Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Beamer Screamer, tirsdag 11. august 2015, klokken 15:27

« forrige - neste »

Beamer Screamer

I løpet av det året som har gått siden vi skaffet oss elbil har jeg av og til svingt innom hurtigladestasjonene i områdene der jeg ferdes (Oslo-Asker-Drammen), mest fordi jeg ønsket å finne ut hvordan de virker og etter hvert også for å se OM de i det hele tatt virker.

Uten at jeg har ført noen eksakt statistikk på dette så vil jeg anslå at laderne har vært ute av drift 25% av gangene jeg har sjekket. Og det er før jeg i det hele tatt har prøvd å lade selv, dvs. evt. ikke fungerende betalingsløsniger kommer på toppen av dette.

Det gjør det jo fullstendig håpløst å bruke elbilen på litt lengre turer der man er avhengig av å hurtiglade underveis. Jeg skulle tro at en slik ladestasjon var ganske enkel og robust, hva er det som gjør at driftsikkerheten er så vanvittig dårlig? Etter min mening burde man heller fokusere på å få ladestasjonene som allerede eksisterer til å fungere fremfor å bygge ut enda flere. Mange stasjoner hjelper ikke hvis man ikke kan ha tillit til at de faktisk fungerer.

Jeg synes elbiler har mye bra ved seg, men i bunn og grunn er jeg ganske indifferent til hvorvidt bilen går på strøm eller bensin. Med mindre man kan stole på at hurtigladerne har en oppetid på 100% så er elbiler (ex Tesla) fullstendig sjanseløse på alt annet enn småturer.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

emil

Da vil jeg si at du har vært ekstremt uheldig, eller så er det bare jeg som har vært ekstremt heldig.

200 hurtigladinger siste 12 måneder og kun en gang har jeg opplevd å komme til en hurtiglader (Rakkestad) uten å få ladet. Men med passe planlagt buffer og en liten dæsj saktelading kom jeg meg greit videre til neste (Askim).

Er ikke det at jeg kun har ladet på noen få stabile ladere. Har ladet på et sted mellom 35 og 40 steder. Jeg er på det nivået at jeg knapt sjekker om hurtigladerene er oppe før jeg kjører østover (Oslo) eller vestover (Stavanger) fra Arendal.

Powerflux

Sitat fra: emil på onsdag 08. juli 2015, klokken 15:07
Da vil jeg si at du har vært ekstremt uheldig, eller så er det bare jeg som har vært ekstremt heldig.

200 hurtigladinger siste 12 måneder og kun en gang har jeg opplevd å komme til en hurtiglader (Rakkestad) uten å få ladet. Men med passe planlagt buffer og en liten dæsj saktelading kom jeg meg greit videre til neste (Askim).

Er ikke det at jeg kun har ladet på noen få stabile ladere. Har ladet på et sted mellom 35 og 40 steder. Jeg er på det nivået at jeg knapt sjekker om hurtigladerene er oppe før jeg kjører østover (Oslo) eller vestover (Stavanger) fra Arendal.
Du har vært ekstremt heldig!
Selv har jeg opplevd mye nedetid som har gitt meg nærmest raserianfall til tider. Det samme rapporteres fra andre jeg kjenner.
Driftstabiliteten er pil råtten og tiden det tar fra en lader går ned til det er fikset er helt katastrofalt dårlig.
Særlig Fortum er helt bak mål med sine DBT ladere som må være noe av det dårligste som finnes på markedet!
Hvorfor de satser bredt på disse er helt uforståelig med mindre Fortum har fått dem gratis med en pose Cornflakes ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på onsdag 08. juli 2015, klokken 19:52
Driftstabiliteten er pil råtten og tiden det tar fra en lader går ned til det er fikset er helt katastrofalt dårlig.
Særlig Fortum er helt bak mål med sine DBT ladere som må være noe av det dårligste som finnes på markedet!
Hvorfor de satser bredt på disse er helt uforståelig med mindre Fortum har fått dem gratis med en pose Cornflakes ::)

Kiwi-laderne er en deal mellom Kiwi, Nissan, Renault og Fortum. Fortum betaler ikke stort selv for disse etter hva jeg har skjønt, men de får da heller ikke velge hvilket utstyr som skal installeres eller mengden av det. Derfor mangler f.eks separat 22kW på Kiwi-ladeplassene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: Beamer Screamer på onsdag 08. juli 2015, klokken 14:55
Uten at jeg har ført noen eksakt statistikk på dette så vil jeg anslå at laderne har vært ute av drift 25% av gangene jeg har sjekket. Og det er før jeg i det hele tatt har prøvd å lade selv, dvs. evt. ikke fungerende betalingsløsniger kommer på toppen av dette.

Hvilke ladere er det du har prøvd og hatt problemer med, og har du kontaktet kundeservice på telefon de gangene du har kommet til ladere med tilsynelatende problemer?

Trekkoppbil

For et år sida, var det bare unntaksvis at jeg fikk dem til å fungere. I alle fall med autentiseringa til en svensk tilbyder.

Liertoppen fungerte kanksje av og til, og man kunne stå der og prøve om og om igjen for å se om RFID-brikka blei avlest. I Sandvika stoppa jeg stadig for å prøve, uten å få det til. Etterhvert kunne man kanskje være heldig med den ene stolpen. Fortum kom med en forklaring om at enkelte av brikkene de hadde sendt ut, ikke var støtta av en type ladestolpe.
Etterhvert er jeg blitt vant til at dem fungerer,med visse unntak.
En hurtilader på Rud, trur jeg hadde vært ute av drift i månedsvis da jeg skulle prøve den.
Kiwi på Billingstad fungerte de første dagene. Da var det lang kø der, og det var Teslaeiere som syntes det var morro å prøve ut AC-lading og snakke sammen rundt laderen mm, da semihurtiglading var nytt for dem. Etterhvert var den vel mye ute av drift i gratisperioden, men den har fungert ved mange tilfeller siden. Den andre laderen på Billingstad hadde jeg tidligere gitt opp å prøve, da den såg ut til å ha en dyr og sær betalingsløsning.

I andre områder opplevde jeg også hyppige problemer i fjor. Ved Nåygardskrysset var det mye trøbbel. Av og til virka det på MC Donalds, men hos BNH var det bare nede. Der traff jeg en Leafkjører med et småbarn, og nærmest skillpaddemodus, og ingen av hurtigladerene virka, og han hadde evse på kun 10A, og han skulle krysse fjorden. Han måtte nok forlate bilen, som stod der til dagen etter.
Jeg prøvde en tur til Sarp på våren. Der fikk jeg ingen av hurtigladerene til å fungere. Heldigvis virka ikke betalinga til ishavsveien langs E6, så der var det fri flyt av strøm. Men dagen gikk nå med til å leite etter lading og å kjøre litt.
I Vestfold var det stort sett bare en Chademo-lader i fjor. Da jeg skulle finne den, så var den demontert. Det er ikke så morro å forklare slitne flyplasspassasjerer at man må vente 2-3 timer på å lade bilen, etter å ha leita fram og tjuvlånt ei stikkontakt, for å komme til lader i Drammen via sakte øko-kjøring gjennom Holmestrand, for så å komme hjem i de små timer.

På Kløfta opplevde jeg at autentisering med RFID fungerte svært kjappt. Andre ganger kan det gå treigt, og man må kanskje prøve 10 ganger for å få lest av brikka, hvis du står i vinterkulda med passasjerer i bilen, og det tar lang tid for hver gang du skal prøve. Andre ganger må du bare konkludere med at det ikke virker. Skal du avbryte ladinga, må du kanskje ringe søta syster i Sverige, hvis RFID ikke fungerer. En gang klarte heller ikke hun å avbryte ett tilfelle med saktelading. Da hjalp det slå til stolpen med en sko, for å få frigjort kabelen.

Livet hadde vært kjedelig uten El-Bil!
Men det hadde kanskje vært litt bedre uten RFID, og krav til autentisering for å avbryte lading?

emil

For et år siden var det mye problemer, men utover høsten stabiliserte de gamle seg og gjennom vinteren, våren og forsommeren har det kommet mange nye ladere jeg opplever som problemfrie. Men det er noen få som har vært problematiske siden første dag, som f.eks Kiwi Mølla i Oslo selv om jeg har ladet problemfritt der et par tre ganger.

Powerflux

Det er flere notoriske nedetid ladere ute å går!
McD Sarpsborg er nærmest permanent ute av drift og Brennes like ved ikke mye bedre. Kiwi Mølla som du nevner er helt på trynet og Billingstad likeså. Nygårdskrysset er påfallende ofte nede og nå har jaggu Tøcksfors også begynt å krangle. Den var ute av drift en god stund men kom så tilbake pp Fortum sin webside. Den funket likevel ikke og saktelading samt påfyll i Ørje ble løsningen.
Apropos Ørje, dette er en helt annen type lader og jeg ser aldri den være ute av drift. Det bør være et hint til snart ubrukelige Fortum!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på torsdag 09. juli 2015, klokken 00:02
Apropos Ørje, dette er en helt annen type lader og jeg ser aldri den være ute av drift. Det bør være et hint til snart ubrukelige Fortum!!

Ørje-laderene er identiske med den jeg ikke fikk ladet på i Rakkestad samt de to nye i Moss, og den som bl.a GrønnKontakt akkurat har satt opp utenfor Kragerø fra Efacec/Garo

E_S

Anslagsvis 70% av gangene jeg kommer til en Kiwi-lader må jeg begynne seansen med å ringe Fortum og få dem til å restarte laderen fordi forrige person ikke har logget ut riktig eller laderen henger. De skulle hatt en gammeldags reset-knapp sånn som på stasjonære pc'er av eldre årgang.. (og nei, nødstoppen funker ikke som det)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

AmocoCadiz

Sitat fra: E_S på torsdag 09. juli 2015, klokken 00:35
Anslagsvis 70% av gangene jeg kommer til en Kiwi-lader må jeg begynne seansen med å ringe Fortum og få dem til å restarte laderen fordi forrige person ikke har logget ut riktig eller laderen henger. De skulle hatt en gammeldags reset-knapp sånn som på stasjonære pc'er av eldre årgang.. (og nei, nødstoppen funker ikke som det)
Fortum har meldt at de jobber med en softwareoppdatering som skal gjøre at ladeavsluttning blir problemfri.

havardolini

EV Power er heller ikke helt uten problemer. Jeg ble stående en kald og sur kveld på Storlien og saktelade en E-Golf jeg lånte, da hurtigladeren ikke fungerte. Jeg ringte dem, restart ble forsøkt uten hell.
Det tok over ei uke før den var i drift igjen, flere dager lengre enn deres egen driftsmelding sa.
For et par uker siden så jeg ei melding på nettsidene deres om at den ene av laderne på Berkåk måtte sendes inn for service!
Er det noen som vet hvilken hardware de bruker? 
Den virker ikke særlig robust,  Berkåk har jo ikke vært i drift særlig lenge...

emil

Sitat fra: havardolini på torsdag 09. juli 2015, klokken 07:47
For et par uker siden så jeg ei melding på nettsidene deres om at den ene av laderne på Berkåk måtte sendes inn for service!
Er det noen som vet hvilken hardware de bruker? 
Den virker ikke særlig robust,  Berkåk har jo ikke vært i drift særlig lenge...

Berkåk bruker samme lader som GrønnKontakt bruker på Brokelandsheia fra Veefil (http://tritium.com.au/products/veefil/)

Har selv ikke hatt noe problemer, eller hørt om andre som har hatt med den på Brokelandsheia

Panduck

Sitat fra: Beamer Screamer på onsdag 08. juli 2015, klokken 14:55
I løpet av det året som har gått siden vi skaffet oss elbil har jeg av og til svingt innom hurtigladestasjonene i områdene der jeg ferdes (Oslo-Asker-Drammen), mest fordi jeg ønsket å finne ut hvordan de virker og etter hvert også for å se OM de i det hele tatt virker.

Oslo -> Asker -> Drammen er jo strekning som har så god dekning av hurtigladere, det skal ikke mye planlegging til for å være 100% trygg. Uansett, jeg husker hvor irritert jeg var på Fortum, ting var nede hele tiden,  og det var håløst å basere seg på ladestasjonene deres. I dag lader jeg nesten bare på Fortum, har opplevd en lader nede de siste 2 mnd, ellers er det problemfritt. Det virker som om du har vært ekstremt uheldig.

Uansett, ladere er for ustabile til at jeg baserer en tur på at en eneltlader fungerer, men Oslo->Kristiansand, Oslo->Lillehammer, Oslo->Svinesund er strekninger du skal være ekstremt uheldig om du ikke finner hurtigladere om fungerer nok til å ta deg dit du skal...

Beamer Screamer


Hvilke ladere er det du har prøvd og hatt problemer med, og har du kontaktet kundeservice på telefon de gangene du har kommet til ladere med tilsynelatende problemer?
[/quote]

Jeg har vært innom ladestasjonene langs E18 fra Skøyen til Drammen (inkl. Fornebu, Sandvika, Billingstad, Lier etc). Eksakt hvilke som har vært mye ute og hvilke som stort sett har funket har jeg ikke notert meg. Det viktige i denne sammenhengen er at jeg til stadighet har sett ulike ladere som har vært ute av drift og dermed konkludert med at dette er en lite pålitelig tjeneste.

At hurtigladere på akkurat denne strekningen ikke fungerer er ikke noe stort problem for meg da jeg bor i området og alltids klarer å komme meg hjem. Men erfaringen fra disse laderne gjør at jeg ikke våger å ta elbilen på lengre turer der jeg ville vært helt avhengig av å hurtiglade. Så kan man alltids si at man bør ta hyppige ladestopp for ikke å være avhengig av at en bestemt hurtiglader fungerer, men da blir elbilen rett og slett for tungvinn når fossilbilen likevel står i garasjen.

Etter 200.000 km i fossilbil har jeg sett bensinpumer ute av drift kun noen få ganger, og når det har skjedd så funker alltid pumpen ved siden av. Da er det bare å dytte inn et hvilket som helst kredittkort, taste kode, og fylle bensin av hjertens lyst. Enten stasjonen heter Statoil, Shell eller whatever og uansett hvor i verden man er. Så enkelt og pålitelig må det være å hurtiglade også. Å holde på med ulike betalingsløsninger på forskjellige ladestasjoner, måtte ringe supporttelefon etc. er bare tullball. Det gidder i alle fall ikke jeg og heller ikke den gjennomsnittlige elbilsjåfør tror jeg. Da fyrer jeg heller opp den gamle rekkesekseren!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA