Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse

Startet av eivindb, lørdag 15. august 2015, klokken 02:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Merkelig at noen mener det er enorm forskjell og kvantesprang, mens andre mener forskjellen er minimal og sågar negativ på enkelte områder.
Jaja :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SSK

Mye av dette kan tilskrives bevisst/ubevisst forsvar av egne valg og situasjon.
Mange svar og råd man får på forum farges av dette selv om de fleste ikke innrømmer det.
P85D

ctr46

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. juli 2015, klokken 17:16
Merkelig at noen mener det er enorm forskjell og kvantesprang, mens andre mener forskjellen er minimal og sågar negativ på enkelte områder.
Jaja :)

Du har nok rett i det. Problemet i sånne tilfeller er at det fins ikke noen objektive måter å måle dette på. Opplevelsene folk har er subjektive og vil godt mulig være farget av valgene man selv tok.

Personlig føler jeg ikke noe behov for å forsvare at jeg solgte P85 til fordel for S85D. Min hensikt var å prøve å komme med noen opplevelser jeg hadde i forhold til de to bilene. Det har skjedd en del med tanke på byggekvalitet på de 1,5 årene mellom min forrige bil og denne ble bygget. Har hørt at det gjøres ca 20 forbedringer i uken så da kan man jo bare regne sammen antall forbedringer fra januar 2014 til mai 2015  ;)

At jeg merker denne forskjellen synes jeg ikke er spesielt rart. At andre ikke merker det finner jeg litt muligens litt merkelig... men folk er tross alt forskjellig.

Enkelte som ytrer seg her inne virker det som prøver å erte på seg gråstein innimellom, men det får nå så være :)

85D

Øyvind.h

#93
Sitat fra: SSK på torsdag 23. juli 2015, klokken 17:35
Mye av dette kan tilskrives bevisst/ubevisst forsvar av egne valg og situasjon.
Mange svar og råd man får på forum farges av dette selv om de fleste ikke innrømmer det.
Det virker som alle er veldig fornøyd med egen bil, med et par unntak. Og at Teslas modeller blir stadig bedre og mer fleksible ift valgmuligheter er tydelig. Men jeg ser også at man sammenligner nye biler med biler som har gått noen titusener. Da vil alltid den eldste bilen fremstå som mindre tight, uavhengig av om den er forbedret eller ei.
Jeg blir også oppgitt når forbedringer overdrives kraftig og blåses ut av proporsjoner. Men jeg har testet nye Teslaer, og min to år gamle bil er ikke like tight som dem uten at jeg synes forskjellen er allverden. Og etter 1100km i setet nå i helgen blir jeg fortsatt imponert over bilen. Stødig, forutsigbar, stillegående og rå. Men så er jeg også så heldig at S85 passer meg bra. Ikke for stiv, men ikke for myk heller. Ganske passe for to tonn familiebil.

Det mest spennende for meg er dog Model X, en bil som sikkert får en del nye og spennende løsninger. Sikkert samme runde med småbugs som jeg har hatt på min S85, men det tåler jeg. Det blir trist å gi opp det lekre Model S designet for klumpen Model X, men behov prioriteres over design denne gangen. Model S blir det igjen om ca 3 år. Da kanskje en S85D, men håper de har kommet med hengerfeste.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. juli 2015, klokken 17:16
Merkelig at noen mener det er enorm forskjell og kvantesprang, mens andre mener forskjellen er minimal og sågar negativ på enkelte områder.
Jaja :)

Nå er jo et kvantesprang i fysikken utrolig lite da, så kanskje vi alle er enig :o
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jazzwheel

Tror ikke jeg har vært borti noe bilforum hvor man påstår at det er slike enorme endringer fra måned til måned på den mer eller mindre samme bilen. Det er veldig mye som bærer preg av at man skal forsvare sine egne kjøp eller tanker om bruktpris på sin egen bil. Jeg syns Tesla har gjort det unødvendig komplisert og skapt en ganske rotete modellrekke med løpende oppdateringer og utstyrspakker som forandrer innhold, men beholder samme navn. Når det kommer til understell har jeg inntrykk av at folk sammenligner det uten å ta skikkelig hensyn til dekk, dekktrykk, felger, underlag osv. Nextgensetene er definitivt noe annet enn første generasjon og jeg skjønner at de som kommer fra BMW M osv liker dem, men det må være lov å mene noe annet likevel. Har kjørt flere varianter og årsmodeller, inkludert pre-april P85D og jeg ville aldri brukt kvantesprang om noe som helst. At 4wd har bedre grep sier seg selv, men det trenger man ikke kjøre Tesla for å finne ut av.

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:19
Tror man skal kjøre rimelig hardt for å oppleve at en S85 begrenser seg? Min er lynkjapp i alle situasjoner, bortsett fra hard aks i krapp sving hvor ett eller to dekk mister grepet.
Samme her, ihvertfall på tørr asfalt. Og jeg har P85. Vi snakker nok om temmelig forskjellige kjørestiler her.
På vått føre har jeg derimot opplevd at bakenden glipper når jeg skal være rask inn i en rundkjøring f.eks. Det opplever man ikke med D. Men til gjengjeld forsvinner morofaktoren bare en bakhjulstrekker kan tilby.

Tenker jeg sier ja takk begge deler  :)

Teslanewbie

#97
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/50363-P85D-Front-Motor-Died


SER IKKE UT SOM OM DU PROBLEMENE ER FIKSET PÅ P85D 
En eier av en  nesten ny p85d fikk bakre du problem og tesla ønsket å bytte denne mot en brukt overhalt du. Han fikk etter klage en ny model du som er annerledes enn den som ble montert  først i p85d ...

#21

Woland

I'm the OP on this thread, and I just got an update from Tesla service. It turns out that the failure was in the rear drive unit's sensor, and that the car reacted by shutting down the front drive unit.

Tesla said they are replacing the rear drive unit with a used, remanufactured unit as that is Tesla policy, even at the low mileage (3,500 miles) on my car. I bought a brand new car, it failed (pretty catastrophically, I think it's safe to say) under completely normal, mild driving conditions, at no fault of my own, and now I have to accept a rear drive unit (arguably the most important piece of equipment in the car) that has more miles on it than my original?

With this situation, my opinion of the quality of the car and the company has plummeted. The P85D has only been on the market for 7 months or so, and after 3,500 miles it fails, and to make things right, Tesla fits my car with a critical part that is older / has more miles and wear-and-tear on it than what I brought to them to service, essentially lowering my car's value, and reducing the potential time until the next failure. I've lost confidence in my car, the company who sold it to me (and who services it), and now I will likely dread the next several months / years of ownership, as I'll always wonder what failure awaits me next, and how it will be resolved by Tesla.

I've escalated the issue to the service manager and hope to hear some better news.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Godt sammenfattet om tesla bruktbilpriser :

 The announcement of the ludicrous P90D has decreased your resale far more than a reman drive unit. Welcome to the world of Tesla, where cars depreciate like TV, computers, and phones.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/50363-P85D-Front-Motor-Died?p=1081665&viewfull=1#post1081665 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

erikwg

Vel. Nå ligger det under 100 teslaer på Finn. Av hvor mange i omløp -7.000 eller noe? Rundt 1 %. Få andre merker har så lavt volum ute. Så jeg tror vi egentlig har en voksende  etterspørsel. Kan tenke meg at Tesla ikke klarer å møte etterspørselen om ett til to år. Bruktprisene vil holde seg godt selv om det kommer masse nytt.

lurium

#100
Leser også dette som jeg synes er VELDIG negativt for oss som har "D" biler.

"There's a lot of discussion in this thread about the dual motor cars not really being able to operate with either motor going down. I certainly believe what I've read in this thread. I fear Mr. Musk may have been "exaggerating" again in the following video. Watch at about the 20 second point, as he discusses how the dual motor cars are like twin-engine planes, etc."

""

Men i koblingsskjema for bilen så er pedalen koblet via cambus til bakre motor... så går den bye bye så... hmmm ja :)


"Interestingly in this video he specifically says you can drive on the front or the rear. I'm not sure how that's possible with a rear inverter failure. The accelerator pedal is definitely connected only to the rear drive unit (double checked this on the schematic) and appears to be analog with two variable resistors (presumably for redundancy) both run to the rear drive unit.

So I'd be very surprised if the car could survive a rear motor failure and become front wheel drive temporarily.

*sigh* I'll just add this to the list of over-promises."

Dennis

#101
Hvis selve motoren bak slutter å fungere (ikke inverter) men alt av ledninger osv forsatt er operativ, så skal det vel gå å kjøre med ødelagt bak, men som koblingskjema viser at hvis det blir feil på ledningsnett så fungerer ikke det ja.
Er også flere som har fått feil på DU foran, og har kunne forsette å kjøre uten problem. Men igjen så nevner ikke de hele sannheten, selv om han sier motor og da sikkert ikke mener inverter :P

Men dette gjelder uansett de fleste nyere biler at blir det feil et sted så slutter det meste å fungere. Som flere har opplevd på tidligere modeller med masse feilmeldinger i dash og bil som ikke går å kjøre pga en liten feil i ledningsnettet.






sigurdi

Verste for Canbussen er at kommunikasjons brikken blir ødelagt på en eller annen enhet slik at den sender ut støy, da er det svært lite annen kommunikasjon som kommer gjennom.
Blir som et lite DOS angrep internt på bussen.
Helt død enhet er bedre siden det bare er denne som ikke kan prate.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

D.O

Hvis bakre drive unit er master, så er det mest trolig at denne vil slå seg av eller i feilmodus om bakre motor feiler. Det er ikke sikkert den da kan sende referansesignal til fremre drive unit. Så ville tippe at bilen ikke vil kunne kjøres.
Men ser uansett ikke at dette er noe problem. Motoren skal ikke feile, og om den gjør det så må bilen inn til service uansett.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA