Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla,yrkeskjøring og kjøregodtgjørelse

Startet av eivindb, lørdag 15. august 2015, klokken 02:06

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Sitat fra: D.O på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:54
Hadde både p85d og p85, short story, p85d solgt da p85 fungerte best til mitt bruk. Har du behov for 4x4 gå for s70d, om ikke dropp D versjonen og få bedre kjørefølelse og større frunk.
Edit: bor også i Nord Norge.
Hvis det er bedre kjørefølelse av å kjøre en rwd Model S. Så vil jeg aldri kjøre en. Hater awd biler fordi traktor følelsen er der uansett hvilken logo den har i grillen. Jeg kom på at min P85D var 4hjulstrekk et par dager etter utlevering. Helt fantastisk bil!
(Selvfølgelig er en rwd Model S morsommere pga mindre vekt etc i front.)

E_S

Har du råd, kjøp D. For min del sto valget mellom P85 RWD med alt utstyr eller helt skrapet 70D til omtrent samme pris, og da endte jeg på P85 RWD. Har hatt biler med både FWD, RWD og 4WD før, og 4WD er jo helt klart å foretrekke, men jeg valgte mer utstyr og større batteri fremfor 4WD da jeg skulle kjøpe Model S, da jeg tror jeg får mer glede av det større batteriet enn av 4WD de fleste dagene i året. Kjører stort sett bare motorvei på vinteren uansett.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Dennis

#17
Kjørefølelsen på feks P85 uten + gir mer båt følese sammenlignet mot P85D og P85+ siden det blir veldig mykt. Men noen foretrekkker jo det også da det gir mer comfor. Usikker på understellet på 70D og 85D da jeg aldri har prøvd de.

Har alltid kjørt 4wd og liker styrefølelsen mye bedre på 4wd. Føles mye mer som bilen går dit man vil uten at baken på bilen er nervøs ved pådrag ut av sving. Må kjøres litt på en annen måte.
Vekfordelingen er 50/50 med 4wd mot mer vekt bak med rwd. De raskestene produksjonsbilene på feks Nurbugring idag er 4wd så 4wd gjør ikke bilen treigere eller traktor slik som i gamledager.

petersv

Motsatt, rwd har nesten 50/50 vektfordeling, awd er framtung. Men begge er balanserte såpass at man ikke merker stort i praksis.

fonberg

Sitat fra: petersv på torsdag 16. juli 2015, klokken 07:50
Motsatt, rwd har nesten 50/50 vektfordeling, awd er framtung. Men begge er balanserte såpass at man ikke merker stort i praksis.

Det jeg har sett av dokumentasjon på RWD er at de har 48/52 vektfordeling f/b, så det kan tyde på at Cookie Monster har rett. Når det er sagt så synes jeg P85D-en jeg kjørte et par uker var mer villig inn i svinger enn min RWD 85, til tross for at D-en som du sier naturligvis er tyngre foran. Antar svingevilligheten til P85D skyldes at den er satt opp stivere (bilene jeg sammenlignet hadde samme dekkprofil).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jazzwheel

Styrefølelsen i RWD-biler har alltid vært, og vil alltid være bedre enn AWD. Det sier seg selv at når du kobler drivverk og motorkraft inn på styrehjulene så blir sytreresponsen påvirket negativt. Det er en av grunnene til av BMW alltid har vært populært. Formel1 biler er ikke akkurat ubrukelige på bane selv om de er RWD. På en RWD bil ønsker man ikke 50/50 vektfordeling, men noen prosent mer på bakenden. Slik har også Tesla konstruert bilen. P85D har 50/50 som en konsekvens av at man har en 130kg motor i frunken.

fonberg

Mulig det er jeg som er ufølsom men jeg kan ikke si jeg opplever styrefølelsen i D-ene jeg har kjørt som dårligere enn i "ikke-D-ene" - og D er en klart mer stabil bil enn RWD når man pusher grensene.
Jeg har noen tusen km i begge typer, og jeg har selv en TMS med RWD så dette sier jeg ikke for å forsvare at jeg selv har investert i en D, for det har jeg ikke  :)

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at Formel 1-bilene ville hatt 4WD i dag om det var tillatt, men det har jo vært forbudt siden 1982. Et apropos: den ikke ukjente F1-føreren Stirling Moss rangerte Ferguson P99 fra 1961 som den beste F1-bilen han kjørte i sin karriere. P99 var en 4WD  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

RonnyØ

Sitat fra: fonberg på torsdag 16. juli 2015, klokken 11:59
Mulig det er jeg som er ufølsom men jeg kan ikke si jeg opplever styrefølelsen i D-ene jeg har kjørt som dårligere enn i "ikke-D-ene" - og D er en klart mer stabil bil enn RWD når man pusher grensene.
Jeg har noen tusen km i begge typer, og jeg har selv en TMS med RWD så dette sier jeg ikke for å forsvare at jeg selv har investert i en D, for det har jeg ikke  :)

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at Formel 1-bilene ville hatt 4WD i dag om det var tillatt, men det har jo vært forbudt siden 1982. Et apropos: den ikke ukjente F1-føreren Stirling Moss rangerte Ferguson P99 fra 1961 som den beste F1-bilen han kjørte i sin karriere. P99 var en 4WD  :)

Q ditt innlegg, selv om det egentlig ikke er svar til deg. :)

Den vanlige "gateracinga" de fleste av oss driver med, vil man knapt merke forskjell når man prater på vektbalanse og dual. Jeg tør påstå at jeg kunne tatt med 9 av 10 av de jeg kjenner i en dual, og sagt det var rwd og motsatt, hvorpå de hadde trodd meg. Kjørestil har evig mye å si. 4x4 med skikkelige sperrer må kjøres, og da mener jeg KJØRES, helt annerledes enn rwd.

Artig du skulle nevne Sir Stirling.. Nå er han snart 90 år og ga seg aktivt med racing på 60-tallet, så det har skjedd ting på bilfronten siden da.

Misforstå meg rett; alt til sitt bruk. Hadde jeg bestilt ny bil i dag, hadde det blitt dual. Skulle jeg hatt en rå elbil til en hyggelig pris og som ser helt lik ut, brukt 85 / P85.

Det er etter mitt syn noen knallkjøp ute på finn nå. Jeg tror ikke folk fra fossilverdenen vet hvor kult dette er.
Husqvarna Automower 320

petersv

Sitat fra: fonberg på torsdag 16. juli 2015, klokken 10:08
Sitat fra: petersv på torsdag 16. juli 2015, klokken 07:50
Motsatt, rwd har nesten 50/50 vektfordeling, awd er framtung. Men begge er balanserte såpass at man ikke merker stort i praksis.

Det jeg har sett av dokumentasjon på RWD er at de har 48/52 vektfordeling f/b, så det kan tyde på at Cookie Monster har rett. Når det er sagt så synes jeg P85D-en jeg kjørte et par uker var mer villig inn i svinger enn min RWD 85, til tross for at D-en som du sier naturligvis er tyngre foran. Antar svingevilligheten til P85D skyldes at den er satt opp stivere (bilene jeg sammenlignet hadde samme dekkprofil).

48/52 stemmer, 85d er framtung, husker ikke, emn flere % mer vekk fra likevekt enn 85 rwd.

Dennis

#24
Sitat fra: petersv på torsdag 16. juli 2015, klokken 07:50
Motsatt, rwd har nesten 50/50 vektfordeling, awd er framtung. Men begge er balanserte såpass at man ikke merker stort i praksis.

P85D er 50/50
P85 er 52/48

85D og 70D har jeg ikke funnet noe på men regner med de er litt tyngre foran siden motoren bak er lettere.

Når det kommer til grep fikk de følgende (skid pad g) testing hos edmunds.com
P85(+) har 0.87
P85D har 0.90

Det er hvor mange g bilen klarer i sving før man mister grepet. Så P85D har litt bedre grep.

BMW M5 kommer nå også med 4wd, og de fleste av høy ytelse Porscher har hatt 4wd i mange år uten at folk har klaget på styrerespons :) Teslaen er uansett alt for tung, stor og dårlig grep sammenlignet med skikkelige sportsbiler til å være en bil som drar fram de helt store god følelsene ved aktiv kjøring. Men bilen er jo heller aldri ment til å være det :)

Teslanewbie

Jada ... Jeg opplever bedre kjøreegenskaper med min P85 enn den P85D som jeg solgte .. p85 er også mer gøy å kjøre og ved aksellerasjon i hastigheter over 50km/h merket jeg ikke forskjell .. Hadde jeg kjøpt p85d igjen er det for Awd ikke for kjøreegenskapene..

Men dere med D får gjerne skryte bilen opp i skyene men jeg mener det er oppskrytt ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

E_S

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13

Når det kommer til grep fikk de følgende (skid pad g) testing hos edmunds.com
P85(+) har 0.87
P85D har 0.90

Det er hvor mange g bilen klarer i sving før man mister grepet. Så P85D har litt bedre grep.


80-tall Pontiac Trans Am fikk 0,93 på denne testen, og det er en bil med 60-profil ballongdekk (etter dagens "normal), stiv bakaksel og et ganske enkelt hjuloppheng ellers. Ikke er den spesielt lett heller..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Hodetelefoner

Sitat fra: E_S på torsdag 16. juli 2015, klokken 20:02
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13

Når det kommer til grep fikk de følgende (skid pad g) testing hos edmunds.com
P85(+) har 0.87
P85D har 0.90

Det er hvor mange g bilen klarer i sving før man mister grepet. Så P85D har litt bedre grep.


80-tall Pontiac Trans Am fikk 0,93 på denne testen, og det er en bil med 60-profil ballongdekk (etter dagens "normal), stiv bakaksel og et ganske enkelt hjuloppheng ellers. Ikke er den spesielt lett heller..
motoren sitter godt plassert og lavt. Ikke noe Audi opplegg..  Jeg er ikke overasket :)

Muffinman

Hadde faktisk en slik. Senket 1" med Hotchkins fjærer og felger i vanvittige 17"  :P

Dennis

Sitat fra: E_S på torsdag 16. juli 2015, klokken 20:02
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:13

Når det kommer til grep fikk de følgende (skid pad g) testing hos edmunds.com
P85(+) har 0.87
P85D har 0.90

Det er hvor mange g bilen klarer i sving før man mister grepet. Så P85D har litt bedre grep.


80-tall Pontiac Trans Am fikk 0,93 på denne testen, og det er en bil med 60-profil ballongdekk (etter dagens "normal), stiv bakaksel og et ganske enkelt hjuloppheng ellers. Ikke er den spesielt lett heller..

Bmw i8 fikk også 0.93 så da er det isåfall imponerende av Trans Am. Må være testet på samme måte, siden mange tester dette på forskjellige måter, så derfor må tester utført av samme magasin feks sammenlignes.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA