Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Henriks111, fredag 14. august 2015, klokken 19:25

« forrige - neste »

Henriks111

Hei,

Jeg planlegger min aller første langtur med elbil, turen skal gå fra Grimstad i Aust Agder til Høvik utenfor Oslo (en tur på 250km)

Er det noen av dere som har erfaring med slike langturer, er det noe en burde passe på?
For dere som er kjent på strekken, hvilke ladestasjoner ville dere brukt? En fordel med hurtiglading, men ser det desverre ikke er så mange av disse  :-\

All hjelp mottas med takk!  :)

1000kwh

Dette er jo en fin strekning med flere muligheter. Hvis du lader første gang i Porsgrunn (ca 120km) og så i Holmestrand (ca 95km) så er du vel i mål :)

Du har vel sett ladekartet? http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

tomo

I Telemark er det hurtigladere på Amfi kjøpesenter ved Kragerø, på Lasses i Bamble, Kiwi på Heistad og Statoil Telemarksporten. Hvis du kjører indre veg Skien-Siljan, Hvittingfoss -E18 kan du lade gratis på semihurtig lader ved Skagerak arena i Skien.

Henriks111

Takk for tips!
Dere tror ikke det vil være mulig å kjøre hele strekket med én lading? (Feks lading i porsgrunn).

Vil som de fleste andre at dette skal ta kortest mulig tid, hehe. Men to stopp må kanskje til?
Tenker å kjøre E18 hele veien, tar vel en del lengre tid "innaskjærs" i porsgrunn, eller?

skritt

Sitat fra: Henriks111 på mandag 13. juli 2015, klokken 21:56
Takk for tips!
Dere tror ikke det vil være mulig å kjøre hele strekket med én lading? (Feks lading i porsgrunn).

Vil som de fleste andre at dette skal ta kortest mulig tid, hehe. Men to stopp må kanskje til?
Tenker å kjøre E18 hele veien, tar vel en del lengre tid "innaskjærs" i porsgrunn, eller?

Det skal være mulig, vi kjørte ikke særlig økonomisk i dag og brukte opp 49% batteri på 95 km, stor del av de i 85-95 km/t. 17 grader og ac på 18 grader.

emil

Kjører nesten samme strekningen ganske ofte med sliten Leaf (Arendal - Jar/Smestad), da lader jeg på Lasses og i Sandefjord/Holmestrand (og kjører gjerne gamle E18 forbi Holmestrand).

Mitt tips er å lade ofte på første turen så du vet hvor ladere er og hvordan de fungerer den dagen du kommer med tomt batteri, samt at du kan se hvilket forbruk du har på delstrekningene og kan tilpasse ladingene mer optimalt senere.

Så korte stopp på Brokelandsheia, Lasses, Sandefjord og Holmestrand. Og selv om bakken opp til Liertoppen tar en del strøm bruker du minimalt strøm fra toppen og til Høvik. Og får du et ekstremt tilfelle av rekkeviddeangst i bakken er det lader på McD Liertoppen også.

Elbilforeningens ladebrikke med avtale hos GrønnKontakt og Fortum holder i massevis.

Rabiat22

Eg har selv kjørt Haugesund-Lofoten :) ca 1900km :)  5dager 2 treigtopp på campingplasser ellers helt ok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA