Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse

Startet av eivindb, lørdag 15. august 2015, klokken 02:06

« forrige - neste »

eivindb

Jeg har eid to biler i mitt liv, en FWD og nå en 4WD.
Jeg bor i Nord Norge, med en del snø og is og det er en del bratte bakker her. Noen ganger må man stoppe midt i bakkene pga høyreregel. Jeg ble ofte stående å spinne med FWD (med passe gode dekk), men med 4WD klatrer jeg opp uten problem.
Jeg skal ha Model S, spørsmålet er bare om jeg kan klare meg med S85, eller bør gå for S85D.
Erfaringer med S85 (altså med RWD) i snøfylte/glatte bakker?

jazzwheel

Har riktignok selv RWD og aldri satt meg fast noe sted, men Nord Norge med snø/is + bakker høres ut som et typisk sted hvor 4WD kommer til sin rett ofte nok.

Epleskreller

To vintre med rwd 85 på østlandet har gått helt greit. Så lenge du har fart er antispinnen utrolig bra. Når du først stopper opp kan det være vrient å komme i gang når det er glatt, typisk null grader og snø..

Selv  bytter jeg til 4wd  for å slippe å ha noe engste meg for, på nybil bør du uansett velge 4wd om du ikke trenger bagasjerommet foran.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

bakskj

Mtp hvor du bor sier vel egentlig svaret seg selv. Jeg bor i Moss, og bruker bilen hovedsaklig til pendling til Oslo. For mitt vedkommende har jeg hittil i mitt liv aldri hatt behov for RWD på noen av bilene mine og ser det som unødvendig å legge ekstre penger i dette, men er ikke i tvil om at jeg hadde valgt RWD om jeg bodde nordpå.
TM3 LR AWD

ihlhaug

Jeg kommer fra Harstad, men bor i Bergen og ville kjøpt dual-drive hadde jeg vært deg. Det var noen dager med skikkelig snøvær her nede i vinter hvor naboer ikke kom seg opp bakken til huset hvor jeg bor, men Teslaen bare cruiset forbi. Ellers fungerte den supert på vinterføre andre plasser, og jeg vil derfor si at RWD fungerer fint på vinterføre. MEN, bor du i Nord-Norge og det er en del bakker (feks Tromsø) ville jeg gått for dual-drive da det gir mye mer trygghet og du slipper å planlegge hvordan du skal kjøre hele tiden.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

lurium

Dual drive har også lavere forbruk pga front motor som er mer effektiv.
Det er jo også vesentlig enklere selge, pga mangen ønsker AWD.

Slipper hjulspinn også, mindre dekkslitasje etc.

alr

Soleklart D!
Du klarer deg fint uten i mange-og-nitti prosent av dagene gjennom året. Men de dagen du trenger det vil du defintivt ikke angre på at du bestilte D!
Rød S85D
Love it to pieces!!

Øggen


Øyvind.h

Som alle andre sier: med ditt behov er nok 4wd veien å gå.
Etter to vintre med rwd er jeg helt sikker på at Model S rwd har bedre fremkommelighet enn alle 2wd biler jeg har kjørt før. Aldri stått fast eller hatt problemer. I tillegg har jeg behov for bagasjeplassen som rwd frunk gir.

MEN 2wd vil aldri nå opp til 4wd når det gjelder bakkestart på glatt føre. Om det er noe du gjør ofte så bør du gå for 4wd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivindb

Takk for alle svar!
Ekstra plass i frunk er jo så klart kjekt, men jeg tror jeg ofrer den til fordel for 4WD :)

cairnz

Sitat fra: eivindb på tirsdag 14. juli 2015, klokken 16:29
Takk for alle svar!
Ekstra plass i frunk er jo så klart kjekt, men jeg tror jeg ofrer den til fordel for 4WD :)
Man kan ofte si at det man ikke har hatt, blir vanskelig å savne. For de av oss som kjører med RWD, så er frunk-plassen veldig grei å ha, men så er vi jo ganske bortskjemte med plass. Når det gjelder AWD vs RWD så har ikke jeg heller etter to vintre på Øst-landet sett behov for AWD, men så har ikke føret vært slik jeg vet det kan være i nord. Hadde jeg skulle kjøpt en bil i dag og bodd nord for polarsirkelen ville det blitt 70D eller 85D, ikke P85/85.
Elbilist

Teslanewbie

Stopper like rask eller langsom med 2wd/4wd ... 4wd kan gi en falsk trygghet på vinterføre

Men fremkomligheten er jo selvfølgelig bedre på 4wd 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sveih

Vi har både p85 og p85d og det er ikke tvil om at p85d er en bedre bil, men det skyldes mye forbedringene fra 2014 til 2015. Jeg synes ulingen fra frontmotor er sjenerende og den største svakheten. p85d kjører også mye med kun frontmotor og bakhjulsdrift føles bedre uten at jeg kan forklare det helt. Trykker du gassen i bånn kommer derimot d til sin rett. Firehjulsdrift er selvsagt også viktig de dagene i året du trenger det men 85 er heller ingen dårlig vinterbil. Egentlig er det litt synd at tesla ikke selger p85 lenger. Jeg ville prøvd begge typene om du har mulighet for det før du bestemmer deg.

petersv

Kjøp enten en 85D på finn til gammel pris, eller en 70D. Knallkjøp begge to.

D.O

Hadde både p85d og p85, short story, p85d solgt da p85 fungerte best til mitt bruk. Har du behov for 4x4 gå for s70d, om ikke dropp D versjonen og få bedre kjørefølelse og større frunk.
Edit: bor også i Nord Norge.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA