Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: skaslien gjestgiveri lade zoe

Startet av storform, torsdag 13. august 2015, klokken 20:07

« forrige - neste »

storform

Hei!
Lader den nye bilen i garasjen for første gang. Har en Salto type 2 vegglader, koblet til 400v, 16A. Det står imidlertid at bilen lader på 230v nå?!? Trodde den automatisk valgte hurtigste lademulighet? Er det noe jeg må stille inn på Salto boksen eller bilen?
Takker for svar!
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Muffinman

3x230v. Bilen måler mellom N og fase, så alt er nok ok. Bytt til % visning så vil du se at du lader  ~11kW.

storform

#2
Hei!
Har nå snakket med naboen som fikk innstallert Salto Ladestasjon samtidig som meg av Sønnico. Han hadde da TMS (jeg ventet på min), mens jeg hadde Kia Soul EV.
Begge har 400v, 16A. Har nå fått min TMS og funnet ut at den lader kun på  1-fase 230v fra min Salto boks (lader da ca. 21 km pr. time). Dersom jeg kobler min TMS til naboens identiske Saltoboks med lik strøm og sikring, lader den på 3-fase, 230v (nærmere 60 km pr. time).
Har innstallarøren koblet hans boks ulikt fra min (tatt hensyn til at han hadde TMS)? Jeg fikk ikke spørsmål om hvilke biler jeg hadde planer om å lade. Er dette noe å gjøre med? Betalte nærmere 20K for ladestasjonen, med tanke på å kunne lade TMS hurtigere hjemme og da er jeg avhengig av å kunne benytte 3-fase.
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

petersv

Du må koble opp alle tre fasene for å få den hastigheten.

Sjekk kabel og se om den er lik hos deg og naboen, kanskje de bare har lagt opp en-fase.

Du skal ikke ha to-fase, selv om det i teslas tilfelle ville fungert, er det ingen som bruker dette.

Muffinman

Med så liten hastighet får du nok bare en fase, ja. Da er det vel mest sannsynlig omkobling i boksen som må gjøres, forutsatt at alle ledere er trukket fram til den.

Havebigfun

Som Petersv skriver: Er det samme tverrsnitt (tykkelse- spesifikasjonen av kabelen er ofte trykket på med jevne avstander) av tilførende kabel?
Jeg ville uansett reklamert/ snakket med installatøren.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på søndag 12. juli 2015, klokken 08:13
Du må koble opp alle tre fasene for å få den hastigheten.

Sjekk kabel og se om den er lik hos deg og naboen, kanskje de bare har lagt opp en-fase.

Du skal ikke ha to-fase, selv om det i teslas tilfelle ville fungert, er det ingen som bruker dette.

To-fase fungerer ikke med Tesla. Den krever enten 1 eller 3 faser. 2-fase er noe de bruker til bl.a panelovner i Sverige, der de bruker to faseledere og ikke N-leder slik at ovnen ser 400V 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

storform

#7
Hei!

Sorry...  Mente selvfølgelig 3-fase...
Tversnittet av kabelen er lik. Må få innstallarøren opp igjen her da. Og han får ikke en krone til av meg!
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Eip

#8
Sitat fra: storform på søndag 12. juli 2015, klokken 02:20
Hei!
Har nå snakket med naboen som fikk innstallert Salto Ladestasjon samtidig som meg av Sønnico. Han hadde da TMS (jeg ventet på min), mens jeg hadde Kia Soul EV.
Begge har 400v, 16A. Har nå fått min TMS og funnet ut at den lader kun på  1-fase 230v fra min Salto boks (lader da ca. 21 km pr. time). Dersom jeg kobler min TMS til naboens identiske Saltoboks med lik strøm og sikring, lader den på 3-fase, 230v (nærmere 60 km pr. time).
Har innstallarøren koblet hans boks ulikt fra min (tatt hensyn til at han hadde TMS)? Jeg fikk ikke spørsmål om hvilke biler jeg hadde planer om å lade. Er dette noe å gjøre med? Betalte nærmere 20K for ladestasjonen, med tanke på å kunne lade TMS hurtigere hjemme og da er jeg avhengig av å kunne benytte 2-fase.

Instaler en 400Volt 16amp stikkkontakt , bør være mye billigere. Kun 400v 32amp som krever ladeboks mot Tesla. Maser elektriker om el-bil , så kan du da si at det er til en høytrykkspyler etc
VIN: 509XX PD

Havebigfun

Bra tips når storform allerede har investert i en Saltoboks som ikke virker optimalt ;)

storform

Må si at Havebigfun har et vesentlig poeng her. Men skjønner ikke hvorfor boksen ikke skulle være klargjort for 3fase allerede? Den ville jo uansett fungert på min 1fase lading for Kia'en?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

petersv

#11
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 10:43
Sitat fra: petersv på søndag 12. juli 2015, klokken 08:13
Du må koble opp alle tre fasene for å få den hastigheten.

Sjekk kabel og se om den er lik hos deg og naboen, kanskje de bare har lagt opp en-fase.

Du skal ikke ha to-fase, selv om det i teslas tilfelle ville fungert, er det ingen som bruker dette.

To-fase fungerer ikke med Tesla. Den krever enten 1 eller 3 faser. 2-fase er noe de bruker til bl.a panelovner i Sverige, der de bruker to faseledere og ikke N-leder slik at ovnen ser 400V 1-fase.

Det du beskriver er enfase, ikke tofase. Det jeg beskriver er to faser, altså f.eks. L1 og N og L2 og N.

Faser = unike sinuser.

Satheesh har to-fase hos foreldrene sine, men det var ikke tilsiktet, kun elektrikerfeil. Lader helt fint, men kun på to faser ;)

jkirkebo

Sitat fra: petersv på søndag 12. juli 2015, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 10:43
Sitat fra: petersv på søndag 12. juli 2015, klokken 08:13
Du må koble opp alle tre fasene for å få den hastigheten.

Sjekk kabel og se om den er lik hos deg og naboen, kanskje de bare har lagt opp en-fase.

Du skal ikke ha to-fase, selv om det i teslas tilfelle ville fungert, er det ingen som bruker dette.

To-fase fungerer ikke med Tesla. Den krever enten 1 eller 3 faser. 2-fase er noe de bruker til bl.a panelovner i Sverige, der de bruker to faseledere og ikke N-leder slik at ovnen ser 400V 1-fase.

Det du beskriver er enfase, ikke tofase. Det jeg beskriver er to faser, altså f.eks. L1 og N og L2 og N.

Faser = unike sinuser.

Satheesh har to-fase hos foreldrene sine, men det var ikke tilsiktet, kun elektrikerfeil. Lader helt fint, men kun på to faser ;)

Uansett fungerer det ikke på Tesla etter hva jeg har funnet ut. Bilen krever 1-fase eller 3-fase. Jeg har testet med IT-nett der L1 ble koblet til L1, L2 til L2 og L3 til N. Ladet kun 1-fase. Hvis noen har fått det til er jeg interessert i å vite hvordan ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA