så kommer 99 andre som trenger å lade som tar de neste palssene er det fortsatt du som er drittsekken når det kommer en til som ikke får lade og du står der uten å være tilkoblet. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elise

En er da ikke gal forumist selv om en skjønner at det er mulig å parkere på en vanlig gratis parkeringsplass når en ikke trenger å lade. Å oppta en ladeplass når en ikke skal lade er både ulogisk, uintelligent og tåpelig.

Men jeg har aldri parkert på HC-parkering heller, jeg da. Selv ikke når det er 5 ledige, klokka er 22.50 og det bare er 1 annen bil på parkeringsplassen. Det hadde jo sikkert ikke gjort noe. Men det er jo bare ikke sånn man gjør.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

emil

Sitat fra: hgs på søndag 19. juli 2015, klokken 22:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 12:46
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59
Hvorfor?
Jeg trenger ikke å lade, så det vil være rent hykleri å plugge inn en kabel bare fordi noen får klump i magen av å se en elbil uten kabel.

Det jeg trenger er f.eks å slippe og slå opp en barnevogn i regnet, stappe en unge oppi mens den andre maser og så drasse med med varer, vogn, handlevogn og barnevogn 200 meter på en utendørs parkeringsplass mens jeg forsøker å unngå at det barnet som jeg nå ikke har noen ledige hender til å leie, ikke blir påkjørt.

Og nettopp derfor tror jeg den eneste farbare veien på sikt er å både innføre ladeplikt samt ta betalt for ladingen. Gjerne f.eks 1,-. pr. minutt for 22kW, 50 øre pr. minutt for 11kW, 25 øre pr. minutt for 7.4kW og 10 øre pr. minutt for 3.7kW. Fortrinnsvis med en minstepris på 10-15 kroner.

Det er nok for billig, tipper både Rødkleiv og andre har råd til det. Det er utrolig hva mange gjør for å slippe å gå. Siden vi i mange år har vært på vei mot 'amerikanske tilstander' her i landet husker jeg hvordan det var å være i bryllup i USA for noen år siden. Det var 15 min kø for å komme inn i heisen på hotellet fordi ingen orket å gå 5 etasjer med trapper. Untatt de gale skandinavene da, som til og med hadde gått til kirka 2 kvartaler unna uten å bruke den organiserte transporten.

Kanskje vi kan utvide elbilfordelene med egne heiser på kjøpesentere og andre steder, egne køfrie kasser i butikkene og eventuellt folk som plukker varene for deg mens du slapper av. Fine fordeler for å trekke nye/flere kunder som kjører elbil

jkirkebo

Sitat fra: hgs på søndag 19. juli 2015, klokken 22:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 12:46
Og nettopp derfor tror jeg den eneste farbare veien på sikt er å både innføre ladeplikt samt ta betalt for ladingen. Gjerne f.eks 1,-. pr. minutt for 22kW, 50 øre pr. minutt for 11kW, 25 øre pr. minutt for 7.4kW og 10 øre pr. minutt for 3.7kW. Fortrinnsvis med en minstepris på 10-15 kroner.

Det er nok for billig, tipper både Rødkleiv og andre har råd til det. Det er utrolig hva mange gjør for å slippe å gå.

Det er mulig, men med en minstepris vil mange korte opphold på ladeplass føre til betydelige inntekter for den som drifter plassene, og det vil finnes penger til å opprette flere av de.
Betaling trengs uansett kun der plassene er veldig attraktive eller inntektene behøves. Er plassene i den mest avsidesliggende delen av parkeringen holder det med ladeplikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: emil på søndag 19. juli 2015, klokken 23:57
Sitat fra: hgs på søndag 19. juli 2015, klokken 22:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 12:46
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59
Hvorfor?
Jeg trenger ikke å lade, så det vil være rent hykleri å plugge inn en kabel bare fordi noen får klump i magen av å se en elbil uten kabel.

Det jeg trenger er f.eks å slippe og slå opp en barnevogn i regnet, stappe en unge oppi mens den andre maser og så drasse med med varer, vogn, handlevogn og barnevogn 200 meter på en utendørs parkeringsplass mens jeg forsøker å unngå at det barnet som jeg nå ikke har noen ledige hender til å leie, ikke blir påkjørt.

Og nettopp derfor tror jeg den eneste farbare veien på sikt er å både innføre ladeplikt samt ta betalt for ladingen. Gjerne f.eks 1,-. pr. minutt for 22kW, 50 øre pr. minutt for 11kW, 25 øre pr. minutt for 7.4kW og 10 øre pr. minutt for 3.7kW. Fortrinnsvis med en minstepris på 10-15 kroner.

Det er nok for billig, tipper både Rødkleiv og andre har råd til det. Det er utrolig hva mange gjør for å slippe å gå. Siden vi i mange år har vært på vei mot 'amerikanske tilstander' her i landet husker jeg hvordan det var å være i bryllup i USA for noen år siden. Det var 15 min kø for å komme inn i heisen på hotellet fordi ingen orket å gå 5 etasjer med trapper. Untatt de gale skandinavene da, som til og med hadde gått til kirka 2 kvartaler unna uten å bruke den organiserte transporten.

Kanskje vi kan utvide elbilfordelene med egne heiser på kjøpesentere og andre steder, egne køfrie kasser i butikkene og eventuellt folk som plukker varene for deg mens du slapper av. Fine fordeler for å trekke nye/flere kunder som kjører elbil

Kanskje også rød løper for de som handler mat for over 30.000 kr i måneden også?

Muffinman

#51
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. juli 2015, klokken 01:29
Betaling trengs uansett kun der plassene er veldig attraktive eller inntektene behøves. Er plassene i den mest avsidesliggende delen av parkeringen holder det med ladeplikt.
Enig i dette. Med en betalingsmodell du skisserer hvor det f.eks. er 5 ladeplasser med betaling og 100 gratis er det ikke mange som vil bruke ladeplassene til ren parkering. Tror det sannsynligvis  ville eliminert problemet.

Powerflux

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. juli 2015, klokken 09:35Med en betalingsmodell du skisserer hvor det f.eks. er 5 ladeplasser med betaling og 100 gratis er det ikke mange som vil bruke ladeplassene til ren parkering. Tror det sannsynligvis  ville eliminert problemet.
Må bare trekke frem eksempelet fra mitt lokale senter. 10 ladeplasser svært gunstig plassert. 9 av 10 skrotskaller parkerte uten å lade. Senterledelsen innførte så ladeplikt som er svært godt skiltet OG bøter fra Q-park for de mer tilbakestående som enda ikke skjønner tegningen!
Resultatet er at det alltid er ledig ladeplass å finne ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Ferry

Sitat fra: K S på mandag 20. juli 2015, klokken 09:33
Sitat fra: hgs på søndag 19. juli 2015, klokken 22:49
Kanskje vi kan utvide elbilfordelene med egne heiser på kjøpesentere og andre steder, egne køfrie kasser i butikkene og eventuellt folk som plukker varene for deg mens du slapper av. Fine fordeler for å trekke nye/flere kunder som kjører elbil

Kanskje også rød løper for de som handler mat for over 30.000 kr i måneden også?

Hvorfor stoppe der? Jeg foreslår fri kjøring i kollektivfelt, gratis bompassering, null moms på nybilkjøp og ingen effektavgift. Eeehhhmmmm.  :P

Powerflux

Sitat fra: Ferry på mandag 20. juli 2015, klokken 11:08
Hvorfor stoppe der? Jeg foreslår fri kjøring i kollektivfelt, gratis bompassering, null moms på nybilkjøp og ingen effektavgift. Eeehhhmmmm.  :P
Nei nå tøyer du strikken litt langt altså         8)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rødkleiv

Man trenger ikke å være flygeleder for å forstå at det kun er drittsekker* som kjører elbil med alle disse fordelene. Det er jo alltid noen som trenger fordelene mer enn andre og da er det best om alle avstår.

*drittsekk i ordets rette forstand, ikke som i "jeg er uenig, men ikke intelligent nok til å komme med motargumenter"

Sandpusher

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 13:54
Man trenger ikke å være flygeleder for å forstå at det kun er drittsekker* som kjører elbil med alle disse fordelene. Det er jo alltid noen som trenger fordelene mer enn andre og da er det best om alle avstår.

*drittsekk i ordets rette forstand, ikke som i "jeg er uenig, men ikke intelligent nok til å komme med motargumenter"
Fatter ikke bæret av hva du prøver å få frem her, men antar at du i det minste er intelligent nok til å forstå at du er i utakt med samtlige andre som skriver her inne. Men det driter du vel i.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Rødkleiv

Hvis du innbiller deg at alle i hele verden er for ladeplikt, hvorfor er det da ikke innført allerede.

Drittsekk!*

* I betydningen "Er ikke enig osv"


K S

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 14:48
Hvis du innbiller deg at alle i hele verden er for ladeplikt, hvorfor er det da ikke innført allerede.

Drittsekk!*

* I betydningen "Er ikke enig osv"

De fleste i hele verden vet ikke så mye om elbil og utfordringene det innebærer, men du finner ikke veldig mange som er enige med deg her på forumet. Men det er nok av duster rundt på parkeringsplassene, som parkerer på plasser med lademuligheter, på tross av at det er plasser RETT VED SIDEN AV. Noen av ubetenksomhet, andre av ren egoisme, som du fremstår.

TorC

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 20. juli 2015, klokken 14:48
Hvis du innbiller deg at alle i hele verden er for ladeplikt, hvorfor er det da ikke innført allerede.

Drittsekk!*

* I betydningen "Er ikke enig osv"

Skikkelig smart av deg å bruke ukvemsord. Da klarer du å erte på deg enda flere. Jeg tipper derfor at jeg ikke er alene om å tro at du egentlig bare troller. Det har vi heldigvis vært relativt forskånet for her.

Det er vel ingen som vil ha ladeplikt bare for å ha det. Imidlertid er det et problem at mange bruker plassene som parkeringsplasser. Ifølge undersøkelsen som ble gjort var det kun 20% av de spurte som verken ville ha ladeplikt eller betaling. 11% svarte "vet ikke". Resten ville enten ha ladeplikt eller betaling. Siden vi alle innerst inne er egoister, så kan vi vel trygt ekstrapolere at 80% av de som svarte mener at parkering uten å lade er et problem, hvorav 69% av totalen(51%+18%) åpenbart mente at dette er et så stort problem at noe må gjøres.

Sier ikke disse tallene deg noe som helst? Forteller ikke det deg at du åpenbart er helt i utakt med resten av elbilistene? Sier ikke det deg at du kanskje bør tenke deg litt om, og at hvis du bare misbruker ladeplassene de få gangene du har liten tid, eller det er noe annet er viktig, så vil man utsette ladeplikt/betaling?




2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA