Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: LeafSpy

Startet av ludo, torsdag 13. august 2015, klokken 13:44

« forrige - neste »

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

Sitat fra: Sven-E på søndag 19. juli 2015, klokken 20:34
For det er vel ingen regler for hvor lang skjøteledning man har før støpselet på ladekabelen?
0,0m om du leser brukermanualen til Tesla. (eller en hvilken som helst av andre elbilers manualer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på søndag 19. juli 2015, klokken 21:09
0,0m om du leser brukermanualen til Tesla. (eller en hvilken som helst av andre elbilers manualer.

Hvor i manualen til i3 står det?

MadsKB

Det står på baksiden av ladekladden til Tesla.

"DO NOT use with an extention cord"

jkirkebo

Sitat fra: MadsKB på mandag 20. juli 2015, klokken 11:45
Det står på baksiden av ladekladden til Tesla.

"DO NOT use with an extention cord"

Jepp, det er de pålagt å skrive. Men det fungerer helt fint alikevel ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. juli 2015, klokken 16:00
Sitat fra: MadsKB på mandag 20. juli 2015, klokken 11:45
Det står på baksiden av ladekladden til Tesla.

"DO NOT use with an extention cord"
Jepp, det er de pålagt å skrive. Men det fungerer helt fint alikevel ;)
Så jeg går ut fra at du også skriver dette på dine semiportable ladestasjoner, for å kunne sette på et CE merke, og for å unngå et regresskrav fra et forsikringsselskap om det utenklige skulle skje at skjøteledningen bruk til lading på grunn av en feil forårsaker brann.

og følgelig:
Sitat fra: Sven-E på søndag 19. juli 2015, klokken 20:34
Og blir det nye salgsargumentet:
"Vi leverer alt fra 1 til 30 meter skjøtekabel sammen med selve ladekabelen." ?
Vil en ikke kunne bruke dette som salgsargument.

Sitat fra: Ferry på mandag 20. juli 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Griffel på søndag 19. juli 2015, klokken 21:09
0,0m om du leser brukermanualen til Tesla. (eller en hvilken som helst av andre elbilers manualer.

Hvor i manualen til i3 står det?
som salgsargument.
Siden jeg ikke har i3 er det ikke lett å svare på, men at det står er er et krav for å kunne CE merke den.
Vanligvis er det et avsnitt, som ingen leser, hvor det står listet alt en ikke bør gjøre.

Svenskene har så vidt jeg husker et unntak og tillater en maks. 30cm overgang. (f.eks CEE til Schuko)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ludo

Jeg har ikke satt meg inn i CE krav i detaljert, men jeg blir ikke overasket om de 30 cm ikke kommer under CE krav.

Hvordan tror dere spark amp har fått CE merket med produktene sine?

Jeg jobber med elektronikk utvikling. Noen ganger når det er litt spesielle produkter, ber vi nemko vurdere hvilke standarder som produktet bør oppfylle. Ikke alle disse ligger under CE, men kan velge å ta de med.


Griffel

Sitat fra: ludo på mandag 20. juli 2015, klokken 19:34
Jeg har ikke satt meg inn i CE krav i detaljert, men jeg blir ikke overasket om de 30 cm ikke kommer under CE krav.
Hvordan tror dere spark amp har fått CE merket med produktene sine?
Siden kravet står i "EN 61851-1 Electric vehicle conductive charging system -- Part 1: General requirements." (EN= Europa Norm)
Så skal det vel mye til å kunne se bort fra denne, det er vel heller produsentens tolkning av at kravet er irelevant når en ikke har en ICCB.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 20. juli 2015, klokken 19:01
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. juli 2015, klokken 16:00
Sitat fra: MadsKB på mandag 20. juli 2015, klokken 11:45
Det står på baksiden av ladekladden til Tesla.

"DO NOT use with an extention cord"
Jepp, det er de pålagt å skrive. Men det fungerer helt fint alikevel ;)
Så jeg går ut fra at du også skriver dette på dine semiportable ladestasjoner, for å kunne sette på et CE merke, og for å unngå et regresskrav fra et forsikringsselskap om det utenklige skulle skje at skjøteledningen bruk til lading på grunn av en feil forårsaker brann.

Jeg selger ikke ferdigmonterte, CE-merkede semiportable ladestasjoner. Det er etter min mening umulig, siden reglene krever maks 30cm fra kladd til støpsel og det er håpløst for en tung 22kW sak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludo

ICCB =  In Cable Control Box?

Skal si meg enig at dette kanskje faller under CE.

Det er jo "litt greia" med CE, at det er en vurdering av produsent at produktet oppfyller/merkes CE.
La oss si at Charge Amps har vurdert at deres kabel ikke har ICCB.

Da kan en idiot vurdere dette med ICCB for Charge Amps annerledes, melde inn dette og stoppe salget.
Kanskje det blir en rettssak ut av det også.

Dette kan jo skje i det tilfelle en tar øksa å kutter over ledningen, og dermed får strøm i seg.

Ikke at jeg tror at denne idioten finnes... :)


EV-Institute

#25
Den beste begrunnelsen til en kort avstand mellom vegg og kontrollboksen er for å unngå skader på kontrollboksen. Hvis kabelen er lang så vil boksen kunne bli liggende på bakken. Kontrollbokser som ligger på bakken vil kunne bli overkjørt og kapslingen ødelegges. Hvis det ligger en kontrollboks med ødelagt kapsling på bakken som fører strøm vil nysgjerrige dyr eller mennekser bli hardt skadet. Kontrollbokser fører gjerne 3kW/16A med strøm. Bare tenk på muligheten for de fatale konsekvensene en åpen kontrollboks kan gjøre i regnvær og vanndammer.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

elektrolux

Sitat fra: EV-Institute på fredag 24. juli 2015, klokken 15:32
Den beste begrunnelsen til en kort avstand mellom vegg og kontrollboksen er for å unngå skader på kontrollboksen.

Heller ingen god begrunnelse da standarden krever at kontrolboksen tåler 500Nm ? overkjøring. Vi hadde et kinaprodukt til testing som helt klart ikke ville kunne tåle overkjøring og valgte bl.a derfor å ikke ta dette inn i sortimentet vårt.

Det beste er (som vanlig) tyskerene sin tilnærming, nemlig 2 m kabel som tillater forsvarlig plassering av kontrolboksen og uten at Schuko blir belastet med vekten av den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ludo

Har du lov til å selge disse tysker ladere i Norge? Hva er konsekvensenr hvis det ikke er lov?

Jeg har vel skrevet mine tanker om det ovenfor, men hva tenker amdre?

ludo

En kabel fra Tyskland, med 2m er også CE merket?
Et CE merke gjelder for hele Europa? Så da burde det være mulig å selge denne i Norge også??

Rav4_EV

Det er bruken som er ulovlig. Selger får et forklaringsproblem dersom han selger en vare som ikke kan lovlig benyttes.
Dermed han komme i et erstatningsansvar dersom noe brenner eller noen blir skadet.

Charge-Amps og tilsvarende kabler er ikke lov å benytte i Norge. Så lenge selger er i et annet land kan ikke DSB gjøre noe.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA