Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De tåler ikke å bli frakjørt av en elbil

Startet av ChrML, torsdag 13. august 2015, klokken 08:27

« forrige - neste »

ChrML

Hei.

Er akkurat blitt ny eier av Tesla.

Prøver å lade bilen hjemme nå. Via vanlig schuko stikk 16a. Men den lyser bare hvit og sier "Connect charge cable". Om jeg låser bilen, forsøker å plugge ut laderen (da lyser den blått), dytter den inn igjen så laderen den i 2 min og så slutter den å lyse. Hva kan være galt?

Laderen er satt ordentlig inn til det sier klikk. I går bare plugget jeg i og gikk så ladet den som den skulle i hele natt.

Ladet på en superlader for litt siden. Plugget i laderen, den begynte å lade og så gikk jeg fra bilen. Når jeg kom tilbake hadde den sluttet å lade. Jeg plugget ut og inn igjen og låste bilen manuelt med 2 trykk på nøkkel, Da fortsatte den. Må bilen låses manuelt for at den skal lade uten å sitte inni?

Takker på forhånd for svar.

djlarsen

2 trykk låser vel opp?
1 langt trykk låser..
Med mindre jeg husker veldig feil.
Og det skal ikke være nødvendig å låse for å lade

VL

Er fersk selv, men jeg pleier nå å sitte bortenfor med ulåst bil å spise eller gjøre på noe mens den lader. For meg spiller det ingen rolle om den er åpen,låst eller om jeg sitter inni den i hvert fall.
Hvordan plugger du i når du lader på 16A? Først i veggen så i bilen sant?

Er forresten ett trykk for å låse. Mener 2 trykk midt på nøkkelen frigjør laderen? ( rett meg om jeg tar feil )

Så benytter jeg anledningen til å spørre om noe selv, har ladet 5-10 ganger på SC totalt, men sist gang jeg ladet på SC kom det en vanvittig høy "summe" lyd... Er dette normalt? Har ikke opplevd så høy lyd de foregående gangene....
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Trallalala

Høy lyd fra vifta er normalt hvis du har kjørt et stykke, og da spesielt i sommervarmen.

Eller kom lyden fra et annet sted?

Jejl

Sitat fra: VL på fredag 10. juli 2015, klokken 22:34
Er fersk selv, men jeg pleier nå å sitte bortenfor med ulåst bil å spise eller gjøre på noe mens den lader. For meg spiller det ingen rolle om den er åpen,låst eller om jeg sitter inni den i hvert fall.
Hvordan plugger du i når du lader på 16A? Først i veggen så i bilen sant?

Er forresten ett trykk for å låse. Mener 2 trykk midt på nøkkelen frigjør laderen? ( rett meg om jeg tar feil )

Så benytter jeg anledningen til å spørre om noe selv, har ladet 5-10 ganger på SC totalt, men sist gang jeg ladet på SC kom det en vanvittig høy "summe" lyd... Er dette normalt? Har ikke opplevd så høy lyd de foregående gangene....
Det er vifta som starter for å kjøle ned batteriet. Den kom på hver eneste sc når vi kjørte Stavanger - Stockholm t/r.

VL

Må høre bedre etter hvor den kommer fra neste gang. Men mener det var foran dashbordet et sted.
Godt mulig du har rett i det du sier. Hadde "grisekjørt" litt og hadde lite batteri. Ca 20 pluss grader var det også.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

cairnz

Sitat fra: ChrML på fredag 10. juli 2015, klokken 22:22
Hei.

Er akkurat blitt ny eier av Tesla.

Prøver å lade bilen hjemme nå. Via vanlig schuko stikk 16a. Men den lyser bare hvit og sier "Connect charge cable". Om jeg låser bilen, forsøker å plugge ut laderen (da lyser den blått), dytter den inn igjen så laderen den i 2 min og så slutter den å lyse. Hva kan være galt?

Laderen er satt ordentlig inn til det sier klikk. I går bare plugget jeg i og gikk så ladet den som den skulle i hele natt.

Ladet på en superlader for litt siden. Plugget i laderen, den begynte å lade og så gikk jeg fra bilen. Når jeg kom tilbake hadde den sluttet å lade. Jeg plugget ut og inn igjen og låste bilen manuelt med 2 trykk på nøkkel, Da fortsatte den. Må bilen låses manuelt for at den skal lade uten å sitte inni?

Takker på forhånd for svar.
Hvis du trykker to ganger på nøkkelen så frigjør du ladekabelen (avbryter lading og lyset blir hvitt). Trykker du -en- gang på nøkkelen låser du.

Hvis du åpner bilen med å trykke to ganger på nøkkelen så stopper du samtidig lading. Hvis du ikke vil stoppe lading når du nærmer deg bilen så går du til bilen og enten venter på at håndtak kommer ut hvis du har det aktivert, eller så trykker du lett på håndtaket, så kommer det ut.

Ikke dobbeltklikk på nøkkelen hvis du lader og ikke vil stoppe lading.

Når du dobbeltklikker og løser ut ladekabelen så har du cirka minutt eller to på deg. Hvis du ikke har trekt ut kabelen til da, så låser den fast og fortsetter å lade. Når bilen er låst vil det som regel ikke lyse grønt ved lading (alle lysene er av).

Ladeportlys:
Hvitt - Kabel ulåst/ingen strøm
Blått - Kabel låst/lader ikke.
Grønt blinkende - Kabel låst/lader
Rødt - Kabel låst/feil.

Husk at hvis du har på scheduled charging så vil den lyse blått inntil den begynner lade.
Elbilist

ChrML

Takk for svar. Da skjønner jeg mer hva som skjer.

Så bilen lader selv om den ikke blinker grønt når bilen er låst hvis jeg forsto riktig?

Leif1

Når du låser slutter det å lyse ved ladeporten. Det skal være sånn.
Ett trykk på nøkkelen.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA