Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Gliderman, søndag 16. august 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

Gliderman

Imponerende holdning av Rødkleiv. Trenger du ikke strøm,  så parker et annet sted.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Powerflux

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59Siden jeg aldri har opplevd å ta den siste eller engangs nest siste elbilplassen, så fortsetter jeg slik med god samvittighet
Vel, der avslørte du deg selv som en lowlife! Ikke prøv med noen simple bortforklaringer etter den tiraden....møkkamenneske er du uansett!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Sele

jeg liker heller ikke at folk opptar ladeplasser uten og lade. Men jeg synker ikke så lavt at jeg kommer med nedlatende kommentarer om personer jeg ikke er enig med.

Powerflux

Det er på tide å kalle en spade for en spade............
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rødkleiv

Sitat fra: Powerflux på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:59
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59Siden jeg aldri har opplevd å ta den siste eller engangs nest siste elbilplassen, så fortsetter jeg slik med god samvittighet
Vel, der avslørte du deg selv som en lowlife! Ikke prøv med noen simple bortforklaringer etter den tiraden....møkkamenneske er du uansett!!

"Hero member"...

Øyvind.h

Sitat fra: emil på fredag 17. juli 2015, klokken 21:31
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 21:02
Alle garasjeanlegg jeg har vært i, har strøm i hele bygget, ikke bare i den ene enden.

De fleste plasser som er reservert ladbar bil ligger etter min erfaring gunstig til plasseringsmessig, gjerne i nærheten av handicap plassene og familieplassene der det finnes. Det er neppe et resultat av tilfeldigheter, men heller at man ønsker å legge tilrette for elbiler.

En ting er strøm til belysning og et par schuko til tilfeldige verktøy/maskiner, en annen ting er strømforsyning nok til ~5-10 samtidig ladende elbiler. Billigere å plassere disse nærme hovedtavle som gjerne er inne i bygget enn langt unna denne.
Han ønsker ikke å forholde seg til slikt, for det passer ikke med ønsket om å misbruke plassene med god samvittighet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

K S

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 19. juli 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Powerflux på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:59
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59Siden jeg aldri har opplevd å ta den siste eller engangs nest siste elbilplassen, så fortsetter jeg slik med god samvittighet
Vel, der avslørte du deg selv som en lowlife! Ikke prøv med noen simple bortforklaringer etter den tiraden....møkkamenneske er du uansett!!

"Hero member"...

"Full member"......

TorC

Sitat fra: Powerflux på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:59
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59Siden jeg aldri har opplevd å ta den siste eller engangs nest siste elbilplassen, så fortsetter jeg slik med god samvittighet
Vel, der avslørte du deg selv som en lowlife! Ikke prøv med noen simple bortforklaringer etter den tiraden....møkkamenneske er du uansett!!

Heldigvis bruker de fleste nick her, så da er det vel også mer takhøyde for å snakke rett fra levra, og jeg er helt enig i at folk som mot bedre vitende parkerer på ladeplasser av bekvemmelighetshensyn er møkkafolk og lowlifes.

Det å parkere på ladeplasser uten å lade (med mindre det er din egen parkeringsplass) er ikke greit. For det første vet man aldri om det kommer noen som faktisk har behov for plassen. Og selv om det er "massevis" av ledige ladepunkter, så er signaleffekten dårlig. Når nye elbilister ser at det er greit å parkere uten å lade, så vil de adoptere denne holdningen.

Det å tro at kjøpesentre har plassert ladepunktene nært inngangen fordi de ønsker å gi elbilistene en ekstra gode er i beste fall naivt.

Alle disse bortforklaringene Rødkleiv bruker minner meg sterkt om de som synes det er greit å parkere på handicap-parkering fordi de "pisser skeivt", eller har en onkel med HC-lapp, eller låner bestemors bil med HC-lapp.

Det at det ikke er ulovlig å parkere uten å lade på ladeplassene betyr ikke at det er greit. Det er ikke ulovlig å stå å rape og fise offentlig heller, men man forsøker å unngå å gjøre det. De som faktisk gjør det er utskudd eller psykisk utviklingshemmet.

Jeg tviler på at Rødkleiv kommer til å skifte mening, uansett hvor mange ganger han kommer til en ladeplass hvor han ikke får ladet og uansett hva han blir kalt her på forumet, og uansett hvor gode argumenter han blir servert. Vi andre får i mellomtiden være flinke med å legge lapper i vinduene på de som parkerer uten å lade.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rødkleiv

Hvis man skal tro undersøkelsen som TS viser til, så mener halvparten av de spurte at de bør være ladeplikt. Det betyr at den andre halvparten ikke deler dette synet. Så det er mange drittsekker, lowlifes og møkkafolk som går løs.

Jeg lurer på hvordan de mest rabiate i denne tråden fungerer i samfunnet for øvrig. Her er det en liten klikk som definerer sine egne normer for noe man åpenbart har myndighet over, helt i usynk med de reglene som faktisk gjelder. Enkelte forsøker sågar håndheve disse egendefinerte normene med bruk av ukvemmsord og nedlatende karakteristikker.

Hvis det er slik at det er på galehuset det er sterkest støtte for ladeplikt, så tror jeg vi som ikke støtter det kan slappe helt av.

Idealister som drømmer seg bort til en rettferdig verden kan jeg ha respekt for, selv om det til tider er komisk.

Hatfulle galninger er noe annet. Og hvis noen fortsatt tror man er anonym på internett og forumer, så bør de våkne opp. Et godt tips er å kunne stå for det man skriver.


Øyvind.h

Ladeplikt var bare ett av flere mulige tiltak mot misbruk. Les artikkelen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: TorC på søndag 19. juli 2015, klokken 09:47
Det å tro at kjøpesentre har plassert ladepunktene nært inngangen fordi de ønsker å gi elbilistene en ekstra gode er i beste fall naivt.
I beste fall. Reelt er det nok direkte feil. Mange kjøpesentre skilter om ved ladeplassene sine nå, f.eks. City Syd i Trondheim. Her er det en rekke ladeplasser ved inngangen, og den er skiltet med klar beskjed: Har du ikke behov for å lade vær snill å parkere på en av de andre gratis parkeringsplassene senteret tilbyr.

eivhelle

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 19. juli 2015, klokken 10:06
Hvis man skal tro undersøkelsen som TS viser til, så mener halvparten av de spurte at de bør være ladeplikt. Det betyr at den andre halvparten ikke deler dette synet. Så det er mange drittsekker, lowlifes og møkkafolk som går løs.

Jeg lurer på hvordan de mest rabiate i denne tråden fungerer i samfunnet for øvrig. Her er det en liten klikk som definerer sine egne normer for noe man åpenbart har myndighet over, helt i usynk med de reglene som faktisk gjelder. Enkelte forsøker sågar håndheve disse egendefinerte normene med bruk av ukvemmsord og nedlatende karakteristikker.

Hvis det er slik at det er på galehuset det er sterkest støtte for ladeplikt, så tror jeg vi som ikke støtter det kan slappe helt av.

Idealister som drømmer seg bort til en rettferdig verden kan jeg ha respekt for, selv om det til tider er komisk.

Hatfulle galninger er noe annet. Og hvis noen fortsatt tror man er anonym på internett og forumer, så bør de våkne opp. Et godt tips er å kunne stå for det man skriver.

Gratis saktelading er et gode som alle som har elbil kan nyte godt av. Når en gruppe mennesker misbruker denne ordningen, slik at den ikke kommer de som trenger det til gode, vil resultatet etter hvert bli at ordningen forsvinner, og blir erstattet med en løsning som er dårligere for alle parter.

Jeg vil karakterisere dette som en form for vandalisme. Og folk som utelukkende fokuserer på sine egne behov og glatt overser andre har jeg ingen problemer med å karakterisere som drittsekker. Men Rødkleiv har desverre rett i at det finnes svært mange mennesker som passer godt inn i denne karakteristikken.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:59
Hvorfor?
Jeg trenger ikke å lade, så det vil være rent hykleri å plugge inn en kabel bare fordi noen får klump i magen av å se en elbil uten kabel.

Det jeg trenger er f.eks å slippe og slå opp en barnevogn i regnet, stappe en unge oppi mens den andre maser og så drasse med med varer, vogn, handlevogn og barnevogn 200 meter på en utendørs parkeringsplass mens jeg forsøker å unngå at det barnet som jeg nå ikke har noen ledige hender til å leie, ikke blir påkjørt.

Og nettopp derfor tror jeg den eneste farbare veien på sikt er å både innføre ladeplikt samt ta betalt for ladingen. Gjerne f.eks 1,-. pr. minutt for 22kW, 50 øre pr. minutt for 11kW, 25 øre pr. minutt for 7.4kW og 10 øre pr. minutt for 3.7kW. Fortrinnsvis med en minstepris på 10-15 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann

#43
Dessverre ser det ut til at det som fantes av fellesskap, miljøfokus og engasjement for ANNET enn sin egen lommebok OG spare noen sekunder, er på full fart ned i havets dyp.

Når folk til og med står fram og forsvarer å parkere ladeplass så er det tydelig at bl.a. min innsats med å spre et antall plakater jeg har lagt på biler som bedriver denslags egofokus, ikke nytter.

Tror vi må se i øynene at med det store antall elbiler som nå selges så er det slutt på felleskap og entusiast-fokus, det hele koker ned til å spare noen kroner på "drivstoff" og ditto minutter på å komme seg fram.

Denne typen mennesker ber jo om lovregulering, nemlig forbud mot parkering på ladeplass, at plassene legges langt fra inngangsdør, at det settes tidsbegrensning osv.....

Som jeg har sagt før; vi får vente på neste type miljøbil som er stygg, treg, trafikkfarlig, kald og upraktisk, den gidder ikke denne type ego-bilister kjøpe, men den kan gis fordeler - fordi det er få entusiaster som orker bære ulempene.....og det er også ofte folk som evner og har vilje til å se litt lenger enn egen nesetipp...
(For når mange nyter en fordel, så må selvsagt fordelen fjernes, dette er enkel matte, den dagen det er lengre kø på Fast Track enn på vanlig innsjekking på Gardermoen så ryker selvsagt interessen .....osv)

eivhelle

Det er ille å ikke få parkere ved døren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA