Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blått 32A adapter til UMC smeltet fast i kontakt

Startet av ElJohn, tirsdag 11. august 2015, klokken 15:17

« forrige - neste »

ElJohn

Jeg ser at det er en del som har opplevd utfordringer mtp lading, og da kanskje spesielt når man bruker avgangstid.

Et par dager nå har jeg kommet hjem fra jobb og plugget inn bilen som vanlig. Ladingen starter med en gang og bilen blir ladet til nedre grense, som jeg har satt til 60 %. Avgangstiden er kl 07:30 dagen etter. Innenfor tilgjengelg tid, skulle det mao ikke være noe problem å få ladet fullt. Men.... i morges stod "tankmåleren" på ca 60 %. Den hadde mao ikke blitt ladet etter at den stoppet på nedre grense. Ingen feilindikasjoner på kladd.

Når jeg plugger den inn trykker jeg ikke på noen av de to knappene (Med-en-gang knappen eller tidsforskjøvet). Bør/skal man gjøre det?
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

Grolub

Jeg opplever akkurat det samme som du nevner her. Nedre ladegrense fungerer alltid, øvre ladegrense aldri.
Tesla Model X 60D 2017
Tesla Model S P85 2015 SOLGT
E-Golf 2015 SOLGT

Fender

Jeg har hatt samme feilen. Har hatt bilen inne til Møller for SW oppdatering. Det løste problemet. Mulig den også har ført til at AC kjøling har slutte å virke. AC kjøling fungerer i alle fall ikke nå lengre.

knutht

Sitat fra: Fender på torsdag 09. juli 2015, klokken 10:57
Jeg har hatt samme feilen. Har hatt bilen inne til Møller for SW oppdatering. Det løste problemet. Mulig den også har ført til at AC kjøling har slutte å virke. AC kjøling fungerer i alle fall ikke nå lengre.
Jeg også fikk en software oppdatering hvor AC sluttet å fungere. Møller fortalte meg at denne oppdateringen ikke var bra, så de skal gjøre en ny oppdatering i begynnelsen av August.

ElJohn

Sitat fra: knutht på torsdag 09. juli 2015, klokken 11:09
Jeg også fikk en software oppdatering hvor AC sluttet å fungere. Møller fortalte meg at denne oppdateringen ikke var bra, så de skal gjøre en ny oppdatering i begynnelsen av August.

Høres ut som om jeg må ta et besøk hos Møller i August da.
I går morges hadde bilen ladet helt opp (100 %). Da hadde jeg vært ute kvelden før, etter at den hadde ladet til nedre grense (60 %), og låst opp bilen (hvorpå ladestikket frigjøres) og så låst den igjen. Da viste dioden at det var satt avgangstid (grønt blink).
Prøvde meg på det samme i går kveld. Ut i bilen i morges så har den kun ladet til nedre grense, altså lading før avgangstid hadde ikke fungert.

Får rett å slett fjerne avgangstid og lade full pupp med en gang frem til jeg får oppdatert software.  :(
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

jonste

Tidsstyrt lading fungerte 2-3 ganger. Så kom jeg til en uladet bil, og har siden latt den lade fullt når jeg setter den fra meg.

Ln-ebr

Bruker kun tidsforskøvet lading og har aldri hatt feil med det. Hatt ett par tilfeller der jeg har låst opp bilen etter parkering (typisk glemt mobil etc) og da har ikke jeg fått grønt signal i kontakten etterpå. Dratt ut kontakten og koblet til på ny, låst bilen - og alt ok.
E golf limestone grey.

26.06.15 - 9 km - lukten av nybil

PR

Hvordan setter man øvre landegrense? F. eks lade til maks 80%.

DagRune

Sitat fra: PR på tirsdag 14. juli 2015, klokken 12:23
Hvordan setter man øvre landegrense? F. eks lade til maks 80%.

Du må bruke litt omvendt logikk - sett NEDRE ladegrense til 80 %. Dersom du ikke setter opp avgangstid, så lader den opp til dit, ellers vil den lade opp til 100 % dersom ladekabel er tilkoblet før innstilt avgangstid.

Det er ingen fare med å lade opp til 100 %, bare hvis den står ubrukt lenge med 100 % ladet status kan det påvirke levetiden for batteriet.

Grolub

Sitat fra: DagRune på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:12
Sitat fra: PR på tirsdag 14. juli 2015, klokken 12:23
Hvordan setter man øvre landegrense? F. eks lade til maks 80%.

Du må bruke litt omvendt logikk - sett NEDRE ladegrense til 80 %. Dersom du ikke setter opp avgangstid, så lader den opp til dit, ellers vil den lade opp til 100 % dersom ladekabel er tilkoblet før innstilt avgangstid.

Det er ingen fare med å lade opp til 100 %, bare hvis den står ubrukt lenge med 100 % ladet status kan det påvirke levetiden for batteriet.

Det er ikke korrekt. Om du ikke har satt en avgangstid, så er nedre ladegrense deaktivert. Det vil si at bilen lader til 100% umiddelbart.
Tesla Model X 60D 2017
Tesla Model S P85 2015 SOLGT
E-Golf 2015 SOLGT

ElJohn

Oppdatering på denne:

Hadde Golfen hos Møller på Skjetten i slutten av Juli. Fikk tilbakemelding om at de har lagt inn noe ny programvare for ladeenheten samt oppdatert diverse generelt. Bortsett fra at alt jeg hadde gjort av custom-oppsett i systemet var borte så ser det nå ut til å fungere som det skal.

Hvis noen har samme problemet så kan man muligens be den forhandleren man leverer til om å ta kontakt med Møller Skjetten for å høre hva de gjorde nøyaktig.  :)
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

elektro

Sitat fra: ElJohn på onsdag 12. august 2015, klokken 09:06
Oppdatering på denne:

Hadde Golfen hos Møller på Skjetten i slutten av Juli. Fikk tilbakemelding om at de har lagt inn noe ny programvare for ladeenheten samt oppdatert diverse generelt. Bortsett fra at alt jeg hadde gjort av custom-oppsett i systemet var borte så ser det nå ut til å fungere som det skal.

Hvis noen har samme problemet så kan man muligens be den forhandleren man leverer til om å ta kontakt med Møller Skjetten for å høre hva de gjorde nøyaktig.  :)

Takker. Har lurt på dette om VCDS settings forsvinner om man oppgraderer software..

Hvilken software versjon har du på bilen nå og hvordan finner man den?  Det er vel ikke slik at man kan oppgradere selve ladekladden også? Har ikke sett noen USB tilkobling på den. :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

ElJohn

Sitat fra: elektro på onsdag 12. august 2015, klokken 13:18

Takker. Har lurt på dette om VCDS settings forsvinner om man oppgraderer software..

Hvilken software versjon har du på bilen nå og hvordan finner man den?  Det er vel ikke slik at man kan oppgradere selve ladekladden også? Har ikke sett noen USB tilkobling på den. :)

Skal sjekke hvilken software jeg har i ettermiddag. Usikker på kladden. Er vel begrenset hvor avansert software som finnes i den, men ladeenheten i bilen oppdaterte de altså.
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

ElJohn

Sitat fra: elektro på onsdag 12. august 2015, klokken 13:18

Takker. Har lurt på dette om VCDS settings forsvinner om man oppgraderer software..

Hvilken software versjon har du på bilen nå og hvordan finner man den?  Det er vel ikke slik at man kan oppgradere selve ladekladden også? Har ikke sett noen USB tilkobling på den. :)

Skal sjekke hvilken software jeg har i ettermiddag. Usikker på kladden. Er vel begrenset hvor avansert software som finnes i den, men ladeenheten i bilen oppdaterte de altså.
[/quote]

Usannsynlig lang ettermiddag.
Det står:
Programvare: 0376
Database for navigasjon: V03959800GQ0098 ECE 2015

Ser at det har kommet ny SW for navigasjon, som jeg har lastet ned. Må bare kjøpe SD kort.
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

Råde

Ny opplevelse:

Bilen hadde ikke ladet selv om det var satt avgangstid i e-styring (dette var ikke den nye opplevelsen...). Så skulle jeg inn i menyen for å sjekke. Når jeg trykker på e-styring får jeg meldingen: "laster inn..." med valget "Avbryt" som eneste mulige. Den var ny. Tydelig at noe gikk kluss. Noen som har opplevd det?
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA