Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av .Andre, søndag 16. august 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

.Andre

Jeg hentet E-Golf igår, er veldig fornøyd til nå.
Jeg har hørt at det er lurt å lade bilen til kun 80%. Er dette riktig?
Man har jo ikke hele batteriet tilgjengelig slik at man aldri lader det 100%. 100% i bilen er vel rundt 85-90% av batteriet? Jeg syntes derfor det høres rart ut at det skal ta skade av å lade til 100%. Noen som vet noe om dette?

Hvordan stiller jeg inn at bilen skal stoppe lading på 80%?

Ln-ebr

Sett nedre grense til 80% med aktiv avgangstid langt frem i tid..?

Ettersom VW ikke har lagt opp til at bruker kan enkelt sette øvre grense selv så antar jeg at batterikapasiteten vi har tilgjengelig som"vår" 100% er mindre enn 80% reell kapasitet.

Eneste jeg bryr meg om er å ikke la bilen stå på over 80% eller under 10% over mange dager.
E golf limestone grey.

26.06.15 - 9 km - lukten av nybil

elektro

Jeg tror, som du skriver, at batteriet blir godt ivaretatt ved at ikke hele kapasiteten er tilgjengelig. Men det er jo umulig å ikke tenke på det likevel.. Jeg praktiserer en slags mellomting og lader f.eks. ikke fullt hvis jeg vet at bilen skal stå over helgen, eller som nå, i to uker. 30-60% er visst optimalt og den verste kombinasjonen er varme og fulladet batteri. Men ekstrem varme er jo ikke noe utbredt problem i Norge..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

bno

#3

Sitat fra: Ln-ebr på torsdag 16. juli 2015, klokken 13:15
Ettersom VW ikke har lagt opp til at bruker kan enkelt sette øvre grense selv så antar jeg at batterikapasiteten vi har tilgjengelig som"vår" 100% er mindre enn 80% reell kapasitet.

Veldig enkelt å sette øvre grense. Lurer på hva du mener ?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ln-ebr

#4
Sitat fra: bno på torsdag 16. juli 2015, klokken 20:30

Sitat fra: Ln-ebr på torsdag 16. juli 2015, klokken 13:15
Ettersom VW ikke har lagt opp til at bruker kan enkelt sette øvre grense selv så antar jeg at batterikapasiteten vi har tilgjengelig som"vår" 100% er mindre enn 80% reell kapasitet.

Veldig enkelt å sette øvre grense. Lurer på hva du mener ?

Med en aktiv avgangstid sant? Hva med standard innstilling for generell lading. Finnes det også?
Jeg har min uten aktive tider nå i ferien, og da lader den til 100% hvis den får juice.

I kveld bestemte vi oss for å reise vekk halvannen uke i morgen, og bilen står med 98% strøm. Bør egentlig ta mange turer på butikken i morgen da .. 8)
E golf limestone grey.

26.06.15 - 9 km - lukten av nybil

bno

#5
Du får tilvalget øvre ladegrense ved å definere et nytt ladested eks.vis "Hjemme". Settes den til 80% så lades der til det nivået ved aktiv (tidsstyrt) ladeønsket. Ved adhoc lading lades der til 100% slik jeg oppfatter det. Poenget her var vel hvordan å sette Ø.G.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

e-curious

Kan se ut som at bilene under transport fra fabrikk har ca 60% lading (av det som en har tilgjengelig), er dette det optimale dersom bilen blir stående en stund?

emil

Sitat fra: e-curious på fredag 17. juli 2015, klokken 11:40
Kan se ut som at bilene under transport fra fabrikk har ca 60% lading (av det som en har tilgjengelig), er dette det optimale dersom bilen blir stående en stund?

Det er nok der du bør legge deg hvis du skal la bilen stå lenge ja.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA