Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilbehør til ny 90D med panotak.

Startet av Reodor, onsdag 12. august 2015, klokken 13:39

« forrige - neste »

Reodor

Starter en ny tråd med et sitat hentet fra en annen tråd og håper dette ikke blir for uryddig.

Det ser ut som om fremtiden kommer raskere enn mange av oss har trodd når det i Fredrikstad nå innføres nettleie basert på maksimum effektuttak mot det som var vanlig tidligere, energiuttak.

Den nye prismodellen er nok satt opp for å begrense effekttopper i strømnettet slik at behovet for investeringer i nettet kan holdes så lavt som mulig.

Dette blir gjordt mulig med innføringen av automatiserte strømmålere og vi kan forvente at dette prinsippet med ulike variasjoner vil legges til grunn i resten av landet i årene som kommer.

Jeg ønsker med dette å starte en tråd som ikke diskuterer for og imot dette prinsippet men som diskuterer mulige tekniske løsninger for å begrense effekttoppene i eget hjem.

Batteriløsning er nevnt. Andre løsninger er tidsstyrt utkobling av el-bil lading, varmekabler og varmtvannsbereder.

Finnes det utstyr som overvåker totalt strømforbruk og som kan kutte andre strømbrukere etter en prioriteringsliste?

Eventuellt slik at ved høyt strømforbruk kuttes varmtvannsbereder men bare om den er varmere enn 40 grader?

Finnes det tidsur for blått 16A 3 pins stikk eller bør dette styres fra sikringsskapet?

Er det trygt å styre en 3 kw varmtvannsbereder med et tidsur til 39 kroner?

Kjør idedugnad!




Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:34
Sitat fra: TB på tirsdag 07. juli 2015, klokken 21:57
Sitat fra: Zanta på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:21
.... og nå som strømmen er ca 15 øre/kWh + nettleie er det enda lavere.

Det er sant, men ved å legge til nettleige og avgifter blir det fort 65 øre pr kWh sjølv no på sommaren.
15 kWh x 0,65 = 9,75 kr for ein lading.

Dermed kan ein grovt seie ein lading kostar mellom 10 - 15 kr?

Referanse: https://www.ssb.no/elkraftpris/

Det kommer an på hvordan nettleien her lagt opp. Her i Fredrikstad får jeg nå ny nettleietariff fra august som er basert på effektuttak og ikke energiuttak. Snittet av de 3 timene med høyest effektuttak ganget med 35 kroner sommerstid og 107,50 vinterstid blir nettleien. Om jeg i de 3 timene jeg har brukt mest energi har brukt hhv. 7kWh, 9kWh og 11kW blir snittet 9kWh og nettleien 35*9=315 kroner. Uavhengig av om jeg har brukt 100kWh eller 10.000kWh den måneden. Marginalkostnaden for å lade en elbil med 15kWh blir da under 5 kroner.

Spørs om ikke dette betyr at batteripakker plutselig blir _veldig_ gunstig å installere....
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

jkirkebo

Jeg må nevne at mitt første innlegg ikke var helt korrekt. Biten om effektledd er riktig, men det er fortsatt et energiledd i tillegg på 23 øre sommerstid og 25 øre vinterstid. Dette er 15-17 øre lavere enn tidligere, men nå kommer altså effektleddet på toppen. Jeg har regnet på det og ser at det ikke er en sjanse i helvete på at jeg klarer å komme ned på samme nettleie som før, og det tror jeg få andre også klarer. Siden de ikke skal ha inn mer penger tror jeg de blir nødt til å endre prisene sine. Jeg har en kommunikasjon på gang med de ang. dette, får se om det kommer noe ut av det.

Jeg kommer til å gjennomføre noen tiltak hjemme. Ikke på vann/vann varmepumpen, den får styre seg selv siden vi har leieboere også som er avhengig av den (jo, forresten vil jeg nok sette ned tilskuddsvarmen fra 9kW til maks 3kW). Men oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel skal nå primært kjøres på dagtid når sola skinner (vi har 15.2kWp med solcellepaneler på taket og enormt med effekt til overs selv om det er lett overskyet).
Det samme gjelder elbilene, jeg kommer til å bytte ladestasjon på Leafen til en type jeg kan velge mellom 6A og 16A. 6A om den må lades når det er gråvær, vinterstid osv. og 16A om den lades på dagtid når sola skinner.
Noe lignende blir gjort med Teslaen, den kommer til å lades med 32A på dagtid om det er sol eller 5A døgnet rundt om solcellebidraget er lavt.

Det beste hadde vært en løsning som leste av husets strømforbruk og senket ladingen til 6A om effektforbruket oversteg innstilt verdi (f.eks 4kW i Jjuli og 8kW i januar). Så om noen kjenner til en løsning som kan lese av forbruket, og kringkaste den infoen til bokser som slår av og på utstyr etter definerte parametre er det helt klart noe som er interessant å se på. I tillegg trengs et display som viser aktuelt effektforbruk slik at man kan styre litt manuelt det som ikke styres automatisk.

Og om noen trenger en 20A Clipper Creek ladestasjon til Leaf og andre Type 1 biler rimelig er det bare å sende en PM ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 10:46
Så om noen kjenner til en løsning som kan lese av forbruket, og kringkaste den infoen til bokser som slår av og på utstyr etter definerte parametre er det helt klart noe som er interessant å se på. I tillegg trengs et display som viser aktuelt effektforbruk slik at man kan styre litt manuelt det som ikke styres automatisk.

Det er vel det SMA Solar Technology's "Smarthome" løsninger åpner for.
PDF brosjyre: SMA SMART HOME - SMA Solar Technology AG og WEB-sider med mere info: http://www.sma.de/en/home-systems/solar-system-smart.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Det finnes flere produkter som leser av "øyeblikksforbruk" og rapporterer dette på ulike vis. Så en som viser på et display på f.eks. pad eller mobiltelefon, som hadde til hensikt å bevisstgjøre eier/bruker, og slik justere forbruket.

for den som vil DIY så kan en enkel arduino eller tilsvarende med en optisk avleser telle pulser på strømmåleren og rapportere på alskens vis.

I sin enkleste form ser jeg at nå kommer omsider "utsatt start" på oppvaskmaskin og andre hvitevarer omsider til sin rett. :)

Definitivt et tema det blir interessant å følge med på framover, og nok et incentiv til å få igang solcelleanlegg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Reodor

Ser ut som om det er effektuttaket over en time som er avgjørende slik at en vannkoker o.l som står på en kort stund ikke vil trigge en høyere tariff. Spesiellt ikke dersom de regner i desimaler og ikke bare heltall. Det er isåfall bare de absolutt høyeste toppene som går over en viss tid som er avgjørende.
Isåfall burde det holde å sikre seg at tiden man lager mat ikke belaster vesentlig mer effekt en ellers samt at man tenker gjennom oppvarming etter eventuell nattsenking.
Mao er det ikke behov for å "finstyre" alle mulig små apparater men mer forsikre seg om at bil lading, el-kolber og eventuellt varmekabler ikke står på samtidig med middagslaging og at disse om de er termostatstyrt ikke slår seg på samtidig for å ta igjen etterslepet?

Får dere som har AMS målere grafer som viser forbruk fordelt over døgnet?


2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

jkirkebo

Sitat fra: Reodor på fredag 10. juli 2015, klokken 14:32
Ser ut som om det er effektuttaket over en time som er avgjørende slik at en vannkoker o.l som står på en kort stund ikke vil trigge en høyere tariff. Spesiellt ikke dersom de regner i desimaler og ikke bare heltall. Det er isåfall bare de absolutt høyeste toppene som går over en viss tid som er avgjørende.
Isåfall burde det holde å sikre seg at tiden man lager mat ikke belaster vesentlig mer effekt en ellers samt at man tenker gjennom oppvarming etter eventuell nattsenking.
Mao er det ikke behov for å "finstyre" alle mulig små apparater men mer forsikre seg om at bil lading, el-kolber og eventuellt varmekabler ikke står på samtidig med middagslaging og at disse om de er termostatstyrt ikke slår seg på samtidig for å ta igjen etterslepet?

Får dere som har AMS målere grafer som viser forbruk fordelt over døgnet?

Ja, dette har vi tilgang på via web, samt tabeller. Disse kan også eksporteres i XLS-format.

Men jeg trenger en god gammeldags effektmåler i huset. En skjerm som viser aktuelt forbruk i kW, og gjerne også med en graf som viser historikken (utjevnet over 1-5 minutter for å ikke få for mye støy). Får lete litt og se hva jeg finner, måleren har jo både LED og S0-utgang samt MBUS som kan brukes til å kommunisere med display-utstyr. Jeg har tilgang på skjermen på PCen oppe men det blir for knotete til daglig bruk.

Jeg har lagt ved infoen fra nettselskapet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 14:45
Men jeg trenger en god gammeldags effektmåler i huset. En skjerm som viser aktuelt forbruk i kW, og gjerne også med en graf som viser historikken

Jeg vil tro du kan finne noe du kan bruke fra Efergy ??   Clas Ohlson har tre varianter fra Efergy. Jeg har selv en eldre variant av den til høyre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 10. juli 2015, klokken 16:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 14:45
Men jeg trenger en god gammeldags effektmåler i huset. En skjerm som viser aktuelt forbruk i kW, og gjerne også med en graf som viser historikken

Jeg vil tro du kan finne noe du kan bruke fra Efergy ??   Clas Ohlson har tre varianter fra Efergy. Jeg har selv en eldre variant av den til høyre.

Det så interessant ut, mulig jeg bestiller en "Engage elite optical hub kit". Den har selvfølgelig ikke Claser'n så det blir vel å bestille online.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Reodor

Platetoppen har egen kurs og er vel den kursen i størst grad fører til variasjoner hos oss.
Varmekolben til sentralvarmen samt elbil laderen har og egne kurser.
Finnes det gode løsninger, releer?, som kan slå av elbil lading og varmekolbe når jeg bruker platetoppen?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Muffinman

#10
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 20:12
Sitat fra: Elmo på fredag 10. juli 2015, klokken 16:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 14:45
Men jeg trenger en god gammeldags effektmåler i huset. En skjerm som viser aktuelt forbruk i kW, og gjerne også med en graf som viser historikken

Jeg vil tro du kan finne noe du kan bruke fra Efergy ??   Clas Ohlson har tre varianter fra Efergy. Jeg har selv en eldre variant av den til høyre.

Det så interessant ut, mulig jeg bestiller en "Engage elite optical hub kit". Den har selvfølgelig ikke Claser'n så det blir vel å bestille online.
Jeg har den til høyre. Ulempen er at den må fysisk kobles til PC for å lese ut loggen. Det har ikke jeg gjort så mange gangene, for jeg lærte meg fort hvordan forbruksmønsteret i huset artet seg. Nå står den plassert i vinduskarmen på kjøkkenet. Installeres veldig enkelt; bare å putte i batterier i sender/mottager og klipse på plass klemmene over faselederene i sikringsskapet. Batteriene varer så lenge at det er meningsløst å rote med permanent strømforsyning. Ved å gjøre noen enkle tilpasninger kan man klare seg med forbausende liten hovedsikring, selv med elbil i husholdningen. Det var vel kanskje den mest overraskende lærdommen :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. juli 2015, klokken 07:20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 20:12
Sitat fra: Elmo på fredag 10. juli 2015, klokken 16:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 14:45
Men jeg trenger en god gammeldags effektmåler i huset. En skjerm som viser aktuelt forbruk i kW, og gjerne også med en graf som viser historikken

Jeg vil tro du kan finne noe du kan bruke fra Efergy ??   Clas Ohlson har tre varianter fra Efergy. Jeg har selv en eldre variant av den til høyre.

Det så interessant ut, mulig jeg bestiller en "Engage elite optical hub kit". Den har selvfølgelig ikke Claser'n så det blir vel å bestille online.
Jeg har den til høyre. Ulempen er at den må fysisk kobles til PC for å lese ut loggen. Det har ikke jeg gjort så mange gangene, for jeg lærte meg fort hvordan forbruksmønsteret i huset artet seg. Nå står den plassert i vinduskarmen på kjøkkenet. Installeres veldig enkelt; bare å putte i batterier i sender/mottager og klipse på plass klemmene over faselederene i sikringsskapet. Batteriene varer så lenge at det er meningsløst å rote med permanent strømforsyning. Ved å gjøre noen enkle tilpasninger kan man klare seg med forbausende liten hovedsikring, selv med elbil i husholdningen. Det var vel kanskje den mest overraskende lærdommen :)

Jeg måtte velge utgaven med optisk avlesning av LEDen på måleren, slik at den registrerer 0kW når jeg mater ut på på nettet. Utgaven med klemmer registrerer visstnok utmatet strøm som forbruk, og da blir det vanskelig å holde oversikten.
Med online portal og app med grafer burde det gå greit å få oversikten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 10:46
Det samme gjelder elbilene, jeg kommer til å bytte ladestasjon på Leafen til en type jeg kan velge mellom 6A og 16A.

Har du detaljkunnskaper om styring av ladestrømmen? Kan den styres trinnløst fra 0-100% hvis laderegulatoren (kladden, stasjonen) støtter dette? I hverdagen kan jeg klare meg med langt mindre enn 6 A. Lader med 12 A nå, og da er bilen full ved 7-8-tida på kvelden. Ikke trenger jeg fullt batteri neste dag heller, så jeg kunne sikkert klart meg med 1 A. Et kjapt overslag sier meg at jeg kan klare meg med ca. 100 W ladeeffekt gjennom arbeidsuka hvis jeg starter med fullt batteri mandag morgen. Bruker ca. 5 kWh/dag, 20 kWh batteri, 12 t lading/døgn. Trenger derfor 5 kWh i løpet av 48 t.

Olee

Sitat fra: Ferry på lørdag 18. juli 2015, klokken 19:46
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 10:46
Det samme gjelder elbilene, jeg kommer til å bytte ladestasjon på Leafen til en type jeg kan velge mellom 6A og 16A.

Har du detaljkunnskaper om styring av ladestrømmen? Kan den styres trinnløst fra 0-100% hvis laderegulatoren (kladden, stasjonen) støtter dette? I hverdagen kan jeg klare meg med langt mindre enn 6 A. Lader med 12 A nå, og da er bilen full ved 7-8-tida på kvelden. Ikke trenger jeg fullt batteri neste dag heller, så jeg kunne sikkert klart meg med 1 A. Et kjapt overslag sier meg at jeg kan klare meg med ca. 100 W ladeeffekt gjennom arbeidsuka hvis jeg starter med fullt batteri mandag morgen. Bruker ca. 5 kWh/dag, 20 kWh batteri, 12 t lading/døgn. Trenger derfor 5 kWh i løpet av 48 t.
Ville ikke virkningsgraden til lading på så lav effekt være lav? Eller har det ikke så mye å si om en lader på 1A eller 10A?

jkirkebo

Sitat fra: Olee på tirsdag 21. juli 2015, klokken 11:32
Sitat fra: Ferry på lørdag 18. juli 2015, klokken 19:46
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 10:46
Det samme gjelder elbilene, jeg kommer til å bytte ladestasjon på Leafen til en type jeg kan velge mellom 6A og 16A.

Har du detaljkunnskaper om styring av ladestrømmen? Kan den styres trinnløst fra 0-100% hvis laderegulatoren (kladden, stasjonen) støtter dette? I hverdagen kan jeg klare meg med langt mindre enn 6 A. Lader med 12 A nå, og da er bilen full ved 7-8-tida på kvelden. Ikke trenger jeg fullt batteri neste dag heller, så jeg kunne sikkert klart meg med 1 A. Et kjapt overslag sier meg at jeg kan klare meg med ca. 100 W ladeeffekt gjennom arbeidsuka hvis jeg starter med fullt batteri mandag morgen. Bruker ca. 5 kWh/dag, 20 kWh batteri, 12 t lading/døgn. Trenger derfor 5 kWh i løpet av 48 t.
Ville ikke virkningsgraden til lading på så lav effekt være lav? Eller har det ikke så mye å si om en lader på 1A eller 10A?

6A er minimum på de fleste elbiler, Tesla kan gå ned til 5A. Virkningsgraden synker ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA