Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Gliderman, søndag 16. august 2015, klokken 22:46

« forrige - neste »

Rødkleiv

Sitat fra: Elmo på fredag 17. juli 2015, klokken 14:13
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Jeg parkerer flere ganger i uka på elbilparkeringen på kjøpesenteret uten å lade. Det er rundt 10 plasser rett ved inngangen, og det er helt lovlig og vanlig å parkere uten å lade. Det siste året har jeg aldri sett at det er mindre enn 2-3 ledige plasser med tilgang til lading.
De kjøpesentra jeg besøker - primært vest for Oslo - har sjelden ledig ladeplass (Sandvika SS, IKEA, Holmensenteret, ...).

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Poenget med dedikerte elbilplasser i f.eks kjøpesentre, er ikke at tilfeldig forbipasserende skal nødlade på en 10A kurs.
Jo, det er faktisk akkurat det de er (rent bortsett fra at de oftest er 16A).

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Det er mulig noen er helt avhengig av denne sakteladingen, men det gjelder garantert ikke alle. Så hvem er de største snylterne; de som benytter seg av praktisk parkering for å gjøre ukens innkjøp, eller gjerrigknarkene som ikke tar seg råd til å lade opp hjemme?
Helt klart at det nå som det er maaaange nyere elbiler så er færre avhengig av saktelading på tur.
Men det er mange eldre elbiler i drift fremdeles, som har total-rekkevidde betydelig mindre enn det antall rest-kilometer som gir Tesla-eierer alvorlig rekkebiddeangst.

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 13:34
Hvis det kommer ladeplikt, så er det helt greit. Personlig synes jeg det er søkt så lenge man snakker om saktelading.
Noen bilder har faktisk bare saktelading.

Argumentet om å legge til rette for gamle elbiler er tynt. Det virker ganske søkt å diskutere fremtidige regler som skal komme er lite antall utrydningstruede biler til gode.

Jeg kjenner Oslo onrådet best. I en radius på 100 km fra sentrum er det i alle retninger mer enn nok hurtigladere og det er svært sjelden ventetid. Det er derfor uhyre få som MÅ bruke saktelasing i Osloområdet for å komme seg frem.


De som har kjøpt en bil uten hurtiglading bør ikke dra på langtur i den. De som ikke gidder å betale for å hurtiglade har jeg ikke særlig sympati for. De gamle elbilene vil forsvinne gradvis.

emil

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 14:33
De som har kjøpt en bil uten hurtiglading bør ikke dra på langtur i den. De som ikke gidder å betale for å hurtiglade har jeg ikke særlig sympati for. De gamle elbilene vil forsvinne gradvis.

Jeg har bil med hurtiglademulighet og jeg hurtiglader godt over gjennomsnittlig mye. Men jeg saktelader ved alle anledninger jeg kan der det vil redusere behovet for hurtiglading.

Arendal - Kristiansand (sørlandssenteret) - Arendal går greit uten lading, men en time saktelading på Ikea eller handlesenteret gir meg et ekstra buffer som er fint å ha. Alternativet er 5 minutter på hurtiglader. Da er det kjedelig å se ikke-ladende elbiler på de ladeplassene som er.

Samme når jeg kjører fra Oslo til Arendal. Hender vi tar et stop på IKEA og en time saktelading der er nok til å ha fullt batteri ved avgang og på den måten kanskje kan hoppe over et hurtigladestopp på veien videre.

De gangene jeg f.eks kjører Arendal - Grimstad - Arendal med et opphold på en time eller tre gidder jeg selvfølgelig ikke å lade i Grimstad hvis jeg vet at jeg har nok til resten av dagens kjøring.


Jeg lader når jeg uansett skal stoppe hvis det er mulighet for det. Om det er hurtiglading eller saktelading har ingen ting å si hvis det gjør at jeg kan redusere antall stopp for å lade senere på turen, eller tiden på stoppene.

Betaling er ikke relevant i denne saken, jeg betaler mer enn gjerne for tiden på hurtiglading og hadde jeg kunnet betale kWh pris på saktelading hadde jeg gjort det også.

K S

Sitat fra: emil på fredag 17. juli 2015, klokken 15:48
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 14:33
De som har kjøpt en bil uten hurtiglading bør ikke dra på langtur i den. De som ikke gidder å betale for å hurtiglade har jeg ikke særlig sympati for. De gamle elbilene vil forsvinne gradvis.

Jeg har bil med hurtiglademulighet og jeg hurtiglader godt over gjennomsnittlig mye. Men jeg saktelader ved alle anledninger jeg kan der det vil redusere behovet for hurtiglading.

Arendal - Kristiansand (sørlandssenteret) - Arendal går greit uten lading, men en time saktelading på Ikea eller handlesenteret gir meg et ekstra buffer som er fint å ha. Alternativet er 5 minutter på hurtiglader. Da er det kjedelig å se ikke-ladende elbiler på de ladeplassene som er.

Samme når jeg kjører fra Oslo til Arendal. Hender vi tar et stop på IKEA og en time saktelading der er nok til å ha fullt batteri ved avgang og på den måten kanskje kan hoppe over et hurtigladestopp på veien videre.

De gangene jeg f.eks kjører Arendal - Grimstad - Arendal med et opphold på en time eller tre gidder jeg selvfølgelig ikke å lade i Grimstad hvis jeg vet at jeg har nok til resten av dagens kjøring.


Jeg lader når jeg uansett skal stoppe hvis det er mulighet for det. Om det er hurtiglading eller saktelading har ingen ting å si hvis det gjør at jeg kan redusere antall stopp for å lade senere på turen, eller tiden på stoppene.

Betaling er ikke relevant i denne saken, jeg betaler mer enn gjerne for tiden på hurtiglading og hadde jeg kunnet betale kWh pris på saktelading hadde jeg gjort det også.

Det er vel bare betaling som nytter, dessverre! Burde være så enkelt å la ladeplasser være for de som har behov, men det går åpenbart ikke. Får håpe de som er late også er kjipe slik at de da unngår ladeplasser

Rødkleiv

Diskusjonen om ladeplikt er et godt eksempel det største hinderet for å rulle ut elbil til alle; idealistene.

Idealistene fikk nylig viljen sin på E18 inn mot Oslo, hvor samkjøring nå er eneste mulighet for å kjøre elbil i kollektivfeltet. I praksis betyr det at elbilene er kastet ut, trolig for godt.

Nå er det altså ladeplasser, og det er ikke måte på hvor bra det skal bli når alle står parat til å flytte bilen straks lading er ferdig. De gamle elbilene som kun kan saktelades skal reddes, alle skal få litt "gratis" strøm og alt skal være rettferdig sånn at ingen får det bedre enn andre. Hvis alle skammer seg litt er det bra.

Grunnen til at elbiler har blitt så utbredt i Norge, er alle fordelene som folk benytter i ulik grad og på ulik måte. Det er ingen grunn til å være flau for å benytte seg av dem, selv om idealistene helst vil at vi skal ha konstant dårlig samvittighet. Det beste hadde vært om de kunne kjøre Thinkene sine på et lukket reservat og binde løvetannkranser til hverandre mens de delte et sakteladestikk og snakket om hvor ille det er å bruke deodorant.

Øyvind.h

Diskusjonen er ganske tydelig. De som vil misbruke ladeplassene finner smutthull og utnyttet disse, mot bedre vitende. Og god samvittighet påberopes fordi man finner på gode grunner til hvorfor misbruk er helt greit. Ikke uten grunn at utskiftning av skilter må gjøres i etterkant (blant annet på Gardermoen og mitt lokale senter, Lambertseter senter). Er det teoretisk mulig å bruke plassene i strid med intensjonen så blir de misbrukt.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rødkleiv

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. juli 2015, klokken 18:43
Diskusjonen er ganske tydelig. De som vil misbruke ladeplassene finner smutthull og utnyttet disse, mot bedre vitende. Og god samvittighet påberopes fordi man finner på gode grunner til hvorfor misbruk er helt greit. Ikke uten grunn at utskiftning av skilter må gjøres i etterkant (blant annet på Gardermoen og mitt lokale senter, Lambertseter senter). Er det teoretisk mulig å bruke plassene i strid med intensjonen så blir de misbrukt.

Nå er det jo faktisk sjelden ladeplikt på parkering reservert elbil.
Du mener kanskje det er misbruk likevel, selv om man følger reglene?
Hva om man i så fall setter i kabelen selv om man strengt tatt ikke trenger å lade for å komme seg til neste destinasjon?
Er det fortsatt misbruk?

Hele konseptet med fordeler til elbilene blir jo antisosialt hvis man skal ta disse argumentene på alvor.

Ladepliktregler på saktelader blir uansett innretning, tåpelige idealistiske regler som er umulig å håndheve.

Hansi

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 19:33
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. juli 2015, klokken 18:43
Diskusjonen er ganske tydelig. De som vil misbruke ladeplassene finner smutthull og utnyttet disse, mot bedre vitende. Og god samvittighet påberopes fordi man finner på gode grunner til hvorfor misbruk er helt greit. Ikke uten grunn at utskiftning av skilter må gjøres i etterkant (blant annet på Gardermoen og mitt lokale senter, Lambertseter senter). Er det teoretisk mulig å bruke plassene i strid med intensjonen så blir de misbrukt.

Nå er det jo faktisk sjelden ladeplikt på parkering reservert elbil.
Du mener kanskje det er misbruk likevel, selv om man følger reglene?
Hva om man i så fall setter i kabelen selv om man strengt tatt ikke trenger å lade for å komme seg til neste destinasjon?
Er det fortsatt misbruk?

Hele konseptet med fordeler til elbilene blir jo antisosialt hvis man skal ta disse argumentene på alvor.

Ladepliktregler på saktelader blir uansett innretning, tåpelige idealistiske regler som er umulig å håndheve.

Som vanlig uenig med deg :)

Hvis det er ladetilgang på plassene er de antageligvis til lading, da mener jeg det er misbruk å ikke lade der. Sannsynligvis er det mange andre ledige plasser uten ladetilgang.
Koble til kabel uten å trenge lade er i gråsone, men i min mening ikke misbruk.

Hvorfor er det vanskeligere å håndheve ladeplikt enn parkeringstid f.eks? Ladekabel tilkoblet - OK, ladekabel ikke tilkoblet - ikke OK.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rødkleiv

Hvis man har ett eneste ensomt schuko stikk mellom Oslo og Bergen, og noen parkerer der uten å trenge å lade - da er jeg enig i at man saboterer for andre.

I andre enden av skalaen er Osloområdet som jeg kjenner ganske godt. Der er det rett og slett nok av lademuligheter såfremt man ikke forventer å få ladingen betalt av andre (eller "gratis" som noen sier). Det er mulig tilgjengeligheten er annerledes i andre deler av landet. Men tilrettelagt parkering med eller uten lading er faktisk en av elbilfordelene, enten man liker det eller ikke. 

De som ikke kan komme seg på tur eller på jobb uten å være avhengig av offentlig tilgjengelig saktelading, synes jeg egentlig ikke synd på. Det finnes nok av biler i alle prisklasser som støtter hurtiglading.

Diskusjonen er en klassisk "idealister biter seg selv i halen" greie:
Man ønsker at de som trenger det mest skal få parkere der det er lading. Men hva når plassene blir fylt opp av de som trenger det? Hvem trenger det mest av de trengende og verdige? Skal de antikke elbilene prioriteres? Teslaene fordi de har dårligst tid? Eller alenemødre i Leaf fordi de må hjem til ungene?

Det er noe som heter "først til mølla". Løser slike ting uten problem.

Krav til kabel vil jo ikke stoppe noen av "misbrukerne" fra å bruke plassen. Det er jo bare å slenge ut en kabel enten man trenger strømmen eller ei, så er den saken løst.

emil

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 20:21
Krav til kabel vil jo ikke stoppe noen av "misbrukerne" fra å bruke plassen. Det er jo bare å slenge ut en kabel enten man trenger strømmen eller ei, så er den saken løst.

Hvis man må velge mellom å hente ut og koble til ladekabel selv om man ikke trenger ladingen eller parkere på en plass 10m lengre unna, hva tror du de ikke-ladende velger da?

Har aldri sett for meg at elbilplasser har vært plassert nær inngangene fordi elbilistene skal få kortere vei å gå, kun fordi det som oftest er der tilgangen på strøm er enklest.

Rødkleiv

Sitat fra: emil på fredag 17. juli 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 20:21
Krav til kabel vil jo ikke stoppe noen av "misbrukerne" fra å bruke plassen. Det er jo bare å slenge ut en kabel enten man trenger strømmen eller ei, så er den saken løst.

Hvis man må velge mellom å hente ut og koble til ladekabel selv om man ikke trenger ladingen eller parkere på en plass 10m lengre unna, hva tror du de ikke-ladende velger da?

Har aldri sett for meg at elbilplasser har vært plassert nær inngangene fordi elbilistene skal få kortere vei å gå, kun fordi det som oftest er der tilgangen på strøm er enklest.

10 meter kan nok disse forferdelige folka koste på seg å gå, men der jeg ferdes er det oftere snakk om 200 meter.

Alle garasjeanlegg jeg har vært i, har strøm i hele bygget, ikke bare i den ene enden.

De fleste plasser som er reservert ladbar bil ligger etter min erfaring gunstig til plasseringsmessig, gjerne i nærheten av handicap plassene og familieplassene der det finnes. Det er neppe et resultat av tilfeldigheter, men heller at man ønsker å legge tilrette for elbiler.

K S

Sitat fra: emil på fredag 17. juli 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 20:21
Krav til kabel vil jo ikke stoppe noen av "misbrukerne" fra å bruke plassen. Det er jo bare å slenge ut en kabel enten man trenger strømmen eller ei, så er den saken løst.

Hvis man må velge mellom å hente ut og koble til ladekabel selv om man ikke trenger ladingen eller parkere på en plass 10m lengre unna, hva tror du de ikke-ladende velger da?

Har aldri sett for meg at elbilplasser har vært plassert nær inngangene fordi elbilistene skal få kortere vei å gå, kun fordi det som oftest er der tilgangen på strøm er enklest.

Hva bruker en mest tid på:
1. Finne frem ladekabel, plugge inn begge ender, eller
2. Parkere 10-20-30-40 meter lenger borte?
I tillegg pakke sammen kabel etterpå.

Tipper ladeplikt vil sikre bedre tilgjengelighet for flere når vi får flere elbiler.

emil

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 21:02
Alle garasjeanlegg jeg har vært i, har strøm i hele bygget, ikke bare i den ene enden.

De fleste plasser som er reservert ladbar bil ligger etter min erfaring gunstig til plasseringsmessig, gjerne i nærheten av handicap plassene og familieplassene der det finnes. Det er neppe et resultat av tilfeldigheter, men heller at man ønsker å legge tilrette for elbiler.

En ting er strøm til belysning og et par schuko til tilfeldige verktøy/maskiner, en annen ting er strømforsyning nok til ~5-10 samtidig ladende elbiler. Billigere å plassere disse nærme hovedtavle som gjerne er inne i bygget enn langt unna denne.

Elmo

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 20:21
Krav til kabel vil jo ikke stoppe noen av "misbrukerne" fra å bruke plassen. Det er jo bare å slenge ut en kabel enten man trenger strømmen eller ei, så er den saken løst.
Men så GJØR det da vel, hvis du ikke ørker å gå noen meter ekstra.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ferry

Det handler ikke alltid om hva man orker, men snarere hva en har tid til. Hvem vet, kanskje skal vedkommende rekke en spinningtime ;)

#29
Sitat fra: Elmo på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 20:21
Krav til kabel vil jo ikke stoppe noen av "misbrukerne" fra å bruke plassen. Det er jo bare å slenge ut en kabel enten man trenger strømmen eller ei, så er den saken løst.
Men så GJØR det da vel, hvis du ikke ørker å gå noen meter ekstra.
Hvorfor?
Jeg trenger ikke å lade, så det vil være rent hykleri å plugge inn en kabel bare fordi noen får klump i magen av å se en elbil uten kabel.

Det jeg trenger er f.eks å slippe og slå opp en barnevogn i regnet, stappe en unge oppi mens den andre maser og så drasse med med varer, vogn, handlevogn og barnevogn 200 meter på en utendørs parkeringsplass mens jeg forsøker å unngå at det barnet som jeg nå ikke har noen ledige hender til å leie, ikke blir påkjørt.

Så når enkelte kjøpesentre inviterer meg til å parkere innendørs i p-hus, rett ved inngangen og handlevognene, så betyr det at matkontoens 30 000/mnd brukes på det stedet. Siden jeg aldri har opplevd å ta den siste eller engangs nest siste elbilplassen, så fortsetter jeg slik med god samvittighet heller enn å "hyklelade".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA