Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Svekket regenerering

Startet av elektro, søndag 16. august 2015, klokken 12:48

« forrige - neste »

elektro

Hvorfor er e-Golf rekkevidde oppgitt til "kun" 190 km. når Zoe er oppgitt  til 240 km. i følge NEDC? Ser den irriterende reklamen hvor de bruker det for alt det er verdt hele tiden.. Villedende markedsføring?

Ettersom jeg har skjønt er ikke rekkevidden til Zoe noe bedre enn e-Golf, selv om vel batteripakken er større? Muligens feil forum, men nå er det nå her jeg hører hjemme..  :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

TM

Sitat fra: elektro på onsdag 15. juli 2015, klokken 19:42
Hvorfor er e-Golf rekkevidde oppgitt til "kun" 190 km. når Zoe er oppgitt  til 240 km. i følge NEDC? Ser den irriterende reklamen hvor de bruker det for alt det er verdt hele tiden.. Villedende markedsføring?

Ettersom jeg har skjønt er ikke rekkevidden til Zoe noe bedre enn e-Golf, selv om vel batteripakken er større? Muligens feil forum, men nå er det nå her jeg hører hjemme..  :)
Det er vanskelig å forstå hvordan Renault har fått så lang rekkevidde med et batteri som trolig har mindre kapasitet en e-golf. I juni utgaven av Auto Motor & Sport ble den "gamle" Zoe med 210 km NEDC rekkevidde testet mot BMW i3 med 190 km rekkevidde. Da slo BMW'en Zoe med ca 10 %, og ut i fra det kan man anta at rekkevidden selv med nye Zoe ikke er vesentlig bedre enn BMW i3. Også NAF testet disse bilene og resultatene deres samsvarer med testen til AM&S. Og e-Golf har etter amerikanske målinger noen km bedre rekkevidde enn i3, så rekkevidde burde ikke være motivasjon for å velge Zoe. Men at den lader 6 ganger så raskt som e-golf på en 22 kw AC ladekontakt er jo en fordel.

emil

Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2015, klokken 19:53
Men at den lader 6 ganger så raskt som e-golf på en 22 kw AC ladekontakt er jo en fordel.

Og så lader e-Golf dobbelt så raskt som Zoe fra en ordentlig hurtiglader...

TM

#3
Sitat fra: emil på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:18
Og så lader e-Golf dobbelt så raskt som Zoe fra en ordentlig hurtiglader...
Det stemmer og det er vel ingen tvil om at e-golf scorer bedre enn Zoe på det aller meste. Men ingen slår Renault på semihurtig AC lading, og Zoe Life er utvilsomt et godt alternativ til VW e-UP. E-Golf er en bil i en klasse over Zoe etter min vurdering.

elektro

Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:47
Sitat fra: emil på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:18
Og så lader e-Golf dobbelt så raskt som Zoe fra en ordentlig hurtiglader...
Det stemmer og det er vel ingen tvil om at e-golf scorer bedre enn Zoe på det aller meste. Men ingen slår Renault på semihurtig AC lading, og Zoe Life er utvilsomt et godt alternativ til VW e-UP. E-Golf er en bil i en klasse over Zoe etter min vurdering.

Jo, men er ikke semihurtig hverken fugl eller fisk? Jeg lever fint med å saktelade hjemme eller på jobb og hurtiglade på langtur.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

#5
Sitat fra: elektro på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:20
Jo, men er ikke semihurtig hverken fugl eller fisk? Jeg lever fint med å saktelade hjemme eller på jobb og hurtiglade på langtur.

Enda en tråd som sporer av...

Uansett for meg er det i all hovedsak to typer lading jeg trenger. Saktelading hjemme og på jobb og der fungerer 230V/16A mer enn godt nok. På langtur skal det gå fortest mulig og da vil ikke 22kW være aktuellt, så 50kW CHAdeMO er å foretrekke. Og selv om hurtiglading synker i hastighet etterhvert har jeg sett på data fra LeafSpy at jeg som oftet avslutter ladingene før jeg har kommed ned i 22kW ladeeffekt.

22kW kan derimot være noe å tilby på spisesteder/kjøpesentere der folk gjerne oppholder seg over litt lengre tid, men pr i dag er det så få biler som kan utnytte 22kW hvis vi ser litt bort i fra Tesla. Å kjøre langtur basert på 22kW lading er for de litt mer spesiellt interesserte.

eivhelle

Jeg tror Zoe har klart å få litt ekstra rekkevidde ved å optimalisere elmotor og power konvertere litt mer enn konkurrentene. Men NDEC rekkvidden er teoretisk og vanskelig å gjenskape i praksis.

For Golfen sin del er min erfaring at praktisk rekkevidde ligger mellom 150 og 160 km hvis en beholder en sikkerhetsmargin på 10-15 km og unngår toppfart over 100 km/t. Under optimale forhold uten motvind og regn kan man kanskje komme opp mot 170 km (+10-15km).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:47
Det stemmer og det er vel ingen tvil om at e-golf scorer bedre enn Zoe på det aller meste. Men ingen slår Renault på semihurtig AC lading

Tja, både TMS og Smart ED kan lade på 22kW AC. Hvis du regner i km/t er jeg ikke sikker, har ikke sett noen tall for Smarten ennå. Men siden den har en "normal" 22kW lader kan det hende effektiviteten er bedre der. Zoe-laderen er veldig lite effektiv på lave strømstyrker ihvertfall, jeg vet ikke om noen har målt den på 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:37
Tja, både TMS og Smart ED kan lade på 22kW AC. Hvis du regner i km/t er jeg ikke sikker, har ikke sett noen tall for Smarten ennå. Men siden den har en "normal" 22kW lader kan det hende effektiviteten er bedre der. Zoe-laderen er veldig lite effektiv på lave strømstyrker ihvertfall, jeg vet ikke om noen har målt den på 22kW.
Ang. 22 kW til Smart: ref. elbil.no "Denne er ikke oppført i den offisielle ekstrautstyrslista, og vi har nå også fått bekreftet at den dessverre ikke vil bli tilbudt i Norge. elbil.no får opplyst fra importøren Bertel O. Steen AS at dette er en "vurdering tatt ut fra kunders bruksmønster og kostnader på laderen""
Det er riktig at TMS kan lade med 22 kW lader, men det blir uansett langsommere lading målt i km rekkevidde / ladetime.
Den gamle Zoe ladet lite effektivt på lave effekter, men dette skal være betydelig forbedret i den nye R240.


jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:55
Ang. 22 kW til Smart: ref. elbil.no "Denne er ikke oppført i den offisielle ekstrautstyrslista, og vi har nå også fått bekreftet at den dessverre ikke vil bli tilbudt i Norge. elbil.no får opplyst fra importøren Bertel O. Steen AS at dette er en "vurdering tatt ut fra kunders bruksmønster og kostnader på laderen""

Å kjære vene. BOS har virkelig bommet på ladeutstyr på bilene de selger i Norge. Nå har de altså to modeller med 11kW eller mindre lading som maks på AC og ingen DC hurtiglading.

Hva i all verden er problemet med å tilby 22kW som ekstrautstyr når det tilbys på modellen i utlandet? Kanskje de tar til fornuften om de fleste som vil ha en slik importerer den selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

#10
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2015, klokken 22:14
Hva i all verden er problemet med å tilby 22kW som ekstrautstyr når det tilbys på modellen i utlandet? Kanskje de tar til fornuften om de fleste som vil ha en slik importerer den selv.
Det spørs om ikke grunnen er at det ville stille ladeløsningen i B-klasse ED i et underlig lys. Hvis laderen er for dyr for det for det norske markedet hvor det er fritak for mva, så må den jo være for dyr også i alle andre markeder.


Råde

Sitat fra: emil på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:18
Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2015, klokken 19:53
Men at den lader 6 ganger så raskt som e-golf på en 22 kw AC ladekontakt er jo en fordel.

Og så lader e-Golf dobbelt så raskt som Zoe fra en ordentlig hurtiglader...
Og mer til. Dette fikk jeg i går (110A)
e-Golf | X75D

PokerFjes

Sitat fra: Råde på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:43
Sitat fra: emil på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:18
Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2015, klokken 19:53
Men at den lader 6 ganger så raskt som e-golf på en 22 kw AC ladekontakt er jo en fordel.

Og så lader e-Golf dobbelt så raskt som Zoe fra en ordentlig hurtiglader...
Og mer til. Dette fikk jeg i går (110A)
Hva mener du med "Og mer til"? :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Råde

Når jeg regnet det ut, så mente jeg visst ikke så mye med det egentlig. Blir ikke mer enn lusne rett over 35kW. Litt kjapp der...
e-Golf | X75D

PokerFjes

Sitat fra: Råde på fredag 17. juli 2015, klokken 07:32
Når jeg regnet det ut, så mente jeg visst ikke så mye med det egentlig. Blir ikke mer enn lusne rett over 35kW. Litt kjapp der...
8)
Ganske likt effekten jeg har fått på to av Fortums hurtigladere forøvrig. Jeg har ikke vært i nærheten av 50kW, men det er kanskje avhengig av lokale forhold
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA