Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elon Musk twitter til Bjørn

Startet av E_S, onsdag 12. august 2015, klokken 07:47

« forrige - neste »

E_S

Er det noen teknisk begrunnelse for hvorfor det ikke finnes noen rød 32A-kladd til Tesla UMC så man kan lade med 22kW for de som har dobbeltlader, eller er det rett og slett bare at det ikke finnes (ennå)?

Siden man kan lade med både 3-fas i form av 400V 16A og med 32A i form av 230V 32A 1-fas skulle det såvidt jeg skjønner ikke være noe teknisk hinder for å kunne tilby en "kladd" med rødt 32A-støpsel også for å kunne utnytte full effekt?

Jeg vet at det bare er å lage/kjøpe en adapter for å kunne koble seg på en 32A-kontakt, men spørsmålet mitt dreier seg om å utnytte 3-fas 32A 400V for å få 22kW..


2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på torsdag 09. juli 2015, klokken 11:41
Er det noen teknisk begrunnelse for hvorfor det ikke finnes noen rød 32A-kladd til Tesla UMC så man kan lade med 22kW for de som har dobbeltlader, eller er det rett og slett bare at det ikke finnes (ennå)?

Siden man kan lade med både 3-fas i form av 400V 16A og med 32A i form av 230V 32A 1-fas skulle det såvidt jeg skjønner ikke være noe teknisk hinder for å kunne tilby en "kladd" med rødt 32A-støpsel også for å kunne utnytte full effekt?

UMC har bare 2.5mm2 kabler internt til faselederne og 6mm2 til N-leder. 32A 1-fase fikses ved å laske sammen de tre faselederne slik at man får 7.5mm2 effektivt tverrsnitt. Denne laskingen gjøres internt i det blå adapteret. UMC har altså ikke kraftig nok kabel til å levere 32A 3-fase 400V. Om den hadde hatt det ville den blitt rimelig mye tyngre og mer uhåndterlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Skjønner! Da er det jo ganske greit. Jeg trodde i min dumhet at det kanskje var 6 mm2 på hver faseleder, for da ville det jo ikke være noe problem med en 400V 32A-adapter. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Eip

VIN: 509XX PD


Johnny

Jeg synes det er grunn til å være litt skeptisk til disse produktene der man altså har klart å få plass til et trefase 32A rele inni en type 2 kontakt!
TMS og eGolf.

sondell

Sitat fra: Johnny på lørdag 22. august 2015, klokken 21:16
Jeg synes det er grunn til å være litt skeptisk til disse produktene der man altså har klart å få plass til et trefase 32A rele inni en type 2 kontakt!

Skjönnte ikke helt. Skeptisk fordi noe får plass i noe annet? Litt merkelig grunn. Får gjerne utdype. Får plass med vanvittig mye rart i min smart phone synes jeg, ikke skeptisk i det hele tatt :).

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på lørdag 22. august 2015, klokken 21:16
Jeg synes det er grunn til å være litt skeptisk til disse produktene der man altså har klart å få plass til et trefase 32A rele inni en type 2 kontakt!

Ja, det stusser jeg også litt på. Den kontaktoren jeg benytter i 22kW ladestasjonene er stor som en liten knyttneve og veier over 400 gram...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: sondell på lørdag 22. august 2015, klokken 20:38
http://eauto.si/metron-shop/?product=adapter-type-2-din-3-x-32-a

http://www.evselect.eu/evselect-32a-type-v3-memory-p-70.html

Som alternativ kanskje.

Disse to ser ut som adaptere som tar strøm inn på type2-kontakten og ut på en rød industrkontakt. Altså motsatt av det topposter ser etter, som er en enhet som tar strøm inn på en rød 32A industriplugg og ut på type2 for å kunne lade elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cirion

Sitat fra: sondell på lørdag 22. august 2015, klokken 20:38
http://eauto.si/metron-shop/?product=adapter-type-2-din-3-x-32-a

http://www.evselect.eu/evselect-32a-type-v3-memory-p-70.html

Som alternativ kanskje.
Den første er et strømuttak og helt klart ikke det trådstarter er ute etter.

Den andre er desverre kun enfas 230v32A.
Hadde den vert 3fas skulle det stått 400v32A
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Rav4_EV

Dersom du liker å være testkanin er det bare å kjøpe. Har sett denne tsjekkiske produsenten tatt snarveier før. Både manglende rele for brudd på alle tilførselsledere og programvare som resetter til maksimal lading etter spenningsavbrudd. Idioti er ordet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

sondell

Sitat fra: Cirion på søndag 23. august 2015, klokken 08:56
Sitat fra: sondell på lørdag 22. august 2015, klokken 20:38
http://eauto.si/metron-shop/?product=adapter-type-2-din-3-x-32-a

http://www.evselect.eu/evselect-32a-type-v3-memory-p-70.html

Som alternativ kanskje.
Den første er et strømuttak og helt klart ikke det trådstarter er ute etter.

Den andre er desverre kun enfas 230v32A.
Hadde den vert 3fas skulle det stått 400v32A

Du tror det alltså. Så valget mellom 3-pin eller 5-pin i rullemenyen betyr ingenting? Litt merkelig å selge 5-pin röd CEE som enfas da. Men men...

sondell

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 23. august 2015, klokken 09:20
Dersom du liker å være testkanin er det bare å kjøpe. Har sett denne tsjekkiske produsenten tatt snarveier før. Både manglende rele for brudd på alle tilførselsledere og programvare som resetter til maksimal lading etter spenningsavbrudd. Idioti er ordet.
Ok. Bra tilbakemelding. Men det er likevel lovelig alltså? Å at de snarveiene? Ellers kunne de vel ikke fortsette...

jkirkebo

Sitat fra: sondell på søndag 23. august 2015, klokken 10:16
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 23. august 2015, klokken 09:20
Dersom du liker å være testkanin er det bare å kjøpe. Har sett denne tsjekkiske produsenten tatt snarveier før. Både manglende rele for brudd på alle tilførselsledere og programvare som resetter til maksimal lading etter spenningsavbrudd. Idioti er ordet.
Ok. Bra tilbakemelding. Men det er likevel lovelig alltså? Å at de snarveiene? Ellers kunne de vel ikke fortsette...

Nei, strømmen skal brytes ellers følger man ikke standarden. Det kan også gi feilmeldinger og problemer på bilene som lades.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA