Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Beamer Screamer, tirsdag 11. august 2015, klokken 15:27

« forrige - neste »

E_S

Jeg tror også mye kunne vært løst med en "gammeldags" reset-knapp på laderen, ikke en løsning hvor den må restartes elektronisk. En knapp som bare kunne kutte strømmen helt noen sekunder, så alt startet på nytt.. Men ja, så lenge det er bare en lader på hvert sted og man ikke kan stole 100% på at det er mulig å få den til å virke er det sjansespill å bevege seg litt mer ut i rurale strøk med elbil..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Electrix

Sitat fra: Powerflux på torsdag 09. juli 2015, klokken 00:02
Det er flere notoriske nedetid ladere ute å går!
McD Sarpsborg er nærmest permanent ute av drift og Brennes like ved ikke mye bedre. Kiwi Mølla som du nevner er helt på trynet og Billingstad likeså. Nygårdskrysset er påfallende ofte nede og nå har jaggu Tøcksfors også begynt å krangle. Den var ute av drift en god stund men kom så tilbake pp Fortum sin webside. Den funket likevel ikke og saktelading samt påfyll i Ørje ble løsningen.
Apropos Ørje, dette er en helt annen type lader og jeg ser aldri den være ute av drift. Det bør være et hint til snart ubrukelige Fortum!!
Jeg brukte den ene Chademoladeren på fredag og da fungerte den fint. Pleier begge å være ute av drift eller bare den ene?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kent

Sitat fra: Powerflux på torsdag 09. juli 2015, klokken 00:02
Det er flere notoriske nedetid ladere ute å går!
McD Sarpsborg er nærmest permanent ute av drift

Det stemmer i allefall ikke. Den hadde lang nedetid for rundt ett år siden, men etter den ble reparert så har den ikke hatt mye nedetid.
jeg kjører forbi der flere ganger om dagen, og lader en god del. Det står alltid noen der å lader. "Nedetiden" der består av å vente i kø.

Du må ha vært ekstremt uheldig om du har opplevd stor nedetid på denne siste året.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

eivhelle

Har vært på første langtur med e-golf og fått prøvd ut en del av hurtigladerene mellom Horten og Kristiansand. Og konklusjonen er at de stort sett virker, men noen har litt for vanskelig bruker interface.

Første lader som ble testet var Grønn kontakt på Brokelandsheia. Ikke helt intuitiv i bruk og den avsluttet med feil, muligens fordi en Leaf eier prøvde å sette igang lading på Chademo mens jeg ladet. Men den ladet problemfritt da jeg benyttet den på vei tilbake, og man får greit oversikt over status mens man lader.

Neste forsøk var Fortum lader på Kiwi Nedenes. Den sto med feilmelding fra forrige bruker og det tok litt tid med random trykking på knapper før jeg fikk frem startmenyen og kunne starte lading. Lading gikk greit til 73% da den avsluttet med melding om kommunikasjonsfeil.

Grønn kontakt på Lillesand ble neste stopp. ABB lader som fungerte prikkfritt. Intuitiv og grei i bruk. Null problemer.

Siste lader på listen er Grønn kontakt ved Kragerø. Ladet i 10 minutter for å teste funksjonen. Var helt greit å starte lading og ingen feil underveis. Litt irriterende at status på lading ikke var mulig å få frem uten å først scanne rfid brikken.

Foruten hurtigladere fikk jeg også testet noen kontakter for saktelading. Og der er det meste greit bortsett fra ladestolpene på brokelandsheia som hadde en helt håpløs teknisk løsning. Der forutsetter man at du har en vinklet stikkontakt på ladekladden, eller evt en overgang, slik at man får låst igjen skapet. Hvis ikke får du ikke strøm. Og på to av tre stolper var bryteren defekt slik at dette uansett ikke virket. Ikke rart at det var null biler som forsøkte å bruke disse.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Joakim Sveli

Forstår frustrasjonen dere og kan love dere at vi som jobber med dette også er frustrert til tider. Det er ikke bare fryd og gammen ved at Norge er best og størst i verden på elbiler. Vi har da også vært størst og først på storskala lading på universalhurtigladere. Det har ikke alle ladestasjoner vært bygd for fra start. Videre har flere bilprodusenter hatt avvik fra standarden, eller ikke sendt ut oppdateringer i tide slik at ladestasjonene ikke har taklet nye biler eller biler som har fått en softwareoppdatering på service.

Kort oppsummert: vi baner vei for en mer strømlinjeformet elektromobilitet med våre erfaringer fra Norge. For dere som har kjørt elbil en stund har dere nok merket at det har skjedd en stor forbedring.

Vi er alle med i et stort eksperiment for å utvikle utstyr og ladeløsninger som håndterer stor skala og norske forhold. Det positive er at Norge nå har full oppmerksomhet.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

emil

#20
Sitat fra: eivhelle på fredag 10. juli 2015, klokken 08:52
Foruten hurtigladere fikk jeg også testet noen kontakter for saktelading. Og der er det meste greit bortsett fra ladestolpene på brokelandsheia som hadde en helt håpløs teknisk løsning. Der forutsetter man at du har en vinklet stikkontakt på ladekladden, eller evt en overgang, slik at man får låst igjen skapet. Hvis ikke får du ikke strøm. Og på to av tre stolper var bryteren defekt slik at dette uansett ikke virket. Ikke rart at det var null biler som forsøkte å bruke disse.

Schukostolpene utenfor Cinderella/Heimat har vært mer eller mindre defekte i 2+ år selv etter diverse tilbakemeldinger. En stolpe er fungerende så vidt jeg vet. Men alle disse gamle stolpene er for trange. Enten har de vinklet kontakt som gjør at vinklet støpsel ikke fungerer optimalt, eller så har de rett kontakt som gjør at rett støpsel ikke fungerer greit. For saktelading på Brokelandsheia har man også Eurospar og Statoil.

Men med hurtiglader er behovet for saktelader der ikke lengre veldig stort, selv om det på enkelte handels og messedager vil være greit å kunne saktelade. Da er derimot normalt sett Eurospar stolpene stengt av og statoilstolpen innesperret av feilparkerte biler.


emil

#21
Sitat fra: Joakim Sveli på fredag 10. juli 2015, klokken 08:52
Vi er alle med i et stort eksperiment for å utvikle utstyr og ladeløsninger som håndterer stor skala og norske forhold. Det positive er at Norge nå har full oppmerksomhet.

Dette tror jeg mange glemmer når de sammenligner med problemfrie bensinpumper som har vært på markedet siden "tidenes morgen".  Jeg har valgt elbil som eneste kjørteøy, vel vitende om at jeg er med på en slags beta-test av både bil og ladeløsninger. Det er ikke mange år siden hurtiglading av elbil var fremmedord og jeg er veldig imponert over hva som har skjedd med utbyggingen av hurtigladere, særig det siste halve året. Ellers tror jeg mye brukerfeil kan føres tilbake til manglende informasjon om begrensninger og opplæring fra de som solgte bilene, og der må produsentene/kjedene/selgerene skjerpe seg lit.

Stå på videre Fortum, dere gjør en god jobb nå. (Og GrønnKontakt da, må ikke glemme dere :-) )


Men en liten melding til Fortum: Få satt opp en egen merking for Renault Zoe eiere om at de må avslutte lading med RFID, ikke bare i bilen. Begynner å bli lei av å ringe for å få resatt lader når en Zoe-eier bare har kjørt avgårde. Alternativt mulighet for å avslutte selv via knappene når den detekterer at Type2 ladekabel er koblet fra.

eivhelle

Sitat fra: emil på fredag 10. juli 2015, klokken 09:05
Sitat fra: eivhelle på fredag 10. juli 2015, klokken 08:52
Foruten hurtigladere fikk jeg også testet noen kontakter for saktelading. Og der er det meste greit bortsett fra ladestolpene på brokelandsheia som hadde en helt håpløs teknisk løsning. Der forutsetter man at du har en vinklet stikkontakt på ladekladden, eller evt en overgang, slik at man får låst igjen skapet. Hvis ikke får du ikke strøm. Og på to av tre stolper var bryteren defekt slik at dette uansett ikke virket. Ikke rart at det var null biler som forsøkte å bruke disse.

Schukostolpene utenfor Cinderella/Heimat har vært mer eller mindre defekte i 2+ år selv etter diverse tilbakemeldinger. En stolpe er fungerende så vidt jeg vet. Men alle disse gamle stolpene er for trange. Enten har de vinklet kontakt som gjør at vinklet støpsel ikke fungerer optimalt, eller så har de rett kontakt som gjør at rett støpsel ikke fungerer greit. For saktelading på Brokelandsheia har man også Eurospar og Statoil.

Men med hurtiglader er behovet for saktelader der ikke lengre veldig stort, selv om det på enkelte handels og messedager vil være greit å kunne saktelade. Da er derimot normalt sett Eurospar stolpene stengt av og statoilstolpen innesperret av feilparkerte biler.
Så vidt jeg kunne se var ladestolpene ved Eurospar av samme type som utenfor Cinderella og derfor akkurat like ubrukelige.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

emil

Sitat fra: eivhelle på fredag 10. juli 2015, klokken 11:49
Så vidt jeg kunne se var ladestolpene ved Eurospar av samme type som utenfor Cinderella og derfor akkurat like ubrukelige.

Like kjipt utformet ja, men bedre oppetid...

Har du vinklet schuko, ha med en 50cm skjøtekabel med rett kontakt, og motsatt hvis du har rett schuko på ladekabel. Hadde en periode shuko med 45graders vinkel. Den passet perfekt overalt, men hadde andre utfordringer med kvaliteten.

jkirkebo

Sitat fra: emil på fredag 10. juli 2015, klokken 11:53
Sitat fra: eivhelle på fredag 10. juli 2015, klokken 11:49
Så vidt jeg kunne se var ladestolpene ved Eurospar av samme type som utenfor Cinderella og derfor akkurat like ubrukelige.

Like kjipt utformet ja, men bedre oppetid...

Har du vinklet schuko, ha med en 50cm skjøtekabel med rett kontakt, og motsatt hvis du har rett schuko på ladekabel. Hadde en periode shuko med 45graders vinkel. Den passet perfekt overalt, men hadde andre utfordringer med kvaliteten.

Eller la lokket stå åpent og stikk en liten pinne i mikrobryteren. Brukte den metoden i Bodø, fungerte kjempefint ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. juli 2015, klokken 11:59
Sitat fra: emil på fredag 10. juli 2015, klokken 11:53
Sitat fra: eivhelle på fredag 10. juli 2015, klokken 11:49
Så vidt jeg kunne se var ladestolpene ved Eurospar av samme type som utenfor Cinderella og derfor akkurat like ubrukelige.

Like kjipt utformet ja, men bedre oppetid...

Har du vinklet schuko, ha med en 50cm skjøtekabel med rett kontakt, og motsatt hvis du har rett schuko på ladekabel. Hadde en periode shuko med 45graders vinkel. Den passet perfekt overalt, men hadde andre utfordringer med kvaliteten.

Eller la lokket stå åpent og stikk en liten pinne i mikrobryteren. Brukte den metoden i Bodø, fungerte kjempefint ;)

Prøvde den metoden og fikk det til å fungere i 20 minutter før ladingen stoppet. Da var hurtigladeren ledig og det var like greit å ta 10 minutter med den.

Jeg synes det er pussig at man kan klare å gjøre noe så enkelt som et 16A stikk, så komplisert og upålitelig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sven erik

Sitat fra: E_S på torsdag 09. juli 2015, klokken 12:30
Jeg tror også mye kunne vært løst med en "gammeldags" reset-knapp på laderen, ikke en løsning hvor den må restartes elektronisk. En knapp som bare kunne kutte strømmen helt noen sekunder, så alt startet på nytt.. Men ja, så lenge det er bare en lader på hvert sted og man ikke kan stole 100% på at det er mulig å få den til å virke er det sjansespill å bevege seg litt mer ut i rurale strøk med elbil..

alle hurtigladerne har en resett knapp  den røde en som det står nødstopp på  omikke ladern fungerer trykk denne inn la den stå i et min  så skru den forsiktig ut  så venter man 3 min så er lader restartet

E_S

Sitat fra: sven erik på fredag 10. juli 2015, klokken 22:36
alle hurtigladerne har en resett knapp  den røde en som det står nødstopp på  omikke ladern fungerer trykk denne inn la den stå i et min  så skru den forsiktig ut  så venter man 3 min så er lader restartet

Om man gjør dette på DBT-laderne (Kiwi-laderne m.fl.) er det ingen ordentlig restart - selve softwaren restartes ikke, bare "lade-delen" av laderen. Det kan virke iblant, men om softwaren henger hjelper det heller lite..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: E_S på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:16
Sitat fra: sven erik på fredag 10. juli 2015, klokken 22:36
alle hurtigladerne har en resett knapp  den røde en som det står nødstopp på  omikke ladern fungerer trykk denne inn la den stå i et min  så skru den forsiktig ut  så venter man 3 min så er lader restartet

Om man gjør dette på DBT-laderne (Kiwi-laderne m.fl.) er det ingen ordentlig restart - selve softwaren restartes ikke, bare "lade-delen" av laderen. Det kan virke iblant, men om softwaren henger hjelper det heller lite..

Min erfaring med DBT er at nødstopp ikke gir noen effekt på programvare problemer som avbrutt lading av Zoe. Da er det pr i dag kun telefon som nytter.

automat

Hurtigladere er på ingen måte stabile. Kjørte fra hytta i Telemark i dag vi Sandefjord-Strømstad, med følgende ladeerfaringer:
Staoil Telemarksporten defekt
Fortum Kiwi Sandefjord, begge ladere defekt, og det hadde visstnok vært slik i flere dager. (Manglende nettforbindelse)
Hadde heldigvis akkurat nok strøm til å komme meg på ferga, men fikk en ufrivillig pause i Strømstad.
Fortum McD Sarpsborg. Den rene Chademo-laderen defekt. Ny  lader kommer i september stod det på en lapp. ABB-laderen fungerte heldigvis.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA