Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Effekt på Model S og generelt diskusjon om ytelse

Startet av Helgji, fredag 14. august 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

Helgji

Hei,

Jeg vurderer å anskaffe e-golf for å pendle tre ganger i uka mellom Tønsberg og Asker. Planlegger å kjøre E18, hvor fartsgrense er 100-110km/t. Planlegger å lade på jobb (antar 10A sikring).

Noen som har erfaringerer med bruk og ladetid for tilsvarende kjøring?

Antar at varmepumpe er "kritisk"?

(Vurder alternativt Kia Soul EL...)

På forhånd takk!

SteinarSun

Det er ikke mer enn 8-9 mil, så med lademuligheter på jobb skal ikke dette være noe problem.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Helgji

Takker. Vil det holde med f.eks. sju timer ladning på jobb (med levert ladekabel og 10A kontakt)?

khovde

Har kjørt Larkollen Asker i to uker nå. Strekningen er 9 mil.  Har brukt max 60% av batteriet en vei. Etter 6 timers lading lading på 10a har batteriet vært fullt igjen.

Vet ikke hvordan dette ville gått om vintren, men du blir nok avhengig av lading for å få det til å fungere. 

EAKF

Jeg pendler mellom Sandefjord og Liertoppen, 96 km., litt kortere en det du gjør, antar jeg. Det er på grensen på hva bilen klarer vinterstid, hvis du ønsker å kjøre i min 100 km/t. Om sommeren er det ikke noe problem. Med distansen din kan du holde 120 km/t+ begge veier. Du kan neppe regne med at varmepumpe løser problemet med nok varme om vinteren. Husk at virkningsgraden blir lavere jo kaldere det blir. Belager du deg på å bruke strøm på å holde bilen varm, klarer du neppe høyrere snitthastighet enn 90-95 km/t på vinteren. På de verste vinterdagene bør du også hurtiglade 5-10 minutter, med mindre du synes det er greit med 70-80 km/t langs E18. Etter en vinters erfaring slik jeg kjører, vil jeg påstå at e-Golf uten varmepumpe, ikke har mere enn 70 km rekkevidde, med varmeapparatet på, under kjipe vinterforhold. Du kan jo ettermontere fossilvarmer, da blir det ikke noe problem. "Ohm" her på forumet har gjort det, og flere er på vei, også jeg. Det er godt dokumentert, av Ohm og jeg, hvordan det skal gjøres.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA