Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler og lading er fortsatt i betafase

Startet av shuatorp, torsdag 13. august 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

nofuelno

Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 18:50
Skjønner. Har lavbudsjett.  Har tilgjengelig en 16 amp kurs og en 10 amp kurs. Planen er å gjøre om 16 ampen fra schuko til industrikontakt til Teslaen, og lade Imieven på 10 ampkursen. Da høres det vel ut som om kjøp av brukt 10 amp ladekladd er den rimeligste varianten her. Hvis noen har en de vil selge og/eller har sett en til slags noe sted, skriv/send gjerne lenke.
Hei, du kan få kjøpt en demobrukt Charge Amps for 4.500,- med full garanti !
slik: http://www.nofuel.no/Produkt/charge-amps-ladekabel-6-16a#product
Ring på forhånd om du henter selv.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 18:50
Skjønner. Har lavbudsjett.  Har tilgjengelig en 16 amp kurs og en 10 amp kurs. Planen er å gjøre om 16 ampen fra schuko til industrikontakt til Teslaen, og lade Imieven på 10 ampkursen. Da høres det vel ut som om kjøp av brukt 10 amp ladekladd er den rimeligste varianten her. Hvis noen har en de vil selge og/eller har sett en til slags noe sted, skriv/send gjerne lenke.

Hei,

Du kan få en fast 16A ladestasjon begrenset til 10A fra meg for 3550,- + porto. Anbefaler ikke å koble den via schuko men heller å strekke en ledning videre fra eksisterende kontakt og inn i ladestasjonen. Vil du alikevel ha den med kort tilførselskabel (50cm) med schuko støpsel er prisen 3800,-.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tromic

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:53
Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 18:50
Skjønner. Har lavbudsjett.  Har tilgjengelig en 16 amp kurs og en 10 amp kurs. Planen er å gjøre om 16 ampen fra schuko til industrikontakt til Teslaen, og lade Imieven på 10 ampkursen. Da høres det vel ut som om kjøp av brukt 10 amp ladekladd er den rimeligste varianten her. Hvis noen har en de vil selge og/eller har sett en til slags noe sted, skriv/send gjerne lenke.

Hei,

Du kan få en fast 16A ladestasjon begrenset til 10A fra meg for 3550,- + porto. Anbefaler ikke å koble den via schuko men heller å strekke en ledning videre fra eksisterende kontakt og inn i ladestasjonen. Vil du alikevel ha den med kort tilførselskabel (50cm) med schuko støpsel er prisen 3800,-.

Det var en god pris. Jeg er mest sannsynlig avhengig av å lade 16 amp kursen og 10 amp kursen på ulike tider av døgnet/natten pga hovedsikring.  Kan jeg løse dette med fast ladestasjon? Og kan jeg kjøpe adaptersettet ditt og få det med for samme forsendelse for evt å spare porto?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

nofuelno

Sitat fra: nofuelno på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:28
Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 18:50
Skjønner. Har lavbudsjett.  Har tilgjengelig en 16 amp kurs og en 10 amp kurs. Planen er å gjøre om 16 ampen fra schuko til industrikontakt til Teslaen, og lade Imieven på 10 ampkursen. Da høres det vel ut som om kjøp av brukt 10 amp ladekladd er den rimeligste varianten her. Hvis noen har en de vil selge og/eller har sett en til slags noe sted, skriv/send gjerne lenke.
Hei, du kan få kjøpt en demobrukt Charge Amps for 4.500,- med full garanti !
slik: http://www.nofuel.no/Produkt/charge-amps-ladekabel-6-16a#product
Ring på forhånd om du henter selv.
Du kan få denne levert med CEE kontakt uten tillegg i prisen. Da kan du trygt benytte på 16A.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:09
Det var en god pris. Jeg er mest sannsynlig avhengig av å lade 16 amp kursen og 10 amp kursen på ulike tider av døgnet/natten pga hovedsikring.  Kan jeg løse dette med fast ladestasjon? Og kan jeg kjøpe adaptersettet ditt og få det med for samme forsendelse for evt å spare porto?

Ja, om du plugger i iMiEVen så vil den lade med en gang. Deretter kan du stille timeren i Teslaen til å starte lading ca. når iMiEVen er ferdig.
Du kan få adaptersett med i samme forsendelse til samme porto (150,-) så lenge du skal ha maks 15m blå 32A skjøteledning. Med lengre ledning overstiges 10kg vekt og portoen øker til 255,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shuatorp

Sitat fra: nofuelno på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:28
Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 18:50
Skjønner. Har lavbudsjett.  Har tilgjengelig en 16 amp kurs og en 10 amp kurs. Planen er å gjøre om 16 ampen fra schuko til industrikontakt til Teslaen, og lade Imieven på 10 ampkursen. Da høres det vel ut som om kjøp av brukt 10 amp ladekladd er den rimeligste varianten her. Hvis noen har en de vil selge og/eller har sett en til slags noe sted, skriv/send gjerne lenke.
Hei, du kan få kjøpt en demobrukt Charge Amps for 4.500,- med full garanti !
slik: http://www.nofuel.no/Produkt/charge-amps-ladekabel-6-16a#product
Ring på forhånd om du henter selv.

Er dette samme som denne?
http://gronnemil.no/collections/ladekabler/products/charge-amps-blue-spark-mode-2-type-1-6-16a-1f-240v-7-5m
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

elektrolux

Ikke helt det samme da de demobrukte gjerne har orange kabel.

Men et tips: Benytt Grønne mil sin prismatch og krev kabelen for 4490.- Dette er til og med rimeligere enn om du benytter vaar 10% bumpersticker rabatt og ender opp med 4491 kr. ( 4661 kr med frakt ):  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21714.0.html

Er det ikke herlig med priskunkurranse?

Grønne Mil tilbyr Prismatch+ på dette produktet! Finner du varen rimeligere hos en av våre konkurrenter, så matcher vi prisen og gir deg ytterligere 500kr rabatt!

Her finner du nemlig kabelen rimeligere enn dem: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tromic

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:41
Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:09
Det var en god pris. Jeg er mest sannsynlig avhengig av å lade 16 amp kursen og 10 amp kursen på ulike tider av døgnet/natten pga hovedsikring.  Kan jeg løse dette med fast ladestasjon? Og kan jeg kjøpe adaptersettet ditt og få det med for samme forsendelse for evt å spare porto?

Ja, om du plugger i iMiEVen så vil den lade med en gang. Deretter kan du stille timeren i Teslaen til å starte lading ca. når iMiEVen er ferdig.
Du kan få adaptersett med i samme forsendelse til samme porto (150,-) så lenge du skal ha maks 15m blå 32A skjøteledning. Med lengre ledning overstiges 10kg vekt og portoen øker til 255,-.

Skal sjekke med elektriker om hva som evt skal til for å oppgradere kursen først. Du hører fra meg!
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

shuatorp

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. juli 2015, klokken 11:41
Ikke helt det samme da de demobrukte gjerne har orange kabel.

Men et tips: Benytt Grønne mil sin prismatch og krev kabelen for 4490.- Dette er til og med rimeligere enn om du benytter vaar 10% bumpersticker rabatt og ender opp med 4491 kr. ( 4661 kr med frakt ):  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21714.0.html

Er det ikke herlig med priskunkurranse?

Grønne Mil tilbyr Prismatch+ på dette produktet! Finner du varen rimeligere hos en av våre konkurrenter, så matcher vi prisen og gir deg ytterligere 500kr rabatt!

Her finner du nemlig kabelen rimeligere enn dem: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A

Hehe, hadde planer om det. Men hadde ikke funnet den så billig som du gjorde. Bestilte denne igår.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

jkirkebo

Sitat fra: Zanta på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:28
Kanskje dette er besvart i andre tråder, men jeg prøver likevel: Finnes det ladestasjoner (for hjemmebruk) som kan brukes på 3-fas 230 V (IT-anlegg)? Eller er det kun for 400 V (TN-x) det finnes 3-fas ladestasjoner, slik at vi som har IT må bruke 2x32 A for å få tilstrekkelig effekt (over 3,6 kW)?

3-fase 230V kan ikke brukes til å lade elbiler med mer enn 1 fase. 3-fase IT er ikke en del av Type 2 standarden, og ingen gidder å støtte en standard som kun brukes av Albania samt 3/4 av Norge ;)

Vil du utnytte alle 3 fasene er det trafo som gjelder. Ingen liten sak heller, en 6.2kVA lavtaps-trafo veier ca. 115kg.

Men for en iMiEV spiller jo ikke noe av dette noen rolle, den lader med maks 13A 1-fase uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. juli 2015, klokken 09:36
Sitat fra: Zanta på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:28
Kanskje dette er besvart i andre tråder, men jeg prøver likevel: Finnes det ladestasjoner (for hjemmebruk) som kan brukes på 3-fas 230 V (IT-anlegg)? Eller er det kun for 400 V (TN-x) det finnes 3-fas ladestasjoner, slik at vi som har IT må bruke 2x32 A for å få tilstrekkelig effekt (over 3,6 kW)?

3-fase 230V kan ikke brukes til å lade elbiler med mer enn 1 fase. 3-fase IT er ikke en del av Type 2 standarden, og ingen gidder å støtte en standard som kun brukes av Albania samt 3/4 av Norge ;)

Vil du utnytte alle 3 fasene er det trafo som gjelder. Ingen liten sak heller, en 6.2kVA lavtaps-trafo veier ca. 115kg.

Men for en iMiEV spiller jo ikke noe av dette noen rolle, den lader med maks 13A 1-fase uansett.
Likevel kjekt å trekke 3x32A 230V ut til garasjen om elektrikeren likevel er på besøk, gir flere muligheter. For det er fort gjort at det blir enda en elbil eller en oppgradering etterhvert. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Tromic

Jeg har sjekket litt med elektriker. Den 10 amp kursen jeg har i garasjen, kan oppgraderes til 13. Soørsmålet er om det da holder akkurat for å lade med 16 amp ladekladden jeg allerede har. Grunnen til at jeg spør, er at det i en annen diskusjon på forumet kom frem at ladekladden til IMiev ikke trekker mer enn 13 amp (3000 watt) uansett selv om det står 16 amp på kladden. Hva tror dere?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

Griffel

#27
Sitat fra: Tromic på mandag 20. juli 2015, klokken 07:39
... at ladekladden til IMiev ikke trekker mer enn 13 amp (3000 watt) uansett selv om det står 16 amp på kladden. Hva tror dere?
Ladekladder trekker ikke strøm. Den forteller lader i bilen hva lader maksimalt får lov å trekke. Så når bilens lader ikke er større enn ca.3kW og er en-faset kan den uansett hva som står på kladd ikke trekke mer enn det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Tromic på mandag 20. juli 2015, klokken 07:39
Jeg har sjekket litt med elektriker. Den 10 amp kursen jeg har i garasjen, kan oppgraderes til 13. Soørsmålet er om det da holder akkurat for å lade med 16 amp ladekladden jeg allerede har. Grunnen til at jeg spør, er at det i en annen diskusjon på forumet kom frem at ladekladden til IMiev ikke trekker mer enn 13 amp (3000 watt) uansett selv om det står 16 amp på kladden. Hva tror dere?

Antageligvis går det, men det er ingen garantier.
Ladestasjonen jeg selger kan også begrenses til 13A selvfølgelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. juli 2015, klokken 10:16
Sitat fra: Tromic på mandag 20. juli 2015, klokken 07:39
Jeg har sjekket litt med elektriker. Den 10 amp kursen jeg har i garasjen, kan oppgraderes til 13. Soørsmålet er om det da holder akkurat for å lade med 16 amp ladekladden jeg allerede har. Grunnen til at jeg spør, er at det i en annen diskusjon på forumet kom frem at ladekladden til IMiev ikke trekker mer enn 13 amp (3000 watt) uansett selv om det står 16 amp på kladden. Hva tror dere?

Antageligvis går det, men det er ingen garantier.
Ladestasjonen jeg selger kan også begrenses til 13A selvfølgelig.
Jeg målte for et par år siden strømtrekk fra vegg for den gamle originale 16A-kladden med en måler fra Clas Ohlson. Den trakk 3060 W.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA