Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av EL-Chupa, tirsdag 11. august 2015, klokken 23:31

« forrige - neste »

EL-Chupa

Ladet på Lier, ved Max 4.juli.15. Et lite øyeblikk fikk jeg 100kW og har aldri sett så høy effekt før, er det andre som har sett 100kW på en Model S med 60kW batteri? Bilde viser "bare" 99kW da jeg ikke rakk å ta screenshot raskt nok.
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

MagnusB

Jeg fikk 100kW en gang, men det var med under 10km rekkevidde igjen og SOC nede på rødt. Får som regel ikke mer enn 70-80kW, som synker til 30-40kW når jeg passerer 50% SOC.
Stolt eier av brun (nå "limited edition") S60 siden Mars

Cowboystrekk

#2
Jeg har hatt 102 kW stabilt på 2 SCer på 20% SOC og litt over det. På en annen SC fikk jeg max 82 kW. Er generelt positivt overraska over god ladeeffekt med S60 etter å ha hørt mye pessimistisk fra f.eks bb (ikke ment som kritikk mot han men noe er åpenbart ikke rett med bilen han hadde).

På 50% SOC har jeg som regel 60-70 kW lading.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

El-boy

Jeg ladet en gang med 300V x 350A på Hjørring Danmark dvs ca 105kW lav, SoC ved lading.
Merker meg at bb's videoer har blitt en etablert sannhet på forumet at 60kWh lader sakte. Det er ikke tilfelle.

Må ha vært noe galt med bilen, eller mest sannsynlig laderen, der bb tok sin herostratikse video...

mrexplode

#4
Jeg kan bekrefte MagnusB sitt superlade mønster på min s60 Des-Feb 2014/2015, etter det superladet jeg ikke igjen før Familie Ferien Jul-2015, å da hadde jeg Cowboystrekk sitt lademønster hver gang deretter.

Ladet på disse superladerene i sommer.
- Lyngdal,Norge
- Sundebru,Norge
- Udevalla,Sverige
- Falkenberg,Sverige
- Loddekopinge,Sverige
- Køge,Danmark
- Middelfart,Danmark
- Rødekro,Danmark
- Bursdorf,Tyskland
- Rade,Tyskland
- Stuhr,Tyskland
- Zwolle,Nederland
- Randers,Danmark
- Hjørring,Danmark

Dette medførte at bilen alltid var klar før familien på 4 var ferdig med sine gjøremål spise/toalett.. osv. Kan si at MagnusB sitt superlade mønster var noe jeg gruet meg til. Men ble positivt overrasket.


mecanica vergara

Da har også jeg gjort noen nye erfaringer i forhold til SC lading. Vi har vært på Danmarks tur med vår S60 i følge med vårt vennepar sin S85D. Og erfaringene er at setter vi på kW/% visning på ladingen følger bilene hverandre helt likt. Vi kom inn til Randers med 15% og ladet til 100%. Vi sjekket Appen mange ganger på veien opp 100%. Og alle gangene lå vi på samme %.

Jeg hadde også en tur på 1800km 1Mai helgen hvor jeg ladet mye SC. Hastigheten var den samme på denne turen som Danmarksturen nå. Med lav SOC trekker ladingen i gang med over 100kW.

Men jeg er også helt sikker på at Bjørn sine målinger ikke var spesielle for kun denne lånebilen. Jeg hadde en periode hvor ladingen virket mye tregere en den gjør nå. 
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Øyvind.h

#6
Om de lader batteriet like raskt 0-100% kan vi altså konkludere med at S85 lader 41,6% raskere målt i kW enn S60. Pga 41,6% større batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mecanica vergara

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:53
Om de lader batteriet like raskt 0-100% kan vi altså konkludere med at S85 lader 41,6% raskere målt i kW enn S60. Pga 41,6% større batteri.
En S60 lader 59,5kW og en S85 vil lade 75kW. Ikke helt 41,6%. Men ja en 85kW lader raskere sett i forhold til kW inn på batteriet.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Øyvind.h

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 16. juli 2015, klokken 11:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:53
Om de lader batteriet like raskt 0-100% kan vi altså konkludere med at S85 lader 41,6% raskere målt i kW enn S60. Pga 41,6% større batteri.
En S60 lader 59,5kW og en S85 vil lade 75kW. Ikke helt 41,6%. Men ja en 85kW lader raskere sett i forhold til kW inn på batteriet.
Mitt anslag var basert på at det går like raskt å lade fra 0-100%. Ergo 41,6% høyere effekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 16. juli 2015, klokken 11:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:53
Om de lader batteriet like raskt 0-100% kan vi altså konkludere med at S85 lader 41,6% raskere målt i kW enn S60. Pga 41,6% større batteri.
En S60 lader 59,5kW og en S85 vil lade 75kW. Ikke helt 41,6%. Men ja en 85kW lader raskere sett i forhold til kW inn på batteriet.

Hva mener du egentlig her når du sier S60 lader 59.5kw? Mener du å si at S60 har 59.5 kw før "zero mile protection"? Har ikke S60 bricking protection eller "zero mile protection"? Eller snakker du om forbruket effekt fra nettet for å fylle batteriet?

S85 har vel ca 75 før "zero mile protection" og "bricking protection", men for å få inn disse 75 (+eventuelt de rundt 5kwh under "zero mile protection") så må det lades betydelig mer enn 75 (80). Ved lading på SC så er min erfaring at du må lade (forbruke) 78 (83) kw fra SC. Lader du med AC å er tapet betydelig større.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

OleJA

Observasjonenen og konklusjonene her spriker:

Sitat fra: mecanica vergara på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:46
Med lav SOC trekker ladingen i gang med over 100kW.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:53
Om de lader batteriet like raskt 0-100% kan vi altså konkludere med at S85 lader 41,6% raskere målt i kW enn S60. Pga 41,6% større batteri.

Dette burde medføre at en S85 ladet med ~140kW med et relativt tomt batteri - Det gjør den definitivt ikke siden Superladerne ikke leverer mer en maks ~120kW. Det er imidlertid interesant at den kanskje kan lade med 140kW med en fremtidig oppgradert SC?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

mecanica vergara

Sitat fra: GOS på torsdag 16. juli 2015, klokken 12:18
Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 16. juli 2015, klokken 11:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. juli 2015, klokken 23:53
Om de lader batteriet like raskt 0-100% kan vi altså konkludere med at S85 lader 41,6% raskere målt i kW enn S60. Pga 41,6% større batteri.
En S60 lader 59,5kW og en S85 vil lade 75kW. Ikke helt 41,6%. Men ja en 85kW lader raskere sett i forhold til kW inn på batteriet.

Hva mener du egentlig her når du sier S60 lader 59.5kw? Mener du å si at S60 har 59.5 kw før "zero mile protection"? Har ikke S60 bricking protection eller "zero mile protection"? Eller snakker du om forbruket effekt fra nettet for å fylle batteriet?

S85 har vel ca 75 før "zero mile protection" og "bricking protection", men for å få inn disse 75 (+eventuelt de rundt 5kwh under "zero mile protection") så må det lades betydelig mer enn 75 (80). Ved lading på SC så er min erfaring at du må lade (forbruke) 78 (83) kw fra SC. Lader du med AC å er tapet betydelig større.
Ja du kan bruke 59,5kW hvis du lader en s60 til 100% og kjører den ned til 0. Jeg er ingen spesialist. Men har lest litt på BB skne erfaringer med S60 og prøvd å kjøre min S60 fra 100 og ned mot 0 noen ganger. Det spekuleres i om S60 har et batteri som er noe over 60kW. Kanskja S60 engentlig er en S70. Eller S85 egentlig er en S75.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Øyvind.h

Hvordan kan s85 være s75 når man kan dra ut rundt 81kWh før den stopper?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mecanica vergara

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. juli 2015, klokken 16:31
Hvordan kan s85 være s75 når man kan dra ut rundt 81kWh før den stopper?
Og hvordan kan en S60 være en 60 hvis den 60 hvis du kan trekke ut 59,5kW før du er på 0. Jeg vet ikke. Ikke om 59,5 stemmer eller hva tallet eventuelt skulle være. Men fra hva jeg har lest og erfart virker det som det er mulig å trekke ut flere % av en S60 en en S85. Og i forhold til ladehastighet tror jeg ikke forskjellen er over 40%.
Dette kan jo testes om det er noe som ønsker å bruke tid på det.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Øyvind.h

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 16. juli 2015, klokken 18:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. juli 2015, klokken 16:31
Hvordan kan s85 være s75 når man kan dra ut rundt 81kWh før den stopper?
Og hvordan kan en S60 være en 60 hvis den 60 hvis du kan trekke ut 59,5kW før du er på 0. Jeg vet ikke. Ikke om 59,5 stemmer eller hva tallet eventuelt skulle være. Men fra hva jeg har lest og erfart virker det som det er mulig å trekke ut flere % av en S60 en en S85. Og i forhold til ladehastighet tror jeg ikke forskjellen er over 40%.
Dette kan jo testes om det er noe som ønsker å bruke tid på det.
Jeg har ikke hevdet at noen av dem er noe annet enn det de er. Men at man får ut ca 81kWh av 85kWh batteriet er det flere som har målt og konkludert med. Hvor mange kWh man får ut av s60 før den stopper aner jeg ikke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA