Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kostnad Buddy vs småbil

Startet av petterlc, tirsdag 12. januar 2010, klokken 12:03

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Kenni på lørdag 19. mars 2011, klokken 19:31
Er det mange elektriske scooter forhandlere i norge? og hvor mange merker finnes det?
Sikkert et vanskelig spørsmål...

Ser du etter EVT så er det Boligenergi i Sandnes som har agenturet. De kan sikkert tipse deg om nærmeste forhandler.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Arha

Er det noen som vet hvordan det går med Vectrix i Norge? Snakket med Mc Oslo for et års tid siden, de var forhandlere tidligere.  Grunnen til at det ble slutt var problemer med vinterlagring (ødelagte batterier?), men de mente at GP nå hadde løst dette. Ut fra denne nettsiden ser det ut til at de nå har gått over til Litium-batterier med valg mellom 2 batteripakker.
http://vectrix.com/products/vx-1
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

commiesoft

#17
XEL er en spennende oppstart her i Norge.

Jeg synes den store maxiscootern med li-ion batterier er en fristendes sak  8)

Vectrix gikk vel konk i 09, og ble kjøpt opp av et kinesisk batterifirma.

[edit] Envirobil selger XEL.

commiesoft



Jeg har ille lyst på cruisern de viser fram.. :)


Gurkelur

#19
Bruttovekt = 160 kg på dei minste mopedane, med litium-batteri og berre 50 km rekkjevidd. Kan umogleg stemme?

Edit: Aha, eg var litt rask med å sjå over sida. City-scooteren har blybatteri, medan Trend-scooteren kan ha litium, veie 125 kg og gå 80 km. Kan tru kva det er som gjer dei så tunge, når EVT sine litium-modellar går lengre og veier berre 86 kg.
Trondheim, EVT 168

nofuelno

Nofuel Drammen har jo også endel spennende scootere på lager...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

commiesoft

Gurkelur, de juger så det holder alle mann, men se etter Li-ion batterier, og
antall kWh, samt at de kan registreres som lett MC, og at de er utstyrt med
et BMS.

Cruisern til XEL har et Li-ion batteri på 2.88kwh. Om den har BMS er det den
jeg kommer til å gå for, fordi de virker seriøse, og den topper 85kmh og har
plass til to pluss litt ting og tang.  :)

Moped med toppfart på 45kmh er etter mine trafikkforhold et livsfarlig transportmiddel, elektrisk eller ikke.  ???

Tommy

Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Knallbert

#23
Sitat fra: Gurkelur på torsdag 07. januar 2010, klokken 03:21
Jepp, den har børstar. Men ikkje 2010-versjonen med meir kraft :)


http://soundspeedscooters.com/node/85

petterlc: Du kan jo sjå på muligheita med å setje enda eit batteri i seria. http://visforvoltage.org/forum-topic/motorcycles-and-large-scooters/757-evt-60-volt-mod Det er vanlig med 12V for å nå ei fart på 60km/t. Skulle det ikkje gå med t.d. 6V for omlag 52-53?


Det er en ting en bør være oppmerksom på før en prøver på 60V modifikasjonen.
I de tidlige modellene til EVT var det motorer med børster, mens de nye modellene blir levert med børsteløse motorer, eg tror de børsteløse motorene ble introdusert i 2007.
Ut fra alderen på tråden linken peker til er det snakk om en modifikasjon som fungerer på motorer med børster, men det er ikke dermed sagt at den vil fungere på børsteløse motorer.

Dersom det er noen som har prøvd denne modifikasjonen på en børsteløs EVT hadde det vært fint om dere skrev litt om hvilke erfaringer dere har med modifikasjonen (både positive og negative).

Det er ganske enkelt å se om en EVT motor er børsteløs eller ikke:
- På motoren med børster er motorhus og felg støpt i ett stykke, men på de børsteløse er felgen og motorhuset skrud sammen med fire bolter.
- Motorer med børster har 10" felg, børsteløse motorer har 12" felg.
Bildet fra Gurkelur over er av en børsteløs motor.

jkirkebo

Sitat fra: Knallbert på mandag 21. mai 2012, klokken 13:43
Ut fra alderen på tråden linken peker til er det snakk om en modifikasjon som fungerer på motorer med børster, men det er ikke dermed sagt at den vil fungere på børsteløse motorer.

I så fall er det ikke motoren som er problemet men kontrolleren. Jeg har bare erfaring fra elsykler, men de har jo også BLDC-motorer. Noen kontrollere er sperret på f.eks 44V slik at det ikke nytter å øke spenningen fra 37v til 49V med en 12V booster pack. Andre kontrollere er ikke sperret og da øker farten med høyere spenning, opp til et punkt der effekten blir såpass stor at FET-transistorene i utgangstrinnet tar kvelden.

Heldigvis er det enkelt å bytte kontrollere på elsykler, på scootere er det nok litt vanskeligere vil jeg tro men neppe umulig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knallbert

#25
Det stemmer at EVT har lagt inn begrensinger i motorkontrollerne.
Det er en del innlegg på nettet fra folk som har skiftet til kontrollere uten denne begrensingen, og det ser ut til at EVT scooterne har en toppfart på ca 55 km/t på flat mark, med original batterikonfigurasjon og kontroller uten begrensing. Dette gjelder for både motoren med børster og den børsteløse. Dette er omtrent samme hastighet som en oppnår med 60V modifikasjonen og original kontroller på en motor med børster.

Men her var det snakk om å øke toppfarten på en scooter med børsteløs motor ved å øke spenningen, uten å skifte kontroller.
Det er det ganske sannsynlig en ikke vil få samme resultat på motorer med og uten børster på grunn av noen grunnleggende egenskaper ved hvordan motorstyringen fungerer.

Strømmen fra batteriene må gjøres om til en slags vekselstrøm før den kommer til motorankeret. I en motor med børster er dette oppgaven til børstene, mens det i en børsteløs motor blir gjort i kontrolleren.

Som en følge av dette trenger ikke en kontroller for motorer med børster vite særlig mye om motoren, og siden EVT kontrolleren tydeligvis ikke måler påtrykt spenning, fungerer 60V modifikasjonen på EVT scootere med gamle typen motor.

En kontroller for børsteløse motorer derimot må vite både turtallet og posisjonen til motoren for å synkronisere strømpulsene den gir ut med motoren, så dersom en ønsker å begrense turtallet på en børsteløs motor vil det naturlige være å legge det inn som en begrensing på frekvensen til strømpulsene ut fra kontrolleren. Så en 60V modifikasjon på en scooter med børsteløs motor og original kontroller vil kanskje gi kraftigere akselrasjon og mindre fartstap i motbakker, men den vil sannsynligvis ikke gi høyere toppfart.

I en test av en Govecs scooter kuttet kontrolleren så brått at testkjøreren følte det som om scooteren bremset automatisk når farten kom over 45 km/t. (Kan hende den faktisk gjorde det dersom strømregenereringen er programmer til å koble inn ved hastigheter over 45 km/t)
http://reviews.cnet.co.uk/cars/govecs-go-s1-2-review-50001582/

Knallbert

Eg fant ut at EVT selger " Electrification Kits" med motor og kontroller som ser likedan ut som de originale.
ES30 kitet vil gi en dobling av effekten, og burde være mulig å skru rett på scooteren uten å gjøre andre modifikasjoner.
Hastighetsøkningen er ikke så veldig imponerende, men akselrasjon og bakkegenskaper burde bli bedre, og 55 km/t holder som regel ved by kjøring,
Dessverre har eg ikke funnet noen som forhandler kitene så eg vet ikke hva de koster.

Kitene er beskrevet på hjemmesida til EVT (Krever litt leting da alle linker til andre sider på domenet blir videresendt til startsida)
http://www.evt.com.tw/

Da eg ikke fikk til å lage en link direkte til datablad hos EVT, har eg lagt ved en ekstra link til ei ekstern side:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/evt_electrificationkits.pdf

hens

Petteric,
hvor kommer dataene for lithiumbatteriet fra? 86 kg for et lithiumbatteri på 2kwh høres ganske tungt.  Omkring 15 kg burde holde med normal "emballasje".
Vekten på 86 kg høres mer som et blybatteri på 3,5 Kwh.

Et blybatteri på nominelt 3,5 Kwh vil i en utlading på 1 time avgi ca 2 Kwh, samtidig med at vekten er 50-70 kg høyere. Det gjør at 2 Kwh lithium gir vesentlig større rekkevidde enn 3 kwh bly.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Knallbert

86 kg er totalvekt for scooter med 40AH batteri, ikkje vekta av bare batteriet.
http://www.reelas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=70&Itemid=166

commiesoft

Hei, har en 08 EVT4000e med børstemotor og ny controller fra Canada som
er uten restriksjoner. Den er utstyrt med blybatterier, 12V/50Ah i god form,
den går ca 25-28km normal kjøring før den må lades.

Tenker på å selge den for noen tusinger på Finn, noen som har en ide om
hva jeg bør legge den ut for?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA