Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kostnad Buddy vs småbil

Startet av Trond Arve, tirsdag 12. januar 2010, klokken 17:34

« forrige - neste »

Trond Arve

Søndagsrevyen 06.12.09 presenterte følgende sak Inntektstap på elbil.

Fokus er inntektstapet til staten ved avgiftsfritak på elbiler. Poenget er jo korrekt, stusser allikevel over den ensidig negative vinklingen. Er det fordi folk irriterer seg over fordelene elbiler får? Forøvrig vil avgiftene utvilsomt komme med økt utbredelse.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Misunnelse er en sterk drivkraft, og kan fremkalle mye negativt, ja. Ikke bare når det gjelder elbil-fordelene man ser det.

Fjerning av goder får vi ta når den tid kommer, så får vi nyte det så lenge det varer. Fornøyelsen av å slippe den høye kostnaden ved å fylle fossilt drivstoff kan de ikke ta fra oss. Måtte fylle Caravellen igjen i går; 960 kr førr foill tank, jah!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Reagerte på det samme. Typisk mediasurr og det er nok mange som vil elbilen til livs også - ingen tvil om det.

At Sigbjørn "Vingla" Johnsen var i billedruta også, er jo heller ikke så overraskende. Han kan jo skape uro og tvil omkring det aller meste nå etter biodieselsaken, så da er han jo en kjernefyr å bruke til også å bekrefte at det ikke er noen garanti for noe som helst hva gjelder elbilene ...  >:(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Hans Håvard Kvisle

Bare så det er sagt, at elbiler ikke blir belasta med engangsavgift er dobbelt villet av politikerne:

* Først ble elektriske kjøretøy fritatt for engangsavgift.

* Deretter ble avgiftssystemet lagt om med en CO2-komponent som mer enn utligner vekt- og effektavgiften for kjøretøy med nullutslipp CO2. Plug-inhybrider vil også få et fradrag 30-35.000. Men bevares, dette finner Sigbjørn fort ut av og kommer til å forandre i statsbudsjettet for 2011. Hvis ingen stopper han, da. Hvem skulle det være?

Litt ergerlig å høre den statsansatte i NRK sutre over pengene NORGE går glipp av. Vel, Norge er ikke en abstrakt (eller noen ganger altfor konkret) stat. Norge er deg og meg og alle de andre. Om ikke alle penga våre passerer innom staten, betyr det ikke Norge taper penger.

Skal vi betale for ulykker, kø, veislitasje osv, og det skal vi selvfølgelig i rimelig grad gjøre når nullutslippsteknologi er vellykket faset inn, skal ikke det være gjennom en engangsavgift. Det er ikke investeringen som skal avgiftsbelegges, men omfanget av bruk, da er veiprising o.l. langt mer treffsikkert.
St.Hanshaugen

cra

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 07. desember 2009, klokken 14:46
Skal vi betale for ulykker, kø, veislitasje osv, og det skal vi selvfølgelig i rimelig grad gjøre når nullutslippsteknologi er vellykket faset inn, skal ikke det være gjennom en engangsavgift. Det er ikke investeringen som skal avgiftsbelegges, men omfanget av bruk, da er veiprising o.l. langt mer treffsikkert.

Ja, jeg er i alle fall ikke redd for å bli holdt utenfor av staten når noe skal betales! På det området er de svært inkluderende.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Det jeg reagerte mest på var at taxameteret i fossilbilen telte opp, mens på elbilen telte det ned.

Det burde vel telt opp det også, bare ikke så raskt.

Vi betaler jo elavgift, og moms på deler. Staten taper ingenting, den tjener bare litt mindre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2009, klokken 12:30
Vi betaler jo elavgift, og moms på deler. Staten taper ingenting, den tjener bare litt mindre.

De regner det vel på samme måte som film- og platebransjen; når noen ikke kjøper, så regnes det som tap.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daghb

Det utrolige er at regnestykke jo viser en marginal fordelstotal. Hvis man tar - hva var det nå igjen - 2.700 elbiler og fjerner omtrent 150.000 i "manglende avgifter" og fordeler dette over de siste fem årene (som vel omtrent utgjør et snitt over når elbilene er kjøpt inn). Dette gir ca. 80 millioner per år. Sammenliknet med de totale bilavgiftene på ca. 55 MILLIARDER per år så blir dette forsvinnende lite tap for staten.

Om man samtidig tar hensyn til at subsidiene er sterke i starten og avtar etterhvert som elbiler blir mere og mere vanlig ser samfunnsregnskapet totalt annerledes ut enn det inntektstapet som er skissert. Grunnen til at avgiftene er fjernet er jo å få i gang både teknologien og infrastrukturen rundt elbil. Kan ikke tenke meg at de som brukte tog mellom Oslo og Bergen de første årene etter at den ble bygd måtte finansiere hele banen på fem år?

Og jeg ser jo i dag at Econ Pöyry som har laget rapportene om elbiler har gjort en MINST like god jobb med rapporten om det å arrangere fotball-EM. Fantastisk stykke arbeid...
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA