Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse

Startet av eivindb, lørdag 15. august 2015, klokken 02:06

« forrige - neste »

SabreMan

Er det noen som har sammenlignet reell rekkevidde på 85 og 85D?

NEDC-dataene oppgir 502 km og 528 km.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Cobos

Dog er det morrosamt når den endelig får tak på glatta og man har vært litt vel ivrig med å trykke gasdpedalen i bånn. Da går det forover styggfort og bremsing er jo som vanlig på glatta, spennende. Men jeg liker creep funksjonen på isføre den gir litt spinning og får deg gjerne igang.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

turfsurf

Sitat fra: SabreMan på mandag 20. juli 2015, klokken 00:34
Er det noen som har sammenlignet reell rekkevidde på 85 og 85D?

NEDC-dataene oppgir 502 km og 528 km.

Nå har jeg ikke gjort noen kontrollert test, men etter drøye 40kkm i 85 og 5kkm i 85D så virker det som om D ligger ca 5% under. Nå hadde de jo heller ikke samme sommerdekk (RS-A2 vs PS3), så det kan jo like godt være det som gir utslaget.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Epleskreller

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. juli 2015, klokken 08:17
Sitat fra: SabreMan på mandag 20. juli 2015, klokken 00:34
Er det noen som har sammenlignet reell rekkevidde på 85 og 85D?

NEDC-dataene oppgir 502 km og 528 km.

Nå har jeg ikke gjort noen kontrollert test, men etter drøye 40kkm i 85 og 5kkm i 85D så virker det som om D ligger ca 5% under. Nå hadde de jo heller ikke samme sommerdekk (RS-A2 vs PS3), så det kan jo like godt være det som gir utslaget.

5% under i forbruk eller rekkevidde?  :-?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Espen Hugaas Andersen

#79
Uansett hva turfsurf vil svare, så vil jeg si at man må også skille på langkjøring og bykjøring. Det er på langkjøring de ekstra kilometerne vil ha størst betydning. Om forbruket er ikke veldig ulikt 85 i bykjøring betyr kun at strømregningen ikke blir lavere med 85D.

Jeg vil tro forbruket på 85D vil være verst i bykjøring i forhold til 85, da 85D kan forventes å bruke to motorer betydelig mer av tiden ved lav hastighet. Ved høyere hastighet derimot kan man forvente at 85D vil bli mer og mer FWD, med RWD i idle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. juli 2015, klokken 09:07
Jeg vil tro forbruket på 85D vil være verst i bykjøring i forhold til 85, da 85D kan forventes å bruke to motorer betydelig mer av tiden ved lav hastighet. Ved høyere hastighet derimot kan man forvente at 85D vil bli mer og mer FWD, med RWD i idle.

Hæ?

Vil da ikke hver motor få halv styrke med strøm, slik at sluttsummen av effekt er bortimot konstant?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på mandag 20. juli 2015, klokken 09:36Hæ?

Vil da ikke hver motor få halv styrke med strøm, slik at sluttsummen av effekt er bortimot konstant?
Den vil ikke være helt lik. Rotoren i motoren er en elektromagnet som trenger å få tilført strøm for å være magnetisk. Dette er altså et parasittap som vil være større med to motorer kontra en motor, for en gitt totaleffekt.

85D har bedre virkningsgrad enn 85 fordi giringen er annerledes på de to motorene, slik at man kan velge å bruke den motoren som er nærmest ideelt turtall til enhver tid. Det betyr mest mulig RWD ved lav hastighet og mest mulig FWD ved høy hastighet. Men jo mer man bruker begge motorene samtidig, jo lavere vil virkningsgraden være. I bykjøring er det mye stopp-start kjøring, og om man ikke har en veldig lett gassfot er man nok fort over på AWD i akselerasjonene. Derimot i konstant 80-120 km/t er man nok stort sett på FWD, med unntak av forbikjøringer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Undertegnede

#82
Sitat fra: o.b.lix på mandag 20. juli 2015, klokken 09:36
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. juli 2015, klokken 09:07
Jeg vil tro forbruket på 85D vil være verst i bykjøring i forhold til 85, da 85D kan forventes å bruke to motorer betydelig mer av tiden ved lav hastighet. Ved høyere hastighet derimot kan man forvente at 85D vil bli mer og mer FWD, med RWD i idle.


Hæ?

Vil da ikke hver motor få halv styrke med strøm, slik at sluttsummen av effekt er bortimot konstant?

Er vel slik at frontmotoren har en litt annen ratio på giret og er mer effektiv i høyere hastigheter en bakmotoren. Dette skal jo da i teorien gjøre bilen mer effektiv i høyere hastigheter aka langturer.

Så er det vel også slik at noen ganger er det mer effektivt å "dra" bilen fremover fwd og noen ganger "dytte" bilen fremover med rwd.

I bykjøring er nok ikke dette merkbart og ekstra vekt ved 2 motorer gjør forbruket litt høyere.

EDIT: En over som svarte før meg ja... :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Undertegnede på mandag 20. juli 2015, klokken 09:57Er vel slik at frontmotoren har en litt annen ratio på giret og er mer effektiv i høyere hastigheter en bakmotoren. Dette skal jo da i teorien gjøre bilen mer effektiv i høyere hastigheter aka langturer.

Så er det vel også slik at noen ganger er det mer effektivt å "dra" bilen fremover fwd og noen ganger "dytte" bilen fremover med rwd.

I bykjøring er nok ikke dette merkbart og ekstra vekt ved 2 motorer gjør forbruket litt høyere.

EDIT: En over som svarte før meg ja... :)
Jepp. Men vekt er også et godt poeng. Økt vekt har også størst påvirkning på bykjøring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Jeg har 85D som lånebil nå, har S85 til vanlig. Kjørt alle varianter av bilen som er på norske veier og 85D er helt soleklart mest bang for the bucks p.t.

Nybilkjøp - 85D helt soleklart.
Bruktbil - P85.

chal

Sitat fra: laumb på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:19
Jeg har 85D som lånebil nå, har S85 til vanlig. Kjørt alle varianter av bilen som er på norske veier og 85D er helt soleklart mest bang for the bucks p.t.

Nybilkjøp - 85D helt soleklart.
Bruktbil - P85.


Kan du begrunne?

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. juli 2015, klokken 10:02
Sitat fra: Undertegnede på mandag 20. juli 2015, klokken 09:57Er vel slik at frontmotoren har en litt annen ratio på giret og er mer effektiv i høyere hastigheter en bakmotoren. Dette skal jo da i teorien gjøre bilen mer effektiv i høyere hastigheter aka langturer.

Så er det vel også slik at noen ganger er det mer effektivt å "dra" bilen fremover fwd og noen ganger "dytte" bilen fremover med rwd.

I bykjøring er nok ikke dette merkbart og ekstra vekt ved 2 motorer gjør forbruket litt høyere.

EDIT: En over som svarte før meg ja... :)
Jepp. Men vekt er også et godt poeng. Økt vekt har også størst påvirkning på bykjøring.
Tenker hovedsaklig på langkjøring. Sjelden jeg kjører så mye bykjøring etter hverandre at det gir noe særlig mening. Når det gjelder vekt, er 85D noe særlig tyngre (mindre motorer). Og de nye, mindre, motorene har vel høyere virkningsgrad?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

laumb

Sitat fra: chal på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:21
Sitat fra: laumb på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:19
Jeg har 85D som lånebil nå, har S85 til vanlig. Kjørt alle varianter av bilen som er på norske veier og 85D er helt soleklart mest bang for the bucks p.t.

Nybilkjøp - 85D helt soleklart.
Bruktbil - P85.


Kan du begrunne?

85D med 4WD drivlinje og vesentlig bedre effekt enn min S85 er en drøm å kjøre i forhold.
Formotoren er virkelig med på å dra i situasjoner min nøler - typisk ut i fra jobben og inn på hovedveien, ut av rundkjøringer der jeg skal 270 grader rundt ++. Min S85 vil rett og slett begrense effekten i de situasjonene og det fremstår som om den "nøler" for å holde seg seg litt i skinnet - sammenlignet med 85D som bare griper tak og måker på.
4WD er ikke bare for de som bor og ferdes på steder med ugunstig vei og masse snø og is - på en Passat som er like daff med 120hk i begge utgaver ser jeg den, men med kreftene som er tilgjengelig her og hvor fort de er tilgjengelig så er 4WD som en helt annen og bedre bil å kjøre.

Jeg drister med nesten til å kalle Model S Dual Motor for bil 3.0 - et enormt hopp opp fra første generasjon av bil 2.0.
Korte prøvekjøringer som jeg har hatt med Dual Motor tidligere har vært moro og spennende, men noen tusen km og daglig kjøring - forskjellen er i bunn og grunn enorm.

Hadde det ikke vært for skilsmisse i fjor og at jeg brått eide 50% mer bolig enn planlagt hadde jeg glatt lagt 300'000 i mellom og oppgradert i dag.

Øyvind.h

#88
Tror man skal kjøre rimelig hardt for å oppleve at en S85 begrenser seg? Min er lynkjapp i alle situasjoner, bortsett fra hard aks i krapp sving hvor ett eller to dekk mister grepet. Bilen går som på skinner :) Og den typen situasjon kan jeg leve med at antispinn kobler inn. Ikke akkurat noen grunn til å bytte bil....
Men mulig det finnes en del s85 med hjulstillingsfeil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ctr46

Støtter meg til mye av det Laumb sier. Jeg har kjørt S85, P85, P85D og S85D. Har eid tre forskjellige biler og det er et kvantesprang i kjøreopplevelse på nye S85D kontra "eldre" Teslaer. Å kjøre 4wd kontra S85/P85 med 2wd er STOR forskjell.
Det er mange som har sagt at det å kjøre 4wd i Tesla oppleves som at bilen kjører på skinner. Ligger veldig bra på veien, godt feste uansett og god i svingene. Det er riktignok ikke en banebil men til normal og inspirert kjøring på norske veier er den helt enorm!
Overgangen fra en 2014 P85 til 2015 S85D er stor, veldig stor. Hele bilen har en annen kvalitet og føles mye tightere og bedre sammenskrudd. Støynivået er betydelig bedre og det er ingen problem å få alle kreftene ned i bakken. Det kunne til tider være problemet med P85. Masse gamp men bare det var bittelitt vått eller støv på veien slo TC inn.
Og for å ikke snakke om nextgen setene. Det er også et kvantesprang etter min mening. Har kjørt ca 30-40 mil med dem nå og det er knallgode seter! Eneste savnet er om de kunne fått lagt på ventilerte seter så de gir kjøling i tillegg til varming, men det kommer vel på X´en...  :D
85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA