Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse

Startet av eivindb, lørdag 15. august 2015, klokken 02:06

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 21:02


Bmw i8 fikk også 0.93 så da er det isåfall imponerende av Trans Am. Må være testet på samme måte, siden mange tester dette på forskjellige måter, så derfor må tester utført av samme magasin feks sammenlignes.

Jeg tar ingen forbehold om skrivefeil og måleutstyret er sikkert mer presist nå, men tallet er fra "Hot Rod Magazine" i 1987. Jeg synes det nesten høres utrolig ut at en slik bil er i samme segment som i8 hva angår de tallene, men men, jeg har blitt overrasket før også.. :D

Det tallet var for "sportsutgaven" mens vanlig Trans Am hadde 0,89 i følge samme magasin.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Lokführer

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 17. juli 2015, klokken 08:05
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:35
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13
Porscher har hatt 4wd i mange år uten at folk har klaget på styrerespons :) 

Der tar du feil. Mange hardcore Porsche entusiaster vil ikke ta i 4wd utgavene med iltang. 911 turbo har lenge hatt 4wd, men for skikkelig hardkjøring er det GT3 og GT2, begge med bakhjulstrekk, som ruler.
Fremhjulene får rett og slett for mange oppgaver når de både skal drive og styre.

Når det er sagt så ville jeg ikke brukt det som et argument for ikke å kjøpe D. Tesla har ikke noe på en bane å gjøre, og styrepresisjonen er uansett ikke bilens styrke.

Ganske sikker på at de aller fleste Porsche entusiaster sikler etter å kjøre en 918 som er 4wd ;) den kjører fletta av gt2 osv på rundetider på feks nurbugring. Samme gjør mange andre biler med 4wd som nissan gtr osv. De raskeste normale produksjonsbilene idag har alle 4wd. Bare å se selv på lista over rundetider på Nurbugring.
Også bmw M bilene kommer nå med 4wd siden det rett å slett er bedre på alle områder. Får da ned kreften i bakken som en 2wd med normale gatedekk er hekt ubrukelig til når man får en del effekt.

Kanskje du kjenner Porsche folket bedre enn meg. Men i Porsche club Norge er det 911 med bakhjulstrekk som gjelder for pur kjøreglede. Har ikke snakket med noen som går rundt og drømmer om en 918.
911 turbo (4wd) er f.eks raskere enn enn GT3 (2wd), men ingen ved sine fulle fem vil si at turboen gir mer kjøreglede.

4wd er ikke for kjøregledefeinschmeckere.
Porsche ER hekkmotor og bakhjulsdrift. 4x4, cabriolet og  automatgir blir feil for hardcore entusiasten. Like feil som en Tesla med forbrenningsmotor.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cairnz

Tja, 919 som van LM24 er vel midt-montert v4-motor, forbrenning på bakaksel og EL på frontaksel (altså til tider awd).. det er vel kanskje den mest hardcore Porsche for tiden?
Elbilist

D.O

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 18:45
Jada ... Jeg opplever bedre kjøreegenskaper med min P85 enn den P85D som jeg solgte .. p85 er også mer gøy å kjøre og ved aksellerasjon i hastigheter over 50km/h merket jeg ikke forskjell .. Hadde jeg kjøpt p85d igjen er det for Awd ikke for kjøreegenskapene..

Men dere med D får gjerne skryte bilen opp i skyene men jeg mener det er oppskrytt ...
dette er helt likt min oppfatning,  p85 gir rett og slett mest kjøreglede og er i tillegg mye mere behagelig når ikke asfalten er nylagt. Jeg fryktet understellet på p85d ikke skulle passe mitt bruk, så valgte å ikke annonsere p85 før jeg fikk kjørt begge. Det er jeg veldig glad for nå.
4x4 er supert noen ganger på vinteren(jeg fikk prøvd p85d på vinterføre og den er helt super), men 95% av tiden ville jeg foretrukket p85.
Neste gang prøver jeg bilen før jeg bestiller...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Men nå har det kommet en p85d som akselererer raskere over 50km/t. Bare å stille seg i oppgraderingskø for de som vil ha det beste :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: D.O på lørdag 18. juli 2015, klokken 07:41
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 18:45
Jada ... Jeg opplever bedre kjøreegenskaper med min P85 enn den P85D som jeg solgte .. p85 er også mer gøy å kjøre og ved aksellerasjon i hastigheter over 50km/h merket jeg ikke forskjell .. Hadde jeg kjøpt p85d igjen er det for Awd ikke for kjøreegenskapene..

Men dere med D får gjerne skryte bilen opp i skyene men jeg mener det er oppskrytt ...
dette er helt likt min oppfatning,  p85 gir rett og slett mest kjøreglede og er i tillegg mye mere behagelig når ikke asfalten er nylagt. Jeg fryktet understellet på p85d ikke skulle passe mitt bruk, så valgte å ikke annonsere p85 før jeg fikk kjørt begge. Det er jeg veldig glad for nå.
4x4 er supert noen ganger på vinteren(jeg fikk prøvd p85d på vinterføre og den er helt super), men 95% av tiden ville jeg foretrukket p85.
Neste gang prøver jeg bilen før jeg bestiller...
[/
-og jeg ville foretrukket S85D fremfor P85 95% av tiden, siden førstnevnte er mer komfortabel, har bedre kjøreegenskaper og fremkommelighet i mine hender, og er raskere enn P85 95% av tiden
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Teslanewbie

Sitat fra: fonberg på lørdag 18. juli 2015, klokken 09:13
Sitat fra: D.O på lørdag 18. juli 2015, klokken 07:41
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 18:45
Jada ... Jeg opplever bedre kjøreegenskaper med min P85 enn den P85D som jeg solgte .. p85 er også mer gøy å kjøre og ved aksellerasjon i hastigheter over 50km/h merket jeg ikke forskjell .. Hadde jeg kjøpt p85d igjen er det for Awd ikke for kjøreegenskapene..

Men dere med D får gjerne skryte bilen opp i skyene men jeg mener det er oppskrytt ...
dette er helt likt min oppfatning,  p85 gir rett og slett mest kjøreglede og er i tillegg mye mere behagelig når ikke asfalten er nylagt. Jeg fryktet understellet på p85d ikke skulle passe mitt bruk, så valgte å ikke annonsere p85 før jeg fikk kjørt begge. Det er jeg veldig glad for nå.
4x4 er supert noen ganger på vinteren(jeg fikk prøvd p85d på vinterføre og den er helt super), men 95% av tiden ville jeg foretrukket p85.
Neste gang prøver jeg bilen før jeg bestiller...
[/
-og jeg ville foretrukket S85D fremfor P85 95% av tiden, siden førstnevnte er mer komfortabel, har bedre kjøreegenskaper og fremkommelighet i mine hender, og er raskere enn P85 95% av tiden
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

RWD slipper litt på sommeren (men lite med justeringsmuligheter av TC, og ingen clutch). Om vinteren er det ikke mye fart med RWD.

Liker man å leke, kommer man ikke unna insane-modus som gir deg følelsen av å falle og kanskje verdens mest fantastiske AWD-system om vinteren og dårlig føre. Det er også andre ting som nå er oppgradert på P85D. Den føles rett og slett som en bedre sammenskrudd bil. Den slo til og med Audi RS7 i test.

Liker man sportsunderstell på for eks. BMW, vil man føle seg helt hjemme i P85D (dvs. de med oppgradert understell). Liker man en myk bil, syntes så mye krefter er tøys og foretrekker flate seter, så ligger det i ordet Performance at her er det mye penger å spare. Min far syntes for eksempel det er helt galskap, mens mine venner kaller det en drømmebil.

Heldigvis har Tesla valgfrihet. Bare synd de har fjernet det oppgraderte sportsunderstellet nå. 

Teslanewbie

#53
Sitat fra: Haknys på lørdag 18. juli 2015, klokken 11:16
. Det er også andre ting som nå er oppgradert på P85D. Den føles rett og slett som en bedre sammenskrudd bil. Den slo til og med Audi RS7 i test.  .

En trenger bare å søke litt på forumene rundt på nettet for å finne at mange nye biler leveres fremdeles med :

-lekkasje i panoramataket,
-lekkasje fra trunkvinduet ,
- fukt i baklyktene ,
-dørhåndtak som spøker ,
-Driveunit feil ,
-lister som ikke er tilpasset ,
-lakkfeil ,
-bulker på panser .
-trekk fra sidevindue

Rart dette når det skrøyter om stendige utbedringer og de ikke klarer å utbedre sykdommer som har vært tilstede siden lansering i 2012 ... Men å komme med ridiculous mode akselerasjon det klarer de ... Og utdatere dyrt kjøpte biler på løpende bånd det klarer de også..
Disse technogeekene har misset noe ser jeg det som..


Det er jo en årsak til at det bare er ledige timer til service og utbedringer ca 6-8 mndr frem i tid....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HåkonE

Flere av de punktene du nevner har jeg aldri sett noen klager om på P85D. Tenker da spesielt på DU-feil, lister som ikke er tilpasset, bulker på panseret. Fukt i baklyktene har jeg lest om, men noen nevnte det var en fiks for det også i disse dager?

Min P85D var (og er etter en stor detailingrunde) helt perfekt, i alt fra lakk til lister. Mye føles og ser mer "hel ved" ut enn de 3 stk. P85 jeg kjørte, og ser mange påpeker det samme. Lydisolering er også bedre, og Recaro-setene er en stor oppgradering.

Det stemmer godt med påstanden fra Tesla om at de utbedrer 20 punkter i uka.

o.b.lix

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. juli 2015, klokken 11:49

En trenger bare å søke litt på forumene rundt på nettet for å finne at mange nye biler leveres fremdeles med :

-lekkasje i panoramataket,
-lekkasje fra trunkvinduet ,
- fukt i baklyktene ,
-dørhåndtak som spøker ,
-Driveunit feil ,
-lister som ikke er tilpasset ,
-lakkfeil ,
-bulker på panser .
-trekk fra sidevindue


Jeg tror jeg må levere en klage til Tesla, for jeg har ikke jo ikke fått noen av disse frynsegodene?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Teslanewbie

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 18. juli 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. juli 2015, klokken 11:49

En trenger bare å søke litt på forumene rundt på nettet for å finne at mange nye biler leveres fremdeles med :

-lekkasje i panoramataket,
-lekkasje fra trunkvinduet ,
- fukt i baklyktene ,
-dørhåndtak som spøker ,
-Driveunit feil ,
-lister som ikke er tilpasset ,
-lakkfeil ,
-bulker på panser .
-trekk fra sidevindue


Jeg tror jeg må levere en klage til Tesla, for jeg har ikke jo ikke fått noen av disse frynsegodene?

Parker bilen ute og vent...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. juli 2015, klokken 12:14
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 18. juli 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. juli 2015, klokken 11:49

En trenger bare å søke litt på forumene rundt på nettet for å finne at mange nye biler leveres fremdeles med :

-lekkasje i panoramataket,
-lekkasje fra trunkvinduet ,
- fukt i baklyktene ,
-dørhåndtak som spøker ,
-Driveunit feil ,
-lister som ikke er tilpasset ,
-lakkfeil ,
-bulker på panser .
-trekk fra sidevindue


Jeg tror jeg må levere en klage til Tesla, for jeg har ikke jo ikke fått noen av disse frynsegodene?

Parker bilen ute og vent...
Har parkert ute i to år jeg. Venter fortsatt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. juli 2015, klokken 13:05
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. juli 2015, klokken 12:14
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 18. juli 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 18. juli 2015, klokken 11:49

En trenger bare å søke litt på forumene rundt på nettet for å finne at mange nye biler leveres fremdeles med :

-lekkasje i panoramataket,
-lekkasje fra trunkvinduet ,
- fukt i baklyktene ,
-dørhåndtak som spøker ,
-Driveunit feil ,
-lister som ikke er tilpasset ,
-lakkfeil ,
-bulker på panser .
-trekk fra sidevindue


Jeg tror jeg må levere en klage til Tesla, for jeg har ikke jo ikke fått noen av disse frynsegodene?

Parker bilen ute og vent...
Har parkert ute i to år jeg. Venter fortsatt :)

Ok, jeg tar tilbake alt jeg har skrevet, jeg må ha fått dette om bakfoten, bilen er problemfri og nye biler er ihvertfall det. Lekkasjer og fukt tilhører fortiden. Tesla har levert og bilen er perfekt :-)

Beklager at jeg bannet i kirken..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Andreas #2316

Oj, der var du nok litt hard i replikken Øyvind.h:
SitatHar parkert ute i to år jeg. Venter fortsatt :)
Selv om jeg har samme erfaring (bortsett fra dugg i ryggelys), blir slike yttringer for ekstreme og jeg ønsker ikke å fremstå som fanatiker.
Nei, her må vi vise at det er takhøyde i kirken og la påstander fra det mest misfornøyde og de med flest innlegg stå uimotsagt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA