Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand

Startet av Vollengen, lørdag 15. august 2015, klokken 00:09

« forrige - neste »

Vollengen

Hei.
Fikk vår E-Golf i dag  :)
Skal til Astrid Lindgrensverden om en uke. Har prøvd å lage meg en plan fra Sarpsborg og til Vimmerby. Sliter litt med den siste biten som blir på rett over 12 mil. Meste parten av turen blir med høy hastighet noe som spiser batteri, så har prøvd å legge opp til hurtigladings etapper på rundt 8mil. Noen som har kjørt noe ala samme ruten som kan komme med innspill?

Hjem   Tanum shoppingcenter                    75,2   Hurtig DC
Tanum shoppingcenter   Gymnasiegatan*   113   Hurtig DC
Gymnasiegatan*   Preem Borås**                    86,3   Hurtig DC
Preem Borås**   Preem Jönköping                    79,9   Hurtig DC
Preem**   Vimmerby                                            121   

Ett annet spørsmål.. Hvordan vil batteri takle så mange hurtigladinger på 1 dag (vil jeg ødelegge rekkevidden) og hva med garantien på batteri da de sier at de frasier seg ansvaret hvis du hurtiglader oftere enn 1 gang om dagen??
De stedene hvor det kun er 7-8 Mil planlegger jeg og bare lade ca 15-20min.

elektro

Artig tur, ser ut som du har lagt opp til en veldig fornuftig rute mht. lading uten at jeg har kjørt ruten. Men vær forberedt på at det kan være ladekø eller ladestasjoner som er ute av drift..! Vet ikke hva du mener med høy hastighet, men du vil merke at hastigheter over ca. 90 km/t. spiser batteri. Det samme med våt vegbane og sterk vind. Selv kjører jeg sjelden over 100 km/t. Vogntog holder som regel fornuftige elbil-hastigheter og man kan ligge bak i ro og mak med ACC, uten å føle at man lager kø..  :) 120 km/t, som vel er vanlig på svenske motorveier, er galskap med elbil!  :o Men du kan for så vidt kanskje klare det, med såpass hyppige ladinger, forutsatt at du lader litt lenger på hvert stopp. Det "lønner seg" jo uansett  å kjøre batteriet ganske tomt ettersom ladehastigheten er raskest opp til 80%, men da har du lite å gå på om ladestasjonen er ute av drift. Vet ikke hvor mange alternativer det er på ruten..

Ang. det siste strekket burde det over hodet ikke være noe problem så lenge du begrenser hastigheten litt. Du kan jo velge 131'an i stedet for 32'an mellom Jönköping og Eksjö, der det later til å være lavere hastighet, med mindre det er veldig svingete eller mye høydeforskjell.

Ville ikke bekymret meg for flere hurtigladinger etter hverandre. Hvor og hva er det som står ordrett om dette ift. garantien? Må vel være mer enn én hurkiglading per dag i snitt over tid som menes.. Kan det være en idé å vente 5 min. før du begynner å lade hvis du har ligget i 120 km/t. en stund for å få kjølt ned batteriet? Bare en personlig teori..  :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

Har kun kjørt dit i fossilbil, og da med stopp i Stockholm først. Men på generell basis prøver jeg å få 8-10 mil mellom hurtigladere når jeg kjører langtur i Leaf selv. Første og siste delstrekning kan godt være lengre hvis man starter fulladet og kan avslutte på nesten tomt batteri med trygg sakteladeplass (og tid til saktelading). Så uten å ha dobbeltsjekket tallene dine ser det greit ut.

Har selv 11 hurtigladinger på en dag med temperaturer opp mot 50 grader på batteriet. Neppe det beste, men jeg mener bilen skal brukes og ikke bare stå til pynt. De 11 ladingene var ikke 0-100% men heller kanskje 20-70% eller mindre. Heller flere ladinger som avsluttes på lav SOC enn få som fullader batteriet.

Vollengen

Supert! Takk for gode tilbakemeldinger, blir en spennende tur  ;D
Ser ikke ut som jeg er helt på bærtur da. Føler ikke at jeg har helt kontroll etter å ha vært el-bil eier i 2 dager  :o

TM

Sitat fra: emil på tirsdag 14. juli 2015, klokken 08:03
...siste delstrekning kan godt være lengre hvis man starter fulladet og kan avslutte på nesten tomt batteri med trygg sakteladeplass (og tid til saktelading)
Vet ikke om jeg forstod helt dette. Er det skadelig å hurtiglade batteriet hvis det er nesten utladet. Jeg trodde motstanden var minst ved lav SOC og at hurtiglading da var minst belastning for batteriet.

emil

Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:01
Sitat fra: emil på tirsdag 14. juli 2015, klokken 08:03
Første og siste delstrekning kan godt være lengre hvis man starter fulladet og kan avslutte på nesten tomt batteri med trygg sakteladeplass (og tid til saktelading)
Vet ikke om jeg forstod helt dette. Er det skadelig å hurtiglade batteriet hvis det er nesten utladet. Jeg trodde motstanden var minst ved lav SOC og at hurtiglading da var minst belastning for batteriet.

(tekst i bold i siteringen er lagt til av meg for å få med hele setningen)

Har kun med at når man kommer fram skal man ikke rekke noe og problemene med eventuell defekt hurtiglader er ikke-eksisterende. Derfor parkerer jeg hjemme med ca 0.7-1kWh igjen på batteriet når jeg f.eks kommer fra Oslo, mye mindre buffer enn jeg tør ha ved ankomst hurtiglader tidligere på turen. Ca 6 timer senere er bilen min fulladet og klar til nye oppdrag.

Hadde jeg hatt nerver til det hadde jeg trillet inn på hver hurtiglader i skilpaddemodus. Da får man ladet mest effekt på kortest tid for å komme seg videre til neste hurtiglader og ankomme i skilpaddemodus. For egen del prøver jeg å ligge ca 2kWh over det nivået. Er vel ellers noe snakk om at det kan være skadelig å kjøre batteriet helt ned ofte, men så lenge man setter på lading med en gang tror jeg ikke det er noe man trenger å tenke på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA