Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Overbevis meg at Hydrogen bil er framtiden :-)

Startet av krisrst, torsdag 13. august 2015, klokken 14:28

« forrige - neste »

krisrst

Hei!

Etter å ha snoket litt rundt på forumet her ser jeg at de med 2011/12 leaf fint klarer > 120 km om sommeren. Jeg sliter veldig med å få dette til. Uten a/c og i perfekt vær, med kjøring i fartsgrensene går det ikke mer enn en 80-100 km. Kan det være noe galt med kjøretøyet? Leafspy gir meg ikke mer enn 9% tap.

lifern

SVART EUROLEAF 2013

skysurfer

2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt


leafnor

Tror ikke du har noe feil. Ligger du konstant i 80-100 så er nok forbruket på 1,8-1,9 kWt/mil, som gjør at du ender opp på omtrent 10mil og tomt batteri.

Min 1 gen 2012 trekker opp mot 20 kW på flat mark i 100 km/t, og etter en time slik vil den ha brukt 20 kWt, dvs flatt batteri. (Har 19,4 kWt tilgjengelig har jeg funnet ut av med LeafSpy).

En tind å sjekke er om noen bremser ligger på. Like så, sjekk lufttrykket i dekkene.



Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Har litt å si hvor i landet du kjører også. Jeg får f.eks et høyere forbruk på motorveien (4-felt) mellom Grimstad og Kristiansand enn E18 gjennom Vestfold med samme hastighet.

Og så er jo spørsmålet hvor du gir opp i den nedre enden av batteriskalaen. Kjører du til rødstrek, Low Battery Warning, Very Low Battery Warning eller skilpadda.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


Rødkleiv

100 km høres i utgangspunktet lite ut, så jeg vil anta at noe er galt.
Om det er noe galt med batteriet, bilen for øvrig, sjåføren (!) er ikke godt å si. Kjørestil har utrolig mye å si i elbil har jeg funnet ut.

Til sammenligning så klarer jeg mer enn 100km når jeg ligger helt jevnt med CC på 120 km/t (på spedometeret) på motorvei gjennom relativt flate Østfold. Det er i en 2014 Leaf med lav km stand.


Bjølseth1

Har ikke 2011 - 2012 modellene mindre batteri enn 2013 modellene ??
Jo hei å det går

acenta

KaiRK

Sitat fra: Bjølseth1 på søndag 12. juli 2015, klokken 01:52
Har ikke 2011 - 2012 modellene mindre batteri enn 2013 modellene ??

Nope... Samme kapasitet om man ikke ser på tapet pga. alder.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

tomrh

Hvis man har kjøpt nye dekk vil man kunne oppleve noe sånt.

Opplevde det nettopp på vår i-MiEV. Slitte dekk har opptil 20% lavere rullemotstand, så når nye kom på gikk rekkevidden over natta ned med 10-15 km. Hvis man i tillegg har kjøpt dekk uten å ofre rullemotstand en tanke, og den er høy (f.eks. E eller F), kan man fort oppleve 25-30 km tapt rekkevidde. Legg på litt lavt dekktrykk som Emil sier, og man ramler lett ned på bare 100 km rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: krisrst på lørdag 11. juli 2015, klokken 14:26
Leafspy gir meg ikke mer enn 9% tap.
Dvs du får ca 255 GIDS ved fullading?
Min 2012 med  70.000km bak seg lader til mellom 245-248 GIDS. Det er 11-12% tap. Og da er SOC ca 93%.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Topografi betyr enormt mye for forbruket som @Emil er inne på.. For eksempel er min reiserute ca 50km hver vei gjennom 3 undersjøiske tunneler med veldig bratte stigninger. Etter å ha sammenliknet med kjøring på flat vei (for eksempel Jærkysten) er det enorme forskjeller på forbruk; dette er en variabel som kommer i tillegg til bruk av varme/ac, utetemperatur, lufttrykk, type dekk, kjørestil.
100km praktisk rekkevidde på min reiserute t/r jobb er mer norm for en Leaf med god kapasitet på batteripakken; med praktisk mener jeg at man når fram til destinasjon rett før eller omtrent likt med "very low battery warning".

Og - under vanskelig topografiske forhold er det ingen praktisk forskjell på "Japan Leaf" eller "EuroLeaf" under ellers identiske forhold, EuroLeaf bruker mer i bratt oppoverbakke, men regenererer bedre nedover - spesielt i B-modus.

Med relativt god kapasitet på batteripakken vil en Leaf ha praktisk max rekkevidde på 100km ved krevende topgrafi, ,men ellers perfekte forhold.
Min Leaf som har passert 100.000km og har en redukasjon i kapasitet  klare nå max 80-90km på denne arbeidsruten under ellers perfekte forhold. Identisk med hva en ny e-NV200 Evalia klarer på samme rute.

e-h

Vår 2015 Leaf kjørt under 7000km bruker godt og vel 1% batteri per km med kun by (kø) og motorveikjøring mellom Stavanger, Forus og Sandnes (inkl AC og varme). Så vil vel tro at 100km er nokså gjengs. Merker at kjører man lenger strekk og jevnere fart så kommer man lengre på samme batteri-status. Utover dette har jeg lest at de siste % batteri er drøyere, men har aldri kjørt lenger enn første batteri-advarsel som kommer på ca 20% så kan egentlig ikke uttale meg over faktisk rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA