Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Justering av ladestrøm på i3

Startet av alr, onsdag 12. august 2015, klokken 20:47

« forrige - neste »

alr

Rød S85D
Love it to pieces!!

Blouberg

Hvorfor i all verden er dette et skritt tilbaje. Alt dette handler om er p unngå at folk blir skadet..

elektrolux

#2
Hører nesten allerede hissig Abarth lyd fra E-Up sine 100 W utvendige høytalere. Dette må stå i stil med bilens ytelser slik jeg tolker den nye loven.

Her blir det heftig rusing på tomgang mens jeg freser ned gata mens naboer forsøker å sove eller nyte fuglekvitter en tidlig morgen.  ;D

Heldigvis er strøket vant med mye støy fra naboer som nå kjører Harley, men det blir jo spennende med hissig lyd fra små elbiler med ytelser kun små italienere har stilt opp med til elbilene dukket opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

alr

Såklart. Men finnes det andre måter å unngå slike ulykker på?
Holdningskampanje for å få folk til å bruke øynene mere? Gå på riktig side av veien? Se seg bedre for før man krysser?
Det å tilføre "gammeldags" støy til stille kjøretøyer framstår hvertfall for meg som en kortsiktig og gammelmodig løsning. Det var jo ikke akkurat som om bilene ble tilført lyd av hover og vrinskende hester da bilene begynte å overta for hestekjerre i sin tid.
Rød S85D
Love it to pieces!!

Øyvind.h

Sitat fra: Blouberg på fredag 10. juli 2015, klokken 23:38
Hvorfor i all verden er dette et skritt tilbaje. Alt dette handler om er p unngå at folk blir skadet..
Fordi stillegående biler er fremtiden. Selv mange fossilbiler er blitt svært stillegående i lave hastigheter. Skal de også få ekstra motorlyd? Ta deg en trikketur gjennom Oslo sentrum. De som går rett ut i gaten uten å se seg for går med mobilen i hånden/hodetelefoner på og er i en annen verden. Da hjelper ikke litt ekstra støy. Ulempene ved dette påbudet (slik det foreligger nå) er mye større enn fordelen som oppnås i ekstremt sjeldne tilfeller.

Over tid vil alle lære seg at biler ikke lenger bråker og forgiftet luften med giftig eksos. Dette er naturlig teknologisk utvikling, og påbudet er så baklengs at man kan mistenke fossilbil-industrien for å stå bak.
Motorlyd? Som lignende fossil? Mangler bare krav om giftig eksos også nå, så er vi i mål :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Blouberg

Sitat fra: alr på lørdag 11. juli 2015, klokken 07:41
Holdningskampanje for å få folk til å bruke øynene mere? Gå på riktig side av veien? Se seg bedre for før man krysser?
Gode forslag som uansett burde være på agenda. Men i forhold til blinde og svaksynte, barn og dyr vil holdningskampanjene virke lite.
Synes det er uproblematisk å legge på litt lyd ved lave hastigheter. 

Amoss

Sitat fra: Blouberg på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:17
Synes det er uproblematisk å legge på litt lyd ved lave hastigheter.

Elbiler er ment for å avhjelpe flere problemer på en gang:

  • - Redusere de lokale forurensingene. Rett nok avhjelper de lite på svevestøv fra dekk/veidekket.
  • - Redusere utslipp av globale klimagasser.
  • - Redusere avhengigheten av fossile brennstoffer.
  • - Redusere støy fra veitrafikk. Rett nok, i høyere hastigheter vil støy fra dekk og veibane ofte være den primære støykilden, og elbiler vil derfor da ha liten effekt, men i lavere hastigheter - som er spesielt aktuelle nært bolig- og arbeids-miljø hvor problemet med støy er mest påtrengende - er det en god hjelp.

Slik jeg oppfatter direktivet/loven vil denne tilnærmet eliminere punkt 4 i listen over. Jeg er ikke prinsipielt i mot en hver form for kunstig lyd (selv om jeg nok mener det er unødvendig), men å få lavstøyende biler til å generere tilnærmet den lyden de ville hatt laget dersom de ikke var lavstøyende virker på meg svært uproduktivt.

Merk også at loven i følge artikkelen er myntet på alle støysvake biler, ikke bare elbiler. Så når bilprodusentene har lagt ned store resurser på å klare å fremstille støysvake biler etter krav fra samfunnet, så skal samfunnet kreve at de skal legge ned nye resurser på ett system for å kunstig generere den lyden de har klart å eliminere?

Sier ikke at jeg ikke forstår problemet dette kan medføre for blinde og svaksynte, men i alle fall denne løsningen er helt bak mål. Her burde man nok tatt en tur til i tenkeboksen og finne en bedre løsning.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

BMW motorsykkelen min har en dreieventil på eksosen og leder avgassen via ekstra dempeledd ved delgass. Kanskje moderne fossilbiler som omtrent ikke støyer kunne fått en tilsvarende ventil, bare med motsatt funksjon. Da kunne støyen kommet opp på et trygt nivå.

Ellers hadde jeg i sin tid Mot Guzzi med Lafrankoni potter. Hadde klister på siden som sa: Loud pipes saves lives.

Litt i tvil om det når hysteriske naboer knyttet nevene og små unger løp gråtende til mødrene sine.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Kom plutselig på riktig lyd for jentungen sin elektriske 3 hjuler:

Må selvfølgelig være lyden av Piaggio sine 3 hjuls 2 takter lastebiler. Kombinert dette med heftig blårøyk med lukt av brent 2 takter olje så burde alle døve o svaksynte være riktig så trygge  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erikf

Sitat fra: Amoss på lørdag 11. juli 2015, klokken 14:06
Så når bilprodusentene har lagt ned store resurser på å klare å fremstille støysvake biler etter krav fra samfunnet, så skal samfunnet kreve at de skal legge ned nye resurser på ett system for å kunstig generere den lyden de har klart å eliminere?
Der traff du spikeren på hodet!

Kan ikke forestille meg noe annet enn at disse kravene blir påklaget og reversert før de trer i kraft. Det skal så lite sunn fornuft til å forstå at det er for bakstreversk til å innføre.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Geir81


Sitat fra: Blouberg på fredag 10. juli 2015, klokken 23:38
Over tid vil alle lære seg at biler ikke lenger bråker og forgiftet luften med giftig eksos. Dette er naturlig teknologisk utvikling, og påbudet er så baklengs at man kan mistenke fossilbil-industrien for å stå bak.
Motorlyd? Som lignende fossil? Mangler bare krav om giftig eksos også nå, så er vi i mål :)

Javisst, om man trasker rundt i trafikken med headset og i tillegg låser øynene på mobilen, så vil jo lukt bli en viktigere sans for å kunne navigere. Om alle nullutslippsbiler fikk ettermontert en liten dieselbrenner som imiterte avgassene fra en fossilmotor i lave hastigheter kunne dette også vært løst!

elektrolux

Sitat fra: Geir81 på søndag 12. juli 2015, klokken 10:49
Om alle nullutslippsbiler fikk ettermontert en liten dieselbrenner som imiterte avgassene fra en fossilmotor i lave hastigheter kunne dette også vært løst!

Eller omtrent som Classic bilene med Webasto. Blir mer og mer imponert over hvor framsynte Think Classic var. Eneste er hvordan en skal lede vekk all varmen om sommeren.

Kanskje den enkleste løsningen og den lovgiverene tilstreber er ombygging til ICE motor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

De første elektriske PSA'ene (Saxo og P106 før ca 1999) hadde "forgjengerhorn". Det var en ekstra hornknapp som gir fra seg en "skrangle"-lyd.
Hadde ikke det vært bedre ??  Så slipper man at lyden er på når det ikke er fotgjengere i nærheten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

K S

Sitat fra: Blouberg på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:17
Sitat fra: alr på lørdag 11. juli 2015, klokken 07:41
Holdningskampanje for å få folk til å bruke øynene mere? Gå på riktig side av veien? Se seg bedre for før man krysser?
Gode forslag som uansett burde være på agenda. Men i forhold til blinde og svaksynte, barn og dyr vil holdningskampanjene virke lite.
Synes det er uproblematisk å legge på litt lyd ved lave hastigheter.

Hva med døve? Hvilke tiltak skal en gjøre overfor de? Installere en lastebilmotor som har tilstrekkelig vibrasjon og lukt?

Blouberg

Sitat fra: K S på søndag 12. juli 2015, klokken 14:29
Hva med døve? Hvilke tiltak skal en gjøre overfor de? Installere en lastebilmotor som har tilstrekkelig vibrasjon og lukt?

Denne diskusjonen er vel neppe relevant for døve..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA