Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kostnad Buddy vs småbil

Startet av petterlc, tirsdag 12. januar 2010, klokken 12:03

« forrige - neste »

petterlc

Noen som har erfaringer med el-scooter fra El-scooter Norge? Jeg lurer litt på 4000e-modellen deres. Den skal brukes mellom toget og min arbeidsplass (9 eller evt. 17 km hver vei). Kun lademuligheter på jobben. Forhandler sier dette skal gå bra.

4000e Bly
Bøsteløs direktedrevet motor 95% Virkningsgrad
Motortype: 1,5Kw 48V Tm=70Nm 640rpm
Batteri: Blyakkumulator 12V 50Ah *4
Max hastighet : 45-50km/t
Rekkevidde ECE-47 Teststandar :66km (ca:50km)
Controller: Multi-function intelligent Controller BLM
Mål :169*65*109cm
Akselavstand :129cm
Bremser Front: Skive
Bak: Skive
Vekt:120kg.
Body:
Lyd db.: Stille
Lader :48V 6A 350W
Farger: Mørk grønn , Gul, Sølv, Rød
Lithium:
Batteri: Lithium Polymer 40Ah.
Vekt: 86kg
Lader : 57,6V 6,25A eller 57,6V 17,4A
www.el-scooter.no

III

Hei  :)

Betyr beskrivelsen der at du kan velge mellom bly eller lithium?
Selv om lithium antakelig er en del dyrere ,ville jeg valgt det pga vekt og rekkevidde.

Når batteriet begynner å bli dårlig etter noen år,  kan du jo bruke 9km avstanden på vinteren, og 17km på sommeren.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

elektrolux

EVT 4000e og 168 regnes som det beste av Elmopeder.

Nå er ikke konkurransen så veldig stor, det maste av andre er vesentlig dårligere, men detaljer som crom og plast og støtdempere er desverre ikke helt på Suzuki/Honda nivå.

Rent elektrisk fungerer de veldig bra, men kan med fordel utstyres med enten batteriballanserere, eller seperatladere.

Har en EVT 168 stående. Om du vil ha den kan du få den for 10K inkl hurtiglader, og ballanserere. Desverre er batteriene defekte etter langvarig stillstand med ballanseringskretsene innkoblet. :-[
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

petterlc

Jeg var innom importøren på Kløfta i dag og prøvekjørte. Det var skikkelig moro! :-) De han har er med blybatterier. Prisen er 17.500,- for begge modeller. Jeg kan få en 4000e med helårsdekk uten tillegg i prisen og frakt til Horten for 500 kr. Nye batterier koster 2500,- og han anslår levetid på 2-3 år, hvis jeg behandler dem riktig. (F.eks lading før og et par ganger under evt vinterlagring.) Han mente også at jeg ikke ville få samme problemer med "overhelging" uten lading som med en elbil med blybatterier. 

Tenker nok å kjøre til den nærmeste stasjonen i vinterhalvåret. Tror jeg skal gi dette en sjanse! (Men må sove på det og snakke med sjefen om lading på jobben i morgen..)   

bosonic

Denne scooteren kjenner jeg godt til. Jeg og noen kompiser fikk den i sin tid gjennom papirmølla, og importerte et fåtall stykker via den svenske "skandinaviaimportøren" E-motor AB.

Det er en helt OK scooter som har vært en tid på markedet, men dessverre så har prisen vært for høy til at salget har tatt av.

Som elektrolux nevner så kan man med fordel anbefale  å montere batteribalansere eller separatladere helt fra starten av. Dette vil du tjene på. Det er meget lett å løfte ut batteriene for å komme til med monteringen.

Dersom du tetter og isolerer rundt batteriene så vil dette hjelpe til at kulden ikke får fullt så stor innvirkning på vinteren. Varmen som blir produsert ved lading vil da til en viss grad øke temperaturen på batteriene og en opprettholder til en viss grad kjørelengden. Husk bare på å lade med salen i åpen stilling for ikke å samle opp eventuell knallgass. Isolasjonen tas ut om sommeren for å unngå for varme batterier som er direkte skadelig.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Gurkelur

Eg kjørde ein EVT 168 med blybatteri til og frå jobb i Trondheim ein sommar/haust/vår. Om du har muligheita til å kjøpe ein med lithium-batteri, bør du gjøra det, og da gjerne med 40A. Det er verd det. 26 kilo lithium mot 60 kilo bly vil du merke i manuvrering, demping og kjøring i snø og sørpe. I motbakkane kunne farta gå ned mot 35 km/t, og mindre og høgare spenning med lithium vil seie at den vil gå mye friskare oppover, mindre straum blir sløst vekk og farta er jamnare mot utladinga av batteriet. Noen gongar var spenninga på blybatteriet berre for låg til at eg kom opp siste bakken, og motbakkane var det som til slutt drap batteripakka mi etter 7000 kilometer. No skal det seiest at eg måtte klatre 170 høgdemeter fordelt på 7 km kvar dag.

Ellers ein heilt grei scooter. God akselerasjon, men toppfarta kunne ha vore 4 km/t meir. Sørg i alle fall for at scooteren du kjøper er den nye og forbetra modellen med børstelaus motor som kanskje har høgare toppfart, og i følgje servicemannen dreg folk og fe opp bakkane utan store reduksjonen i farta. Mulig den har ei ny type plombering som tilpassar spenninga etter turtallet, i staden for konstant å kutte den på 80%.
Trondheim, EVT 168

elektrolux

Sitat fra: Gurkelur på søndag 13. desember 2009, klokken 23:04
Sørg i alle fall for at scooteren du kjøper er den nye og forbetra modellen med børstelaus motor

Hadde EVT 4000e og EVT 168 noengang børster inne i navmotoren sin?

Ellers er litium helt klart å foretrekke. EVT ombygget til litium er råe i mopedsammenheng.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

petterlc

En liten oppdatering: Jeg kjøpte i desember, men pga. vinterværet har jeg ikk fått kjørt den mer enn et par ganger.

Den er veldig artig å kjøre, og jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd. Men jeg er litt skuffet over farten: scooteren når kun 45 km/t når jeg setter på "power"-funksjonen, i "economy" ligger den noen km/t under. Kanskje ombygging til lithiumbatteri om noen år gjøre susen?

Jeg skal klartre 40 høydemeter på 9 km, så det skal den nok få til. Er spent på kjørelengden, det har jeg ikke fått testet ennå.

cra

Sitat fra: petterlc på mandag 04. januar 2010, klokken 23:18
Den er veldig artig å kjøre, og jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd. Men jeg er litt skuffet over farten: scooteren når kun 45 km/t når jeg setter på "power"-funksjonen,

Det er vel nøyaktig så fort som du har lov til å kjøre med en slik? For øvrig burde mopeder generelt ha lov å kjøre minst 60 spør du meg. Bare tull at de skal måtte ligge og lage kø selv i en 50-sone  >:(  Ikke at jeg er plaget av slike her jeg bor, heldigvis. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gurkelur

Jepp, den har børstar. Men ikkje 2010-versjonen med meir kraft :)

http://soundspeedscooters.com/node/85

petterlc: Du kan jo sjå på muligheita med å setje enda eit batteri i seria. http://visforvoltage.org/forum-topic/motorcycles-and-large-scooters/757-evt-60-volt-mod Det er vanlig med 12V for å nå ei fart på 60km/t. Skulle det ikkje gå med t.d. 6V for omlag 52-53?

Trondheim, EVT 168

petterlc

cra: Jo, det stemmer jo, men jeg er spent på rekkevidden når jeg har den på "power" istedenfor "economy". Når den er på "economy" når jeg ikke 45 km/t.

Gurkelur: det der så jo veldig smart ut, men jeg er redd jeg ikke har mulighet til gå i gang med noe slikt på egenhånd.

Det er jo midt sagt litt dårlig scooterføre for tiden, så den står innendørs. Jeg gleder meg til å se hvordan scooteren fungerer, jeg skal ta den i bruk med en gang snøen forsvinner fra veien!

Kenni

Er det mange elektriske scooter forhandlere i norge? og hvor mange merker finnes det?
Sikkert et vanskelig spørsmål...
MTL Elektrisk scooter

commiesoft

sfmotor, gmmotor, arngren, EvScandia er noen forhandlere.

Her er min EVT4000e med 'uplombert' motorkontroller fra Canada:

Kenni

MTL Elektrisk scooter

Kenni

Sitat fra: commiesoft på lørdag 19. mars 2011, klokken 20:54

Her er min EVT4000e med 'uplombert' motorkontroller fra Canada:

Har MTL 23 1500 litium. Jeg kan forandre på farten ved hjelp av et potmeter. Ble sagt jeg måtte være forsiktig med å ta den på fullt siden det kan skade controlleren.
Har du en egnet controller for dette kanskje?
MTL Elektrisk scooter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA