Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Collector - hva er dette?

Startet av stiano, fredag 08. januar 2010, klokken 15:42

« forrige - neste »

stiano

Har fått konstatert defekt lader på min 2001 US THINK. Ny lader koster ca 20.000,-. Problemet er også at ny lader er utsolgt og Automotive Services har ingen på lager. Må da evnt. vente på at de får inn en bil som skal vrakes og at lader tas derfra. Er jo ikke akkurat ukentlig det skjer.
Bilen lader, men den må stå i over 1 døgn før den begynner å lade. Sikkert ikke sunt for bilen.

Lurer på om det er noen som tilfeldigvis har en lader liggende som de vil bli kvitt, eller vet om noen som har?
Eller er det noen som har noen andre tips? Alt mottas med takk.
Hvor mye tror dere bilen er verdt hvis jeg selger den med defekt lader? Bilen har gått ca 48.000 km.


Stian
Oslo, 2001 Th!nk City.

elektrolux

Dør laderen, dør bilen, slik det er nå.

Håpet er likevel at noen klarer å bygge en erstattningslader snarest.

I ditt tilfelle sier du at bilen lader, men kun etter ett døgn? Det høres rart ut, og jeg lurer på om du har batteriproblem i stedet?

F.eks en liten isofeil som tørker ut i løpet av nevnte døgn, eller tempsensor som indikerer for høy temperatur.

Prøv dette. Vil du likevel selge kan du ringe 45290180 for et bud.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stiano

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. desember 2009, klokken 16:21
I ditt tilfelle sier du at bilen lader, men kun etter ett døgn? Det høres rart ut, og jeg lurer på om du har batteriproblem i stedet?

F.eks en liten isofeil som tørker ut i løpet av nevnte døgn, eller tempsensor som indikerer for høy temperatur.

Hvordan sjekker jeg dette? Må innrømme at jeg aldri har skrudd på bil før, hvertfall ikke på elbil, så hvordan dette sjekkes vet jeg ikke.

Symptomene er hvertfall at de 2 siste gangene jeg har ladet opp bilen, lyser ladelampen konstant med engang jeg plugger den i. Etter 4-5 timer har den ikke ladet noe og ladelampen lyser fortsatt konstant. Prøver jeg å sette på tenning og kjøre, er det lite strøm. Lar jeg den stå ca 1 døgn har den ladet opp til ca 80% (første gang det skjedde) og ladelampen blinker. 2. gang det samme skjedde hadde den kommet opp til 100% og ladelampen lyste konstant.

Første gang det skjedde hadde bilen stått i ca 1 uke og ladet seg helt ut. Fikk ikke på nødblinken engang når jeg skulle taue den.

Diagnosen til Automotive Services er defekt lader.
Oslo, 2001 Th!nk City.

hens

Hvis 12 voltbatteriet har vært helt tomt, kan det hende at det er årsaken til manglende lading. Det har da ikke kapasitet til å holde spenning i bms'ens hvileperiode.    -Lad 12voltbatteriet.
Det kan også være at viftene på laderen har gått. Da vil den lade til temperaturen stiger i laderen, og så venter den til temperaturen synker.
Det kan være fuktighet i laderen som forstyrrer ladingen.
Eller som Elektrolux nevner dårlig kontakt på følere, eller overledning i batteriet

Sett inn bosted i profilen, da blir alt meget lettere.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Kan skaffe brukt lader, senere også nye.

Ta kontakt.
90608080 Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ken

#5
Da har du litt å teste Stiano. Det er mange årsaker til hvorfor batterien vill ikke lader. Det er positiv at det er litt liv i laderen. Til vanlig er de helt død.
Kontakt til temperaturfølerne finnes i den  lille luken under føresetet. Sort plugg med rød låseklips. Mål motstand og sammenligne verdier med de i elbilwiki. http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Teknikk
Kjøp plugg inn energimåler og registrer hva som skjer når du sette bilen til lading. Les ampere. Kom med tilbakemelding.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Hvis du bestemmer deg for å beholde bilen kan jeg anbefale nikometeret, som leser ut data fra BMS og lader. Det kunne muligens fortalt deg at noe ikke var som det skulle før laderen kuttet helt.

Jeg har nikometer, ring eller SMS 928 48 476 hvis du bor i Oslo og er interessert i få sjekket nærmere.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

stiano

Takker for alle svar, skal se hva jeg får til.
Bor forresten i Oslo (lagt inn i profilen nå).
Oslo, 2001 Th!nk City.

elektrolux

Legg gjerne bosted og annen info nederst på denne siden også ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2009, klokken 08:39
Legg gjerne bosted og annen info nederst på denne siden også ;)

Dvs i feltet "Signatur og info om egen elbil" i profilen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stiano

Hei igjen,

Har vært dårlig med oppdatering i denne saken, men go nyheten er at bilen nå er reparert.
Det var som mange her mente ikke laderen som var defekt, men ett brudd i en ledning (eller del, husker ikke helt) som forårsaket problemet. Det har vært mye frem og tilbake i saken og jeg var forberedt (og hadde organisert) henting av bilen med henger. Da jeg ringte for å avtale henting fikk jeg beskjed om at bilen var reparert og at jeg bare kunne komme å hente den.

Er utrolig lettet for at bilen nå fungerer igjen, og at reparasjonen bare kom på 1000,-.
Tusen takk for all hjelp jeg har fått fra dere, hadde ikke klart å ha EL bil uten det!!

Stian
Oslo, 2001 Th!nk City.

stiano

Gleden var kortvarig  :(
Var å skulle hente bilen i går. Henter nøkkelen og betaler, går ut for å starte opp bilen, men den er helt død. Går inn igjen å forteller dette, en mekaniker blir meg med ut. Så kommer kundebehandleren ut og sier "er ikke dette bilen med defekt lader?" Jeg sier "jo, men jeg snakket med dere i går (onsdag) og fikk beskjed om at det ikke var laderen, men en annen feil som var rettet opp i og at jeg bare kunne hente bilen".
Etter litt frem og tilbake viser det seg at den jeg pratet med på onsdag hadde tatt feil av min bil og en annens bil, og trodde derfor at bilen min var fikset.
Skal nå hente bilen i morgen med henger, så får jeg vurdere hva jeg skal gjøre. Skal prøve å få gjort det dere har foreslått, selvom mine mekaniske erfaringer er veldig begrenset.

Takker igjen for alle svar, håper det løser seg!
Oslo, 2001 Th!nk City.

Ken

Kjøp en elektronisk lader og få spennining i 12 volts batteri ved å lage en tilslutning til sigarett kontakt. Obs på pluss / minus. Pluss i midten. Det kan hende ar DC/DC omformer er dårlig og 12 volts servicebatteri er tom for strøm og blir ikke oppladet av DC/DC omformer. Den er kanskje skadet av vann inntrengelse.
Hvis bilen oppføre seg normal etter at 12 volten er ladet og vil ta imot lading e det mye grunn til å bekrefte diagnosen. 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA