Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse

Startet av eivindb, lørdag 15. august 2015, klokken 02:06

« forrige - neste »

Dennis

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 18:45
Jada ... Jeg opplever bedre kjøreegenskaper med min P85 enn den P85D som jeg solgte .. p85 er også mer gøy å kjøre og ved aksellerasjon i hastigheter over 50km/h merket jeg ikke forskjell .. Hadde jeg kjøpt p85d igjen er det for Awd ikke for kjøreegenskapene..

Men dere med D får gjerne skryte bilen opp i skyene men jeg mener det er oppskrytt ...

Og jeg opplever at P85D har bedre kjøreegenskaper så er som sakt helt indivinduelt hva man foretrekker. For meg føles det helt feil å kjøre bil som bare drar på 2 hjul. Er noe som manlger og jeg irriterer meg hele tiden over at man ikke får grep hvis bilen har kraftig motor. Har bare kjørt 4wd de siste årene og kunne aldri gått tilbake til 2wd igjen.

RonnyØ

Sitat fra: KristofferH på torsdag 16. juli 2015, klokken 20:23
Sitat fra: E_S på torsdag 16. juli 2015, klokken 20:02
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13

Når det kommer til grep fikk de følgende (skid pad g) testing hos edmunds.com
P85(+) har 0.87
P85D har 0.90

Det er hvor mange g bilen klarer i sving før man mister grepet. Så P85D har litt bedre grep.


80-tall Pontiac Trans Am fikk 0,93 på denne testen, og det er en bil med 60-profil ballongdekk (etter dagens "normal), stiv bakaksel og et ganske enkelt hjuloppheng ellers. Ikke er den spesielt lett heller..
motoren sitter godt plassert og lavt. Ikke noe Audi opplegg..  Jeg er ikke overasket :)
Skal ikke tulle med huleboerprinsippene! ;)
Husqvarna Automower 320

Harlex

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:01
Sitat fra: KristofferH på torsdag 16. juli 2015, klokken 20:23
Sitat fra: E_S på torsdag 16. juli 2015, klokken 20:02
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13

Når det kommer til grep fikk de følgende (skid pad g) testing hos edmunds.com
P85(+) har 0.87
P85D har 0.90

Det er hvor mange g bilen klarer i sving før man mister grepet. Så P85D har litt bedre grep.


80-tall Pontiac Trans Am fikk 0,93 på denne testen, og det er en bil med 60-profil ballongdekk (etter dagens "normal), stiv bakaksel og et ganske enkelt hjuloppheng ellers. Ikke er den spesielt lett heller..
motoren sitter godt plassert og lavt. Ikke noe Audi opplegg..  Jeg er ikke overasket :)
Skal ikke tulle med huleboerprinsippene! ;)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Dennis

Ja Audi har jo nesten plassert motoren foran radiatoren. Så gullmedlemskap i understyringsklubben trenger man der :p

Er helt latterlig den nye 2015 Audi RS3 som har bredere dekk foran enn bak for å kompensere for det  ;D

Øyvind.h

#34
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 18:45
Jada ... Jeg opplever bedre kjøreegenskaper med min P85 enn den P85D som jeg solgte .. p85 er også mer gøy å kjøre og ved aksellerasjon i hastigheter over 50km/h merket jeg ikke forskjell .. Hadde jeg kjøpt p85d igjen er det for Awd ikke for kjøreegenskapene..

Men dere med D får gjerne skryte bilen opp i skyene men jeg mener det er oppskrytt ...
Ser det er flere som selger p85d og beholdt rwd fordi de foretrekker den :)
Eneste gang jeg ville foretrukket 4wd er drifting på vinter. Og bakkestart de dagene i året det er glatt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Var vel mer for at det ikke var mulig å selge de eldre uten et veldig stort tap. Så mange hadde derfor vanskeligheter med å forsvare et så stort tap med å beholde den nye.

Var jo også veldig mange som solgte de eldre til nesten gi bort pris for å få solgt når det sto på som værst men er få som har økonomi til det.

Rødkleiv

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13
Porscher har hatt 4wd i mange år uten at folk har klaget på styrerespons :) 

Der tar du feil. Mange hardcore Porsche entusiaster vil ikke ta i 4wd utgavene med iltang. 911 turbo har lenge hatt 4wd, men for skikkelig hardkjøring er det GT3 og GT2, begge med bakhjulstrekk, som ruler.
Fremhjulene får rett og slett for mange oppgaver når de både skal drive og styre.

Når det er sagt så ville jeg ikke brukt det som et argument for ikke å kjøpe D. Tesla har ikke noe på en bane å gjøre, og styrepresisjonen er uansett ikke bilens styrke.


Teslanewbie

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:55
Var vel mer for at det ikke var mulig å selge de eldre uten et veldig stort tap. Så mange hadde derfor vanskeligheter med å forsvare et så stort tap med å beholde den nye.

Var jo også veldig mange som solgte de eldre til nesten gi bort pris for å få solgt når det sto på som værst men er få som har økonomi til det.

Uffda her var det mye surt oppgulp ..

Jeg solgte bilen av den enkle anledning at jeg ikke synes at den var verdt en oppgradering men hvis tesla kommer med facelift og litt annet snadder så bytter jeg :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

#38
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13
Porscher har hatt 4wd i mange år uten at folk har klaget på styrerespons :) 

Der tar du feil. Mange hardcore Porsche entusiaster vil ikke ta i 4wd utgavene med iltang. 911 turbo har lenge hatt 4wd, men for skikkelig hardkjøring er det GT3 og GT2, begge med bakhjulstrekk, som ruler.
Fremhjulene får rett og slett for mange oppgaver når de både skal drive og styre.

Når det er sagt så ville jeg ikke brukt det som et argument for ikke å kjøpe D. Tesla har ikke noe på en bane å gjøre, og styrepresisjonen er uansett ikke bilens styrke.

Ganske sikker på at de aller fleste Porsche entusiaster sikler etter å kjøre en 918 som er 4wd ;) den kjører fletta av gt2 osv på rundetider på feks nurbugring. Samme gjør mange andre biler med 4wd som nissan gtr osv. De raskeste normale produksjonsbilene idag har alle 4wd. Bare å se selv på lista over rundetider på Nurbugring.
Også bmw M bilene kommer nå med 4wd siden det rett å slett er bedre på alle områder. Får da ned kreften i bakken som en 2wd med normale gatedekk er hekt ubrukelig til når man får en del effekt.

Dennis

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:55
Var vel mer for at det ikke var mulig å selge de eldre uten et veldig stort tap. Så mange hadde derfor vanskeligheter med å forsvare et så stort tap med å beholde den nye.

Var jo også veldig mange som solgte de eldre til nesten gi bort pris for å få solgt når det sto på som værst men er få som har økonomi til det.

Uffda her var det mye surt oppgulp ..

Jeg solgte bilen av den enkle anledning at jeg ikke synes at den var verdt en oppgradering men hvis tesla kommer med facelift og litt annet snadder så bytter jeg :-)

Du viste jo hva du bestilte. Trodde vel ikke at du skulle få en helt ny bil som var forskjellig fra den gamle på alle måter? Forskjellene var jo godt kjent fra starten av.

Er jo du som har mest sure oppgulp her inne og klager på det aller meste ;)

Teslanewbie

#40
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:38
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:55
Var vel mer for at det ikke var mulig å selge de eldre uten et veldig stort tap. Så mange hadde derfor vanskeligheter med å forsvare et så stort tap med å beholde den nye.

Var jo også veldig mange som solgte de eldre til nesten gi bort pris for å få solgt når det sto på som værst men er få som har økonomi til det.

Uffda her var det mye surt oppgulp ..

Jeg solgte bilen av den enkle anledning at jeg ikke synes at den var verdt en oppgradering men hvis tesla kommer med facelift og litt annet snadder så bytter jeg :-)

Du viste jo hva du bestilte. Trodde vel ikke at du skulle få en helt ny bil som var forskjellig fra den gamle på alle måter? Forskjellene var jo godt kjent fra starten av.

Er jo du som har mest sure oppgulp her inne og klager på det aller meste ;)

Dramaqueen ?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. juli 2015, klokken 00:02
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:38
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:55
Var vel mer for at det ikke var mulig å selge de eldre uten et veldig stort tap. Så mange hadde derfor vanskeligheter med å forsvare et så stort tap med å beholde den nye.

Var jo også veldig mange som solgte de eldre til nesten gi bort pris for å få solgt når det sto på som værst men er få som har økonomi til det.

Uffda her var det mye surt oppgulp ..

Jeg solgte bilen av den enkle anledning at jeg ikke synes at den var verdt en oppgradering men hvis tesla kommer med facelift og litt annet snadder så bytter jeg :-)

Du viste jo hva du bestilte. Trodde vel ikke at du skulle få en helt ny bil som var forskjellig fra den gamle på alle måter? Forskjellene var jo godt kjent fra starten av.

Er jo du som har mest sure oppgulp her inne og klager på det aller meste ;)

Dramaqueen ?

Ja der har du ordet ;)

Teslanewbie

#42
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 17. juli 2015, klokken 00:08
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. juli 2015, klokken 00:02
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:38
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:55
Var vel mer for at det ikke var mulig å selge de eldre uten et veldig stort tap. Så mange hadde derfor vanskeligheter med å forsvare et så stort tap med å beholde den nye.

Var jo også veldig mange som solgte de eldre til nesten gi bort pris for å få solgt når det sto på som værst men er få som har økonomi til det.

Uffda her var det mye surt oppgulp ..

Jeg solgte bilen av den enkle anledning at jeg ikke synes at den var verdt en oppgradering men hvis tesla kommer med facelift og litt annet snadder så bytter jeg :-)

Du viste jo hva du bestilte. Trodde vel ikke at du skulle få en helt ny bil som var forskjellig fra den gamle på alle måter? Forskjellene var jo godt kjent fra starten av.

Er jo du som har mest sure oppgulp her inne og klager på det aller meste ;)

Dramaqueen ?

Ja der har du ordet ;)

P85 ble kjøpt innen  pristigning og hadde bud på 595 , p85d med alt uten interiørpakke ( julegranbelysning i dørene)  ble kjøpt innen pristigning og hadde steget 120k i pris ved levering.. egentlig var det en  no-brainer men som sagt jeg så ikke behovet for å bytte bil forløpig og solgte p85d med vinst ...  er fornøyd med min enkle og utdaterte p85.. trenger ikke altid å ha det seneste og dyreste vettu, men skjønner at noen trenger å kompensere , greit det også
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Rødkleiv

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:35
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13
Porscher har hatt 4wd i mange år uten at folk har klaget på styrerespons :) 

Der tar du feil. Mange hardcore Porsche entusiaster vil ikke ta i 4wd utgavene med iltang. 911 turbo har lenge hatt 4wd, men for skikkelig hardkjøring er det GT3 og GT2, begge med bakhjulstrekk, som ruler.
Fremhjulene får rett og slett for mange oppgaver når de både skal drive og styre.

Når det er sagt så ville jeg ikke brukt det som et argument for ikke å kjøpe D. Tesla har ikke noe på en bane å gjøre, og styrepresisjonen er uansett ikke bilens styrke.

Ganske sikker på at de aller fleste Porsche entusiaster sikler etter å kjøre en 918 som er 4wd ;) den kjører fletta av gt2 osv på rundetider på feks nurbugring. Samme gjør mange andre biler med 4wd som nissan gtr osv. De raskeste normale produksjonsbilene idag har alle 4wd. Bare å se selv på lista over rundetider på Nurbugring.
Også bmw M bilene kommer nå med 4wd siden det rett å slett er bedre på alle områder. Får da ned kreften i bakken som en 2wd med normale gatedekk er hekt ubrukelig til når man får en del effekt.

Kanskje du kjenner Porsche folket bedre enn meg. Men i Porsche club Norge er det 911 med bakhjulstrekk som gjelder for pur kjøreglede. Har ikke snakket med noen som går rundt og drømmer om en 918.
911 turbo (4wd) er f.eks raskere enn enn GT3 (2wd), men ingen ved sine fulle fem vil si at turboen gir mer kjøreglede.

4wd er ikke for kjøregledefeinschmeckere.

petersv

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:55
Var vel mer for at det ikke var mulig å selge de eldre uten et veldig stort tap. Så mange hadde derfor vanskeligheter med å forsvare et så stort tap med å beholde den nye.

Var jo også veldig mange som solgte de eldre til nesten gi bort pris for å få solgt når det sto på som værst men er få som har økonomi til det.

Uffda her var det mye surt oppgulp ..

Haha, det var rette ræva som feis! Du fikk meg til å le godt nå ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA